تاد

تمرین هدف قراردادن یک رادار ویژه آمریکایی در چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه، نشان داد نسل جدید موشکهای نقطه‌زن ایرانی آماده انجام یک ماموریت خاص برای فلج کردن سامانه‌های پدافندی بیگانه شده‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در جریان چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران، یک سناریو خاص آفندی و متمرکز بر یک سامانه خاص مورد تمرین قرار گرفت که شامل هدف قرار دادن مدل یک رادار AN/TPY-۲ مخصوص سامانه دفاع موشکی تاد بود. اگرچه ممکن است این سناریو و تمرین واقعی، دلایل مختلفی داشته باشد اما به نظر می رسد اتفاقاتی که در چند سال اخیر و خصوصا هفته های گذشته در اطراف ایران رخ داده، باعث طراحی این بخش از رزمایش مهم مذکور و این واکنش از طرف نیروی هوافضای سپاه شده است.

در ابتدا خوب است کمی با سامانه تاد آشنا شده تا بهتر متوجه شویم دلیل این برنامه ریزی و تاکید چه بوده است.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از موشک بالستیک جدید سپاه با لانچر متفاوت +عکس

امارات برای اشغال جزایر ایرانی دست به دامن ارتش آمریکا شد/ تزریق روحیه به نظامیان عرب با شناور مستأصل آمریکایی! +عکس

تلاش جاسوس شناور آمریکا برای کسب اطلاعات از موشک «ماهواره‌بر سپاه» / ناوگروه Bataan در حوالی آبهای ایران چه می‌کند؟ +عکس

سامانه دفاع هوایی ارتفاع بالای تاد در حقیقت بخشی از سپر چند لایه دفاع هوایی موشکی آمریکا به حساب می آید که در چیدمان ارتش آمریکا عمدتا در اختیار نیروی زمینی قرار گرفته و لایه بالا دستی موشک پاتریوت به حساب می آید. خود آمریکایی ها عمدتا از این سامانه بیشتر به عنوان یک سیستم دفاع موشکی در برابر تهدیدات وارد شونده از خارج از جو زمین حساب می کنند. در میان محصولات بومی کشورمان، می توان موشک های میان برد مثل خانواده شهاب یا سجیل را در این کلاس از موشک ها قرار داد.

شلیک موشک از سامانه تاد

رادار AN/TPY-۲ سامانه تاد

این سامانه به دلایلی در سالهای اخیر در اطراف ایران زیاد مستقر شده و برخی از همسایگان ایران خصوصا در جنوب خلیج فارس نیز اقدام به خرید آن کرده اند. این پدافند ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا، در حدود ۲۰۰ کیلومتر برد داشته و ارتفاع درگیری آن نیز ۱۵۰ کیلومتر است.  سرعت موشک در حدود ۸ برابر سرعت صوت است و می تواند با موشک های خارج از جو زمین درگیر شود. این موشک نیز به مانند پاتریوت فاقد سر جنگی بوده و بر اثر برخورد مستقیم با هدف و انرژی جنبشی حاصل از برخورد هدف را نابود می کند.

رادار AN/TPY-۲ در امارات متحده عربی

سامانه تاد در سرزمین های اشغالی - بهار ۲۰۱۹ میلادی

تاد از یک رادار آرایه فازی فعال باند ایکس مدل ۲-AN/TPY استفاده می کند. در حال حاضر اولین مشتری بین المللی این سامانه، امارات متحده عربی بوده که تحویل به این کشور آغاز شده است. جهت حفاظت از نیروهای آمریکایی در پایگاه انجرلیک ترکیه و یک سامانه هم از سری تاد در سرزمین های اشغالی قرار دارد. بر اساس برخی اخبار منتشر شده عمان و قطر نیز به دنبال خرید سامانه تاد هستند. همچنین در سالهای اخیر در مواردی برای مقابله با کره شمالی، یگان هایی از این سامانه دفاع موشکی در مناطقی مثل کره جنوبی و برخی از جزایر آمریکا در منطقه اقیانوس آرام نیز مستقر شده اند.

برد درگیری که در بالا اشاره شد مربوط به موشک های سامانه تاد است. رادار  ۲-AN/TPY برد بسیار بلند تری داشته و البته عدد دقیق در خصوص برد آن از جمله موارد اعلام نشده اما برخی منابع برد آن را ۱۰۰۰ کیلومتر اعلام کرده اند. سفارش این سامانه توسط عربستان سعودی از جمله اخبار جنجالی مربوط به اولین سفر خارجی دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به عربستان سعودی بود. البته مدتی بعد پای داماد لابیست آقای رییس جمهور یعنی جراد کوشنر هم به ماجرای تاد باز شده و این گونه روایت شد که هیئتی از عربستان سعودی در حضور کوشنر از قیمت بالای سامانه مورد نظر انتقاد کرده بود و داماد رییس جمهور در همان جا با مدیر شرکت لاکهید مارتین، سازنده سامانه تماس گرفته و برای سعودی ها در این قرارداد تخفیف گرفته بوده است.

بازدید محمد بن سلمان از نمونه ای از موشک تاد در تاسیسات شرکت لاکهید مارتین

ارتش سعودی طی قراردادی به ارزش نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار، ۴۴ پرتابگر این سامانه، ۳۶۰ تیر موشک، ۱۶ واحد متحرک کنترل و فرماندهی و ۷ دستگاه از رادارهای ۲ -AN/TPY را دریافت خواهد کرد. تحویل این سامانه ها به عربستان سعودی از سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز و تا سال ۲۰۲۶ میلادی نیز به طول خواهد انجامید. با همه تبلیغات و تلاش ها، کارشناسان تاکید می کنند رادار ۲ -AN/TPY با وجود همه نکته های مثبت در خصوص قدرت کشف و برد بالا و همچنین توان مقابل در برابر جنگ الکترونیک، یک عیب بزرگ دارد و آن هم این که این سامانه بزرگ در زمان عملیات ثابت و البته با تحرک بسیار کم است در صورتی که طرف مقابل به موشک هایی با دقت بالا مجهز شده باشد آن وقت است که این عدم تحرک به مشکلی بزرگ بدل خواهد شد.

آمریکا به دنبال تحریک ایران در عربستان؟

بعد از ترور سردار عزیز قاسم سلیمانی توسط آمریکا و پاسخ موشکی ایران به این کشور، مدتی سکوت در بحث نظامی بین دو طرف برقرار شد که البته به قول آن عبارت معروف ظاهرا صرفا آرامش قبل از طوفان بوده است. اخیرا ایالات متحده آمریکا دست به سلسله اقداماتی در منطقه خلیج فارس و اطراف ایران زده که تنها ترجمه دقیق برای آن تحریک ایران است. این اقدامات با ارسال کشتی ویژه به منطقه خلیج فارس و انجام رزمایش با اماراتی ها آغاز شد. در این تمرین های نظامی تصرف جزایر، عملیات آبی خاکی و مقابله با قایق های تندرو نیز تمرین می شد.

استقرار جنگنده های اف ۲۲، اف ۳۵ و اف ۱۵ در کنار سامانه های پاتریوت در اطراف ایران خصوصا در داخل عربستان از دیگر اقداماتی بود که در این چند وقت توسط آمریکا انجام شده بود. در مقابل نیز چندین مورد رهگیری و عملیات محاصره شناورهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس توسط شناورهای ایرانی انجام شده و از طرف دیگر نیز می توان رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ را نیز پاسخ سنگین تر به این تحرکات دانست. اما آخرین کنش آمریکا در منطقه به نظر مسئله ای بود که ایران را ناچار به هدف قرار دادن یک نمونه از رادار اصلی تاد در جریان رزمایش اخیر کند.

حدود سه هفته پیش آمریکایی ها تصاویری از استقرار آتشبار سامانه پدافند هوایی تاد در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در منطقه الخرج در نزدیک ریاض، پایتخت عربستان منتشر کردند. این سامانه در واقع به عنوان پوشش سیستم های پاتریوتی که از قبل در عربستان توسط آمریکا مستقر شده بود وارد این کشور شده است.

سامانه تاد ارتش آمریکا در عربستان سعودی

لحظاتی قبل از هدف قرار گرفتن ماکت رادار AN/TPY-۲ در جریان رزمایش سپاه

حرکتی که ایران در جریان رزمایش اخیر پیامبر اعظم (ص) انجام داد در حقیقت یک پاسخ طبیعی و روشن نه فقط به آمریکا بلکه به کلیه خریداران منطقه ای این سامانه بود. رادار  AN/TPY-۲ در حقیقت نقطه اصلی قوت و در عین حال ضعف این سامانه محسوب می شود. موشک جدیدی که برای این امر توسط هوافضای سپاه استفاده شده از داخل یک پرتابگر کپسولی زاویه دار به سمت هدف شلیک شده و ظاهرا یکی از اعضای جدید خانواده فاتح به حساب می آید.

اصولا اموری مثل حملات ضد رادار و دقیق در سالهای اخیر به اعضای این خانواده موشکی سپرده شده هرچند که سپاه هنوز اطلاعاتی در خصوص این موشک جدید ارائه نکرده است. نمایش توانایی هدف قراردادن این رادار با این دقت تحسین برانگیز و بالا نشان داد که حضور یا عدم حضور این سامانه برای ایران و موازنه قدرت ایجاد شده توسط قوای موشکی کشور تفاوت آنچنانی ایجاد نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 46
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    61 12
    احساس میکنم حتی شاید جنگنده نسل سه هم ساخته باشیم ولی رونمایی نمیکنیم با پهپادهای فوق پیشرفته و یوفو
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      16 5
      منظورت جنگنده نسل 5 هست دیوه
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      15 3
      یوفو؟؟ یعنی ما بشقاپ پرنده ساخته ایم ! اگر باشد که دنیا حریف ما نیست کی بیاد یخه ما رو بگیره
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    41 61
    آخه شما کی به این رادار حمله کردید؟ تنها چیزی که مشخص بود حمله به سازه ای شبیه به رادار موشک تاد بود. مگه می تونید دقیقا رادار رو شبیه سازی کنید ؟ حداقل بگید شبیه سازی شده رادار.
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      58 14
      برو بی بی سی و سعودیت رو ببین اخبار مورد علاقه ات اونجاست. اینجا فشارت میزنه بالا کار دست خودت می دی.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      23 6
      یا ابوالفضل... هنوز متوجه نشدی؟ استاد این ماکت داخلش رادارهای مشابه در ابعاد کوچک تر رادار تاد قرار داده شده بود و از موشک جدید با سر جنگی ضد رادار استفاده شده بود تا کاراییش رو در برابر رادار تاد بسنجند. در یک مانور بصورت مجازی تمامی شرایط هم در کنار اون آورده میشه تا موفقیت موشک در شرایط واقعی برآورد بشه که اینجا به نظر موفق بوده. این تیر خلاص به گران ترین سامانه فضایی ضد موشکی هست.
    • IT ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      8 7
      یکی از همین ها پارسال در رابطه با جنگ یمن از اون منطقه ربوده شده بود. بلکه این همون بوده که تست هاشون رو واقعی روی اون انجام دادند.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      7 3
      احتمالا منظور اینه که با شلیک موشک توانسته اند هدفی به کوچکی رادار سامانه تاد رو هدف قرار بدن و موشک هم دقیقا اصابت کرده. لزومی نداره داخل این ماکت هم تجهیزاتی وجود داشته باشه. یادمون باشه که بعضا خطای 10-20 متر برای اصابت موشکها قابل قبوله ولی برای انهدام یک رادار این خطا باید بسیار جزئی یا حتی صفر باشه.
    • مجید IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
      2 0
      تواون سازه پراز رادارباامواج ایکس وغیره هست که باچشمات نمیتونی ببینی همینطورکه موشک هایپرسونیک را. لعنت بردل سیاه نفوذیهای وطن فروش
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    43 10
    خدا بر توفیقات سپاه و نیروهای مسلح بیفزاید که دنیا رو از وجود اسرائیل و امریکا پا کنیم، میدونم میشه و اون رو میاد مث روز برامون روشنه
    • رسول IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      11 34
      دنیا رو از وجود اسرائیل و امریکا پا کنیم?!......... پاک کنیم یا پا کنیم ؟!........... کفش رو پا میکنن نه کشور رو !........ حالا فعلا یه خورده دیکته تمرین کن تا ببینیم چی میشه ؟!......................
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      19 8
      شما هم فعلاً یه خورده آب خنک تهیه کن بریز تا ببینیم چی میشه!
  • قریشی IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    16 4
    به نظر من اصلی ترین نقطه ضعف این سامانه و سامانه پاتریوت نداشتن سر جنگی منفجر شونده است، در صورتیکه موشک و هدف هر دو با سرعت چند ماخ در مقابل هم قرار دارند احتمال برخورد دقیق و هدایت بی عیب و نقص تا برخورد فیزیکی به هدف بسیار کم خواهد بود در حالیکه در موشکهای پدافندی دارای فیوز مجاورتی به محظ نزدیک شدن به هدف و در محدوده درست قرار گرفتن هدف با انفجار کلاهک موجب انهدام موشک یا هدف مقابل خواهد شد.
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    3 9
    تذکر=نزدن=خیالتون راحت باشه=یا قائم بشید
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    23 7
    تاد = زارت
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    16 44
    عجب انتقام سختی!؟بابا حداقل یکبار بزنید ببینیم مثل اونها راست میگید!؟
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      28 4
      والا ما نزدیم تا دو رو تو مرز لبنان داشتن با هم می جنگیدن و تلفات دادن! :))))))))) دست خودتون نیست. مغزهای مستعمره شده هستین.
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      9 6
      شماها که دارید از ترس یه حزب الله خودتون رو سقط می کنید! خف یارو! آشغهالهای وحشی جنایتکار،
  • محمود IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    32 9
    نفرین خدا وهمه مردم ازادیخواه جهان بر قاتلان شهیدحاج قاسم سلیمانی نمونه انسان عارف .عملگرا .انقلابی.مسلمان واقعی
  • جاسم IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    8 66
    استان ایران یکی از استان های آینده عربستان میباشد.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      24 2
      منظورت . قطیف هست . نه ما قصد چنین کاری را نداریم ِ نام قطیف میمانه. با نامدارانی همچون شیخ نمر و دیگر دلاور مردان بزرگوار این سرزمین که تحت ظلم خاندان آل سعود قرار دارند . فقط بخاطر جرم شیعه خاندان نبوت (ص)
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      6 0
      منظورت . قطیف هست . نه ما قصد چنین کاری را نداریم ِ نام قطیف میمانه. با نامدارانی همچون شیخ نمر و دیگر دلاور مردان بزرگوار این سرزمین که تحت ظلم خاندان آل سعود قرار دارند . فقط بخاطر جرم شیعه خاندان نبوت (ص)
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      12 2
      شتر در خواب بیند پنه دانه....
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      22 2
      شتر در خواب بیند پنبه دانه...شتر عربستان در آینده نزدیک به تصرف سربازان امام زمان عج در خواهد آمد !!
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      16 1
      ببند اون دهنتو بی غیرت
    • چریک های لرستان IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      22 5
      آره،ارواح اون ننت. اتفاقاً،عربستان استانی از ایرانه. اسمشم،دشت تازیان هست.
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      18 1
      روستای سعودی یکی از چراگاه های گاوهای حاشیه مرزهای ایران شده رفته، راستی چه خبر گاو شیرده!!! آخه شما پخمه ها رو چه به کشورگشایی ! رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم اینهمه تلاش و سختی اونم بعد 14 قرن تازه شدین یه مشت زپرتی نفت فروش شیرده! کلا معلومه قابلیت پذیرش چیزی به اسم شعور رو ندارید! معاویه به احمق هایی مثل شما افتخار میکنه اونم بعد 14 قرن! یهود چی میخواد دیگه!!!؟
    • امیرعلی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      4 1
      هر موقه تونیستید یمن تمام بگیرد بعد حرف بزنید دهتن ببند البانی نشین پگ
    • سیستونی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      1 0
      زهی خیال خام بروبخواب هنوززوده وطن فروش
  • امیر IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    7 1
    باید سرعت موشک های ضد رادار سری فاتح رو افزایش داد و همچنین قدرت جمینگ شون رو افزایش داد و با انجام عملیات همزمان و منحرف کننده و در تعداد بالا باید انجام بده البته مشخصه دارن روش کار می کنن در هوا وفضا ورمز موفقیت ایران میتونه مخفی کاری باشه و قافل گیری همراه با سرعت در عملیات
  • دلاور IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    16 3
    الله اکـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبر درود بر دلاور مردان سپــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاه پــــــــــــــــــــــــــــــــــاسداران
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    8 7
    استقرار شبکه گنبد آهنین اسرائیل بیخ گوش ما در کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان هست که منجر به "تذکر" نشد و صدایی از کسی بلند نشد و حتی خبرگزاری فارس خبرش رو هم سانسور و کمرنگ کرد. راستی چرا به اقدامات هسته ای آمریکا و فرانسه اسرائیل تذکر نمی دید؟
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    8 8
    ما ملت و رهبری معظم و عزیزمان از شما برادران غیور انتظار انتقام سخت را داریم !!! سیلی و تذکر دشمن را جسور تر می کند مثل اینکه به گرگ درنده بگوییم نیا جلو و گرنه تو بدی تو بدی تو بدی !!!
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    7 20
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      9 2
      بابا تو هم پدرمونو درآوردی با اون اوجب واجباتت!!!!
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
      0 0
      جالب اینه خودتون به خودتون جو میدید و همه با هم جو گیر میشید.
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    10 2
    مخازن آمونیاک دشمن هدف مناسبی برای تست دقت این موشک ها هستند، گاو که در نزدیکی ما نیست اما سعودی ونتانیابوی گوساله که هستند
  • قمپزیسون IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    8 15
    ما خوبیم.......
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      12 5
      چخه سگ سعودی
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      4 2
      بچه کشیت تموم شد بیا اینجا قمپز تمدن در کن! جانور تو از یمن رد نشدی اینجا داری باد معده بصورت مهندسی معکوس در میکنی!
    • رسول IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      3 1
      قیمت گاو چنده ی گاو میخوام گاو هلندی چند گاو سعودی چند گاو ..... چند
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    7 15
    فقط شما بلدید بزنید بقیه دست به سینه نشستن نگاه میکنند براتون جیغ و دست و سوت بلبلی میزنند
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      3 4
      قدرت سوم موشکی پس از روسیه و کره شمالی (در اصل قدرت دوم) ، نمیتونه عرعرستان سقوطی و اسقاطیل رو بزنه؟؟، شب به خیر ناناز
  • کوروش IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 2
    (مشرق جان گزارش خوب ولی راجع به جنگال نگفتین که!؟! راجع به جنگال هم اگر مطلبی خودتون فهمیدین بگین،پاینده باشید) درود بر ایشان،حالا ' زدی ضربتی " ضربتی نوش کن، این جنگال حرفه ای که دو تا پایگاهشون رو در حاشیه خلیج فارس مجبور به تهیه پوشک جدید کرده " پاسخی به کارهای سفاکانه و بازی با جان انسان ها که یانکی های آشغال به راحتی در قسم عقل شیطانی شان انجام دادن،بود؛به امید آن که پدافند ما در مقابل جنگال های قاتلانه و خرابکاری ها و نفوذ مزدوری و قطعه ای یانکی ها کامل بیمه شود. به امید زحمات فدائیان گاردجاویدان و خداوند نگهدارمان.؛؛؛بازهم از اون خبرهای سرحال کننده،بدیهی بود ولی بازهم خیلی چسبید
  • F-35 US ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    6 45
    امریکا در 24 ساعت ایران رو با خاک یکسان میکنه. بلای بیروت رو سرتون تو تهران میاریم
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      11 3
      تو غلط می کنی با اون اربابای کثیفت صبر ما حدی داره ما با اون کسانی که به شما سیلی زدن فرق داریم ما سربازان امام زمان عج به فرماندهی رهبری عزیزمون هستیم زیادی ورور کنید لهتون می کنیم
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      19 3
      اگه میتونست تابحال صدها بار اینکارو کرده بود حرص نزن
    • اتیلا IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      7 2
      ننگ بر شما که ایران وایرانی رو به هر چیزی می فروشید. تهران یعنی میلیونه انسان.ببین چه تفکر ی دارین که جون مردم براتون هیچه. از ماست که بر ماست
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      4 3
      از حرومزاده های آمریکایی برمیاد. ولی قبلش همتون مردید.
    • PL ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      6 2
      آخه چند بار باید تو دهنی بخورید وزوز، تسخیر لانه جاسوسی، جریان طبس ، ۷تریلیون تو سوریه عراق خرج کردید ، دود شد هوا ، عین الاسد و همچنان ادامه دارد ،قبلا میزدیدو در میر فتید ، بعد میزدیدو و می‌خورید ، در عین الاسد یه دونه شیر زدید صدتا گاو از شما کشتیم ، از این تاریخ نزده یمخورید
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      1 1
      شتر در خواب بیند پنبه دانه . دهنتو ببند عوضی غرب زده البانی.
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    6 2
    ارتشیان و سپاهیان ما بسیار مقتدر باهوش با تدبیر هستند و انشاالله این چند سامانه پدافندی متجاوزان نیز فلج و خنثی شود. ۴ تحدید پدافندی دربرابر موشکهای دفاعی ایران ۱.سامانه ضد موشکی تاد آمریکا ۲.ارووا سه یا همان پیکان نام عبری ختس صهیونیستها و ۳.سامانه فلاخن داوود یا همان سنگ قلاب صهیونیستها .. و ۴. پک سه همان پاترویت سه آمریکا.. البته آمریکا پدافند یکپارچه استاندارد را هم دارد اما در شرق اروپا مستقر است برای روسیه البته به نظر من تاد و فلاخن داوود از پک ۳ و حتی ارووا بهترن چون. تاد اساسا برای مقابله با موشک ساخته شده و فلاخن داوود نیز تعداد موشک در هر لانچر بالایی دارد و توان درگیری همزمان بالایی دارد و بزودی این چند سامانه بلاکاربرد گردند. من الله توفیق.
    • رسول IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      2 7
      ۴ تحدید پدافندی ?!............... وجدانا فرق تهدید رو با تحدید نمیدونی اونوقت نظر مینویسی مشرق هم تائید و منتشر میکنه !................. با شماها شدیم هشتاد میلیون نفر ؟!........
  • حیدر صالح IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    8 4
    حیف ماکت نبود؟ رادار اصلی را می زدید هیچ مشکلی نمی شد تازه یک زهر چشم هم می گرفتید حالشون هم جا بیاد این یانکی ها
  • تاد برتر از باور 373 IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    3 13
    شوخی نگیرید یه وقت دیدین پودر شدین
  • ناشناس IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    14 3
    آفرین بر سپاه.
  • جوجه تیغی بدنساز GB ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    13 5
    چرا به حرف من گوش نمیدید جونم مرگ شده ها. والله بالله تالله ما باید بمب اتم و هیدروژنی بسازیم و اعلام هم بکنیم تا بازدارنده باشه. انقدر برای یکی از کانالا فرستادم تا اونم بالاخره توی تحلیلش زد. شما هم یه تحلیل بزنید در لزوم خروج از NPT و ساخت بمب اتم و هیدروژنی. تا نزنید دست از سرتون برنمیدرم
    • ساندیس IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      2 9
      پایپ رو تمیز کن بعد هر بار مصرف اون که تولید بومی هست طرز کارش رو بلد شو دیگه یکم آب بریز یه فندک اتمی زیرش ناخالصی نزن
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    6 0
    افرین
  • یه هموطن GB ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 11
    ماکت .یه شی بی حرکت . خدا کنه رادار واقعی AN/TPY2 رو هم زدن یه روزی همین طور مثل مترسک وایساده باشه که بگه بیایید منو بزنید. آییی نفس کش نبود.....
    • Nima IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      1 0
      تو عین السد هم سامانه ضد موشکی بود ولی اونجا هم عین مترسک عمل کرد نتونست غلطی کنه اپوزوسیون وطن فروش.
  • IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    6 3
    زنده باد سپاه اسلام.رهبری فرمود ایران باید قوی شود.به امید روزیکه هزاران فروند موشکهای 14000 کیلومتری با ده کلاهک جنگی هسته ای
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 13
    مزخرف بود خبرت
  • امراله مهماندوست IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    6 3
    در حرف عالی بود حتماً در عمل نیز عالی خواهد بود
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      10 1
      # آرامکو # عین الاسد. بوس
  • CA ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 11
    بابا چاییدی مشرق، چی میزنی خدایی
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 0
    کله موشک داره میسوزه.
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
      0 0
      استاد کلاهک موشک میسوزه چون سرعت موشک بالاست و این یعنی ما به فناوری هایپرسوئینگ رسیدیم.
  • سید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    10 4
    با اقتدار نظامی ایران که با هدایت رهبر معظم و توسط قوای مسلح کشور به وجود آمده است، برداشته شدن سایه جنگ که سهل است، بلکه آفتاب صلح و امنیت بر پهنه کشور گسترده شده است!
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      2 3
      زرشک
  • امیر IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 7
    فعلا که بر خلاف تمام اقدامات و تلاشهای شبانه روزی مسعولین ما هنوز زنده ایم ناچار باید جنگ هم امتحان کرد امیدوارم به حول و قوه الهی ما بمیریم که هم خودمون و هم مسعولین راحت بشیم
  • ناراضی وضع موجود FR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 9
    مشرق جان مشکل اینکه اونی رو که سپاه زده یه ماکت نهایتا آهنی باشه باید دیدواقعا توی جنگ الکترونیک و سرعت میتونه تاد را بی استفاده کنه یا نه هم برد درگیریش بالاست ۱۵۰ کیلومتر هم سرعت موشکش ۸ ماخ !!!!!!
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 10
    پس کی جنگ میشه ببینم ایران با اون همه مانورهایی که داده بالاخره آمریکای ابرقدرت جهان را با اون موشک ها شکست خواهد داد. اصلا میجنگد یا فقط بلغور میکنه خخخخخخ
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      1 1
      برای جنگ نکردن نه کردن
  • امیر IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 5
    ترکیه با پهباد مترکونه سامانه تاد همانطور پانتریس ترکوند!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخخ
  • علی محمدی US ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    4 6
    انشالله که موشک های بالستیک تاکتیکی کشورمان در تعداد و تنوع بالا در پایگا های زیادی در مقابل پایگاه های آمریکا و امارات و سعودی مستقر باشند تا در صورت نیاز هم پدافند و هم زیرساخت های اعراب و امریکا رو منهدم کنیم
    • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      1 5
      حالا شما فعلا به عنوان قدم اول از زیر پرچم آمریکا بیا بیرون بعد واسه رزمنده ها تعیین تکلیف کن ریاکار
  • ساندیس IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    3 6
    خوش ب حال عربستان ایران نابود شد عربستان جاش رو گرفت ، ما هم بومی سازی میکنیم که ارز نره امریکا و کانادا و ساشا سبحانی و ۳ هزار میلیارد دلار و اینا
    • hamed IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      2 6
      ساندیس جان شما برو دوغ تو بنوش....................!!
  • NL ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    8 2
    زند باد سپاه ایران مرک بر آمریکا
  • ساندیس IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    4 3
    با اون سه هزار میلیاردی که رفت کانادا چند تا از اینا میشد خرید ؟
  • چریک بختیاری IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    3 2
    بعضی از شماها چرا اینقدر شِمبِرید؟
  • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    10 2
    چشم بدخواهان ایران کور باد
  • علی خدایی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    7 1
    البته از این نوع رادار ها در استان مالاتیا روستای کوره جیک ترکیه هم است مربوط به حفظ اسراییل است و هم به گفته شما در پایگاه اینجیرلیک آدانا نزدیکی دریایی مدیترانه است و در رزمایش اخیر ترکیه ای ها خیلی سر و صدا کردند که ایران حمله شبیه سازی کرده برای این جور رادار ها که در خاک ترکیه هستش خیلی ترسیده بودند
  • سورچی IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    5 0
    زنده وپاینده باد ایران وایرانی، تمام نیروهای مسلح ما ارتشی ، سپاهی، انتظامی، وبسیحی درپناه ایزد منان باشید
  • علیرضا IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 2
    جنگ با هر کشوری که باشد غیر از خانه خرابی و بدبختی دستاورد دیگری ندارد اگر دولت ها به جای هزینه های گزاف تسلیحاتی کمی هم برای سعادت بشر که از رفاه می آید هزینه کنند امروز دچار این ناهنجاریهای اجتماعی و دین گریزی در نسل جوان شاهد نبودیم ۰ درست است که دفاع برای کشور مهم است و خود کفایی غرور ملی را به همراه دارد و ما به سپاه افتخار میکنیم و همینطور ارتش و کل نیروهای مسلح ولی این نباید نشانگر نوعی قلدری و تلاش برای آغاز جنگ باشد
  • شاهرخ IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    5 0
    خدایا چرا بعضی از هموطنان ما اینقدر وا داده و مرئوب شده هستند والله قسم اگر اینقدر که دشمن از ما حساب می‌برد در زمینه نظامی خود بعض هموطنان ما هم باور داشتند وضع مملکت خیلی خیلی بهتر بود بابا آمریکا انگلیس کلا غرب دشمنان ما هستند نه دوستان ما
  • سعید IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 5
    ادرس ساقیتونو بدید ماهم بگیری بزنیم معلومه جنستون خیلی خوبه توهم زدید ماکت چوبی زدین ما کجا امریکا کجا جوری میزنه نفهمیم از کجا خوردیم
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 0
      مثل عین الاسد که زد موشکامونو ترکوند نامردای آمریکایی
  • مرصاد IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    6 1
    این پیر و پاتال های میلیشیا تو آلبانی ، دیگه چی از خودشون در میکنن ؟! عجوزه های ایزی لایفی !!
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 0
    بنظرم بد نیست ای ن موشک ضد رادار را توسط حوثی ها اجالتا روی رادارپاتریوت امتحان کنیم اگر روی پاتریوت جواب داد حتماً روی داد هم جواب میدهد
  • حدیث IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    6 3
    ما خیلی وقته برای جنگ با اسرائیل لحظه شماری میکنیم، الی بیت المقدس
    • جن US ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      2 1
      اونجارو من قبلن فتح کردم
  • Abbas IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 0
    ....
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    2 0
    دم سپاه عزیز و همیشه مثبت و روحیه بخش به مردم گرم انشاالله انتقام سخت را هرچه زودتر البته با فرمان رهبر حکیم و تیزبین و همشیار انقلاب و مقاومت انجام بدیم تا آمریکایی ها افولشون خیلی خیلی سریعتر از قبل بشه و برن به سمت نابودی و تجزیه و تغییر حکومت در آمریکا و نابودی آل سعود و اسرائیل حرومزاد فقط و فقط باید گوش به فرمان رهبر عزیز امام خامنه ای قدرتمند باشیم امروز که راه عشق پر پیچ است حکم آنچه تو میکنی دگر هیچ است مرحوم شاعر اهل بیت محمد رضا آقاسی
  • اپراتور IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    1 0
    آمریکابایدازکشورهای مسلمان وعرب اخراج شود
  • مهران IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    انتشار این حجم از اطلاعات نظامی نیروهای مسلح یک شمشیر دو دم هم باعث بازدارندگیست هم دشمن را هشیار می کندتا نقاط ضعف خود را برطرف کند.
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    0 0
    ما اگر با همه دشمنانمان آشتی کنیم هرگز با آل سعود و وهابیت خبیث آشتی نخواهیم کرد. وهابیت و آل سعود امتداد تاریخی بنی امیه هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس