سلاح انفرادی

فقط کشوری همچون بلغارستان که فاقد زیرساخت پیشرفته صنعتی است، موفق شده از طریق صادرات برنامه‌ریزی شده سلاح های سبک و تجهیزات انفرادی و مواد منفجره، درآمدی بیش از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کسب کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با نزدیک شدن به موعد اتمام تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه کشورمان (که یک اقدام غیرقانونی و ناعادلانه بود) یک جنگ بزرگ دیپلماتیک به صورت آشکار و پنهان در جریان است چراکه از سویی مقامات آمریکایی تقریبا دست به هر داستانسرایی و تلاشی زده اند تا بتوانند ایران را یک تهدید جهانی نشان داده و جلوی این پروسه را بگیرند؛ از بحث های مربوط به عربستان تا یمن تا احتمال حمله هوایی ایران با جنگنده های سوخو ۳۰ به اروپا! همه جزو بحث هایی است که توسط دستگاه سیاست خارجی آمریکا در چند هفته اخیر طرح شده و البته در بسیاری از کشورهای جهان و البته محافل تخصصی صرفا به عنوان ادعاهای بی اساس و با لبخندهای معنی دار رو به رو می شود.

از سوی دیگر نیز برخی کشورهای مهم دنیا با اشاره به این رویه جدید ایالات متحده، نسبت به تکرار روندهای غیرقانونی توسط این کشور و واکنش غیرمنطقی آنها در مقابل تصمیمات شورای امنیت هشدار داده اند که هرچند ممکن است هدف انها حمایت از ایران نباشد، اما منجر به کاهش فشارهای امریکا در خصوص جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی کشورمان می شود.

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از علت ترس آمریکا بابت پایان تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به جنگ «فشار حداکثری» می‌روند +عکس

شاهکار گرانفروشی دولت آمریکا به گاوهای شیرده منطقه بابت «هزینه تسلیم شدن» / باید پاتریوت و کروز را ۲ تا ۳ برابر قیمت رسمی بخرید! +عکس

سود بی‌نظیر «کاسبان کرونا» در آمریکا با شکسته شدن رکورد خرید سلاح/ ناکارآمدی دولت و ترس مردم، کسب و کار NRA را سکه کرد +عکس

بحث داغ این روزها بیشتر، حول آن مواردی است که جمهوری اسلامی احتمالا دست به خرید آن می زند اما مسئله به نظر می رسد این موضوع، یک نکته مهمتر دارد و آنهم بحث توان صادرات تسلیحاتی و درآمدزایی برای کشور است. مشرق پیش از این نیز اشاراتی به این نکته داشته و در گزارش هایی به برخی پتانسیل های کشور در این زمینه پرداخته است. اما در این گزارش و به بهانه یک خبر جدید، قصد داریم شما را با برخی از فروشنده های سلاح که کمتر برای مخاطبان داخلی شناخته شده هستند، آشنا کرده و به درآمد زایی قابل توجه این صنعت حتی برای کشورهایی با توان صنعتی پایین هم اشاره کنیم.

سامورایی ها بالاخره سنت شکنی کردند!

نام ژاپن برای مخاطبان ایرانی همیشه در حوزه نظامی با اما و اگرها و بحث های فراوانی رو به رو بوده چراکه امپراطوری قدرتمند چند دهه پیش در شرق آسیا، بعد از جنگ جهانی دوم چندین سالی را بدون نیروی نظامی و صنعت دفاعی خاصی طی کرد ولی به دلیل شرایط جنگ سرد و نزدیک بودن شوروی سابق، چین و کره شمالی، به سرعت در مسیر مسلح سازی قرار گرفته و امروز یکی از پر هزینه ترین کشورها در بحث نظامی به حساب می آید.

در سالهای اخیر قوانین چالش برانگیزی از جمله اجازه به ارتش این کشور برای دخالت در مناطقی فراتر از مرزهای ژاپن نیز به تصویب رسیده است اما همچنان صنایع نظامی ژاپن با وجود توانایی بالا تا به امروز از بازارهای صادراتی به دور بودند. این کشور مدتی پیش در یک تلاش نفس گیر سعی کرد تا در رقابت بزرگ تامین زیردریایی آینده استرالیا شرکت کند که این رقابت را به فرانسوی ها واگذار کرد.

رادار J/TPS-P۱۴

اما خبر مهم اینکه بالاخره ژاپنی ها موفق شدند اولین سفارش واقعی برای صادرات محصولات دفاعی را بدست آورده و دو مدل سیستم راداری را به کشور فیلیپین خواهند فروخت. بر اساس این قرارداد، ژاپنی ها دو مدل رادار که یکی J/FPS-۳ و دیگری نیز J/TPS-P۱۴ نام دارد را به فیلیپین خواهند فروخت. ارزش کل قرارداد در حدود ۱۰۳.۵ میلیون دلار بوده و تحویل از سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز خواهد شد. رادار J/FPS-۳ از نوع آرایه فازی فعال بوده و رادار J/TPS-P۱۴ روی شاسی نصب شده و در باند اس فعالیت می کند.

این فروش را می توان یک شروع خوب برای ژاپنی ها دانست و با شکسته شدن این سد باید منتظر بود و در سالهای آینده این کشور را به لطف توان بالای علمی و صنعتی، جزو یکی از بزرگان صادرات سلاح تصور کرد.

سنگاپور؛ بندری کوچک با پنانسیل های بالا

کشور سنگاپور در حقیقت یک شهر بندری است که چیزی نزدیک به ۶ یا ۷ دهه از آغاز حیات آن به عنوان یک کشور مستقل می گذرد و در این مدت این بندرگاه توانسته خود را بدل به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان و یکی از مهم ترین مراکز داد و ستد در کره خاکی بدل کند. مسئله ای که شاید برای بسیاری از مخاطبان ایرانی ناشناخته باشد اینکه این کشور کوچک با وجود همه محدودیت های خود، خصوصا در زمینه فضای جغرافیایی، در کنار بحث خرید های سنگین دفاعی دارای یک صنعت نظامی رو به رشد بوده و در برخی از رده بندی های صادرکنندگان تجهیزات نظامی جهان رتبه ۲۰ را دارد که برای کشوری در این اندازه رتبه بدی نیست. آخرین ارقام در دست درباره صادرات نظامی این کشور مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی است که رقمی در حدود ۴۸ میلیون دلار را نشان می دهد.

عمده صادرات سنگاپوری ها سلاح سبک و تجهیزات انفرادی است و سلاح هجومی SAR۲۱ ساخت این کشور در ارتش های سریلانکا، مراکش، اندونزی، تایلند، سریلانکا و پرو وارد خدمت شده است. تیربار سبک Ultimax ۱۰۰ ساخت این کشور نیز در نقاطی مثل پرو، اسلوونی، شیلی، بوسنی و هرزگوین، اندونزی و فیجی حضور دارد.

سلاح انفرادی SAR۲۱ در خدمت ارتش سریلانکا

زره پوش Bronco  در خدمت ارتش انگلستان

توپ کششی FH-۲۰۰۰ ساخت صنایع دفاعی این کشور علاوه بر تامین نیاز ارتش سنگاپور توانسته در ارتش اندونزی نیز راه پیدا کرده و چیزی در حد یک گردان از این سیستم توپخانه ای به این کشور صادر شده است. زره پوش همه جا روی Bronco از دیگر محصولات دفاعی این کشور است که علاوه بر فروش به تایلند به ارتش انگلستان نیز فروخته شده و در افغانستان مورد استفاده قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۸ میلادی انگلیسی ها برای خرید ۱۰۰ دستگاه از این زره پوش ها مبلغی در حدود ۱۵۰ میلیون پوند را پرداخت کرده اند.

پاکستان و گذر از صادرات ۱ میلیارد دلاری در سال

همسایه ما در جنوب شرقی از جمله کشورهایی است که سالهاست مسائل دفاعی را جزو اولویت های اصلی خود قرارداده و در بیشتر اوقات سعی در بومی سازی و تامین داخلی نیازهای نظامی خود دارد. اما نکته جالب در خصوص کشور پاکستان اینجاست که این همسایه ما از جمله بازیگران در حال حضور در حوزه صادرات تسلیحات بوده و برنامه دارد تا به زودی درآمد خود در این بخش را به سالانه بیش از ۱ میلیارد دلار برساند.

این کشور در فاصله سالهای مالی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی چیزی در حدود ۲۱۲ میلیون دلار سلاح به فروش رسانده اما نکته جالب در خصوص این رقم این است که بخش عمده ای از آن یعنی در حدود ۱۸۳ میلیون دلار مربوط به صنایع هوایی پاکستان است. کارشناسان اعتقاد دارند که فروش جنگنده های جی اف ۱۷ به میانمار و نیجریه و همچنین قرارداد فروش هواپیماهای آموزشی به ترکیه از جمله دلایل رسیدن به این رقم است. شاید نکته جالب برای برخی از مخاطبان ایرانی این باشد که پاکستان موفق شده است تا ۱۰۰۰ تیر بمب از نوع مارک ۸۳ را نیز به ترکیه صادر کند.

جنگنده جی اف ۱۷ ارتش میانمار

نکته مهم در این خصوص اینجاست که نیجریه تاکنون ۳ فروند و میانمار نیز تنها ۱۰ فروند از این جنگنده ها را سفارش داده اند. پاکستان نیز در اصل به عنوان یک مرکز اسمبل و به عنوان یک شریک در پروژه ای که کار اصلی آن توسط چین انجام شده و موتور آن نیز ساخت روسیه است فعالیت می کند و با این وجود توانسته این سود را به دست بیاورد. کارشناسان اعتقاد دارند در صورت افزایش تنها سفارشات مربوط به جنگنده جی اف ۱۷ این کشور موفق خواهد شد تا به رقم درآمد سالیانه ۱ میلیارد دلار و بیش از آن نیز دست پیدا کند.

صربستان و بلغارستان؛ دو غول ناشناخته بالکان

دو کشور ناشناخته در بحث صادرات تسلیحاتی در جهان امروز صربستان و بلغارستان هستند. صربستان به عنوان میراث دار اصلی یوگسلاوی سابق، بخش زیادی از تاسیسات نظامی به جا مانده از آن دوران را به ارث برده و در حال حاضر درآمد خوبی از فروش سلاح در سطح جهان به دست می آورد. شاید برای مخاطب ایرانی جالب باشد که بداند این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی درآمدی در حدود ۸۹۷ میلیون دلار از فروش سلاح داشته است.

سامانه توپخانه ای Nora B-۵۲ ساخت صربستان در خدمت بنگلادش

عمده تولیدات این کشور در حوزه رزم زمینی شامل مهمات، مواد منفجره، تسلیحات انفرادی، موشک های ضد زره، سیستم های توپخانه ای، بسته های ارتقاء توان رزمی برای انواع تانک ها و زره پوش ها و سیستم های اپتیکی می شود. این کشور از جمله بازیگران دارای فناوری های بسیار سطح بالا نیز به حساب نیامده و صرفا با مدیریت و بازاریابی صحیح آنچه از گذشته برای آنها به ارث رسیده و توسعه توانایی فعلی موفق شده است درآمدی نزدیک به ۱ میلیارد دلار را برای خود بدست بیاورد.

مورد کشور بلغارستان اما شاید برای ما نمونه ای عبرت آموز تر و جالب تر به حساب بیاید. این کشور حتی در مقایسه با صربستان از نظر دانش و توان تولیدات دفاعی در سطح پایین تری نیز قرار دارد و عمده محصولات آن در رده سلاح های انفرادی، راکت اندازها، مواد منفجره و تجهیزات نیروهای پیاده خلاصه می شود. این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی از طریق فروش همین تجهیزات موفق شد که درآمدی در حدود ۱ میلیارد و ۲۱۹ میلیارد یورو کسب کند!

سلاح های سبک ساخت بلغارستان در لیبی

مشتریان عمده این کشور در این سالها عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هندوستان و عراق بودند. برخی آمار حکایت از این دارد که بلغارها از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۹ میلادی به نزدیک به ۱۱۰ کشور جهان سلاح و محصولات دفاعی فروخته اند. در سال ۲۰۱۷ که به نوعی رکورد شکنی صادرات صنایع دفاعی این کشور محسوب می شود این رقم معادل ۲.۴  درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده بوده است. مسئله قابل توجه تر این که این رقم در سال ۲۰۱۳ یعنی فقط ۴ سال قبل از آن ۰.۵۹  درصد بوده است.

آیا کابوس آمریکا تعبیر می شود؟

نگاهی به همین اعداد و ارقام ساده از کشورهایی که یا در این بازار تازه وارد بوده یا توان صنعتی و تجربه خیلی خاصی در بحث های نظامی ندارند نشان می دهد که حتی گزینه های ساده ای مثل سلاح های انفرادی، مهمات و مواد منفجره هم می تواند چه سود سرشاری را نصیب یک کشور کند. حالا نگاهی خیلی سریع به برخی گزینه های مهم ایرانی برای بازار صادرات داشته باشیم. سیستم های دفاع هوایی مثل خانواده سوم خرداد با سابقه عملیاتی رسمی و به زیر کشیدن یکی از پیشرفته ترین پهپادهای جهان، موشک های ضد زره و تفنگ های تک تیرانداز سنگین با سابقه نزدیک به یک دهه مبارزه بر علیه نیروهای تکفیری در برخی از سخترین شرایط جوی و عملیاتی در جهان، راکت ها و موشک های بالستیک با دقت مثال زدنی و اثبات شده در میدان نبرد که می توان به راحتی در بردهای کوتاه مشتریان فراوانی برای آنها پیدا کرد.

در عین حال پرنده های بدون سرنشین که یکی از نقاط قوت دیگر صنعت دفاعی کشور ما محسوب می شود. مسلح سازی این پرنده ها نیز سالهاست با موفقیت در کشور ما به انجام رسیده است و تنها بازار فروش پهپادهای مسلح و انتحاری این روزها رقم های چند صد میلیون و ای بسا میلیارد دلاری را برای صاحبان آن به ارمغان می آورد. از کنار سیستم های راداری و اپتیکی ایرانی نیز با سابقه کشف پرنده ای مثل آر کیو ۱۷۰ نیز بهتر است با اشاره کوتاه گذر کنیم زیرا که اهل فن بهتر می دانند کشوری که بیش از ۱۰ سال پیش توانسته است آن پرنده را شناسایی کند امروز در کجای کار قرار دارد.

زمانی که رقم های مربوط به فروش سلاح در بازارهای جهانی را در یک سو و از طرف دیگر توانایی های صنایع دفاعی کشور خودمان را در سمت دیگر قرار می دهیم می توانیم به این نتیجه برسیم که ترس حقیقی آمریکا ای بسا نه افزایش توان ایران با واردات تسلیحات، بلکه فروش تسلیحات توسط ایران و افزایش درآمد ایران و کاهش و حتی قطع نیاز به فروش نفت است که در نهایت شاهرگ تحریم های آمریکا علیه ایران یعنی اقتصاد را زده و کلیت این ساز و کار را بهم خواهد ریخت.

با توجه به مثالهای فوق و صد البته، عدم تاثیرپذیری کشورمان از فشارهای غرب در بحث فروش سلاح به برخی کشورها، تصور رسیدن ایران به ارقامی بیش از ۴ الی ۵ میلیارد دلار در یک برنامه منظم ۵ ساله از طریق فروش سلاح را ممکن و قابل دسترس خواهد کرد و می توان تصور و برنامه کرد که تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی یعنی زمان تحقق به سند چشم انداز ۲۰ ساله، ایران بدل به یکی از صادرکنندگان بزرگ سلاح در جهان شده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 37
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    خخخخخخخخخ
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      69 26
      نکبت
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      71 23
      ببینید دوستان این حناقی که تو گلوی این طرف گیر کرده هی خخخخخ میکنه دقيقأ نشون دهندهٔ اینه که این مطلب یعنی فروش هر چیزی که باعث درآمد زایی، افزایش قدرت ایران بشه کار درستیه و به خیال خام اینها باعث عقب افتادن سقوط نظام خواهد شد پس باعث حناق گرفتن مزمن خائنین و غربگدایان میشه!!!!
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      28 14
      کوفت حسود
    • خداپرست IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      27 6
      8:04! حناق نیست؛ یه چیز دیگه‌اس. می‌دونید دیگه.
    • رسول IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      29 14
      درد و مرض . نادان و خائن. معلومه که داری از آلبانی پیام میدی . منافق خائن.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      26 7
      سوزوندااااااااا خخخخخخخ
    • یاور SG ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      15 9
      درد
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      23 5
      این خخخخخخ باید آب را جایی بریزد که می سوزد .
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      7 21
      مشرق خد پدرت بیامرزه که یه مشت تیترطنز میزنی ملت را میخندونی ولی خودمونیم بعضی واقعا باورشون شده خبریه.خخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      8 1
      زر زر به خخخخخخخخختت
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      2 4
      یعنی فیلمی هستید برا خودتون
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      9 2
      گیر کرد تو گلوت؟؟! حالا صبر کن خار هم میشه میره تو چشماتون
    • علی خدایی IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      9 2
      زهر مار دلقک از خباثت ات حسادتت بمیر نامرد
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      4 22
      یه مشت احمق مشرقی هرروز جمع میشن تو این وب سایت دروغین وهرروز توسط مشرق خر میشن وملت بهشون میخندن.هههه
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    چه دل این جماعت متوهم مشرقی خوشه ! بنده خدا ها دو روز دیگه نیرو های آمریکایی و ائتلاف عربی بالاسرتونن اگه نریم مذاکره کنیم .
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      70 7
      اگر اینطور بود آمریکا چه نیازی به مذاکره داشت. همین حالا حمله میکرد.
    • علی IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      53 6
      آقا این آلبانیایی فقط بهش اهمیت ندین
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      53 4
      آلبانی خوش میگذره جوجه وطن فروش ؟! نترس موشکایی که باهاش پایگاه تروربستهای امریکایی رو زدیم جاش امنه منتظر یک اشارست اون اعتلاف هم مالی بود از یمن دست خالی شکست نمیخورد خخ
    • صابر IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      16 3
      بیا...
    • حیدر IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      12 0
      زر نزن ملعون. ائتلاف عربی!!!!زارت بدبخ کل اعراب ارتش های واکسی یعنی سریع و به شکل زیاد تجهیزات غنیمت میدن به دشمناشون. بعدشم کسایی که واقع گرا هستن میگن اعراب در برابر ایران حرفی ندارن برا زدن. بعدشم اگه میخاستن و میتونستن حمله میکردن میدونن یه تهی مغزا هستن تو کشور و با مذاکره(جام های زهر) کشور رو تحت محاصره بذارن.
    • اللهم عجل لولیک الفرج IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      12 1
      درپاسخ به 0015 . ظاهرا کرانه های بلاهت را کاملا جا به جا کردی !!!!! واقعا ایرانی هستی ؟ در این حد وادادگی و درماندگی ذهنی حتی نام انسان نهاندن بر شما اجحاف به بقیه آدمهاست!!!!! زودتر به خودت بیا و دشمن تا دندان مسلحت را ببین که منتظر است رو برگردانی تا نیزه اش را در بدنت فرو بنشاند!!!! خدا ریشه ظلم کافران دنیا پرست و منافقان ذلیل را از کل هستی برکند . آمین یا رب العالمین.
    • هادی US ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      13 0
      مردمان ایران زمین بیگانه رو نمیپذیرند حتا اگر از این مسئولین دزد و بیشرف بگذریم از بیگانه نمیگذریم جونمون رو برا وطن میدیم خاک بر سر این مسئولین ما که هم مردم رو نا امید کردن و هم دشمن رو وقیح خدائیش باید تیکه تیکشون کنیم نامردارو
    • NL ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      17 0
      در هر دوره تاریخی چند تا الاغ باید وجود داشته باشه که گند بزنن به مملکت تو این دوره شما و کسانی که دنبال مزاکره کردن هستن نقش الاغو پر رنگ دارید بازی میکنید چهار نعل بدوید که نقشتونو خوب دارید بازی میکنید
    • سید IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      0 1
      گنده تر از دهنت نخور نجاست
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    11 44
    سلاح چیز خوبیه؟
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      17 6
      سلاح چیز خیلی بدیه بخصوص موشک، رفتی اون دنیا دلیلشو ازون مغروق در استخرالفرح بپرس بهت میگه!! خخخخ
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      18 3
      متاسفانه گریزی از سلاح نیست . اگر سلاح ساخت امریکایی در دست یک داعش روی سرت باشه انوقت متوجه می شوید که در این دنیای وحشی سلاح از نان شب واجب تر است.
    • پويا نوري IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      18 1
      اگر خواهان صلحي براي نبرد آماده باش!!! ميدوني اين جمله مال كيه ؟ حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه ، مشكل بعضي از هموطنان ما از كم سوادي و بي سواديه .
    • شهروند IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      مشرق با اینکه با چهارچوب تبلیغاتی و پروپاگاندای شما هم نظر نیستم ( نظر شخصی) ولی این نوع قرارداد ها (معاملات تسلیحاتی بین کشورهای دنیا) رو پوشش بیشتری بده . هم علاقمندان به صنایع دفاعی استفاده میکنند. هم اصولا برای بعضی افراد مشخص میشه که در دنیا فقط ایران و آمریکا نیست که دنبال ساخت و صادرات و واردات سلاح هستند. در جمع های که سواد دانشگاهی هم بعضاً دارند وقتی میگی 80 درصد کشورهای اروپایی صادر کننده سلاح هستند باور نمی کنند و تمسخر می کنند. (بلژیک ، چک ، صربستان ، سوئد ، بلغارستان ،لهستان ، بلاروس ، اتریش ، اسپانیا ، ایتالیا ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس ، ترکیه ، یونان و ... ) و چه سلاح های خوبی هم می زنند . البته که وقت نیست وگرنه توضیح کامل می دادم که ژاپن و کره جنوبی و استرالیا چه کارهای با کیفیتی بیرون دادند. تقریبا در بین تمام کشور ها 108 کشور تولید کننده و 78 تا هم وارد کننده هستن که یکیش عربستان و قطر و امارات و ... هستن و شاید تنها انگشت شمار باشند کشور های که در اقتصاد سلاح دستی بر آتش نداشته باشند که اونها هم یا جزیره های کوچک یا مستعمره هستند که حتی پلیس هم ندارن چه برسه به ارتش و سلاح حالا چرا بعضی فکر می کنند که کشوری به بزرگی و عظمت ایران در این منطقه پر حاشیه و اینهمه تضاد منافع چرا باید خودش رو خلع سلاح کنه .؟! الله و اعلم . باید از سر درونش آگاه بشی که نیت شان چیه از گفتن حرفی که خودشان هم می دانند اشتباه هست . اساسا اهمیت ساخت سلاح ربطی به نوع حکومت مستقر در ایران نداره . در رژِیم قبلی واجب بود . الان هم واجبه و در هر آینده سیاسی هم این جزو مهمترینها برا مملکت هست اصلا ربطی هم به نوع سیاست خارجی شما ندارد که تهاجمی هستی یا دفاعی . بالاخره برای هر دوتاش سلاح می خواهی. روزی اگه همین کشور دوست و برادر مسلمان مثلا پاکستان عده ای مثل طالبان قدرت رو بگیرند و هوس مزه کردن خرما های کرمان و میگوهای بندرعباس و چابهار و چاه های گاز ناقابل عسلویه به سرشون زد . میخواهی با کدام دیپلماسی و خواهش میکنم این کارو نکن کاره بدیه ! جلوی لشگر اونها رو بگیرید؟ داشتن سلاح یک حق است. جزو اصول حقوق بشر هست. بله حقوق بشر . مراجعه کن به رکن دوم قانون اساسی آمریکا بهت میگه چرا هر انسانی حق داشتن اسلحه برای دفاع از خودش رو داره. ببخشید که طولانی نوشتم.
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    24 85
    کشورهای درست حسابی و پول دار، سلاح را از آمریکا و اروپا و در مراحل بعدی از روسیه و چین میخرند. کشورهای بی پول هم که بودجه قابل توجهی ندارند و ایران باید سلاح ها را مجانی در اختیارشون قرار بده!. بنابراین من موندم ایران دقیقا به کی میخواد سلاح بفروشه!!! مگر در بازار سیاه و به گروه های شبه نطامی!!!
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      21 10
      ایران تنها کشوری است که هواپیمای بسیار پیشرفته آمریکایی را یکی یکی به غنیمت می گیرد . ایران تنها کشوری است که گلوبال هاواک آمریکایی را که خیلی مغرور شده بودن به قعر دریا فرستاد . موشکهایش هم مثل حوت 4 برابر سریعتر از موشک امریکایی و روسی است . بالاخره آب رو جایی ریختی که داره میسوزه ؟؟؟
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      24 2
      خب احمقی دیگه! دریغ از یه جو عقل! اگر یه کشوری بتونه یه موشک بالستیک 1000 کیلومتری نقطه زن رو از یه کشور با قیمت یک پنجم آمریکا یا روسیه خرید کنه کدومو انتخاب میکنه!؟ سلاح های ایران در عین کیفیت بالا قیمت مناسبی هم دارن.
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      9 2
      حرفت درسته ولي خب ، ولي حرف من درست تره ، چرا ؟ اين ظاهر قضيه است ، اسلحه دست خريدار هست ولي اجازه دست آمريكاست و در جهت منافع آمريكا اين يه نكته، نكته دوم اينكه تمام اين جنگها و خونريزيهايي كه آمريكا و اروپا راه مي اندازند به خاطر كارتل هاي اسلحه سازي غرب هست ، در صورت خروج بازار از دست آمريكا و وارد شدن بازيگراني مث ايران ، آمريكا تشريف ميبره گاراژژژژژژژژ ، چرا چون وقتي كه ما تكنولوژي امريكا را يعني گلوبال هاوك را مي فرستيم پيش ماهيها عگس بگيره ، اين يعني بازاريابي محصول ما . اين يعني فك نكن كوچه خلوت بود نعره ميزدي ، حالا جرات داري نعره بزن
    • DE ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      2 3
      دوست عزیز اول فهم حوت موشک نیست و اژدر است بعد بلدم بلدم کن.
  • امیر US ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    11 24
    الله اکبر الله اکبر ... دیگه خودتون تا آخرشو بخونید ....
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    31 63
    همه چیز را بفروشید بدید انور آب تا برای خودتان دوست و یاور بسازید ملت خودی کیلویی چند
    • سینا مهدوی IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      23 8
      خدایا توبه
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      19 8
      کاش میشد امثال شما رو صادر کرد. برای نابودی فرهنگها و تمدن های کهن عملکرد بسیار خوبی دارید.
  • DE ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    18 51
    فروش اسلحه به غیر مسلمان یعنی گسترش جنگ و ویرانی ! اینکار عاقبت ندارد. ظلم و ستم دولت ها را مگر مشاهده نمی کنید.حالا بلغارستان شد معلم ما.
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      19 5
      نه فقط امارات شد معلم ما که بریم اداشو در بیاریم با اسرائیل سازش کنیم، نظرت چیه؟
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      2 14
      نه. حرفش درست است. فروش سلاح به کافر حرام است. فقط به مسلمان آنهم با هدف جهاد می توان سلاح فروخت.
  • DE ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    31 12
    اسلحه سازی برای دفاع و نه برای تجارت. بمب اتمی را بسازید تا خیالتان از لحاظ دفاعی راحت شود.
  • حسن IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    23 40
    عزیز دل شما نفت و سنگ و قالی و پسته رو به دلیل تحریم آمریکا نمی تونی بفروشی حالا می خوای اسلحه صادر کنید؟!
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      10 6
      ای کاش مردم تو انتخاب رییس جمهور دقت می کردند و به لیبرالهای خود فروخته ، رای نمی دادند . سال 1400 جوابت را خواهی گرفت .
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      5 2
      اگر کمی اون کله رو به کار بندازی میفهمی که تحریم تسلیحاتی ایران یکی دوماه دیگه به اتمام می رسه! یعنی ایران میتونه هر سلاح متعارفی رو خرید و فروش کنه. همه دعواها و معرکه گیری های آمریکا هم سر همینه آی کیو!
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    15 16
    باید خرید آواکس را در اولویت قرار داد تا آن را مهندسی معکوسه کرده به چند برابر قیمت صادر کنیم.
  • NL ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    58 11
    مشرق اینو نگفتی که قیمت تموم شده تجهیزات نظامی ایران خیلی کمه حتی کمتر از چین و با کیفیت بالا این خودش به تنهای باعث میشه مشتریای زیادی پیدا کنیم برا همینه که پمپئو کشته خودشو تا تحریمها برداشته نشه چون سپاه میتونه درامد بسیار خوبی داشته باشه و همونو در بخشهای تحقیقاتی گران قیمت مثل صنایع هوای مصرف کنه اما متاسفانه یه مشت اشغال بنجل هنوزم تو خریت خودشون میمونن میگن این تجهیزات فایده نداره ما کباب میخوایم بخوریم چقد یه ادم میتونه نفهم باشه اونایم که مشکل اقتصادی دارن برای جهل و نادانی خودشونه و خیلی دوست دارن اینو گردن بقیه بندازن سپاه یا دولت یا هر چیز دیگه ای تو خود امریکا هم کارتون خواب زیاده فراونه دلیل کارتون خوابی اونا تو امریکا قیمت دلاره ؟؟ یا سپاه ؟ یا روحانی ؟ نه داداش خریت خودتونو نندازید گردن بقیه شما اگه امریکا هم زندگی میکردی کارتون خواب میشدی پس خفه شید
  • مغز متفکر IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    18 5
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
  • قمپزیسیون IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    11 14
    دیوید دیوید او اس آ
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    8 50
    یادتون باشه که در زمان احمدی نژاد ایران رسما تحریم تسلیحاتی شد از سوی شورای امنیت و این برجام بود که انشالله ان را 27 مهر ماه لغو می کند.
    • سینا مهدوی IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      23 9
      و دلیل تحریم هم اصلاح طلبان عزیز بودند که سال 88 کشور را به آشوب کشیدند و نامه به اوباما و... نوشتن
    • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      8 5
      تحریم تسلیحاتی ایران 13 سال قبل تصویب شد . یعنی خیلی قبل تر از سال 88. البته شما که کاری به این حقایق ندارید. حرف خود را می زنی اقای سینا.
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      8 6
      بازم دلیل تحریم اصلاحاتی ها بودن توی جریان لو دادن فعالیت هسته‌ای و اتمی جلوه دادنش
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      6 3
      تو اون برجامت
  • بختیاری IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    22 2
    باید از کسانی ترسید که خود پیشنهاد تمدید5 ساله تحریم تسلیحاتی را دادند در صورتیکه طبق قرارداد مرحوم برجام تمام تحریم ها همون موقع باید لغو می شدند.!!! ایران تا زمانیکه چنین افراد ساده لوح وترسویی دارد نیازی به دشمنی امریکای وحشی ندارد.در واقعیت ما باید فکر مهار این مــــــــــارادونــــــــــاهای خــــــــــودی باشیم! (((بزودی زود چــــــــــیــــــــــچــــــــــــــــــــو و فــــــــــــــــــــرانــــــــــکــــــــــو و دارو دسته اونها یک بازی جدید برای خودتحریمی تسلیحاتی شروع میکنند.)))
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    13 9
    اگر بنا باشه ونزوئلا بجای سلاح بولیوار بده (چون بخاطر تحریم ارز نداره) بهتر نیست اون سلاح ها رو اول بدیم دست نیروهای عزیز خودمون و سلاح قدیمی ژث رو با سلاح های جدید تعویض و نوسازی کنیم ؟
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    7 0
    در بحث تسلیحات نیاز به شرکت های خصوصی با پشتیبانی دولتی داریم که از طراحی و ساخت زیر سامانه ها عبور کنند و سامانه های کامل را به نیروهای مسلح تحویل دهند. البته در برخی زمینه ها، تا حدودی این امر محقق شده است؛ لکن تا وقتی بدنه جمع کننده پروژه های نظامی ارگان های دولتی باشند به نظرم تصور جهش تولید در این زمینه بعید است. فارغ از وجود یا عدم وجود نیروی متخصص کافی در این عرصه، به نظرم یکی از مشکلات اصلی در این زمینه موانع قانونی و احتیاطات بی جاست که لازم است رفع گردد. کشور ما نیاز به شرکت هایی مثل لاکهید مارتین یا ریتیون دارد. اینها نمونه های عالی از حضور بخش خصوصی در صنایع نظامی یا فضایی هستند.
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    14 3
    من که میگم تا 27 مهرماه به لطف وطن فروشان داخلی و ......تحریمهای تسلیحاتی بر میگرده. در واقع برجام فقط خسارت محض ب کشور بود. هسته ای دادیم رفت بدون اینکه چیزی بگیریم
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    22 16
    ظهور امپراطوری عظیم تشیع با محوریت ایران مقدمه تمدن بزرگ مهدوی درجهان است.و اعدو لهم .......
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    22 15
    گیرم که سلاح هم فروختیم ما که نمیتونیم پولش را بیاریم داخل
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      9 3
      انبه میده واسه میوه فروشهای شمالشهر تهران . باز از بولیوار بهتره چون بولیوار رو باید کرد خمیر کاغذ جای کاغذ باطله
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    16 4
    یعنی دیگه کمتر دست میکنید تو جیب ملت؟ یا بازم باید خرج ساشا سبحانیا رو بدیم؟
    • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      2 9
      چه ربطی داره بی سواد! ساشا صبحانی یکی از بزرگترین کازینوهارو در بین ایرانی ها داره! داشتن کازینو تورو از همه چی مبرا میکنه
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      4 0
      مشنگ ساشا سبحانی با عرق جبین کازینو ساخت؟
  • یاشار IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    8 12
    عجیبه ترکیه سلاح از پاکستان وارد کند ترکها هر چیزی می‌سازند حتی اف۳۵
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      13 11
      ترکیه هیچی نیست جز یک شوی تبلیغاتی
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      2 1
      ترکیه غیر از مرکز فساد چیز دیگری نمیتواند بسازد
  • علی IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    3 1
    سلاحهای با فناوری بالا با توجه به تخصصی بودن حوزه کار. ایران بیشتر میتواند موفق باشد مثل سامانه موشکی سوم خرداد و باور و سامانه کوتاه برد .سامانه جنگال و پهباد و ...و رقیبان کمتر دارد در منطقه
  • IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    10 3
    حالا یعنی بهتر از سلاح چیزی برای تولید و تحارت نبود؟!
  • reza DE ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    9 7
    بهتره به جای فروش تسلیحات..کارخانجات صنعتیمون رو تولیداتمون چه غذایی و چه مواد اولیه را عظیم کنیم .هم مردم کار میکنند هم صادرات میکنیم ۱۰برابر اقتصاد مقاومتی هم یعنی این!!..اخه با فروش سلاح با وجود ۹کشور مدرنتر چه دلیلی داره؟ چه گردش پولی برا بیکاری و گردش پول و تورم کشور برا مردم داره؟ اگه تولیدات و صنعت عظیم راه بندازیم داخل کشور خود شیطان بزرگ هم شخصا بمب اتمم بزنه!دیگه کاری نمیتونه با درامد و سربلندی ایرانی انجام بده
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    4 0
    پس یعنی تأیید می کنید که شرکتهای تسلیحاتی آمریکا نقش مهمی در اقتصاد دارن البته این سلاح ها تولید هر جا باشه برای کشتار باید استفاده بشه
  • جمال IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    9 1
    ای کاش به جای هزینه کردن میلیاردها میلیاردها پول در فوتبال کثیف. خرج میشد برای وارد کردن درمان ژنتیکی صعب العلاجها که درمان بسیار بسیار موثر و خیلی خیلی بهتر از شیمی درمانی است.اما افسوس که مسئولی فکر ملت مةلوم ایران نیست.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    3 5
    دقيقاً ، موضوعه ترس آمريكا از صادرات اسلحه توسط ايران است، ما بايد كلاً بي خيال نفت شويم ، و فقط به فكر صادرات تكنولوژي و فناوريهاي نانو و غيره باشيم پاشنه آشيل ما صادرات تك محصولي است
  • حسین حسین زاده فومنی NL ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 3
    دیلمات های ما (سفارتخانه ها )در خارج از کشور ها فقط نبایستی کار دیپلماسی نمایند دیپلماسی اقتصادی و سایر مواردی که در ایران اسلامی امکان صدور به دیگر کشور ها را دارد می توانند بسیار فعال و درخشان تر آنها در خارج از کشور مبادرت ورزند و همچون دیگر کشور ها نسبت به فروش تسلیحات نظامی پیشرفته و مدرن و به روز و با قیمت ارزانتر و یا سایر کالاها را با فروش مناسب تر صادر نماییم و در راستای حوزه ماموریتی به این نوع موارد انجام وظیفه کنند .
  • US ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    7 4
    مشرق عالم و آدم رو نوشته از حسادت ترکیه رو ننوشته که حتی به آمریکا اسلحه صادر میکنه. ترکیه عوض هواپیمای آموزشی کشتی و هلیکوپتر به پاکستان فروخته.
    • علی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      2 3
      صادرات کروز مونتاژی غرب تانگ و...فراموش کردی
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      4 2
      دلیلش این است که ترکیه جنگ افزاری نمیسازد که مشرق بخواهد راجع به آن بنویسد .آن چیزهایی که ترکیه ادعا میکند ساخته است . جنگ افزارهای خارجی است که خریده و با نامگذاری مغولی به نام خودش معرفی کرده است. یک عده افراد نا آگاه مثل شما هم باور کرده اند.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 3
    ان شالله
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    8 3
    خخخحححخخخ خندیدم به سر کار گذشتن ملت
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    11 1
    همانطور که آمریکا خرید نفت از ایران را تحریم کرد .........خرید اسلحه هم تحریم می کنه و کسی جرات خرید اسلحه ایران را ندارد
    • برزو IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      7 1
      اون وقت باید فقط به دزدان دریایی سومالی اسلحه بفروشیم البته اگه جرات کنیم بفروشیم.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      11 0
      فکر کردید کی سلاح ایران را میخرد آن کشوری که اجازه خرید سلاح را دارد هیجوقت اروپا و آمریکا را رها نمیکند از سلاح های کپی و تاریخ مصرف کذشته ایران استفاده کنند میماند کشور و گروه هایی که ممنوع معامله هستند که انها هم صلواتی خرید خواند کرد
  • هادی US ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 3
    ‌یک ایرانی اگه از توان ملی کشورش خوشحال نشه ایرانی نیست منافق هست فقد یه چیزی که مهم هست این صلاح دست کی باشه یه عده وطن فروش بیگانه پرست یا نیروهائی که دلشون با مردمشون باشه
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      3 5
      جناب وطن دوست پس چرا با ip وvpn وپرچم شیطان بزرگ وارد مشرق میشی؟!!!!! خودراتطهیرکن بعد وارد مشرق شو!
  • کامران IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    5 2
    با سلام،اولا بعیده تحریم لغو بشه و اروپا در دقیقه آخر همراه ترامپ خواهد شد نمونش همین دیروز وزیر دفاع انگلیس از تحریم حمایت کرد و چند گوه دیگه میل نمود، دوما اگرم لغو بشه شرایطی مث الان و نفت و... پیش میاد که آمریکا میگه هرکی با ایران کار کنه تحریم میشه و همه حتی دوستان روس و چینی مثل این 2 سال از ترس از دست دادن اعراب و اسراییل و غرب با ما کار نمیکنند اونم با این شرایط اقتصادی ما که توان خرید سنگین نداریم براشون صرفه اقتصادی نداره و شرقی ها فقط پول میشناسن اقتضائات ژئوپولتیک براشون مهم نیست!اون پول اندک رو که برای خرید خارجی کنار گذاشته ایم رو باید همون 2 سال پیش که متوجه این واقعیت شدیم که همه تحت نفوذ وحشتناک اقتصاد آمریکا هستن و جرات سرپیچی ندارن صرف افزایش زیرساخت های نظامی داخلی میکردیم که درایت نداشتند!! حداقل از الان این کار رو بکنید تا دیر نشده. بحث صادرات سلاح هم اگه افراد باتجربه و دلسوز سپاه قدس در دست بگیرند می توانیم حتی فروش سلاح تا بیخ گوش آمریکا و در حیاط خلوتش در لاتین پیش ببریم. که بازم متاسفانه این درایت نیز در دولت نیست.بخدا قسم من نه تو سپاهم نه کس و کارم اونجاس که سودی ببرم ولی شرط می بندم که اگه به قدس اعتماد کنن سالی میلیارد ها دلار می فروشیم و چون ارز ملی ما نسبت ب دلار خیلی پایینه قیمت هامون بسیار رقابتی هست در بین الملل و سود بسیار خوبی نصیب ایران میشه
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    4 2
    دوستی که در این برهه زمانی این مقاله راتنظیم کرده ای آب در آسیاب غرب میریزی چه غرب چه روسیه ‌چه چین راضی به ورود ما به بازار فروش اسلحه نیستند اگر بخواهیم از این مرحله تحریم عبور کنیم نیاید گزک دست غرب بدهیم
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    10 2
    درآمد را ول کنید . شما الان به واردات سلاح بیشتر احتیاج دارید تا صادرات . نیروی هوایی به یک باز سازی و به روز رسانی کامل نیاز دارد . نیروی زمینی و نیروی دریایی همینطور .
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    4 1
    یک میلیارد معادل صادرات بستنی و ماست کشور است!
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    8 0
    مشتریان سلاح های ایران معمولا آنها را مفت بدست می آورند . شما اول ببین مشتری داری بعد برنامه پنج ساله بده.
  • US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    7 1
    انبه بگیرید!!!
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    7 1
    صادرات به کی ؟ مثلا سوریه؟یا حماس؟ جک میگی مشرق تا روسیه و امریکا هستن مگه میشه؟
  • مسیح IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 2
    بهترین بازار صادرات چین و روسیه هست چون ما میتونیم سفارشاتی که اونها گرفتند رو با قیمت ارزون تر از کارخانه های خودشون به دست چینی ها و روسها برسونیم مثل سکان بوینگ که در استرالیا تولید میشه
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    4 3
    به ترکیه نگاه کنید خدایش این اسباب بازی هایی که می سازه ۹۰ درصدش از جا های دیگه میاد سر هم میکنه و خدا تومن میفروشه ماکه بیشتر سلاح هامونو خودمون می سازیم فقط بخوایم سامانه باور رو مثلا ۴ گردانش به یک کشور بفروشیم بیشتر از ۲ میلیار دلار میشه فروخت
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 2
    پاکستان یه زمانی شاه بهش ۹۰ تا جنگنده مفت و مجانی داد و ۳ تا ترابری نظامی تا در مقابل هند متحد شوروی از خودش دفاع کنه الان صادرکننده جنگنده شده.
  • کارمند سازمان فضایی NL ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    3 1
    دست مریزاد میگم به بچه های بخش دفاعی و امنیتی مشرق که با جون و دل دارن کار می کنن تخصص مهم نیست مهم عشق هست که دارید...برعکس کارمندان صداوسیما و رسانه ها که اعتقادی به کاری که می کنن ندارن شما اعتقاد دارین
  • ناصر IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    1 1
    سوال اینه آیاکشوری منتظر سازمان ملل بود تحریم لغو کنه ؟ همه از تحریم خود آمریکا ترس دارن نه سازمان ملل. دوم اینکه آیا تقاضایی برای سلاح ایرانی وجود داره ؟اونقدری که بشه عدم فروش نفت رو جبران کنه ؟
  • سعید IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    4 0
    دوتا موضوع نظرمو جلب کرده یکی این حجم از کامنت های ضد مشرقی تو این پست بی سابقه بودکه شایددلیلش میتونه همون سوزشی باشه که امریکایی نسبت به موضوع فروش سلاح داشتن و به ایناهم منتقل شده.دوم اینکه ماخیلی میتونیم سلاح بفروشیم ولی چگونه؟اگه امریکاتحدیدکردهرکس ازماسلاح بخره مثل قضیه نفت تحریم میشه چی؟اگه ایحاد ترس کنه بین کشورهابرای خرید سلاح چی؟هرکس جواب منطقی داره خوشحال میشم بشنوم
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    2 1
    خدا رو شکر که اینم از صدقه سر برجام داریم
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 0
    محصولاتی که رقم صادرات رو بالا میبرند جنگنده ها، سیستمهای پدافندی ، رادارها، ناوها و انواع ناوچه هاست. اینها تجهیزات راهبردی هستند که هر کشوری توان یا ظرفیت یا شرایط تولید رو نداره یا به سمتشون‌نرفته. بعنوان مثال آلمان با وجود ظرفیت عظیم دانشگاهی-صنعتی از سیستمهای پدافندی آمریکایی استفاده میکنه. با صادرات تسلیحات خرد پر کردن مبلغ ۴۰ میلیارد دلاری نفت امر دشواری خواهد بود.
  • حیدر IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    داداش تا پشتوانه و قدرت سیاسی نداشته باشیم نمیتونیم بفروشیم مگر به سوریه و ارمنستان و ترکمنستان و ..... پاکستان که با کمک چین میفروشه. صربستان و بلغارستان هم چون با شوروی رابطه داشتن و کمونیست بودن صنایع دفاعیشونو از زمان شوروی مونده و طی این سالا سلاح فروختن به عراق و سوریه و .... ژاپن هم که پشتش به امریکا گرمه. بعدشم کیفیتا نسبت به قیمتا خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس