رئیس قوه قضاییه نمایه رئیسی نمایه

رئیس قوه قضائیه اخیراً در سخنانی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفته است:‌ سیاست قطعی دستگاه قضایی پیگیری و مواخذه مسئولی است که به وظایف خود عمل نکرده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

تصمیم قوه قضائیه برای مدیران خاطی اقتصاد

آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه به تازگی طی سخنانی در واکنش به گزارش‌های مطرح شده در جلسه شورای عالی قوه قضائیه پیرامون کوتاهی برخی مسئولان در انجام وظایف قانونی خود در قضیه مرکز پزشکی سینا و حادثه نطنز گفت: سیاست قطعی دستگاه قضایی پیگیری و مواخذه مسئولی است که به وظایف خود عمل نکرده است.

به گزارش مشرق، وی با بیان اینکه گاهی ترک فعل‌ها از انجام برخی اقدامات پر ضررتر است، تصریح می‌کند: عدم مدیریت بازار و نوسان قیمت‌ها مردم را آزرده کرده است.

رئیس قوه قضائیه می‌افزاید: بی‌انضباطی مالی به کشور آسیب می‌زند؛ نباید منابع کشور در اختیار افراد بی صلاحیتی قرار بگیرد که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.[1]

در همین حال، حجت‌الاسلام عباس رفعتی‌نائینی، از استادان درس خارج حوزه علمیه نیز به تازگی در یک مصاحبه با خبرگزاری رسا، دولت تدبیر و امید و دستگاه اجرایی را مقصر اصلی به وجود آمدن مشکلات کنونی کشور خوانده و گفته است:

"قوه قضاییه یک سال دیگر باید تمامی افرادی که به خاطر داشتن پست و مسؤولیت از مصونیت برخوردار هستند پای میز محاکمه بکشاند، نه فقط به خاطر فساد، بلکه به خاطر ضعف در عملکرد، زیرا کسی که در عملکرد و تدبیر دچار ضعف است، نباید قدرت را به دست بگیرد.[2]

*ما این عزم و مطالبه جدی و به‌حق را به فال نیک می‌گیریم خاصّه از آنرو که با دادگاهی شدن و استنطاق مدیران خاطی و کسانی که عالما عامدا موجب اخلال در معیشت مردم شدند؛ دیگر کسی مثل خوئینی‌ها نخواهد توانست در نامه‌های سرگشاده رهبری نظام را مسئول مشکلات بنامد.[3]

البته دقت شود که بررسی تصمیمات اشتباه مدیران پیش از این در قالب برخی فرایندها و مثلا توسط سازمان بازرسی انجام می‌شده است اما ورود جدی‌تر قوه قضائیه به این مسئله همراه با مطالبه حوزویان که همواره دلسوز مردم بوده‌اند؛ می‌تواند موجی دیگری از امید را نیز در دل جامعه ایجاد کند.

همانطور که برخوردهای مطلوب قوه قضائیه با مفسدین توانست سبب‌ساز چنین موجی باشد.

ما پیش از این و قبل از وقوع گرانی‌های سرسام‌آور فعلی؛ در مجموعه وبلاگ مشرق، ده‌ها سند و گزارش از عزم اعلامی برخی مدیران برای عدم نظارت بر قیمت‌ها، تشویق دولت به عدم دخالت در بازار مایحتاج مردم و سیاه‌نمایی مصرّح برخی مقامات ارشد حاضر در کابینه را منتشر کرده‌ایم که اکنون آنها را به قضاوت مردم، مسئولان قوه قضائیه و استادان و فعالان محترم حوزه علمیه می‌گذاریم.[4]

قابل توجه آنکه قوه قضائیه بر اساس وظایف ذاتی و فلسفی خود "مدعی‌العموم" نیز هست و باید در مسئله‌ای مثل گرانی که مردم را دچار مشقّت می‌کند، وارد صحنه شود.

پر واضح است که در صورت عملی نشدن عزم بیان شده از سوی قوه قضائیه؛ نه تنها مسببان مشکلات موجود به مردم معرفی نخواهند شد بلکه اولا زمینه بروز این مشکلات وسیعتر می‌شود و ثانیا مغرضان کس دیگری را بعنوان مقصر به مردم معرفی خواهند کرد!

***

بی‌اطلاعی تاجزاده از اعدام "اصلاح‌طلبان چینی"!

مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 که چندی قبل تأکید کرده بود اغتشاشات آبان با خشونتی بیشتر تکرار خواهد شد! به تازگی طی یادداشتی با عنوان "استقلال منفی، استقلال مثبت" که در یک وبگاه نزدیک به جریان چپ منتشر شد، به تقدیر از سیاست‌های کشور کمونیستی چین پرداخت و نوشت:‌ چین نمونه کشوری است که باوجود تک‌حزبی بودن سیستم، از هر دو استقلال سلبی و ایجابی بهره می‌برد؛ دست‌های بیگانه را از سرزمین خویش قطع کرده‌ است و در عین حال در چهار دهه اخیر، برخلاف سه دهه اول پیروزی انقلاب خود، با اولویت دادن به رشد اقتصادی، به صدور انقلاب پایان داده، مرزهای کشور را به سوی دنیا گشوده، دیپلماسی را به خدمت توسعه اقتصادی گرفته و کوشیده است از امکانات و فرصت‌های جهانی‌شدن حداکثر استفاده را بکند، تا آنجا که به اقتصاد دوم جهانی تبدیل شده و حدود ۷۵۰ میلیون نفر از جمعیت خود را از فقر رهانیده است. به احتمال زیاد در آینده‌ی نه چندان دور اقتصاد اول جهان خواهد شد و اقتدارش در عرصه بین‌المللی افزایش خواهد یافت.

او در ادامه می‌افزاید: استفاده از امکانات و فرصت‌های جهانی نیز مستلزم نادیده‌گرفتن استقلال سلبی و وابسته‌شدن به یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا نیست. نمونه موفق چین (منهای سیاست تک‌صدایی و غیردموکراتیک آن)، مقابل چشمان ما قرار دارد. بله، درست است که کشورهایی، اعم از اینکه استقلال منفی داشته یا نداشته باشند، توانسته‌اند با هدف‌گذاری درست اقتصادی به پیشرفت‌های بزرگی دست یابند، مانند کره جنوبی بعد از جنگ جهانی دوم، اما رشد اقتصادی به هیچ وجه منوط به بی‌توجهی به استقلال ملی (و نیز عدالت اجتماعی) نیست که در نتیجه جامعه مجبور شود برای توسعه اقتصادی، استقلال خود را از دست بدهد. رژیم‌های متفاوت از نظر ساختار سیاسی مانند چین و کره جنوبی و نیز مالزی و ترکیه (مستقل یا متکی به قدرت‌های بزرگ) در ۴ دهه اخیر جهش اقتصادی چشمگیری داشته‌اند. بنابراین استقلال با رشد اقتصادی و علمی و فنی منافات ندارد، به شرط آنکه کشور از هر دو بعد مثبت و منفی استقلال بهره ببرد.

تاجزاده در کنایه به عداوت تاریخی ایران و آمریکا و مذاکره نکردن ما با شرایط آمریکا نوشته است:‌ امروز دو قدرت بزرگ اقتصادی، چین و امریکا، که با فاصله بسیار از دیگر کشورها قرار دارند، بیشترین رقابت را درعین بیشترین همکاری اقتصادی با یکدیگر دارند و بزرگترین سفارتخانه‌ها را در کشور مقابل مستقر کرده‌اند. رقابت اصلی آن‌ها کسب جایگاه اول اقتصادی در جهان است.[+]

*تاجزاده خود بهتر از همه می‌داند که اگر در شرایط کشور چین زندگی می‌کرد؛ به دلیل اقدامات ضدنظام حاکم و ضدامنیت ملی حتما اعدام شده بود و ایضا ایران اسلامی در بعضی شاخص‌های اقتصادی حتی از چین هم بهتر عمل کرده است...

و اما نکاتی مهمی پیرامون اظهارات تاجزاده که دانستن آنها ضروریست:

مردم و مخاطبان محترم در وهله اول باید بدانند که مشکلات امروز کشورمان به مثابه یک تب هستند که غالباً در 2 سال اخیر بروز کرده‌اند و البته در صورت ادامه یافتن فرایند "رأی خوب" مردم در انتخابات آینده (که گام اول آن در انتخابات مجلس یازدهم حادث شد) و عملکرد صحیح مسئولان قابل رفع هستند.

مقولاتی مثل کاهش صادرات نفت نیز برای اقتصاد بزرگ و درون‌زای ایران؛ مشکل خاصی را ایجاد نخواهد کرد خاصّه اینکه قبل از اعمال تحریم بر صادرات نفت ایران نیز از سوی دولت اعلام شده بود که اتکای بودجه به نفت کمتر از 30 درصد است.[5]

اندیشکده‌های خارجی هم بارها اذعان کرده‌اند که ایران مثل عربستان نیست که اتکای حیاتی به نفت داشته باشد و یا در قیمت‌های پایین نفت، تاب‌آوری نداشته باشد.[6]

در گام بعد نیز افکار عمومی باید در جریان باشد که عامل اصلی و مسبب‌الاسباب مشکلات و گرانی‌های موجود؛ دولت منتخب آقای تاجزاده و دوستان ایشان است که تا همین چند ماه قبل صراحتا اعلام می‌کرد اعتقادی به نظارت بر قیمت‌ها ندارد!

به سخن دیگر اینکه اگر تفکر تندروانه تاجزاده و اصلاح‌طلبان در سیاست و اقتصاد نباشد؛ مشکلات و گرانی‌های فعلی هم وجود نخواهد داشت.

از همینجا بایستی به شرایط کشور چین و مدعای تاجزاده در تمجید از این کشور نقب زد و گفت که چینی‌ها از سال‌ها قبل موضع خود را در قبال چیزی به نام اپوزسیون داخلی و یا همان "اصلاح‌طلبی چینی" مشخص کردند و نه تنها باب سیاه‌نمایی و مضحکه حکومت از داخل را بستند بلکه با فرایندهای سیاسی نیز اجازه ندادند ناکارآمدان و سیاه‌نمایان بر منصه‌های حکومتی چین کمونیستی جای گیرند.

و این شد که چین توانست خود را در اذهان به عنوان یک اقتصاد قدرتمند مطرح کند...

در واقع تاجزاده به مردم و مخاطبانش نمی‌گوید که دولت چین هرگز به هیچ مخالف سیاسی و اقتصادی داخلی در هیچ سطحی اجازه عرض اندام نمی‌دهد و مسئولان دولتی نیز یارای حرکت در مسیری خلاف منویات حکومت را ندارند.

مثال ساده این مسئله هم صحبت‌های مقامات وزارت خارجه چین در قبال تحریم‌های جدید آمریکاست که یکصدا اعلام کردند "ما در مقابل تحریم‌ها مقاومت می‌کنیم و این مقولات اثر چندانی بر اقتصاد چین نخواهد گذاشت"!

جمله و گزاره‌هایی که اگر با ایران ما مقایسه شود فقط در کلام رهبری نظام یافت می‌شود و جالب آنکه شنوای خلاف آنها در کلام مقامات دولتی و اصلاح‌طلب هستیم. (تا جاییکه آقایان اصرار دارند حتی آب خوردن هم متأثر از تحریم‌هاست)

بیان دیگر در قبال سطور بالا آنست که اصلاح‌طلبان، هم بواسطه گذاشتن یک دولت ناکارآمد در دامن مردم و هم بواسطه سیاه‌نمایی در قبال تمام کارنامه جمهوری اسلامی ایران؛ در بروز مشکلات فعلی مسئول هستند.

جالب آنکه اگر این مشکلات دست‌ساخته نبود و امثال تاجزاده بسط هژمونیک ایران تا دریای مدیترانه که منبعث از قدرت درونزای اقتصادی است را به سخره نگرفته بودند[7] و این حرّیت را داشتند که حتی به برخی برتری‌های اقتصادی ایران نسبت به چین هم اذعان کنند[8] امروز مردم از مثبتات اقتصادی بزرگ ایران مثل مالیات کم، کاهش فقر مطلق و... را می‌شنیدند.

گفتنیست، اصلاح‌طلبان در مبانی فکر خود از آزادی بعنوان زیربنای توسعه و پیشرفت سخن می‌گویند اما هنگامی که با مثال کشور چین مواجه می‌شوند به لکنت می‌افتند و دچار خلل گفتمانی می‌شوند.

*** 

1_ mshrgh.ir/1091897

2_ rasanews.ir/002knJ

3_ mshrgh.ir/1088498

4_ mshrgh.ir/956156

5_ khabaronline.ir/news/1259928

6_ http://www.shafaf.ir/fa/news/403055

7_ mshrgh.ir/891831

8_ https://tn.ai/1645720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • DE ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    13 12
    "قوه قضاییه یک سال دیگر باید تمامی افرادی که به خاطر داشتن پست و مسؤولیت از مصونیت برخوردار هستند پای میز محاکمه بکشاند" چه کسی گفته کسی که مسئولیت داره از مصونیت برخورداره؟ چرا دیوار نامرئی درست میکنید برای مفسدین؟ یعنی میخواهید یکسال دیگه هم گند بزنند به همه چی؟ آسیبهای زنگنه، آخوندی، ظریف و امثالهم کشور رو ۳۰۰ سال به عقب برده. والله والله والله قاجار زبون با ایران این کار رو نکرده بودند که این دزدها و خائنین و جاسوسها کردند. لطفا نگید یکسال دیگه هم صبر میکنیم و بعد برخورد میکنیم. ببنید که علی ( ع) با مسئول خاطی در زمان مسئولیت چگونه برخورد کرد. این کلمه ناامید کننده رافت اسلامی رو کنار بگذارید لطفا.
    • ناشناس IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      15 3
      تو کجایی مثل اینکه تو ایران نیستی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • سید IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      9 11
      تاجزاده استاد بی سوادی است که از راه رابطه و با حمایت طیف اصلاح طلبان تهوع آور نفوذی در آموزش عالی و دولت و مجلس تحصیلات دست و پا شکسته ای را بلغور کرده است و مدارک تحصیلی افتخاری و استعاری گیر آورده است و از برکات و نعمات آن ها بهره کافی و وافی دارد،ضمناً هر ازچند گاهی هم برای آن که نگویند استاد بی سواد، افاضاتی هم بروز می دهد که نتیجه عکس دارد و بدتر طشت بی سوادی آقا از بام بر زمین می افتد، اما همین که نامش بر سر زبان ها و اهل قلم می افتد، بسیار برایش مشعوف کننده است!
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      3 1
      آسیاب به نوبت.میخواهیم دندان فاسد را بکشیم نه اینکه با زلزله همه چیز رو زیر رو کنیم..تو دلت برای این کشور نمیسوزه ،میخوای آش رو با جاش به باد بدی.
  • علی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    19 2
    حاج آقای رئیسی عزیز!!!!! ارادتمند شما هستیم به شرطی که این بگیر بگیر های شما خروجی مناسب وعبرت آموز توام با برگشت اموال غارت شده به بیت المال راهم در پی داشته باشد وهم مجازات سنگین خاطیان. امیدوارم کارهای شما پوپولیستی وعوامفریبانه نباشد تا دعاگوی شما باشیم. البته جناب رئیسی عزیز!!!! برگشت بیت المال غارت شده را به نرخ روز حساب کنید. کسی که 10 سال قبل پول گرفته وملک خریده وپس نداده به نرخ امروز حساب کنید وگرنه جریمه بازگشت به سال اختلاس و..... مبلغی نمی شود. لطفا به خرابکاری ها وزدوبندهای تیم حسن کلید ورفقا ودلار4200تومانی میرزااسحق جهانگیری و..... هم ورود نمایید که غارتگران خوش نشسته اند.
    • ناشناس IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      2 4
      کجای کاری مرد حسابی مگر میشه از پله اول یکدفعه بری پله اخر یواش یواش
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    7 6
    مصطفی تاجزاده شخصی که هیچ هنری ندارد غیر از تحقیر ایرانیان وایجاد فتنه واشوب بالاخره قوه قضایه باید در مورد این اشخاص که بدون مدرک زیاده گویی میکنند وبا سواستفاده از جریحه دار کردن احساسات مردم دنبال اغراض شخصی وقبیله ای خود میباشند اقدام قاطع بعمل آورد
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    3 3
    باطل ها مستحق نابودی هستند اما کسانی که با وجود تشخیص حق از باطل بواسطه شغلشون مثل روزنامه نگاری از باطل حمایت میکنند مستحق مجازات دو برابر هستند
  • محرم IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    4 8
    خداقوت جناب رئیسی مگه شما به دادقشرکارگر ضعیف برسی باندبازی پارتی بازی توادره جات در شرکت های دولتی اینقدرزیاده
  • GB ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    9 1
    اگه راست می گی چرا صرافی ها رو نمی بندی تا این بساط مسخره دلال بازی ها جمع بشه؟
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    5 0
    ایضا ایران اسلامی در بعضی شاخص‌های اقتصادی حتی از چین هم بهتر عمل کرده است... مشرق واقعا خجالت نمی کشی !؟
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    2 2
    تاجزاده خود بهتر از همه می‌داند که اگر در شرایط کشور چین زندگی می‌کرد؛ به دلیل اقدامات ضدنظام حاکم و ضدامنیت ملی حتما اعدام شده بود ! مشرق انگار کره شمالی رو با چین اشتباه گرفتی !؟
  • FR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    2 6
    بهترین جواب را به تاجزاده دادید ولی مگر از رو میرود اگر در همان سال 88 وبعد از نه دی همه این افراد بجرم اقدام به کودتا وبراندازی مجاکمه وسرانشان اعدام شده وبه حبس های طویل المدت محکوم شده بودند اکنون با چنین شرایطی مواجه نبودیم
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    7 0
    ازشعار وتصمیم وتبلیغ ونمایش تا عمل فاصله زیاد بوده وهست
  • علـی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    2 7
    ای جووونم یعنی میشه؟امیدوار باشیم؟!!
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    2 8
    با سلام مطرح کردن توسعه سیاسی در مقابله با انقلاب اسلامی بود. واقعا تعجب آور است انقلابی که یک ملت را زنده و به اوج خود باوری می رساند با ادبیات دیگر نظیر توسعه سیاسی به تضعیف آن می پردازند. این پدیده شوم اسلام و انقلاب اسلامی و میراث اسلام و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی را به سخره گرفته و به مسلخ برده است. گام دوم انقلاب اسلامی مکمل آن حرکت عظیم اسلامی و مردمی باشد و از تجربه ها عبرت ها گرفته شود و اجازه بسط و جاری شدن سیاست های ولایت پذیر از جمله اقتصاد مقاومتی داده شود. ملت مسلمان ایران از همه احزاب و طبف ها. می خواهد که دین مردم را از آنها نگیرند و اجازه دهند اسلام حاکم بر ایران اسلامی باشد.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    3 6
    یه اصلاحطلب هیچوقت به پرسشی که ازش پرسیده میشه پاسخ مستند نمیده.یا کلا انکار میکنه و‌ یا پرسشگر رو متهم میکنه.این شگرد همه ی کلاشهاست چون اونچه براشون مهمه برداشت مردم از حرفهای اونهاست نه قانع کردن پرسشگر
  • فرامرزکرمانشاه IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    1 8
    باسلام به سیدعزیزم ایت اله رییسی خدامیداند درکرمانشاه هم زمان کاندیدابودی دیدمتان انقدر دوستان داشتم میدانستم از ان خداترسان هستید باشرفید نترسید وباخانواداید خدانکند ایان بدون شما باشد جانم بقربان جدت ارزودارم یکباربیام خدمتتان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس