تابوت آمریکایی

در حالی که ارتش آمریکا در روزهای اول به صورت جدی و شدید، هرگونه زخمی شدن نیروهایش در خلال پاسخ موشکی سپاه را تکذیب می کرد، اما حالا با شیب ملایم در حال قبول و انتشار بخشی از واقعیت است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بعد از پاسخ موشکی ایران به آمریکا و نابودی بخش قابل توجهی از پایگاه نظامی عین الاسد توسط سپاه پاسداران در عمق عراق، ۲ مسئله مهم مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته و با گذشت چند روز، همچنان کانون بحث و بررسی هاست؛ یکی اثبات دقت اصابت موشک های ایرانی و دیگر هم میزان تلفات آمریکایی ها در این حمله. با انتشار تصاویر ماهواره ای در حدود ۴۸ ساعت پس از حمله، دقت تحسین برانگیز موشک های ایرانی در مورد اصابت قرار دادن نقاط حساس در این پایگاه مشخص شد. اما مسئله مهم بعدی بحث تلفات آمریکایی ها در این حمله مهم و تاریخی است.

با آنکه ارتش و دولتمردان آمریکایی تلاش کردند موضوع خسارت جانی و تلفات نیروهایشان در این حمله را به طور کامل کتمان کنند و اجازه ورود هیچ رسانه ای را تا روزهای بعد ندادند اما در همان ساعات اولیه حمله ایران به پایگاه آمریکا در عراق اطلاعات مربوط به یک پرواز خاص در رسانه ها منتشر شد که نشان دهنده پرواز فوق العاده یک فروند هواپیمای ترابری C-۱۷ از عراق به آلمان با ماموریت آمبولانس هوایی بود.

بیشتر بخوانید:

از تحسین دیروز یک «یوزی رابین» تا تعظیم امروز دهها کارشناس برجسته مقابل قدرت و دقت موشک‌های ایرانی/ سازه هزار متری در «عین الاسد» پودر شد +عکس ماهواره‌ای

جزییات پرواز یواشکی بزرگترین آمبولانس هوایی ارتش آمریکا از عراق به آلمان/ تلاش ترامپ برای کتمان تلفات پاسخ موشکی سپاه ادامه دارد +سند

بعد از گذشت چند روز از حمله و انتشار روایت مربوط به حضور بزرگترین آمبولانس پرنده ارتش آمریکا در عراق، کم کم رسانه های آمریکایی وارد پایگاه عین الاسد شدند و تصاویری هرچند هدایت شده و با کنترل، از داخل این پایگاه منتشر شد. تصاویر زمینی آنچه قبل تر توسط تصاویر ماهواره ای از دقت و تخریب موشک های ایران نشان داده شده بود را تایید کردند و آمریکایی های حاضر در پایگاه نیز همگی روایتی از یک شب ترسناک را روایت نمودند.

بخشی از سازه های موجود در عین الاسد که مورد اصابت قرار گرفته است

پرواز هواپیمای ترابری آمریکایی در نقش آمبولانس هوایی از عراق به آلمان

اختراع عبارت ضربه مغزی آرام!

چند روز قبل بود که بالاخره اخبار جدیدی از حمله از موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در رسانه های آمریکایی طرح شد و با تاخیری طولانی اعلام شد که ۱۱ نفر از پرسنل آمریکایی حاضر در این پایگاه دچار نوعی موج گرفتگی حاصل از انفجار موشک ها قرار گرفته و تحت درمان قرار دارند. این اولین اعتراف منابع رسمی در آمریکا به بحث تلفات انسانی در ماجرای حمله بوده اما همین اعتراف کوچک و ناقص، اعتراض ها در آمریکا در خصوص دروغگویی ترامپ را به دنبال داشت.

جاناتان هافمن سخنگوی پنتاگون تلاش برای پنهان کردن خسارت‌ها و صدمات ناشی از حمله موشکی ایران به دو پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق را تکذیب کرد و گفت: فرماندهان نظامی در واشنگتن، از انتقال ۱۱ نظامی آمریکایی به خارج عراق برای درمان در پی حمله موشکی ایران، روز پنجشنبه گذشته اطلاع پیدا کردند و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا چند ساعت پس از آن، این اطلاعات را اعلام کرد.

در همین حال نشریه المانیتور نیز  به نقل از سخنگوی ارشد پنتاگون نوشت: زمانی که ژنرال جان هایتن معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا جلسه‌ای را برای گزارش دادن به اسپر لغو کرد، وزیر دفاع از موضوع زخمی‌های احتمالی حمله موشکی ایران مطلع شد. از ۱۱ سرباز آمریکایی هشت نفر از آن‌ها به مرکز پزشکی منطقه‌ای لندستول در آلمان و بقیه به اردوگاه عریفجان در کویت منتقل شده اند. هافمن گفت: اسپر مطلع شد رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا گزارشی مبنی بر اینکه ۱۱ زخمی برای درمان و بررسی علائم ضربه مغزی از پایگاه هوایی عین الاسد منتقل شده اند، ارسال کرده است. وی توضیح داد که ژنرال کنت مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی در اطلاع رسانی به اسپر تاخیر کرده است.

شاهکار رسانه های مورد حمایت بن سلمان و اختراع "ضربه ملایم مغزی" برای عادی جلوه دادن وضعیت مجروحان آمریکایی!

روایت های مختلفی در خصوص مصدومان آمریکایی در این حمله در روزهای اخیر منتشر شده است. اما مقامات آمریکایی اعلام کردند که بخشی از این نظامیان به کویت منتقل شدند اما روایت منابع کویتی در خصوص این حادثه نیز جالب است. روزنامه القبس در شماره امروز ۲۹ دی ماه (۱۹ ژانویه) فاش کرد، شانزده نظامی آمریکا که در حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در غرب عراق، مجروح شده‌اند، چند روز پیش برای درمان به یکی از بیمارستان‌های نظامی منطقه «عریفجان» در جنوب کویت منتقل شده‌اند.

القبس به نقل از «منابع مطلع» نوشت: «مجروحان با حفاظتی شدید، با یک هواپیمای نظامی مجهز، از عراق به پایگاه هوایی احمد الجابر منتقل شدند. آنها ابتدا به بیمارستان نظامی مخصوص نیروهای آمریکایی در اردوگاه عریفجان منتقل و تحت عمل جراحی فوری قرار گرفتند. این افراد هنوز تحت مراقبت‌های ویژه هستند. منابع مطلع به القبس گفتند، «جراحت این نظامی‌ها شدید و نیمه‌شدید است. برخی چند نقطه از بدنشان سوخته و برخی دیگر ترکش به بدنشان اصابت کرده است.بنا بر این گزارش، «کادر پزشکی آمریکایی در بیمارستان نظامی که مخصوص نیروهای آمریکایی در کویت است، این نظامیان مجروح را تحت درمان دارد».

بخش وسیعی از پایگاه هوایی احمد الجابر مختص نیروهای آمریکایی و متحدانش در چارچوب توافقنامه‌های دفاع مشترک است که بین کویت و آمریکا و دیگر کشورهای دوست، امضا شده است. القبس به نقل از منابع مطلع افزود: در پی حمله [موشکی] ایران افراد دیگری [از نیروهای آمریکایی] هم مجروح شده‌اند اما آنها الان در خاک عراق تحت درمان هستند چون جراحتشان سطحی است و نیازمند انتقال به کویت نبوده‌اند.

سابقه درخشان یانکی ها در پنهانکاری افتضاح های نظامی!

اما بررسی اسناد و مدارک تاریخی نشان می دهد ایالات متحده آمریکا سابقه جالبی در خصوص پنهانکاری اطلاعات مربوط به افتضاح های نظامی یا مرگ نیروهای خود دارد. برای نمونه می توانیم به ماجرایی از بهار سال ۱۳۹۸ در افغانستان اشاره کنیم: ۱۳ نهاد بین‌المللی با ارسال نامه‌ای به «پاتریک شاناهان» سرپرست وقت وزارت دفاع آمریکا خواستند تا پنتاگون از عدم انتشار اطلاعات مهم مربوط به وضعیت امنیتی افغانستان دست بردارد. به گفته این نهادهای بین‌المللی، اطلاعات جنگ برای درک مردم آمریکا از وضعیت افغانستان حیاتی است. این سازمان‌ها از تصمیم ارتش آمریکا برای پنهانکاری اطلاعات درباره میزان مناطق تحت کنترل دولت افغانستان و طالبان نیز ابراز نگرانی کردند.

این تصمیم پنتاگون چندی پیش در گزارش «جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز درج شده بود. در این نامه آمده است: دسترسی عمومی به اطلاعات درباره ارتش آمریکا حیاتی است. تلفات غیرنظامیان در عراق، سوریه و افغانستان افزایش یافته است. یافته‌های دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نشان می‌دهد تلفات غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۱۸ بیش از هر سال دیگر از آغاز ثبت تلفات غیرنظامیان بوده است و افغانستان بطور ویژه از ادامه بی‌ثباتی رنج می‌برد.

روایت اسپوتنیک از پنهانکاری ارتش آمریکا در افغانستان

این مسئله در خصوص تلفات غیر نظامیان در افغانستان نیز خود را نشان داده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی مربوط به تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات نظامیان آمریکایی مدعی شد که در سال ۲۰۱۸ در نتیجه حملات نیروهای این کشور تنها ۷۶ غیرنظامی افغان کشته شدند. پنتاگون در حالی شمار جان باختگان غیرنظامیان افغان را ۷۶ نفر اعلام کرده که براساس گزارش رسمی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در سال گذشته میلادی حملات هوایی نیروهای آمریکایی منجر به کشته شدن ۳۹۳ غیرنظامی افغان و زخمی شدن ۲۳۹ تن دیگر شده است.

کتمان طولانی حقیقت در جنگ ویتنام

اما این تنها پنهانکاری های آمریکا نبوده است. در جریان جنگ ویتنام در سال ۱۹۶۸ میلادی، سربازان یک جوخه شناسایی ارتش آمریکا مرتکب جنایتی بزرگ در یک روستا شدند و تا حدود یک سال پنهان ماند و افشاء شدن آن در سال بعد یعنی ۱۹۶۹ ضربه سختی به وجه آمریکا در سطح جهانی و داخلی زده و فشارها برای پایان دادن به این جنگ را شدت بخشید. داستان از این قرار بوده است که کشتار مورد نظر در روز ۱۶ مارس ۱۹۶۸ میلادی، در جریان جنگ ویتنانم بود که طی آن ۳۴۷ تا ۵۰۴ شهروند غیر نظامی اهل ویتنام جنوبی توسط سربازان آمریکایی به ضن همکاری با ویت کنگ ها به قتل رسیدند. این ماجرا به اسم کشتار می لای در سطح جهان شناخته شد.

اکثر قربانیان غیرنظامیان زن و کودک بودند. قبل از قتل، برخی از قربانیان مورد شکنجه و قطع اندام نیز قرار گرفته بودند. برخی از اجساد نیز در جریان کشتار توسط سربازان قطعه‌قطعه شده بودند. برخی روایت ها از تجاوز جنسی به برخی از قربانیان قبل کشته شدن نیز اشاره دارد. کشتار در دهکده‌های می لای و می خه و سون می در جریان جنگ ویتنام رخ داد. پس از وقوع حادثه، سعی شد که حادثه مخفی گردد، ولی سرانجام شایعات منتشره باعث شد که یک سال بعد ماجرا توسط رسانه‌ها نقل گردد. پس از افشای کشتار، دادگاه‌های نظامی برای محاکمه سربازان مقصر در کشتار برگزار شد که بیش از ۱۰ ماه طول کشیدند.

البته این دادگاه نیز به نوعی نمایشی بود. تمام اعضای یگان آمریکایی شرکت کننده در این ماجرا بی گناه تشخیص داده شدند و استدلال دادگاه نیز این بود که آنها از دستورات پیروی کرده اند. صرفا فرمانده دسته عمل کننده به زندان محکوم شد که وی نیز پس از تحمل سه سال حبس از زندان آزاد شد.

می در جریان جنگ ویتنام رخ داد. پس از وقوع حادثه، سعی شد که حادثه مخفی گردد، ولی سرانجام شایعات منتشره باعث شد که یک سال بعد ماجرا توسط رسانه‌ها نقل گردد. پس از افشای کشتار، دادگاه‌های نظامی برای محاکمه سربازان مقصر در کشتار برگزار شد که بیش از ۱۰ ماه طول کشید.

کشتار در عراق، کتمان حقیقت برای تداوم اشغال

خردادماه سال ۱۳۸۵ بود که جان مورتا نماینده سرشناس مجلس وقت نمایندگان آمریکا پنهانکاری در گزارش های مربوط به قتل عام یک خانواده عراقی در حدیثه را افشا کرد. این نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی ای بی سی با تشریح این پنهانکاری گفت: نوامبر سال گذشته میلادی، یک کاروان کوچک تفنگداران آمریکایی با یک بمب کنار جاده هدف حمله قرار گرفت. سربازان آمریکایی در ابتدا کشته شدن غیرنظامیان را تایید کردند ولی مدعی شدند که این افراد در اثر انفجار بمب کشته شده اند. آنها بعدا شرح ماجرا را به گونه دیگری بازسازی کردند و گفتند که این افراد در درگیری های مسلحانه ای که میان شورشیان و سربازان آمریکایی پیش آمد کشته شدند. این در حالی است که اکنون پس از انجام تحقیقات و جمع آوری پوکه ها و شواهد دیگر از محل معلوم شده که این سربازان آمریکایی بودند که بدون هیچ زمینه قبلی اقدام به قتل عام این خانواده بی گناه کرده اند.

مقام های پنتاگون در توجیه پنهان کردن واقعیت گفته بودند که ابراز نگرانی می کنند گزارش های مربوط به این حادثه ممکن است تلاش آمریکایی ها برای موجه جلوه دادن حضور نیروهای آمریکایی در عراق را بیش از پیش با مشکل مواجه کند. این مقام ها اعلام کرده اند تنها کاری که می تواند آسیب ناشی از این کشتار را به حداقل برساند انجام تحقیقات کامل، برگزاری دادگاه و مجازات مجرمین است.

روایت القبس از جراحت شدید نظامیان آمریکایی در حمله به عین الاسد

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز نیز در یک گزارش دیگر از کشتار یک خانواده دیگر عراقی در حدیثه در همان تاریخ خبر داده بود. به نوشته نیویورک تایمز در جریان کشتاری که همان زمان در حدیثه صورت گرفت، سربازان آمریکایی همسر هبه عبدالله را کشتند و پدر شوهر او را هم که ۷۷ سال داشت و بر روی ویلچر بود به ضرب گلوله از پای درآوردند. به گفته وی در جریان این کشتار، او و هفت تن دیگر جان سالم به در بردند ولی در جریان حادثه یکی از زنان جوان خانواده با مشاهده کشته شدن همسرش به زمین افتاد و نوزاد ۵ماهه خود را سقط کرد و خود نیز جان سپرد.

مورتا در ان مصاحبه افزوئه بود که ارتش کشورش قصد آن داشته بر مرگ عراقی ها در تاریخ ۱۹ نوامبر آن سال سرپوش گذاشته و نیز مانع انجام تحقیقات اولیه در این رابطه شود.

به گزارش مشرق، حالا همان توجیهات و همان پنهانکاری، دوباره به کمک ارتش و دولت آمریکا آمده تا با کتمان واقعیت آسیب جدی به تعداد قابل توجهی از نیروهای نظامی خود در جریان پاسخ موشکی سپاه به ارتش آمریکا، جلوی شکسته شدن بیش از پیش هیمنه قدرت و شکست ناپذیری ایالات متحده را بگیرد و آمریکا ترجیح می دهد با این اقدام، از فشار افکار عمومی و کشورهای دیگر مبنی بر ناتوانی در مقابل نیروهای مسلح کشورمان بکاهد؛ هرچند که این پنهانکاری زمان زیادی به طول نخواهد انجامید و اسناد و تصاویر خروج کشته ها و مجروحان این پاسخ سخت، دیر یا زود در رسانه های جهان منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    بر آمریکا و آمریکا دوستان لعنت
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      مشرق با این شعر گفتن خوش باش یه کم ثواب هم میبری سر یه مشت اسکول شیره میمالی.خخخخخخخ
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      8:41 فعلا سران دلقک تون برا دادن آمار تلفات تبخیر شده ها ، شماهارو اسکول کردن . انقد شرف ندارن حرف راست بزنن خانواده ها رو حداقل از نگرانی دربیارن .
    • دیده بان IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      ببینید این یک بحث بی فایده است که دنبال تعداد کشته شده های آمریکایی باشیم. این داره اصل قضیه را می پوشونه. اونها به نامردی ، تاکید می کنم ! به نامردی حاج قاسم را شهید کردند. در جبهه ی رو در رو نبود که بگیم خوردن و زدن. نه، در حالی که سردار سلیمانی توی خودرو بود و هیچ امکان دفاعی از خودش نداشت زدنش. این افتخار برای آمریکا و آمریکا دوستان تا آخر عمر بس که به نامردی زدن. در مورد عین الاسد هم خود آمریکا می فهمه چه ضربه ای خورده و چجوری خورده. شک نکنید اگر نیاز به کشتن سربازان آمریکایی بود برای سپاهی که عملیات برون مرزی می کنه و نقطه می زنه کاری نداشت که تلفات انسانی را بالاتر ببره. سپاه و هر انسان مسلمانی می فهمه که سرباز آمریکایی برای یک مشت دلار اینجاست و نه چیز دیگر و مطمئن باشید که هیچکس انتقام سردار را از سرباز نمی گیره. هدف تجهیزات و تسلیحات و منکوب کردن آمریکا در بزرگترین و محافظت شده ترین و دورترین پایگاهش بود که محقق شد و کلی پیام برای ترامپ داشت که گرفت و در مقابل با اون همه زرت و پرتی که کرده بود هیچ ..... نتونست بخوره و نخواهد توانست. وگر نه ما مرده و شما زنده، عاقبت ترامپ را خواهید دید. جوری می کشنش جوری می کشنش دیدنی و شنیدنی. ضمن اینکه سر کشته شدگانش داره از لحاف آلمان و افغانستان و جاهای دیگر می زنه بیرون . و نکته ی دیگر هم اینکه روزها و ماههای آینده را هم آمریکاپرستان خواهند دید و بیشتر از این نیاز به تشت آب سرد پیدا خواهند کرد.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      شیره ای که شما سر بقیه می مالین به این شیره ای که مشرق سر ما مسگی ماله در. این به جای اون. خخخخخخ
    • ح IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      از منفی ها جوابت رو گرفتی.. آمریکا بده واسه ما مردم نه برا آقازاده ها.... اول آقازاده هارو برگردونین بعد شعار بدین
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      البته عین الاسد هم کم کم مشخص خواهد شد و اصراری نیست شما میگید نمردن خوب باشه نمردن اما مهم اینه که از سال 2002 و با ورود امریکا به عراق طبق گفته خودشان بیش از 5000 هزار تلفات و 7 ترلیون دلار زیان مادی داشته که خوب معلومه کار کی بوده حاجججججججججج قاسم سلیمانی یعنی خود حاجی جلو جلو انتقام هفت هفتاد بلکه هفتهزار پشت خودش را گرفته و رفته پیش خدا روحش شاد و یادش گرامی
    • PL ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      تا وقتی سیستم امتیازدهی مشرق باگ داره این منفی ها یک قرون ارزش ندارن ، با این منفی زدن ها دل خودتو خوش میکنی و البته شریک جنایت های آمریکا میشی تا در جهنم بیشتر عذاب بکشی . خخخ
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      66 46
      دل بستن به آمریکا برای هر ایرانی یه ننگ پاک نشدنیه چه مسئول باشه چه نه ، هر کسی دنبال اقامت آمریکاست نهایتا قسم میخوره دشمن ایران باشه
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      ۱۱:۵۲ جناب مشرق خودش دوزار می ارزه که دیگه منفی ومثبتش ارزش داشته باشه؟؟؟!!!!
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      ۱۱:۵۲ جناب مشرق خودش دوزار ارزش داره که دیگه مثبت ومنفیش ارزش داشته باشه؟!!
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    امریکا خودش باید تایید کنه موضوعات رو. هزارتا روزنامه تا حالا گفتن امریکا 200 یا 300 تا کشته داده
    • ایرانی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      17 71
      آفرین مشرق . این گزارش مستند معلومخ که بدجوری برجک آمریکا و نوچه هاشو زده که اینقدر آلبانی نشین ها روش فعال شدن و نظر مخالف میدن:)
  • رضا IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    روزهای اول که میگفتید ۸۰ کشته دادن اونا
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      29 97
      گفتن دست کم ۸۰ کشته دادن . پس مطمئن باش هر کی زیر ۸۰ میگه دروغه.
  • US ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    اضافه کنید بی بی سیو منوتو و سعودی اینترنشنال و ... خندم می گیره بعضی ها اینا رو دنبال می کنن، به قول امید دانا فقط حس بدبختی و نکبت بهتون می فروشن.. اسکلیسم سیاسی
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    به ماچه!؟
    • قریشی IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      به تو شاید، ولی به ایرانی هایی که شرف دارند ربط داره
    • پری مجرد48ساله IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      به ما چه و زهر مار گمشو آشغال
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      68 26
      چیه به سوزش افتادی پری مجرد100 ساله.خخخخخخخخخخ
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    33 87
    شیطان بزرگ ونجس!
  • F35 US ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    حال ميده با آبرامز تو اتوبان همت گاز بدي .
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      حال میده تو آدم خائن رو هم عقب ماشین ببندند و تو همین اتوبان همت رو زمین بکشند .!!
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      10 95
      بیا
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      11 81
      مثل شاه ملعون و بیغیرت شما و امثال شما گور به گور خواهید شد و این روزها را هیچ وقت نخواهید دید. برو به دیدن فیرم تخیلی هالیوودیت مشغول بشو
    • حاج قاسم IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      2 0
      خواب دیدی خیر باشه. اینجا ایرانه بیشه شیرانه.در آرزو بمیرید. فعلا که ذوالفقار داره تو اتوبان‌های خاورمیانه ویراژ میده
  • DE ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    ارتش رژیم آمریکاه حالا با شیب ملایم در حال قبول و انتشار بخشی از واقعیت است.// این شیب ملایمه یه جوری برام آشناس کجا بود؟
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    مشرق یعنی تو یکی از بهترین پر رو هایی هستی که تو کهکشان راه شیری وجود داره
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      وای خدایا چقد باحاله این سایت خبری؛ با اینکه واقعا از نظر دیدگاه سیاسی خیلی موافق این سایت نیستم؛ اما واقعا واقعا واقعا جای تشکر داره که همه کامنتا رو تقریبا پخش میکنن، کاری که خیلی از سایتای خبری جرأت انجامش رو ندارن؛ واقعا ممنونم که اینقد انتقاد پذیرید مسئولان مشرق
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    9 14
    زدید کشتید امریکایی های عزیز رو خکشحالی هم میکنید؟ / اصلاح طلب هستم
    • علی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      7 92
      حسن جان هم اصلاح طلبه..زد مملکت رو داغون کرد آخرش هم خوشحالی میکنه نه عذر خواهی نه قبول اشتباه.. اینقدر برجام برجام کرد آخرش با مکانیسم ماشه با اینکه آمریکا تعهدات شو انجام نداد اما ایران مقصر شد و هشت سال وقت کشور به فنا رفت چون حسن جان میگفت برجام که بیاد همه چی درست میشه
  • بلخی AF ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    بخداقسم قلبم برای شهیدسپهبدسرلشکرقاسم سلیمانی متپه وجگرم میسوزه...! به ولله قسم هرچه میخوام فراموشش کنم نمی تونم! ایرانی های عزیز!بخداسلیمانی راکه ازدست دادین احساس کردم پدرم راکشتند... بخداارزوداشتم بمیرم ولی شهیدشدن حاج قاسم رانشنوم .... حسرت من برای خودم وازادی خواهان جهان هست نه برای شهیدحاج قاسم فرمانده که به ارزوی قلبی اش رسیدولی ماروبیچاره کرد... شب وروزم شده رویاهای پودروخاکسترشدن تمام پایگاه های تروریستی امریکا.... من یکی راضی نمی شم به موشک باران یک پایگاه(عین الاسد). باوجودکه مطمئین هستم که کشته شدن گان امریکایی بیش 100نفرهستن بازم به یادحرف سیدمقاومت میوفتم که سرترامپ دیونه ارزشش کمترازبندکفش سردارهست به این دلیل قانع نیستم. بخداهنوزم باروم نمیشه.... شب که میخوابم بخدایادم که میادباگریه میخوابم.... دوستت دارم سلیمانی سرداردلها... راهت راباقوت ادامه خواهیم داد... افغانستان بلخ بزرگ خواهشامشرق نشرکن
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      22 42
      احسنت
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      16 80
      خداوند شما را حفظ کند!
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      16 71
      خیلی با معرفتی برادر.
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      21 66
      آفرین بر تو برادر عزیز افغان . ان شاالله روزی فرا میرسه سر نجس ترامپ و امثال ترامپ رو زیر پامون له میکنیم ..!! اون روز دیر نخواهد بود ..نصر من الله و فتح قریب ..
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      3 107
      ناراحت نباشید بزودی جسد تکه پاره شده ترامپ میشه خبر اول جهان اینم یه خبر خوب واسه شما تا دیگه کسی جرعت ترور عزیزان ما به سرش نزنه نامش به دست امریکا رسیده منتظر خبرش باشید زنده باد رهبر عزیز وا سپاه قدرتمند ایران بزرگ
    • دوست IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      1 0
      زنده باشی قهرمان همه دلها برای سردار دلها سوخت به امید انتقام، که نابودی اشغال گران منطقه است
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    23 58
    مرگ های ملایم رو هم اعلام کنید !
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    25 69
    اونقدر ضربه مغزی ملایم بوده که دیگه نفس نمیکشن! خخخخ
  • حلما محسنی IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    19 98
    درود بر امام راحلمون که گفت"امریکا شیطان اکبر است "مرگ و نابودی بر امریکای خبیث واسراییل منحوس انشاالله صبحُ قریب
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    9 168
    در عین الاسد همین که خود آمریکاییها فهمیدند چه خبر است کافیست. در داخل هم آنهایی که باید بدانند میدانند و همین کافیست. به هر حال آمریکا افکار عمومی جهان را فریب میداد ولی این حقایق به زودی آشکار می‌شود. آمریکا مخصوصا در مسئله اصابت هواپیمای اوکرانی شوکه و به تسلط و برتری الکترونیک ایران پی برد و حمله احتمالی او در نطفه خفه شد و این روزها فعلا او و دوستانش ساکت هستند ولی دوستان داخلی آنها برای اینکه شکست آنها بیشتر عیان نشود به خاطر اصابت موشک به هواپیمای مسافربری به فضاسازی علیه سپاه و سیاه نمایی علیه سپاه پرداختند که آن هم عقیم ماند. دنیا فهمید که سپاه حرفش حرف است و قدرتش قابل احترام و تعظیم.
    • دوست IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      4 136
      آفرین
  • احسان IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    8 125
    در حمله موشکی ایران به پایگاه امریکا در عراق بیش از 500 تن از نظامیان امریکایی کشته شدند و تعداد زخمی ها دو برابر کشته ها است هر چند با مرور زمان واقعیت ها مشخص خواهد شد.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    5 82
    vمرگ برامریکا
  • بهمن IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    4 107
    روباه دم بریده جیشو...
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    4 97
    تمام مصیبت جهان عاملش اسراییل صهیونیسته وهرکس گول توطئه وتبلیع انهارابخورد دردنیا وقیامت مدیون خون همه شهدا وبیگناهان درجهان است
  • یس GB ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    3 2
    مشرق یعنی میگی حتی از دماغ يك آمريكايي هم خون نیامده است؟؟
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    77 6
    مشرق آب را بریز جایی که میسوزه
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    8 92
    امروز یه پسر 15 ساله توی آمریکا 4 نفر را کشته. اگر شما تونستید یه دونه عکس از یکی از این کشته ها با چشمتون ببینید. اونها سیاستشون همینه که میخوان هیچ ذهنیت منفی از اونها ایجاد نشه و همیشه القا می کنن که همه چیز خوبه و تحت کنترله. حالا یه عده ساده لوح تو کشور ما نشستن منتظرن که این کافرای حربی یه عکس، تصویر و فیلم از کشته های عین الاسد منتشر کنن.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    9 44
    در مورد پنهانکاری در عملیات شکست خورده خلیج خوکها هم بررسی کنید حیرت می کنید. حتی جنازه سربازان خودشان را از کوبا درخواست نکردند.
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      93 4
      شعر نگو عزیز.خخخخخخ
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    9 60
    ترامپ تا حالا هزاران دروغ گفته. خود آمریکایی ها هم ترامپ را دروغگو خطاب می کنند.
  • حمید IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    14 83
    هم وطنان عزیز وقتی که رییس جمهور آمریکا خودش رو حرومزاده خطاب میکنه یعنی به تمام مردم آمریکا و دوستداران آمریکا چی هستن
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      0 71
      آبو بریز همونجا که میسوزه :))))
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    پیری های آلبانی چند ساعته آنلاینید؟ خخخخ
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    مرگ ونفرین بر ترامپ آدمکش و لعنت بر ترامپ دوستان بی بصیرت وطن فروش این گروه بی بصیرت مزدور ننگ ابدی را می خرند چنانکه آیندگان وطن پرستان اونها را تا قرن های بعد لعن ونفرین می کنند .
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    4 22
    ازما یاد گرفتن
  • کاربرجدید IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    مشرق جان جاهایی که کاربرای طرفدار ایران عزیز طرفدار سردار شهیدمون حا ج قاسم سلیمانی در دفاع از ارمانهای انقلاب و لعن و نفرین بر امریکا مطرح شده چرا من اینقدر منفی میبینم یعنی وهابی هاو منافقین در البانی دارن تند تند منفی میدن خدا اونها رو هم لعنت کنه مرگ بر منافق مرگ بر وهابی های بیکاره که هی میان منفی میدن خاک برسرتون آشغالا به زودی همه شما ها تارو مار میشین و لشکر پیروز ایران شما رو تا اعماق دریای سرخ تعقیب و دهانتان را خورد خواهد کرد درود بر ایرانیان مومن و درود دیگر بر حاج قاسم های جدید که در راه هستن ما همه حاج قاسم سلیمانی هستیم تا چشم بدخواهان دراد
  • omid IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    2 1
    سلام.خاک بر سر دولت روسیه و پوتین هرچند با اوکراین مخالف هستند اما اوکراینیها زبان روسی هستند اما پوتین کثیف با اوکراینیها در سقوط هواپیما همدردی نکرد.این یعنی پوتین کثیف و جنایتکار است.مرگ بر روسیه.
  • علی FR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    5 0
    از نطر تروریستهای امریکایی خاشقچی بیچاره هم با اره ملایم دچار تکه تکه شدگی ملایم شد و با اسیدی بسیار ملایم تکه های بدنش را خیلی خیلی ملایم از بین بردن
  • خدابخش US ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    2 0
    آلبانی دیدن مخالفان گول زدن خودتونه مامردم وطن دوستی هستیم که به زودی بیشترازما خواهیددید.آلبانی نشینها ازروزی که باصدام به ایران حمله کردندقبرخودشونوکندند
  • مهدی IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    2 1
    دمش گرمبچهای سپاه ورهبرعزیزمان3
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    1 2
    همینطور که از مجروح شدن و شهید شدن هموطنان خودم ناراحت و متأثر میشوم الانم از مجروح شدن این سربازان ناراحت و متأثر شدم چون بنده به شخصه از اینکه حتی یک نفر از هم نوعان خودم حالا با هر ملیتی که میخواد باشه مجروح و کشته بشه بینهایت ناراحت و غمگین میشوم، از جنگ و کشت و کشتار بیزارم حتی اگر انتقام باشه.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    4 1
    مرگ بر آمریکا ، مرگ بر غرب پرستان ، لعنت خدا بر آمریکا ، لعنت خدا بر غرب پرستان .
  • حسن DE ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    1 1
    ترامپ و دولت مردان آمریکا از بدو پیدایش آمریکا یا گلودرد بودن وآدم کش و متجاوز از هر نظر و کثیف ترین دولت جهان هست وترامپ وایادیش بدونن که با کشتن سرداران خداجوی هیچ وقت به اهدافش نمیرسد وچقدر خوبه آمریکا به عقبه خودش برگرده وببینه جز دروغ ،دزدی،نسل کشی ، وجنایت ،کاردیگه آیی کرده ؟ .... مرگ بر آمریکا واسرائیل وانگلیس ...
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
      1 1
      به نظرت کی اینارا که گفتی راه انداخته ایران یا امریکا؟؟!!!
  • داریوش IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    4 1
    این خبر در خصوص جنایات ارتش آمریکا قابل توجه آندسته از افرادی که دلخوش و خام اظهارات مقامات آمریکایی میشوند
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    2 1
    دورود خدا بر شیر مردان سپاه وامیران ارتش خدا یارتان به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی بسوزی بسوزی آنجایی که می سوزد بسوزد ۶۶۶۳
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    3 0
    انحراف طلب های غرب پرست که ادعا دارند، اربابان شان دروغ نمی گویند و نقض حقوق بشر نمی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس