شفقنا آینده/ مهدی مطهرنیا: شانس ترامپ برای پیروزی بیشتر است/ چه بایدن و چه ترامپ در پی به زانو درآوردن ایران برای مذاکره هستند/ فلسطین دیگر مساله اولویت‌داری برای اسرائیل و اعراب نیست

ترامپ می گوید ما پای میز مذاکره با ایران می نشینیم و بایدن می گوید به برجام بر می گردد این دو فرقی با هم ندارد.

به گزارش مشرق؛ مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین الملل درباره حدس و گمانه زنانی ها درباره انتخابات آمریکا معتقد است: علی رغم پیش بینی های قبلی در مورد رکود اقتصادی ناشی از کرونا آمریکا کمتر از پیش بینی های به عمل آمده توانسته است خود را در برابر ضربات کرونا حفظ کند و علی رغم پیش بینی ها آمریکا کمتر آسیب دید. لذا از این نظر اگر ترامپ بتواند این روند صعودی را تا انتخابات حفظ کند و اشتغال بیشتری ایجاد کند کار برای بایدن و تیم او سختتر خواهد شد. وی همچنین گفت: ایران می تواند در ارتباط با دولت ترامپ برخوردی اثر گذار داشته باشد. اما اصولا سیاست خارجی آمریکا نسبت به سیاست داخلی در امر انتخابات از تاثیر کمتری برخوردار است، حتی اگر بپذیریم آنچه در مورد امارات و بحرین است نوعی شو تبلیغاتی بوده باشد باید گفت یک شو بسیار پر هزینه و پر اثر بود.

_ انتخابات آمریکا یکی دو ماه آینده برگزار می شود با توجه پیشی گرفتن بایدن از ترامپ در نظرسنجی ها چه پیش بینی برای نتیجه انتخابات می توان متصور بود؟

شانس ترامپ برای پیروزی بیشتر است

پیش بینی انتخابات آمریکا کاری خلاف عقل است، چرا که ایالات متحده آمریکا با ویژگی خاصی در انتخاب رییس جمهور فدرال عمل می کند و در انتخابات گذشته سابقه ای پیچیده از خود به جا گذاشته است. در هفته ها و روزهای منتهی به انتخابات معمولا تحت عنوان سورپرایز انتخاباتی به گونه ای پیش می رود که همه پیش بینی ها را با چالشی جدی روبرو می سازد. چنانچه در مقام مقایسه، انتخابات ریاست جمهوری در ایران با انتخابات آمریکا به گونه ای همسانی و همگونی دارد که این تاثیر را نمی توان نادیده گرفت چرا که در ایران در هفته منتهی به پایان انتخابات است که بسیاری از تحولات با تغییر ذائقه رای دهندگان خود را به نمایش می گذارد و به این ترتیب پیش بینی ها را مساله دار می سازند اما در مجموع با وجود آنچه نظر سنجی های موجود حاکی است اختلاف میان بایدن و ترامپ در مجموع آرا ایالت متحده آمریکا شانس ترامپ برای پیروزی را بیشتر نشان می دهد. او رییس جمهور مستقر است و اگر بتواند روند بهبود وضعیت اقتصادی ایالت متحده را در کنار دستاورد های مهم سیاست خارجی خود در مناظرات انتخاباتی نشان بدهد و جو بایدن بر اساس تجربه موجود در نوع سخنوری او و برابری او با ترامپ در وضعیت عادی مورد توجه قرار بگیرد، می توانیم بگوییم رنج ها و واقعیت هایی وجود دارد که شانس ترامپ را بیشتر می کند. او رییس جمهور مستقر است و از طرف دیگر اگر بتواند روند بهبود وضعیت اقتصادی ایالت متحده را در کنار دستآورد های کنونی سیاست خارجی خود در مناظره ها به نمایش بگذارد و جو بایدن بر اساس تجربه در نوع سخنوری در وضعیت عادی مورد تاکید می کنم در وضعیت عادی مورد توجه قرار می گیرد و این می تواند شانس ترامپ را بیشتر کند. در ماه های گذشته در حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد اختلاف میان بایدن وجود داشت و در نظر سنجی ها در بسیاری از ایالت ها ترامپ در برابر بایدن بازنده تلقی می شد اما امروز ترامپ توانسته پیشی بگیرد و این تمایز به دو تا سه درصد رسیده است و هر چه به انتخابات نزدیک می شویم با توجه به موفقیت های اقتصادی ترامپ و گذر از بحران کرونا و بازگشت ثبات به اقتصاد و در کنار آن موفقیت او در معامله قرن و ایجاد توافق نامه ها میان اعراب و اسرائیل مسائل قبلی فراموش می شوند. دموکرات ها درصدد ایجاد فضایی برای ترامپ از ناحیه مسائل نژاد پرستی و طغیان های اجتماعی داخلی و یا سندی بر علیه شخص ترامپ هستند ولی ترامپ حرکت های زیادی را در آستین خود نهفته دارد و می تواند به عنوان حرکت انتخاباتی مطرح کند. این تضاد در میان فکت های انتخاباتی شانس ترامپ را بیش از بایدن به نمایش می گذارد.

_ اما بسیاری عقیده دارند در موضوع کرونا ترامپ به خوبی عمل نکرده است..

در دو ماه جاری آمار و ارقام موجود در آمریکا نشان می دهد اشتغال بالاتر آمده است

آنچه شما می گویید ارقام و آماری است که در حدود ۴۰ روز قبل مطرح شد. در دو ماه جاری آمار و ارقام موجود در آمریکا نشان می دهد اشتغال بالاتر آمده است. میزان اشتغالی که ترامپ قبل از کرونا ایجاد کرد در صد سال اخیر آمریکا بی سابقه بود. زمانی که اوباما رفت میزان بیکاری بسیار بالا بود که ترامپ تقریبا بیکاری را به صفر رسانده بود. هر چه اشتغال بیشتر باشد رضایت اجتماعی بالاتر می رود. اقتصاد و بازار بورس آمریکا و ارزش اقتصادی حرکت های ایالت متحده آمریکا در بازار جهانی مورد توجه قرار گرفت. به طوری که برخی از موسسات پژوهشی و تحقیقاتی در مورد این موضوع می گفتند علی رغم پیش بینی های قبلی در مورد رکود اقتصادی ناشی از کرونا آمریکا کمتر از پیش بینی های به عمل آمده توانسته است خود را در برابر ضربات کرونا حفظ کند و علی رغم پیش بینی ها آمریکا کمتر آسیب دید. لذا از این نظر اگر ترامپ بتواند این روند صعودی را تا انتخابات حفظ کند و اشتغال بیشتری ایجاد کند کار برای بایدن و تیم او سختتر خواهد شد.

_ اگر فرض را بر این بگیریم که ترامپ برای بار دوم رییس جمهور آمریکا شود این انتخاب چه تاثیری بر مسایل خاورمیانه خواهد داشت؟

ترامپ در دور دوم ریاست جمهوری اش روند شدیدتری را نشان خواهد داد

چه جو بایدن بر سر کار باشد و چه ترامپ سیاست های آمریکا در مورد ایران تغییر چندانی نخواهد کرد

چه بایدن و چه ترامپ در پی به زانو درآوردن ایران برای مذاکره هستند

اصولا ترامپ در صورت موفقیت در سیاست های خود و در دور دوم ریاست جمهوری روند شدیدتری را نشان خواهد داد، چرا که در دور دوم او نگران انتخاب شدن برای دور بعدی نیست. بر اساس قوانین آمریکا یک رییس جمهور نمی تواند برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاندیدا شود. هر چند که او در بین روسای جمهور ایالت متحده فردی اقتدار گرا محسوب می شود ولی توانایی این امر را در چنته خود ندارد. او تلاش خواهد کرد سیاست هایی را که در این زمینه مورد توجه قرار داده است با پافشاری بیشتری دنبال کند. این وضعیت در ارتباط با ترامپ تا حدودی قابل پیش بینی است. ولی چه جو بایدن بر سر کار باشد و چه ترامپ سیاست های آمریکا در مورد ایران تغییر چندانی نخواهد کرد. ترامپ می گوید ما پای میز مذاکره با ایران می نشینیم و بایدن می گوید به برجام بر می گردد این دو فرقی با هم ندارد. چه بایدن و چه ترامپ در پی به زانو درآوردن ایران برای مذاکره هستند. ایران توسط رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان تعیین کننده نهایی در حوزه سیاست اعلام کرده است هر گونه مذاکره با آمریکا توسط هر شخصی ممنوع است و هرگونه پذیرش میانجی از سوی ایشان ممنوع اعلام شد. آمریکا با زبان بایدن با بازگشت به برجام می خواهد ایران را به پای میز مذاکره بکشد و ترامپ به این واسطه که برجام را دستآورد دموکرات ها و به ویژه اوباما می داند می خواهد بدون نام برجام با ایران مذاکره کند. من تفاوتی در این دو نمی بینم از نظر تعریف عملیاتی در عرصه امنیت هر دو مورد به زانو درآورد ایران در پای میز مذاکره است.

منبع: شفقنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    1 8
    به عنوان یه بی طرف میگم اگه ترامپ پیروز شه کلان شهر های امریکا با موج جدید طغیان و شورش و خشونت جناح چپ و مارکسیست های انتیفا (گویا توسط دموکرات ها هدایت میشن) رو به رو میشه و این حرف من نیست حرف مفسر های سیاسی معتبره جهانه
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 2
    باچینم که قرار داد نمبینید چون اصلاح طلبا نمیخوان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس