کد خبر 1107377
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
فیبر

اگر به فکر مصرف مکمل فیبر هستید، ابتدا با یک کارشناس سلامت مشورت کنید، زیرا انواع مختلفی از مکمل‌ها با ارزش غذایی متفاوت وجود دارند.

به گزارش مشرق، معمولا وقتی صحبت از تغذیه می‌شود، کلماتی مانند قند، نمک، کالری و چربی اشباع به گوش‌مان می‌خورد. چیزی که شاید بسیار کمتر در مورد آن شنیده باشیم، یک عنصر تغذیه‌ای مهم به نام فیبر است که می‌توان آن را قهرمان ناشناخته تغذیه نامید.

انواع فیبر

فیبر نوعی کربوهیدرات است که در دو شکل محلول و نامحلول وجود دارد. فیبر محلول با حل شدن در آب، حالت ژلاتینی به خود می‌گیرد و باعث کند شدن فرآیند هضم می‌شود. این نوع فیبر، با کاهش سطح کلسترول، خطر بیماری‌های عروق کرونری و سکته را به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. فیبر محلول در جو دوسر، آجیل و خشکبار، دانه‌ها، لوبیا، عدس، نخودفرنگی، میوه‌ها و سبزیجاتی مانند تمشک، سیب (همراه با پوست)، موز، پرتقال، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات با رنگ سبز تیره یافت می‌شود.

فیبر نامحلول حرکت مواد غذایی در معده و روده را سرعت می‌بخشد و باعث حجیم شدن مدفوع می‌شود. این نوع فیبر برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، بواسیر، اسهال مزمن و بی‌اختیاری مدفوع مفید است و در غذاهایی مانند سبوس گندم، غلات، بسیاری از سبزی‌ها و پوست میوه‌ها وجود دارد.

فواید فیبر

گنجاندن فیبر در رژیم غذایی کمک می‌کند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و بنابراین در کنترل وزن نقش دارد. فیبر همچنین با کمک به هضم غذا به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

طبق اعلام مؤسسه ملی بهداشت آمریکا افزایش مصرف فیبر، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و برخی بیماری‌های دستگاه گوارش را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، قند خون و حساسیت به انسولین را در افراد غیردیابتی و دیابتی بهبود می‌بخشد، برای برخی اختلالات دستگاه گوارش از جمله ریفلاکس، زخم اثنی عشر و دیورتیکولیت مفید است.

مقدار مورد نیاز

بسیاری از ما فیبر کافی دریافت نمی‌کنیم. زنان باید روزانه حدود ۲۱ تا ۲۵ گرم و مردان ۳۰ تا ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند. با این حال، افزودن میزان زیاد فیبر به رژیم غذایی در مدت کوتاه می‌تواند به بروز مشکلات گوارشی منجر شود؛ بنابراین برای کمک به روند هضم باید آب زیادی بنوشید.

کودکان قادر به مصرف کالری کافی برای دریافت مقادیر ذکر شده نیستند. گنجاندن غلات سبوس‌دار، میوه‌های تازه و سایر غذاهای پر فیبر در رژیم غذایی آن‌ها ایده خوبی است. اگر به فکر مصرف مکمل فیبر هستید، ابتدا با یک کارشناس سلامت مشورت کنید، زیرا انواع مختلفی از مکمل‌ها با ارزش غذایی متفاوت وجود دارند. توجه داشته باشید به طور کلی بهتر است فیبر مورد نیاز شما از مواد غذایی دریافت شود.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس