کد خبر 1116149
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
کشورهای عربی نمایه حاشیه خلیج فارس نمایه

یک تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد که برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی برای آنکه راحت‌تر بتوانند روابط با رژیم صهیونیستی را بهبود ببخشند، تمایل به پیروزی ترامپ در انتخابات دارند.

به گزارش مشرق، علیرغم آنکه اکثر نظرسنجی‌های اخیر نمایانگر پیشتازی «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است اما «احمد الابراهیم» یکی از تحلیلگران مسائل سیاسی عربستان می‌گوید که ریاض تمایل دارد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نه تنها به خاطر سیاست‌هایی که در قبال ایران در پیش گرفته بلکه به دلیل تضمین فرایند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، همچنان در قدرت بماند.

بیشتر بخوانید:

همراهی امارات در قساوت اسراییل به روایت رهبر انقلاب

با نزدیک شدن انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) ریاست‌جمهوری آمریکا، نظرسنجی جدید شبکه «سی بی اس نیوز» نشان می‌دهد که بایدن همچنان اختلاف ۱۰ درصدی خود با ترامپ را حفظ کرده است اما با اینحال، الابراهیم در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتینک» در خصوص پیشتازی بایدن در اکثر نظرسنجی‌های آمریکا گفت که افزایش اختلاف میان بایدن و ترامپ نشانه خوبی نیست به این دلیل که در وهله اول سیاست خارجی ترامپ همیشه در راستای نیازهای عربستان سعودی و شماری از دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است.

بیشتر بخوانید:

انتقاد اتحادیه‌ عرب از مواضع آمریکا درباره فلسطین

این تحلیلگر مسائل سیاسی توضیح داد: «شاید او (ترامپ) یک چهره جنجالی باشد که همیشه با صراحت عقاید خود را بیان می‌کند اما او قابل اعتماد است و به وعده‌هایش عمل می‌کند. بعلاوه آنکه، درک خوبی از منطقه دارد و ما اعتماد متقابل و چندین منافع مشترک داریم».

خبرگزاری اسپوتنیک در ادامه گزارش خود به مواضع مشترک برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترامپ در قبال ایران اشاره کرد و نوشت که ترامپ و ریاض به طور مشترک مدعی هستند که برنامه هسته‌ای ایران هدف ساخت سلاح‌های کشتار جمعی را دنبال می‌کند و ترامپ هم به همین بهانه بود که بعد از انتصاب به  عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و یکسری تحریم‌هایی را با هدف تضعیف تهران و از بین بردن بردن برنامه هسته‌ای این کشور وضع کرد؛ این اقدامات ترامپ با شوق ریاض روبرو شده است.

طبق گزارش اسپوتنیک، چشم انداز شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و روی کار آمدن بایدن، نگرانی را در میان کشورهای عربی خلیج‌ فارس در خصوص در خطر قرار گرفتن این سیاست ضدایرانی ایجاد کرده است.

ابراهیم با اشاره به تأکید بایدن بر لزوم بازگشت آمریکا به مذاکره با ایران گفت: «اگر بایدن به قدرت برسد، دشمنان ما (ایران) را قدرتمند می‌کند و ما را به سوی آنچه که چند سال قبل (مذاکره) داشتیم، بازمی‌گرداند».

این گزارش ادامه داد که مواضع بایدن در قبال ایران یکی از نگرانی‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس است و سیاست‌های بایدن اکثراً با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که چندان مورد پسند کشورهای عربی نبود، همسو است.

الابراهیم معتقد است که ترامپ نقش مؤثرتری در عادی‌سازی روابط کشورهای عربی به ویژه ریاض با رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند.

طبق این گزارش، امارات عربی متحده قرار است توافق تاریخی با رژیم صهیونیستی را در پایان این ماه امضا کند و بحرین نیز در صدد دنبال کردن این رویه است و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که منامه در صدد است طی هفته‌های آتی برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی را اعلام کند.

الابراهیم در بخش پایانی گفت‌وگوی خود در خصوص نقش ترامپ در عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم اسرائیل می‌گوید: «انتظار دارم در صورت پیروزی ترامپ، این فرایند صلح (عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی) همچنان ادامه یابد. کشورهای خلیج (فارس) به این درک رسیده‌اند که می‌توانیم با اسرائیل همزیستی داشته باشیم، به ویژه آنکه یک تهدید مشترک داریم که آن هم ایران است».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    5 1
    وقتی عربستان و امارات بی حساب در سوریه ، یمن و بحرین جنایت می کنند باید شان خود را در حد اسراییل ببینند. ولی اسراییل گرگی است که سرمایه این کشورها را خواهد بلعید!
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    0 0
    اگر ترامپ انتخاب سه قسمتی ازعربستان‌رابه‌ فلسطین بابده‍د و تمام خاک فلسطین به اسراییل داده شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس