سلمان

سپاه با ساخت سیستم پیشران سلمان، مسیر توسعه برای پرتاب‌های ارزان‌قیمت ماهواره‌ها در کشور را باز کرده که علاوه بر یک تحول مهم علمی، درآمدزایی از فضا را نیز برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، کنترل پرتابه ها در خارج از جو زمین یکی از لبه های تکنولوژی فضایی و موشکی در جهان امروز محسوب می شود که مصادیق متنوعی دارد و می توان مهمترین آنرا ماهواره ها برای تغییر وضعیت مداری، موشک های ضد ماهواره و ضد موشک برای مانور دادن جهت رهگیری و هدف قرار دادن هدف در جو زمین و یا سر جنگی موشکی که در حال شیرجه به  سمت هدفی است که توسط سامانه های دفاع ضد موشکی حفاظت شده و نیاز به انجام مانور دارد تا بتواند از دست تعقیب کنندگان فرار کند، معرفی کرد و حالا می توان گفت سپاه پاسداران با رونمایی از سیستم پیشران فضایی سلمان، یکی از مهم ترین دستاوردهای "های تک" دهه اخیر را در کشور رونمایی کرده که می تواند در مسائل بسیار مختلفی راهگشای نیروهای مسلح و بخش غیر نظامی کشورمان باشد.

بیشتر بخوانید:

جهش برد موشک‌های سپاه با «رعد ۵۰۰» محقق شد/ ایران با نقشه راه رهبر انقلاب به «موشک‌های هایپرسونیک» رسید +فیلم

مانور دادن در فضا؛ چرا و چگونه؟

در فضای خارج از جو زمین به دلیل بروز پدیده بی وزنی و غلبه به آن شرایط و البته مانور دادن در فضای خارج از جو با توجه به نوع پرتابه و ماموریت، همه سامانه ها نیازمند یک سیستم پیشران مستقل هستند که تغییر حرکت و مانور دادن در فضا را تضمین می کند. این مسئله می تواند برای ماهواره ها، سر جنگی موشک های بالستیک و البته سامانه های ضد ماهواره مورد استفاده قرار بگیرد.

سامانه پیشران سلمان

بر این اساس، نحوه طراحی و ساخت سیستم پیشران سلمان را می توان از چندین جهت دارای اهمیت ویژه برشمرد. مسئله اول استفاده از مواد فیبرکربن و کامپوزیت در ساخت این موتور است که به نظر کم کم در حال تبدیل شدن به یک ماده استاندارد برای موشک ها و ماهواره برهای ایرانی شده؛ ماده ای سبک و در عین حال فوق العاده مستحکم که می تواند فشار و حرارتی های فوق العاده بالا را تحمل کرده و به عنوان بدنه اصلی سازه سیستم پیشران به کار رود.

پیشران سلمان در حال آزمایش - به تغییر گاز های خروجی دقت کنید

سیستم پیشران سلمان از سوخت جامد بهره می برد و البته نکته بسیار مهم درباره این سیستم پیشران، بحث قابلیت تغییر دهنده بردار رانش در آن است. اگر به فیلم آزمایش این سیستم پیشران دقت کنید مشاهده خواهید کرد که شعله ای که از پشت موتور خارج می شود گاهی به بالا و پایین تغییر حرکت می کنند. علاقمندان به مسائل نظامی حتما مانورهای جنگندهایی مثل سوخو ۳۵ یا اف ۲۲ آمریکایی را مشاهده کردند که قابلیت چرخش های بسیار سریع و دور زدن در زوایای بسیار تنگ یا حتی به نوعی ایستادن و توقف را در آسمان دارند. این مانورهای سنگین و به نوعی عجیب بر اساس قابلیت تغییر دهنده بردار رانش در موتورهای این جنگنده ها است که با کاهش یا افزایش میزان گاز خروج موتور یا تغییر جهت گازهای خروجی رخ می دهد.

پیش از این نیز در کشور ما هم البته سیستم های تغییر دهنده بردار رانش برای موشک های سامانه باور ۳۷۳ نیز توسعه پیدا کرده که چابکی بسیار خاصی به آن داده است. در عین حال، استفاده از سوخت جامد باعث می شود که این پیشران همیشه برای عملیات آماده بوده و در بحث زمان صرفه جویی شود و در عین حال از نظر بحث انبار داری و نگه داری نیز هزینه بسیار کمتری داشته باشد.

با "سلمان" چه پیشرفتی می توان کرد؟

همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد این سیستم هم در سامانه های نظامی و هم غیر نظامی، کاربرد فراوان و حساسی دارد. در ابتدا به کاربردهای نظامی این سیستم خواهیم پرداخت. اگر روزی کشورمان بخواهد به سمت طراحی و ساخت سامانه های دفاعی ضد بالستیک با قابلیت درگیری با اهداف خارج از جو زمین مثل سر جنگی موشک های بالستیک یا ماهواره ها برود، مشخصا سامانه سلمان یکی از مهم ترین نیازمندی های این پروسه است. داشتن یک موشک ضد ماهواره یا پدافند بیرون جوی هم نیاز به موشکی دارد که بتواند در فضای خارج از جو زمین نیز مانور بدهد و این حرکت نیاز به سیستم پیشران مستقل و البته مانور با کمک تغییر دهنده بردار رانش است.

برای نمونه یک محصول شبیه به موتور سلمان، سیستم پیشران MK-۱۳۶ است که در سامانه موشکی استاندارد ۳ به عنوان پیشران مرحله سوم به کار می رود. این سیستم پیشران نازلی با توان چرخش بالا و پایین به اندازه + و – پنج درجه است و این سیستم توسط سامانه های الکترونیکی کنترل می شود.

سیستم پیشران MK-۱۳۶

توانایی نظامی دیگر که این سیستم پیشران برای ما به وجود می آورد، بحث فرار از دست سامانه های دفاع ضد موشکی است. علاقمندان به مسائل نظامی اطلاع دارند که حجم بسیار گسترده ای از سامانه های دفاع ضد موشکی در اطراف کشور ما نصب شده که از این میان می توان به سامانه های آمریکایی پاتریوت و تاد و البته سامانه پیکان ساخت رژیم صهیونیستی اشاره کرد. در حال حاضر در سرهای جنگی موشک های بالستیک ایرانی از بالک برای هدایت سرهای جنگی استفاده می شود. با توسعه سرهای جدید جنگی و اضافه کردن این سیستم جدید ساخت سپاه به آنها، امکان انجام مانور در مرحله نهایی با قدرت بیشتری وجود دارد که بقاء پذیر سرهای جنگی در برابر سیستم های دفاع ضد موشک را کاملا افزایش می دهد.

اما به بحث کاربردهای غیر نظامی این سیستم پیشران نیز باید بپردازیم. متاسفانه در روزهای اخیر یک پرتاب دیگر ماهواره بر ایرانی با موفقیت کامل روبرو نشد و باز هم شاهد بودیم که عدم رسیدن به به شتاب نهایی باعث عدم موفقیت و تزریق ماهواره ظفر در مدار شد. در زمان ارسال ماهواره پیام به مدار زمین ۴۰ ثانیه زمان کم آمده و در زمان پرتاب ماهواره ظفر، این زمان تنها ۱۵ ثانیه بوده است. شاید حلقه مفقوده در این میان، اضافه کردن سامانه سلمان به پرتاب بعدی است که روی ماهواره بری مثل سیمرغ نصب شود و بتواند با موفقیت ماهواره بعدی را به مدار زمین برساند.

این سیستم پیشران می تواند در دو بخش غیر نظامی دیگر نیز به ما کمک کند. یکی بحث جهش های مداری است که برای برخی از ماهواره ها در شرایط خاص نیاز است. برای نمونه برخی از ماهواره ها در مسیر زباله های فضایی قرار می گیرند و در صورت برخورد با این اجرام از بین خواهند رفت. در این جا سیستم پیشران فعال شده و ماهواره مورد نظر را از مدار مورد نظر خارج و به مداری دیگر وارد می کند. این بحث که گاهی به آن انتقال  مداری گفته می شود از جمله لبه های تکنولوژی فضایی محسوب می شود. البته سازمان فضایی کشور طرح دیگری در این زمینه به نام آرش را دارد که به نظر سنگین تر بوده و برای محموله های بزرگتر به کار می آید.

راکت های ماهواره بر سری KZ که با سوخت جامد حرکت کرده و ارزان تر از نمونه های گذشته هستند

البته یک نکته مهمدیگر نیز در خصوص سلمان وجود دارد که می تواند فواید زیادی برای شرکت های دانش بنیان و در نهایت، درآمدزایی از فضا برای جمهوری اسلامی داشته باشد چراکه سلمان در حقیقت مسیر توسعه برای پرتاب های سریع تر و ارزان قیمت برای ماهواره ها و ساخت ماهواره برهای ارزان تر را باز کرده است. امروزه یکی از مباحث بسیار مهم در خصوص رقابت های فضایی توسعه سامانه های ارزان قیمت پرتاب است و داشتن پیشران فضایی سبک وزن سوخت جامد در کلاس سلمان در کنار توسعه سیستم های پیشران کامپوزیتی به ایران کمک خواهد کرد که ماهواره برهای نسل جدید خود را بسیار سبک تر و ارزان تر نسبت به نمونه های قبلی ساخته و در کنار کاهش هزینه های بخش فضایی، یک رقیب مهم در بازار پرتاب نیز باشد که درآمد ارزی آن سرسام آور و کاملا در دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    لطفا ماهواره ی ظفر ۲ رو بدین روسیه با سایوز پرتاب کنه مگه چه اشکالی داره؟ انگلیس هم بعضی موقع ها ماهواره هاش رو میده روسیه پرتاب کنه تازه با اینکه خود انگلیس توان پرتاب فضایی داره
    • NL ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      115 2
      این همه تلاش کردیم حالا که راهش فهمیدن بدن یکی دیگه !!!چرا بقیه ندن ما بفرستیم فضا
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      90 2
      پولش رو شما میدی!؟؟ چین برای پاکستان یه ماهواره 400 کیلویی رو پرتاب کرد 60 میلیون دلار برای ساخت و پرتاب ماهواره پول گرفت
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      31 1
      یعنی نظرت فقط بدرد پول دار کردن بقیه می خوره و بدبخت تر شدن مردم
    • محمد خادم US ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      22 1
      داداش ما تحریم هستیم! می فهمی؟ کسی برای ما حاضر نیست ماهواره پرتاب کنه!
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      18 0
      محض اطلاع شما روسیه اخیرا با عربستان قرار داد در بخش فضایی بسته نزدیک 20 میلیارد دلار!! فقط چند صد میلیون دلار با امارات قرار داد بستن برای پرتاب چند فضانورد اماراتی..اصولا کل بودجه فضایی ایران سالی 30 میلیون دلاره بحرحال در دولت فعلی رقم ها خیلی کاهش پیدا کرد زمان احمدی نژاد قرار بود 1.7 میلیارد دلار قرار بود در بخش فضایی هزینه کنیم هر چند همان هم ندادن فقط وعده و وعید بود...
    • DE ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      4 1
      حرف سایوز درسته ولی فقط تو این دولت بهتره داده بشه اونا پرتاب کنند که اهدافی که برا ماهواره ها درنظر گرفتن محقق بشه، چون هرچی دولت پرتاپ کرده متاسفانه fail شده!!
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      9 1
      جناب آلمانی قیمت هر فروند سایوز 100 میلیون دلاره سیمرغ 3.5 ما میگیم نره شما میگی بدوش؟!؟؟
  • DE ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    78 6
    خداقوت
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      25 1
      کل هزینه اش ۲۰ میلیارد تومنه کلا با پول ویلتموس میشد ۶ تا ماهواره فرستاد هوا
  • پری مجرد48ساله IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    90 11
    خدا را کرور کرور شکر و حمد و ثنا به یاری خدا در همه عرصه ها پیشرفت میکنیم
  • سامانتا پاور IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    66 9
    متاسفانه برنامه فضایی ایران اسیر سیاست بازی تاجریان سیاسی و سیاسیون تاجر شده نزدیک 20 سال پیش قرار بود پرتاب ها رو شروع کنیم نه الان ترکیه و پاکستان بزودی با قدرت وارد صنعت پرتاب میشن...
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      22 1
      حالا تا بزودی
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    2 30
    حلقه مفقوده در این میان، اضافه کردن سامانه سلمان به پرتاب بعدی است که روی ماهواره بری مثل سیمرغ نصب شود و بتواند با موفقیت ماهواره بعدی را به مدار زمین برساند!!؟ مشرق داری شوخی می کنی؟ سوخت جامد به هیچ عنوان اون نرمی و مانور پذیری و اطمینان سوخت مایع رو نداره...باز مرحله صفر به عنوان بوستر یا مرحله اول یه چیزی اما مرحله نهایی که نیاز به تزریق مداری هست اکثرا سوخت مایع هست...
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      7 4
      ماهواره بر های زیادی هست که مرحله سوم سوخت جامد داره مثل ماهواره بر شاویت ساخت رژیم جعلی فاشیستی صهیونیستی که تماما سوخت جامده
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    86 16
    اگر فشارهای رانت خوارها و نفوذی ها نبود سپاه می توانست تو صنعت خودرو هم وارد بشه و یک شرکت خودرو سازی راه اندازی کنه و ماشین ملی با موتور بنزینی و گازی تولید کنه با قیمت ارزان ولی متاسفانه رانت خوارها و نفوذی ها نمی گذارند در مورد صنعت خودرو سازی تحقیق کنید سایپا و ایرانخودرو در دست دو تابعیتی هاست
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    59 6
    شعار ما میتوانیم یکیش همینه که با جسارت فوق العاده و تلاش مجدانه و پیگرانه همه داشمندان کشور در عرصه های دفاعی و فضائی به توفیق خداوند قادر و توانا اینگونه به ظهور و عمل رسید ، شکر خدا را و همه آنانی که با اعتماد بخود موجب افتخار میشوند . و آرزوی توفیق بیشتر ، چون این آغاز راه است . بگستردگی فضا و تسخیر آن بوسیله ایرانیان
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    18 4
    این سیمرغ رو بهینه کنید انقدر پرتاب ناموفق نداشته باشه و یه مورد هم که سوخو ۳۰ خریدش به کجا رسید پس!؟
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      7 2
      پیشنهاد من اینه که 2 موشک کمکی (بوستر) به سمت راست و چپ سیمرغ متصل کنند. موشک های سوخت جامدی به اندازه رعد 500 و بدنه سیمرغ را با مواد کامپوزیت بسازند تا سبک بشه.
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    49 3
    باید توسعه صنعت فضایی سرعت بیشتری بگیره.
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    41 2
    مدیریت انقلابی و انقلاب فناوری پیشران کامپوزیت فیبر کربن مدیریت لیبرالی و رکود ۵۰ ساله فناوری پیشران پیکان اینبار در قالب روا روا سال و آریسان
  • IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    24 2
    آیا میشه همانند بدنیه موشک رعد که به تازگی رونمایی شده در ساخت بدنیه ماهواره بر هم ازش استفاده کرد؟ سوال بعدی هم : چند کشور در ساخت موشکهاشون از این نوع بدنه استفاده میکنند؟
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    44 3
    خدا را شاکریم که اینگونه ذهن و فکر دانشمندان ما را راهنمایی می کند. رمیت اذ رمیت و...
  • US ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    بومی سازی س-۵۰۰، قاره پیما، هایپر سونیک، ماهوره زن، و هوش مصنوعی از اوجب واجبات است.
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      62 14
      بخت برگشته تا حالا صد بار این پیام تو این سایت گذاشتی.!!!!
    • US ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      15 1
      این قدر پیام را میگذارم تا انشا الله به حقیقت برسه. به کوری چشم دشمنان.
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    55 6
    با سلام قدرتمند شدن ایران تحسین می کنم امایک مسعله را نباید فراموش شود قدرت لایزال خداوندی که همه جا ناظر بر اعمال بنده اش است چه خوب است غرور ما را نگیرد زیرا هیچ قدرتی بالاتر از خداوند متعال نیست
  • بنده خدا IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    25 3
    عالی بود. انشاالله موفق باشید.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    12 4
    خسته نباشید.در فیلم پرتاپ سیمرغ.شعله سوخت بصورت هماهنگ خارج نمیشد.در عکس ماهواره بر چینی خروجی سوخت هما هنگ دیده میشه.از موتور سر در نمیارم.شاید علت کم اوردن سوخت در سیمرغ , مصرف نا هماهنگ و زیاد ان باشد.
  • سلحشور IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    18 4
    سلام دیگه موتورهای موشک های قدیمی به پایان راه خودشون رسیدند. امروز صنایع موشکی باید سراغ تکنولوژی هایپرسونیک بروند، روسیه موشک های هایپر سونیک خورشو عملیاتی کرده، ایران عقب افتاده ایشالله ایران هم زود در این زمینه حرکت کنه، یکی از مولفه های قوی شدن دستیابی به تکنولوژی موشک های هایپر سونیک هست.
  • دانیال IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    55 9
    پاینده ایران اسلامی.به امید روزی که استکبار جهانی را له کنیم.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    53 9
    جان هرکی دوست دارید یه ماهواره بری بسازید که ماهواره بعدی به فضا برسه. دشمن شاد نشیم. به خصوص دشمنای داخلی که از شکست این پروژه‌ها شاد میشن.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      42 4
      دوست عزیز این دولت بی کفایت و بی لیاقت پول داره 40 میلیارد دلار بده برای خرید از اروپا ولی سه میلیون دلار نمیده برای تست ماهواره بر قبل پرتابم عالم و آدم رو خبر میکنه میخوایم ماهواره پرتاب کنیم اینهمه کارشکنی و تخریب دیگه باید چیکار کنه تا بهش بگیم جاسوس؟!
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      3 3
      ۳ میلیون دلار دوست عزیر کل ماهمواره ۳۰۰ هزار دلار تموم شده اوقت ۳ میلیون از کجات در اوردی ؟
  • تالشی IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    20 41
    اقا تو رو بخدا چهار تا اسم ایرانی یا باستانی هم واس اختراعاتمون بذارین اخه چقدر اسم عربی؟ انگار ما ذوب در اعراب شدیم
    • NL ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      34 5
      یکم تاریخ بخون در مورد سلمان فارسی بخون حل شدی تو کثافاط غرب پ هم عرب ها ندارن بفهمید روشن فکر این نیست به این حرف ها میگن عقب ماندگی ذهنی
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      20 1
      برادر ماهواره بر سیمرغ (اسم فارسی است) . همچنین ماهواره بر آرش نیز با اسم فارسی است .
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
      10 1
      سلام این یک مورد خودشون ایرانی بودند ولی اسمشون عربیه ( در واقع اسم هیبریدیه)
  • حمید IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    54 6
    باسلام وعرض ادب وخسته نباشید به تمام برادرانم در مجموعه با افتخار سپاه پاسداران دست زحمت کش همه شما را میبوسم واز صمیم قلب برای مجموعه سپاه و ارتش جمهوری اسلامی آرزوی سربلندی و سلامت دارم
  • وحید IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    39 3
    یه روز کشورهای همسایه ماهواره میدن ما پرتابش کنیم. ان شا ا...
  • هوافضا US ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    2 1
    عکس برای موتور MK136 نیست
  • نادر IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    36 2
    پیش بسوی موشک قاسم
  • عبا دالله IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    16 2
    سلام هر پیشرفتی نیاز به هزینه دارد باید هزینه کنیم تا به مطلوب برسیم این کار ماندکاری دارد برای اینده موفق باشید خدا با شماست از شکست نترسید اینده از ان ملت ایران است مرک بر امریکا سلام بر حسین
  • ایوب خودیابی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    13 1
    انشا الله باتوکل بخدا وبه امرخدا وباکسب دین ودانش وتلاش موجاهدانه و توسل به اقا امام زمان امر خداوند در قران مححق و مومنین انشاا... پیروز خواهند شد.فدای شما
  • ایوب خدیبی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    15 3
    انشاالله. به امرخداوتوصول به آقاامام زمان ومعصومین و باکسب دین ودانش امرخداوند درقرآن موحقق خواهد شود. فدایی شما
  • ف IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
    5 1
    درود بر غیور مردان بی ادعای سپاه ،یاران سردار بزرگ اسلام وایران،...که با غیرت وهوش ایرانی انشالا ایران رو ب ابرقرت جهانی تبدیل کنن..ب کوری چشم دشمنان خارجی و احمقهای منافق داخلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس