خبر ویژه

مرکز امنیت ملی نوین آمریکا در گزارشی تأکید کرد: ایران، بزرگ‌ترین زرَّادخانه موشکی خاورمیانه را دارد و همین موشک‌ها تبدیل به بزرگ‌ترین کابوس برای پایگاه‌های آمریکایی شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در گزارش این اندیشکده (سی‌ان‌ای‌اس) آمده است: افزایش توانمندی‌های ایران، ایالات متحده را مجبور به بازنگری در معماری دفاعی‌اش در خاورمیانه می‌کند. به جای تکیه بر شمار اندکی از پایگاه‌های دائمی ‌و بزرگ در نزدیک ایران، ایالات متحده باید بر مجموعه‌ای از پایگاه‌های کوچک و پراکنده تمرکز کند.

پس از جنگ اول خلیج ‌فارس و با جنگ‌های اخیر بسیاری از پایگاه‌های آمریکا به پایگاه‌های دائمی‌تبدیل شده‌اند و شماری از مراکز عملیاتی نیز افزایش یافته‌اند.

همچنان که برتری هوایی ایالات متحده، به‌ویژه برای شیوه جنگی آمریکا ضروری شده، توانایی‌های دشمن نیز بر جلوگیری از تجمع نیروهای ایالات متحده قبل از درگیری تمرکز یافته است.

در گزارش دیپلماسی ایرانی در ادامه این تحلیل خاطرنشان شده است: گسترش موشک‌های بالستیک و کروز و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین می‌تواند توانایی نظامی ایالات متحده برای عملیات از پایگاه‌های جلویی را مختل کند. ایران ممکن است در پی نابودی اهدافی مانند هواپیماها یا پدافندهای هوایی باشد که ایالات متحده به راحتی و به سرعت نمی‌تواند آنها را جایگزین کند.

ایران سخت‌افزار و توانایی اجرای حملات دقیق به اهداف نزدیک را دارد. سرمایه‌گذاری ایران در قابلیت‌های موشکی، نیروهای آمریکایی را با چالش مکان‌یابی و نابودی اهداف کوچک و پراکنده روبه‌رو می‌کند. به این ‌ترتیب، ایران با دارا بودن بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی خاورمیانه می‌تواند به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه‌های ایالات متحده به راحتی آسیب بزند.

ایران همچنین می‌تواند با ابزارهای غیرمتعارف قابلیت‌های متعارف خود را تقویت کند. همانند استفاده از نیروهای نیابتی که می‌توانند دامنه فعالیت خود را گسترش داده و امکان انکار باورپذیری را ایجاد کنند. به این ‌ترتیب، نسبت دادن مستقیم حملات به ایران دشوار و پاسخ‌های احتمالی پیچیده می‌شود.

توانایی دفاع ایالات متحده نامحدود نیست. مثلا به اندازه کافی سامانه موشک‌های پاتریوت را در اختیار ندارد. ارسال شمار زیادی از آنها به خاورمیانه انباره این سامانه‌ها در مناطق هند، اقیانوس آرام و اروپا را کاهش می‌دهد. با این حال، حتی اگر ایالات متحده از سامانه‌های پدافند هوایی کافی برخوردار باشد، ایران بازهم شمار موشک‌های مورد نیاز برای دور زدن این سامانه‌ها را خواهد داشت.

در شرایط کنونی پایگاه‌های هوایی بزرگ برای پاسبانی از دارایی‌های ایالات متحده کافی به‌نظر نمی‌رسند و از سوی دیگر در برابر حملات موشکی ایران آسیب‌پذیرند. ایالات متحده باید ساختار پایه فعلی را کوچک کند و به مجموعه‌ای از پایگاه‌های توزیع شده کوچک‌تر در سرتاسر منطقه تبدیل کند، به‌طوری که آن پایگاه‌های کوچک میزبان چرخش واحدهای آمریکایی باشند. از آنجا که دسترسی به بندر بیش از پایگاه‌های دریایی برای ایالات متحده مهم است بنابراین آمریکا باید حضور دریایی را به پایگاه خود در بحرین محدود کند و همزمان دسترسی به بنادر کلیدی همانند دُغم (Duqm) در عمان و جبل‌علی در امارات را حفظ کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    27 84
    ما که این خبر رو جای ندیدیم ولی باش خخخخخخ
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      62 26
      آخه بی سواد ، تو سواد خوندن و نوشتن انگلیسی نداری ، یعنی همین فارسی رو هم داری به زور مینویسی ، اونوقت میخوای خبر انگلیسی بفهمی!؟ واقعا حیف اکسیژن که امثال تو حروم میکنن! بی سواد!
    • قریشی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      29 8
      چشم دیدن این اخبار رو ندارید ... الان هم برای کاهش دما در طشت آب سرد بشینید یه کم خنک بشه!
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      2 2
      شما با آب نبات های ارباب آمریکا دلت را خوش کن اونی که باید بفهمه می فهمه
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      10 6
      وقتی نفتکش ها با وجود تهدید فراوان تا حیات خلوت امریکا رفت و تحریم دو کشور را در هم شکست یعنی عین الاسد تا مغز استخوان کد خدا اثر گذاشته و ترس ان او را به سگلرزه انداخته که مانع اقدام شود
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      1 1
      حلا بیین
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    74 11
    زنده باد ایران من
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    52 9
    تا جونشون در آد. همینه دیگه داریم...
    • علی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      11 10
      سرت را زیر برف نکن
  • h IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    33 12
    از این به بعد دهن امریکا روز به روز سرویستر می شود در منطقه و جهان ! حالا باید از این به بعد باید دید !
  • سیاوش IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    36 9
    وقتی تحلیل ها در برابر قدرت ما متفاوت می شود و محاسبات راهبردی دشمن با چالش های بزرگی مواجه می شود یعنی ما یک ابرقدرت واقعی هستیم. و هزینه هایی که داده ایم به هدر نرفته است. یعنی داریم راه قدرت را درست طی می کنیم. زمانی نه چندان دور قدرت موشکی ما را با تردید و ناچیز می شمردند تا جنگ 33 روزه و آزمون های عملی دیرالزور و عین الاسد دشمن را با حقایق تلخ مواجه ساخت. دشمن امروز به خوبی می داند قدرت ما ویرانگر است و ناگهان دستشان خالی خواهد شد و توهمات هالیودی فرو خواهد ریخت.
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      14 80
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      21 6
      8:53 بســـــــــــــــــــوز ای حقیر خخخخخخخخ
    • امیر IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
      0 0
      ویرانه شود شهر تلاویو به زودی واالله نماند اثر از ال سعودی ...#انتقام سخت
  • علی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    مردم شکمشون خالیه زراد خونه چیه جم کن مسخره بازی را
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      از مردم مایه نذار ، همه مثل تو فقط به فکر شکم و زیرشکم نیستن ، خیلی ها امنیت ناموسشون براشون از همه چیز مهمتره. درود بر سپاه و ارتش
    • ناشناس IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      26 15
      از بدبختی برخی عوام اینه که درک کافی برای تفاوت قائل شدن بین امنیت اقتصادی و امنیت جغرافیایی ندارن...تا بحث توانمندی موشکی و نظامی و حمایت از گروه های مقاومت میشه..فقط بلدن بگن نون نداریم بخوریم..دلار اینقدر شده مرغ اینقدر و‌‌..موشک به چه کارمون میاد...اخه احمق جان! مشکل معیشتی شما مربوط به حوزه اقتصادیه نه دفاعی...برو از رئیس جمهور لیبرالت بپرس چرا در حوزه اقتصادی امنیت نداری...ضمن اینکه بودجه دفاعی ما در منطقه ای که این همه گرگ دور برمون هست به نسبت کشورهای منطقه خیلی کمه ..حالا باز بیا بگو نون نداریم!!!
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      9 9
      شما حرف حق و زدین اون کسی هم که درجواب شما گفته باید فکر ناموسمون باشیم نه شکم و زیر شکم ناموس هم بوجود آمده از شکم و زیر شکم هست در ضمن مگه هر کسی در دنیا در صلح و آرامش زندگی میکنه ناموسش در خطره؟
    • شیرعلی دیلمی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      2 0
      همه چیز سرجای خود هم موشک هم پوشک هم سلاح هم غذا همه رو باید داشته باشیم ...
    • شیرعلی دیلمی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      3 0
      یه جمله ای هست که میگه: صلح در سایه آهن به دست میاد. و جمله ای دیگر هم هست که میگه: فقر از دری بیاد،دین از در دیگه می‌ره. من جانباز،میگم که هم باید سلاح جنگ داشته باشیم،هم اقتصاد.
    • DE ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      1 1
      شعور رای دادنتو بیشتر کن. تا شکمت پرتر شود شکمو
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      0 0
      علی خان خودت رو به یک پزشک نشون بده
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      0 0
      خفه شو
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      1 0
      بیچاره اگر این موشکها نبود سر زمستون زیر پتوگرم و نرم تو خونه نبودی پس چشماتونو باز کنید دنیارو باید آماده کنیم برای ظهور
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      1 0
      با امنیت میشه اقتصاد هم داشت اما بدون امنیت اقتصاد نمیچرخه . پس هر دو تاش لازمه . نه امنیت بالا ضد اقتصاده و نه برای یه اقتصاد خوب ، امنیت مانعه . چرا اگه با بی ملاحظه گری ، دندونمون خراب بشه باید چشمون رو هم بیخیال بشیم؟! با این ها نه به دندون سالم میرسیم نه قدر چشمامونو میفهمیم.
    • DE ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      0 0
      شکم قابل مقایسه با امنیت و موجودیت ایران عزیز نیست. حاضرم تو بر و بیابون تشنه و گرسنه بجنگم اما امنیت و موجودیت ایران کورش بزرگ به خطر نیفتد.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
      0 0
      آخه بی سواد تو درس خوندی اولا اگه اعتراض داری برو به دولت بگو شکم مردمو که همشو سپاه نمیتونه انجام بده تو اصلا میدونی بودجه سپاه در سال ۹۹ چقدره نفهم فکر کنم ما ۲۵ دنیارو داریم قطر عمان عربستان از ما جلو ترن واقعا خسته کشوری که قدرت نظامی میش عالیه و جای پیشرفت داره بودجه اینقدر اصلا میدونی در زمان قبل از انقلاب بودجه ۳۵درصد سهم ارتش بود الان فقط فکر کنم ۵یا۷درصدحالا بجای دری وری گفتن اول فکر کن که داری چی می گی
  • حیدر صالح IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    15 9
    پایگاه‌های آمریکا هم بزرگترین کابوس برای امنیت منطقه خاور میانه است و برای تعبیر به خیر این (آشفته رویا) نه یک زرادخانه موشکی بلکه ابر زرادخانه های موشکی و موشک ماهواره فرا منطقه ای نیاز است. اما کسانی در این مملکت هستند در خواب ناز رویای برجام موشکی می بینند که در قرآن کریم مثال زده شده اند (ای اهل ایمان، یهود و نصاری را به دوستی مگیرید، آنان بعضی دوستدار بعضی دیگرند، و هر که از شما مؤمنان با آنها دوستی کند به حقیقت از آنها خواهد بود؛ همانا خدا ستمکاران را هدایت نخواهد نمود51 .گروهی منافق را که دلهاشان ناپاک است خواهی دید که در (راه دوستی) ایشان می‌شتابند و می‌گویند: ما از آن می‌ترسیم که (در گردش روزگار) مبادا آسیبی از آنها به ما رسد. باشد که خدا فتحی پیش آورد و یا امری دیگر از طرف خود، تا منافقان از آنچه (به نفاق) در دل نهان کردند سخت پشیمان شوند 52.)سوره مائده
  • شهریار IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    3 6
    ما به این قدرت نیازمندیم. آن را افزایش خواهیم داد. در دفاع از خود تردید نمی کنیم. امیدواریم دشمنان حدود معقول را رعایت کنند تا نه به ما و نه به آنها آسیبی بیش از این وارد نشود. اما اگر ناچار شویم استعداد و پتانسیل شعله ور نمودن خوف انگیز ترین نبرد تاریخ را داریم امیدوارم فرزندان سرداران ترموبیل را مجبور نکنند به شیوه اجدادمان بازگردیم.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    9 8
    مرگ آمریکا نزدیکه
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    18 9
    بسه موشك طرح چيني نون و اب و شغل و ازدواج و فرهنگ نميشه
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      4 13
      موشک چینی یا غیر چینی خیلی ها رو سوزونده.خخخخ
    • آرش IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      3 4
      شماها دوباره پیداتون شد بی سوادها؟ آخه شما میاید توی این سایت های خبری چیکار کنید؟؟؟؟؟ بفرمایید برید توی سلمونی و تاکسی از این حرف ها بزنید خریدار زیاد داره. امثال شما بین گوش و دهانتون هیچ فیلتری وجود نداره. هرچیزی که بی بی سی و منوتو و .... بلغور کنند چند ساعت بعدش همون حرف هارو تکرار می کنید. در واقع کارگر های بی جیره و مواجب آمریکا و اسرائیل و انگلیس هستید.
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
      2 12
      تو اصلا میدونی موشک چینی چیه؟تا حالا ی موشک چینی از نزدیک دیدی؟ تنها چیزی که تو کشور چینی نیست همین موشک هاست و تسلیحات بومی.زمانی که ما میخواستیم موشک بسازیم هبچ کس به ما موشک نفروخت.شما همچنان پماد بزن
  • S.S.R.S IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    9 2
    به سرزمینم افتخار میکنم
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    7 2
    ننگ بر خائنین این مملکت
  • شهروند IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 3
    ایول به ما اما مشرق خان لینک گزارش انگلیسی رو هم میذاشتی بهتر نبود عایا!!!
  • کمال IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    2 2
    خواستم من هم مثل بقیه خصوصا جانثار برره پارچه خواری کنم
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    5 3
    باید قوی بود
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 7
    مشکل اینه که دشمن میدونه باایران قدرتمند طرفه ولی کوتوله‌های داخلیشون هنوز دو ریالیشون متاسفانه خیلی کجه.
  • یکنفر IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    6 3
    خدا کنه رئیس جمهور بعدی ایران یک سپاهی باشه اوضاع کشور خرابه دولت روحانی (اصلاح طلب و کارگزاران ) در حال رانت و فساد و غارت هستند حتی صدای اصلاح طلب ها هم در امده فقط سپاه می توانه جلوی مافیای قدرت و ثروت به ایسته این مافیای قدرت و ثروت یک شبکه قوی هستند هرکس دیگری بیاید نمی تواند چون امکان داره ترورش کنند سپاه یک نیروی نظامیه و گسترده و قوی است برای همین غربگراها و اصلاحاتی ها از امدن سپاه به انتخابات می ترسند چون می دانند با سپاه نمی شود در افتاد ایران نیاز به یک پاکسازی گسترده و جراحی داره فقط سپاه می تواند این کار را انجام بده سپاه باید محافظه کاری را کنار بگذاره و در انتخابات پیش رو کشور را در دست بگیرند و شروع به پاکسازی گسترده بکنند ای کاش ریاست جمهوری کلا جمع می شد و کلا کشور در دست سپاه می افتاد و شروع می کردند به ابادانی ایران اگر کشور در دست سپاه بیفته تمام مشکلات را براحتی حل می کنند هم قدرتش را دارند و هم برنامه دارند
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    3 9
    اقتصاد و معیشت مردم مهم است و امنیت کشور از همه چیز مهم تر است اگر کشور در حوزه دفاعی ضعیف باشد دشمنان مثل شهریور 59 به خاک کشورمان طمع می کنند و در آن صورت اقتصاد و معیشت بدرد هیچکس نمی خورد مشکل اقتصاد و معیشت کشور از فسادهای اقتصادی است دستگاه قضا باید تمام داراییهای خو د و نزدیکان مفسدان را به نفع دولت ضبط کند نه اینکه به مدت چند سال با چلو کباب در هتلی بنام زندان از او پذیرایی کند.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    اگر بر این زرادخانه موشکی زرادخانه هسته ای افزوده بشه ایران بیک ابر قدرت تبدیل می شود
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 5
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید
  • یک جانباز IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 3
    اگر بزودی اسرائیل از بین برود و آمریکا هم از منطقه فرار کند تکلیف منافقین چه میشود؟
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    قابل توجه همه آمریکا هم هر چی که می‌سازد صد درصد تمامش خودش نمیسازه ایران قسمت‌های عمده موشک رو خودش می‌سازه و اگر از گرسنگی هم بمیریم باید قدرت دفاعی داشته باشیم این مطلب چه جوری باید به کله بعضی‌ها فرو رود. در آمریکا هم کارتون خواب هست پس چه دلیلی وجود داره که تریلیون ها دلار خرج کارهای نظامی میکنه اگر همین شهر های موشکی نبودند الان آواره بودیم به قول سعدی، قدر عافیت را کسی داند که به مصیبتی گرفتار شود بدون تعارف میگم خیلی از ماها غر الکی میزنیم چرا فقط اختلاس را رو فقط می‌بینیم چرا شهیدا رو نمیبینیم
  • ایرانی IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    خواهشن همینقدر ک موشک میسازین یک دهمش اقتصادتونو هم بسازین.امریکا اگه بمب و موشک برا خودش ساخته به همون میزان رفاه مردمش رو هم افزایش داده.
  • محمد IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    تا برد موشک‌های اتمی ما به آمریکا نرسد و توانایی زدن ماهواره در فضا رو بدست می‌آوریم باید به جلو بریم
  • امیرعباس محمدلو IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    0 0
    آخه بی سواد تو درس خوندی اولا اگه اعتراض داری برو به دولت بگو شکم مردمو که همشو سپاه نمیتونه انجام بده تو اصلا میدونی بودجه سپاه در سال ۹۹ چقدره نفهم فکر کنم ما ۲۵ دنیارو داریم قطر عمان عربستان از ما جلو ترن واقعا خسته کشوری که قدرت نظامی میش عالیه و جای پیشرفت داره بودجه اینقدر اصلا میدونی در زمان قبل از انقلاب بودجه ۳۵درصد سهم ارتش بود الان فقط فکر کنم ۵یا۷درصدحالا بجای دری وری گفتن اول فکر کن که داری چی می گی
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    0 0
    تاریخ 200سال اخیر را بخوانید متوجه خواهید شد ک به‌خاطر ترس ونداشتن تجهیزات ون. داشتن ارتش وسپاه چه بدبختی‌های مردم کشیدن وچهبخشهایی ازوطن عزیزمان ایران جدا شده مثل بهترین امارات وقفقاز تجربه را تجربه کردن خطاست قابل توجه ترسوها وشکم پرستها وشرق وغرب دوستان بدبخت
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    0 0
    مانیا زی ب خاک آمریکا نداریم خاک آمریکا اسرائیل وکشورهای تهت سلطه آمریکاست که در تیررس ایران عزیز هستند ولقمه چربی هستند برای ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس