ترامپ و بن سلمان

بررسی‌ها نشان می دهد دولت آمریکا موشک‌های سامانه شکست خورده پاتریوت را ۲ برابر قیمت فروخته شده به ارتش خود و موشکهای کروز را ۳ برابر قیمت رسمی و اعلامی، به ۲ کشور عرب منطقه خلیج فارس به فروش می رساند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ماجرای گاو شیرده و به قولی سر کیسه کردن کشورهای عربی توسط آمریکا به کمک ابزار رسانه ای ایران هراسی در بازار سلاح، امری است که سالهاست ادامه داشته اما در دوره ریاست جمهوری ترامپ، واضح تر و به دفعات بیشتر تکرار شده است بخصوص آنکه وی، ابائی از اعلام رسمی و علنی این حرکت نداشته و طبق معمول نیز، حکام عربی جرات اعتراض به این افشاگری یا کاهش خریدهای خود را هم ندارند. در جدیدترین اقدام از این تاکتیک تحقیرآمیز، آمریکایی ها به سراغ دو مشتری خوش حساب و قدیمی در منطقه غرب آسیا رفته و در حال فروش اجناس آفندی و پدافندی کمپانی های خود با قیمت های بسیار بالاتر از ارقام واقعی هستند.

بیشتر بخوانید:

فاکتور گران‌قیمت غرب برای اثبات «هزینه‌های سازش» با قطر/ ۴۲ میلیارد دلار برای جنگنده‌های آمریکایی، شناورهای ایتالیایی و زره پوش‌های فرانسوی +عکس

نام و اعتبار سامانه پدافندی و ضد هوایی پاتریوت در سالهای اخیر خصوصا در ماجرای جنگ یمن و بحث انهدام پالایشگاه های آرامکو شدیدا زیر سوال رفت و سوالات و ابهامات جدی در خصوص اطمینان به آن مطرح شد بویژه آنکه رسما تایید شده که بخش راداری و اصطلاحا چشم این سامانه، فقط یک سوم محدوده ۳۶۰ درجه ای را پوشش داده و به راحتی قابلیت غافلگیر شدن را دارد. اما به نظر میرسد برخی از متحدان مفلوک ایالات متحده همچنان مجبورند علاقه به خرید این سیستم تسلیحاتی را حفظ کنند. در جدیدترین اتفاق، کشور کوچک کویت به عنوان یکی از مشتریان قدیمی سلاح های آمریکایی و موشک پاتریوت، در هفته های اخیر قرارداد جدیدی را در سه بخش برای دریافت موشک های پاتریوت با آمریکا به امضا رسانده است که ارزش کلی آن در حدود ۱ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار است.

بخش اول قرارداد به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار مربوط به ادامه پشتیبانی آمریکا از سامانه های پاتریوت کویت، بخش دوم قرارداد به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به تعمیرات این سامانه و بخش سوم به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار مربوط به فروش ۸۴ تیر موشک پاتریوت پک ۳ است.

موشک پاتریوت پک ۳

با بررسی جزییات این قرارداد که علنا اعلام شده، مشخص می شود که حکومت کویت ۸۰۰ میلیون دلار برای دریافت فقط ۸۴ تیر موشک PAC ۳ صرف می کند که به عبارت دیگر حدود ۹.۵ میلیون دلار برای هر تیر موشک ترجمه می شود. البته توجه داشته باشید که کویت از کاربران قدیمی این موشک بوده و زیرساخت های لازم برای برای استفاده از این موشک را از قبل داشته و بهای دریافتی در این مورد صرفا برای موشک ها است.

شاید تصور کنید که این قیمت برای یک موشک با توانایی ضد هوایی و ضد بالستیک، فارغ از عملکرد ضعیف و بدون اطمینان آن در میدان نبرد، یک قیمت جهانی باشد اما با نگاهی به برخی از اخبار، به نکات جالبی در سخنان سال گذشته برخی مسئولان آمریکایی می افتیم چراکه در صحبت های تابستان سال ۲۰۱۹ قانون گذاران آمریکایی اعلام شده که هر شلیک پاتریوت چیزی حدود ۵ میلیون دلار هزینه در بردارد و بهتر است ارتش این کشور به دنبال موشک های ارزان تری باشد که برای مشتریان خارجی که کاربر سامانه پاتریوت هم جذاب تر باشند !

این که چگونه در فاصله کمتر از یک سال، موشکی که توسط مسئولان آمریکایی با قیمت هر تیر حدود ۵ میلیون دلار، گران توصیف و باعث از دست رفتن مشتریان میشد به قیمت تقریبا ۲ برابر به کشوری دیگر فروخته شده را باید در راستای بحث دوشیدن گاوهای شیری تفسیر کرد.

عاشقانه های بن سلمان و ترامپ ادامه دارد

وقتی حرف از فروش سلاح و روابط خارجی در آمریکای دونالد ترامپ می شود نمی توان به عربستان سعودی و شاهزاده متوهم آن یعنی محمد بن سلمان که به نوعی مدتهاست شخص اول این کشور و در فکر توسعه نفوذ این کشور در منطقه با نابودی زیرساخت ها و کشتار مردم در کشورهایی چون یمن و سوریه، فکر نکرد. اخیرا نیز سعودی ها به دنبال یک خرید بزرگ دیگر از آمریکا رفته و مجموعه ای از موشک های ضد کشتی هارپون بلوک ۲ و موشک های کروز هواپرتاب ضد اهداف زمینی سری SLAM-ER را برای ناوگان جنگنده های اف ۱۵ خود خریداری کرده اند. طبق اخبار رسمی، سعودی ها ۶۵۰ تیر از موشک های SLAM-ER را به قیمت کلی ۱.۹۷۰ میلیارد دلار خریداری کرده اند که بهای آن تقریبا به ازای هر تیر موشک تقریبا ۳ میلیون دلار می شود. برد این موشک نیز در حدود ۲۷۰ کیلومتر است.

موشک SLAM-ER

اینجاست که باز هم نگاهی به گذشته و حال، اعداد جالبی را در اختیار ما قرار می دهد. قیمت هر تیر موشک "اسلم ایی آر" در سال ۲۰۱۳ میلادی بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا در حدود ۵۰۰ هزار دلار بوده است. اگر بر اساس تورم نرخ دلار نیز حساب کنیم ، میانگین ارزش تورمی دلار در مقایسه بین سالهای ۲۰۱۳  تا ۲۰۲۰ افزایشی در حدود ۱.۳۸ درصد داشته؛ این بدین معناست که ۵۰۰ هزار دلار سال ۲۰۱۳ میلادی در این روزها نهایتا ارزشی در حدود ۵۵۰ هزار دلار دارد. حالا آمریکا موشکی که باید در بدترین و شاید با سود خالص، تیری ۱ میلیون دلار ارزش داشته باشد را به بهای تیری تقریبا ۳ میلیون دلار به سعودی ها به فروش می رساند.

اما این همه داستان نیست. اگر نگاهی به قیمت های اعلامی نسل جدید تسلیحات هواپرتاب آمریکا داشته باشیم و قیمت های جدید آنها را در نظر بگیریم بیشتر بتوانیم به عمق گران فروشی و سودجویی آمریکایی ها در برابر مشتریان خاص و زبون در همسایگی مان پی ببریم.در حال حاضر نیروهای مسلح آمریکا در حال تحویل گیری نسل جدیدی از موشک های کروز هوا پرتاب حمله به اهداف زمینی یعنی سری AGM-۱۵۸ در مدل اولیه و مدل با برد افزوده است که به ترتیب ۳۷۰ و ۹۲۵ کیلومتر است. قیمت مدل اولیه در حدود ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار و مدل با برد افزوده نیز در حدود ۱ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار در سال مالی فعلی آمریکا اعلام شده است.

موشک AGM-۱۵۸

این سری از موشک ها نسبت به خانواده SLAM-ER از سطح مقطع راداری بسیار پایین تری برخوردار بوده و در عین حال برد آن ها نیز از این موشک بیشتر است و از همه لحاظ سلاحی برتر محسوب می شود. تفاوت قیمت انچه آمریکا به عنوان سلاح پیشرفته تر برای ارتش خود خریداری می کند و آنچه سلاح حداقل یک نسل عقب تر در برخی موارد به متحد خود می فروشد نشان جالب دیگری در خصوص سیاست خارجی آمریکا و دوشیدن مشتریان پر از پول حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

با این اوصاف و بررسی فقط ۲ قرارداد کشورهای عربی با آمریکا، می توان بهتر و عمیق تر، بیانات تیرماه سال ۱۳۹۷ رهبر انقلاب و فرمانده معظم کل قوا در مراسم سالانه دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) را درک کرد که با اشاره به تجویز برخی‌ها برای تسلیم شدن مقابل دشمن، تاکید کردند: «هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت و ایستادگی است و فایده و دستاوردهای ایستادگی صدها برابر بیشتر از هزینه‌های تسلیم شدن است. تسلیم شدن در برابر دشمن عنود و لجوج نتیجه‌ای جز لگدمال و بی‌هویت شدن نخواهد داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    46 4
    چرا شیرشون رو به ایران نمیدن ؟
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      15 2
      پرونده فساد و فحشای این گاو شیرده دست امریکایی ها و صهیونیست هاست
    • رامین IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      17 33
      البته ایران خودش نقش دستگاه شیردوشی برای آمریکا رو داره
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      در هر یک از این معاملات تسلیحاتی، شاهزادگان و دلالان حق العمل دریافت می کنند. بنابراین برای افزایش حق العملشون قیمت رو چند برابر می کنند و پولش هم از بیت المال مردمشون پرداخت می کنند. این باعث می شه پول از بیت المال به جیبشون بره و ثروتمندتر بشوند. بعد هم آمریکا تعیین می کنه که از این تسلیحات در کجا و چگونه استفاده کنند که معامله ی چند سر سود برای آمریکایی هاست.
    • مبین IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
      0 0
      واقعا پول دارن میخرن من طرف عربستان نیستم ها و از خاندان سعودی خیلی بدم میاد حالا بره پاچه اس یا نره پول دارن میخرن
    • مجید IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 0
      اخه شیرشون مثل خودشون نجس هست
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    33 3
    تو عکس اولی فقط قیافه بن سلمان خخخخ
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      20 1
      دقیقا قیافه ی آدم ساده لوحیه که تو پاساژ علاءالدین دارند گوشی دست دوم رو جای نو می کنند تو پاچه اش.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      13 0
      دمت گرم، واقعأ همینطوره!! البته در این مورد دارن قوطی خالی گوشی رو جای گوشی نو میکنن تو پاچه اش!!!
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    26 1
    غربگدا: خوب همینطوره دیگه، هرکی بخواد افتخار رابطه با کدخدا رو داشته باشه باید هزینشم بده دیگه، خوش بحالشون!!!!!!
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    43 1
    خدا را شکر که تحریم تسلیحاتی هستیم و مجبوریم خودمون همه چی رو بسازیم
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      4 53
      خوب احمق وقتی مواد اولیش از خارج وارد میشه وتحریم هستید چطور میخوایید خودتون بسازید.احمق تر از شما مشرقیا خداییش تو دنیا وجود داره.خخخخخخخخ
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      12 1
      احمق خودتی به دیگران هم توهین نکن همه میدونن که بیش از 90درصد تجهیزات نظامی بومی هستش چون تا حالا که تحریم تسلیحاتی بودیم نذاشتن به ما چیزی برسه
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    23 2
    دوشیدن گاو های شیرده حوزه ی خلیج فارس
  • تهران IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    6 1
    یچیزوفراموش نکنید عربستانم میگه که ما درایم آمریکارو میخریم باپولمون تاواری به کارامون نداشته باشن خلاصه خودشونو گول میزنن درحالیکه اگر باایران سازش کنن دیگه انقد باج به ترامپ گربه مرام نمیدن
  • جعفر تیموری IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    7 1
    حق احمق همینه.کسیکه برادر دینی خود را به غربیها بفروشد سزای بهتر از این ندارد. یکی نیست بگه عربستان سعودی ذلیل چرا خودتو تو دردسر انداختی که سلاح را چندین برابر قیمت بخری اونهم برای کشتن مردم بیگناه غرب یمن؟
  • ایران IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    8 2
    بخدا تاریخ نشون داده. هر کشوری که ارتش قدرتمند داشته باشه خود ب خود اقتصادشم قوی میشه. منظور از ارتش قدرتمند همون یگانهای نظامی با جنگ افزارهای بومی. درود بر خالق امنیت ایران. درود بر امیر خراسان. درود بر شاه خاورمیانه.
  • علی بشرویه IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    7 1
    فرمایش حضرت آقا در مورد ایران است که هزینه تسلیم شدن بسیار بیشتر از هزینه مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن است . به نظر می رسد برای عربستان و کویت هزینه تسلیم شدن بسیار کمتر از هزینه ایستادگی باشد . به همه این هزینه های تسلیحاتی ، هزینه نیروهای متخصص امریکایی برای مدیریت سامانه های جنگی هم اضافه کنید .
  • ناصری IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    6 2
    اولا آمریکا بر اساس منافع ملی کشور خودش عمل می کنه و به اعراب خرپول و احمق سعودی و اماراتی گرانفروشی می کنه. شما چی بیشتر از سی ساله که خودروهای از رده خارج کشورهای دیگه رو با بیش از ده برابر قیمت و پایین ترین کیفیت بصورت انحصاری به مردم مظلوم ایران می فروشید و.... البته من هنوز هم می گویم مرگ بر آمریکا(نظام و دولت سرمایه داری و استعمارگر امریکا)
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 14
    از s-300 هم بگین.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      3 1
      01:44 چشم، اس 300 سیستم بسیار خوبیست که توسط ایران با قیمت بسیار مناسب و بدون شرط و شروط از روسیه خریداری شده. اگه از چیز دیگه ای هم میخوای برات بگم!!!!
    • سمانه IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      1 0
      کوری چشمت منافق بدبخت اس 300 که هیچ باور 373 ها ام عملیاتی حالا برو بازی تو بکن برو
  • رضا# IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    9 0
    خداییش گاو هولشتاین و سیمینتال و غیرو پیش این بن سلمان باید لنگ بندازه . عجب نژاد با حالی داره .
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    8 0
    خوب خر هایی پیدا کردن بندازن بهشون تا دسته...
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    5 0
    توی این دوره زمونه تو تا کار سود داره . بخر و بفروش . به خر بفروش
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    6 0
    این قیمت موشک ها به تنهایی نیست. پول ساکت کردن مجامع بین‌المللی توسط آمریکا است . چند سال است مردم یمن را قتل عام میکنند و امان از سکوت غربی ها.
  • US ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    4 11
    اون کشوری که جنگنده میسازه هواپیمای آب پاش هم میسازه اون کشوری که موشک میسازه هواپیمای مسافربری هم میسازه اون کشوری که هلی کوپتر جنگی میسازه هلی کوپتر امداد هم میسازه اگر کشوری اولی رو ساخت اما دومی رو نساخت یعنی کشور جنگ طلبی هست
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      7 0
      08:15 تو تنهایی اینقدر خنگی یا کسی هم کمکت میکنه؟؟!!!
    • سمانه IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      1 0
      هزاران موشک ساختیم برای شخم زدن اسراییل ، ناراحتی برو بوق بزن، خب حرف دیگه ای نداری؟
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    5 0
    در گینس باید بنویسند که یک گاو پیدا شده بدون کاه و یونجه هم شیر میدهد خداییش اگر گاو هم بودند باید یک مقدار کاه و یونجه میدادند تا اینقدر به انها شیردهد ولی این بیشعور ها بدون کاه و یونجه هم شیر میدهند
  • US ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 9
    اما تو ایران هیچ کالایی دو سه برابر نیست همه ی مردم در رفاه اند
    • باربد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      2 0
      بفرمایید رفاه از دولت بخوایید اینجا بحث نظامی کسی برای امثال شما تره ام خورد نمیکنه خوش امدین به سلامت
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    1 9
    هزینه تسلیم نشدن ما اینه که به جای یه امریکا کل دنیا خصوصا اربابان شما روسیه و چین دارن همینطور از قبل ما میخورن. سرتون رو کردید زیر برف و نمی فهمید دارن تا شیره جونتون رو هم می مکن.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      7 0
      08:43 داداش زور نزن، اقلأ به عمر تو کفاف نمیده که بی ویزا بری آمریکا حالا اگه تا اون موقع آمریکایی مونده باشه و تجزیه نشده باشه!! خخخخ
    • مرگ بر منافق IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      0 0
      یک کم دیگه تلاش کنی شاید بزارند دستشویی های کاخ سفید بشوری دلت خوش باشه خخخخ
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    2 10
    مشرق یه جوری میگی هزینه تسلیم شدن !!! ایران تا دوران پهلوی تسلیم بوده و بعد از انقلاب دیگه از این خبر ها نیست. اگه خدای نکرده به هر دلیل نظام هم تسلیم بشه مردم تسلیم نمی شن . مطمئن باشید . در کشورهای عربی هم یه سری قبایل که برامده از مردم نیستن تسلیم هستند و الا مردم کشورها اصلا از این موضوع راضی نیستن و منتظر قوی شدن و یکپارچه شدن و موعد وعده های الهی هستند ...
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    7 3
    احمق خودتی، راجع به چیزی که اطلاعات نداری زر مفت نزن!! هنوز هم فکر میکنی نون بربری هم مواد اولیش از واشنگتن میاد؟؟ حقارت و خود کوچک بینی هم در بین این غربزده ها شده اپیدمی!!!
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    7 2
    عربستان به امریکا باج میده ما حتی به افغانستانم داریم باج میدیم چندتا قاچاقچی افغانی وارد مملکت ما شدن ببین افغانستان فکستنی هم چه طور به ایران توهین میکنن مسولین ما رو دارید کجا میبرید دقیقا کجا
    • جواب IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      1 0
      جوش نزن شیرت خشک نشه، چشماتو وا کن عظمت ایران در منطقه ببین با این حرفا گاو های شیر ده پروار سعودی محترم نمیشن برو یک گوشه بشین و خودخوری کن ما هر روز قوی تر میشیم
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    2 3
    بارک ا.. به تو میگن رئیس جمهور اقتصاد دان عالی عالی
  • امید IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
    0 0
    به ایران شیر میداد یک دهم این برای هزینه داشت
  • A.H.Ghavidel84 IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    عربستانی ها کن مونده واه تسلیحات سهم خلسج فارشون بفروشن یا دریای سرخ یا بیلت12سال حج پیش فروش کننن
  • فرامرز نادرخانی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    اینها همه بازی است و ایران قادر به شلیک هزاران موشک کروز و موشک صد موشک سامانه S400 به امریکای جنایتکار است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس