کد خبر 1113297
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
هشدار درباره تقلای برخی ایادی آمریکا برای عادی‌سازی روابط بغداد با تل‌آویو

تحلیل‌گر سیاسی عراق درباره اقدام برخی طرف‌های داخلی این کشور تحت حمایت آمریکا برای سوق دادن بغداد به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار داد.

به گزارش مشرق، «کامل البیاتی» تحلیل‌گر سیاسی عراق درباره تحرکات سیاسی برخی طرف‌های وفادار به آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس با هدف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت که امارات و عربستان سعودی برای سوق دادن عراق به سوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل از برخی طرف‌ها حمایت می‌کنند.

وی در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد:عادی‌سازی روابط از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی وفادار به آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] بعید نیست به ویژه پس از آنکه امارات درهای خود را به روی رژیم صهیونیستی گشود.

البیاتی افزود: برخی طرف‌ها، با حمایت سعودی و امارات در کنار سیاست آمریکایی در عراق  قرار دارند و دیگر چیزی نمی‌ماند جز اینکه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را علنی کنند.

بیشتر بخوانید:

واکنش عضو پارلمان عراق به سخنان ترامپ درباره عقب‎نشینی از عراق

این کارشناس عراقی درباره اقدامات برخی طرف‌های سیاسی به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات برای کسب حمایت کشورهای مذکور و حمایت رژیم صهیونیستی به منظور اجرای برنامه‌های ترامپ و نتانیاهو برای سوق دادن عراق به طرف ‌عادی‌سازی روابط همچون امارات هشدار داد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه (۲۳ مرداد/ ۱۳ آگوست) در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم صهیونیستی و امارات به توافقی برای «عادی‌سازی کامل روابط» دست پیدا کرده‌اند.

در متن بیانیه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات برای اعلام این توافق آمده است: «در نتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست رئیس‌جمهور ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در "چشم‌انداز صلح" رئیس‌جمهور ترامپ را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد.»

اغلب رهبران و شخصیت‌های سیاسی عراق با انتشار بیانیه‌های جداگانه اقدام امارات در توافق با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم را محکوم کردند و این توافق را ادامه زنجیره کمپ دیوید و اوسلو برای تضییع حقوق فلسطینیان دانستند اما مصطفی الکاظمی پس از سکوت چند روزه در مصاحبه با «واشنگتن پست» در پاسخ به سوالی درباره توافق امارات و رژیم صهیونیستی موضع خود را اعلام کرد و گفت: عادی سازی روابط امارات - اسرائیل تصمیمی است که به امارات مربوط است و نباید در آن دخالت کرد.

«احمد ملا طلال» سخنگوی نخست‌وزیر عراق نیز پس از گذشت  ۱۳ روز از اعلام این توافق، طی کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران به سوالی درباره موضع بغداد در قبال توافق عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی پاسخ داد و گفت: « قانون عراق، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ممنوع می‌کند. اما [عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل] یک امر داخلی مربوط به آن کشورها است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس