جلال جلالی زاده

چگونه باید آن دست نامرئی که هم با پراید ۳۰ میلیونی و هم با پراید ۹۰ میلیونی آدرس اغتشاش می‌دهد را قطع کرد؟ "خواص" در این زمینه نقش مهمی را بر عهده دارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

حمله گازانبری "ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان" به مردم چه ابعادی دارد؟

روایت محجوب از آتش‌افروزی دولت و بانک مرکزی

علیرضا محجوب، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل خانه کارگر در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون مشکلات کارگران و گرانی نرخ ارز گفته است: اقتصاد ملی ما، ارزش پول ملی ما، قربانی وضعیتی شده که بانک مرکزی آن را به وجود آورده است. بانک مرکزی بر اساس آنچه وزیر اقتصاد فرموده‌اند یعنی کنترل و ساماندهی قیمت‌ها هیچ اقدامی را انجام نداده است؛ یعنی درحالیکه ایشان مدعی هستند که بازار رصد می‌شود و تحولات از کنترل خارج نشده‌اند، هیچ کنترلی وجود ندارد.

او همچنین می‌افزاید:

"اگر بر بازار ارز کنترل ندارید به صراحت عنوان کنید چراکه به ذخایر ریالی مردم و حقوق‌بگیران لطمه بزرگی وارد شده است. در این صورت باید جبران ضرر و زیان مردم پیگیری شود؛ این چیزی نیست که با آن شوخی کنیم. بنابراین باید مشخص شود چه کسی زیان کارگران و بازنشستگان را از ناحیه افت ارزش ریال در برابر دلار جبران می‌کند و مسئولیت عواقب آن را می‌پذیرد. اگر نمی‌توانید کاهش ارزش پول ملی را جبران کنید از بازی با آتش دست بردارید و در مسیری حرکت کنید که آتش‌افروزی را اقتضا نمی‌کند.

محجوب گفته است: پایش زندگی کارگران، بازنشستگان و کارمندان حداقل کاری است که بانک مرکزی با هدف حفظ ارزش پول ملی می‌تواند انجام دهد است. بانک مرکزی باید افزایش ارزش پول ملی را در دستور کار خود قرار دهد.[۱]

*دلسوزی آقای محجوب کاملا بجاست ولی سیاست یک امر مقطعی نیست و ایشان باید روزهایی که مصاحبه می‌کرد و می‌گفت ما اصلاح‌طلبان به مسیری می‌رویم که روحانی بگوید[۲] را هم در اوضاع فعلی دخیل بداند و پیرامون اشتباهش به مردم و کارگران توضیح بدهد.

در بحث آتش‌افروزی و نرخ ارز هم باید دانست که ما با ستاد دولتی طرف هستیم که یک‌شبه قیمت بنزین را گران می‌کند و پس از جرقه‌زدن بر آتش زیر خاکستر آبان ۹۸ اینطور می‌گوید که خبر نداشتم!

و ایضا در ستاد همین دولت واگویه‌هایی با موضوع تشکیل دادن اعتراضات میلیونی علیه نظام و یا تکرار آبان ۹۸ نیز به گوش رسیده است.

راه چاره این مشکل هم غیر از گوشزد تکالیف دولت به دولت؛ طرح این مسئله با مردم است که بهبود اوضاع و حل مشکلات وابسته به صندوق رأی است نه اعتراض و حرکت خیابانی که اعضای هسته سخت اصلاحات بر آن اصرار دارند!

لازم به توضیح است که از سمت ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان شاهد حمله گازانبری "گرانی و اصرار به حرکت خیابانی و حتی قتل و غارت"![۳] هستیم.

این صورت‌بندی فضای موجود و چراهای آن اگر مورد رصد خواص قرار نگیرد و راهکارهای لازم برای عبور از آن اندیشیده نشود؛ آتشی که محجوب به آن اشاره کرده و سال‌هاست که با عنوان "فتنه اقتصادی" آنرا می‌شناسیم؛ گُر خواهد گرفت.

***

تشویق به اغتشاش؛ از پراید ۳۰ میلیونی تا پراید ۹۰ میلیونی!

جلال جلالی‌زاده، فعال چپ و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم طی یادداشتی در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون مبحث "گرانی" خواستار توجه به مصلحت مردم شده و نوشته است:

"تا امید به جامعه تزریق نشود و مردم از امنیت اقتصادی و معیشتی برخوردار نشوند، این گرانی‌ها موجب ناامنی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواهند شد و طبعا روی روح و روان افراد و خانواده‌ها تاثیر خواهد گذاشت و دولت هم به سبب عدم موفقیت در تامین نیازهای مردم با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. اگر دولت نتواند پشتوانه‌های مالی را تامین کند، با نارضایتی و اعتراض مواجه می‌شود. با این وضعیت اگر دولت و مجلس هم موفق به انجام خواسته‌های مردم نشوند، یک نوع سردرگمی و آشفتگی و ناتوانی در همه موارد خودنمایی می‌کند حتی ممکن است به مشکلات بزرگ‌تر تبدیل شود که در آن صورت خسارت‌ها و زیان‌های بزرگی در پی خواهد داشت."[۴]

*بایستی برای چندمین بار اشاره کرد که تأکید اصلاح‌طلبان تندرو بر واکنش خیابانی مردم نسبت به مشکل گرانی؛ بدون قید مذمت این رفتار بیان می‌شود و این به معنی تشویق اعتراض خیابانی است.

یعنی آنها به جای اینکه به مردم بگویند اگر هم مشکلی هست؛ راه حل آن به صندوق رأی و رأی خوب وابسته است و "امنیت" هرگز و به هیچ قیمتی نباید خدشه‌دار شود؛ اما مدام سمت خیابان را نشان می‌دهند و جالب است که از مصلحت عامّه نیز حرف می‌زنند!

این همان شاهراهی است که خواص کشور بایستی به آن وارد شوند و به مردم بگویند که دشمنان آنها چه کسانی هستند و راه پیشنهادی آنها نیز تا چه اندازه می‌تواند خطرناک و حتی خونبار باشد و اوضاع را بدتر کند.

قبل از جلالی‌زاده، محسن رنانی و عباس آخوندی نیز از مفهومی به نام "خون" در اشاره به مشکلات اجتماعی حرف زده‌اند و کسانی مثل حجاریان نیز از بروز اغتشاش در پساکرونا و همچنین شیوع قتل و غارت بعنوان واکنش‌های مردم به مشکلات گفته‌اند.[۵]

و البته تمام این صحبت‌ها و به زعم ما القائات! بدون مذمت چنین حرکاتی بوده است.

در اینجا بایستی این سؤال را پرسید که اکنون که دوستان، دشمنان و حتی روحانی‌سازان نیز به احتمال وقوع اغتشاش در پس مشکلات اقتصادی روانی و یا واقعی اذعان دارند و تحلیل مربوط به "فتنه اقتصادی" کاملا پذیرفته شده است اما راه حل چیست؟!

چگونه باید آن دست نامرئی که هم با پراید ۳۰ میلیونی و هم با پراید ۹۰ میلیونی آدرس اغتشاش می‌دهد را قطع کرد؟ و چطور لجام زد بر دهان آن جریان فتنه‌خواهی که قیمت ارز ۸ هزار تومان باشد یا ۲۰ هزار تومان اما او دائماً از ناامیدی حرف می‌زند و از اینکه هیچ نکته مثبتی وجود ندارد!

پاسخ این مسئله اما نه ساده است نه دفعی.

چه اینکه سال‌ها زمان برد و دو پیش‌لرزه دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ رخ داد تا فقط تیتر مربوط "فتنه اقتصادی" در میان کسانی از رجال کشور پذیرفته شود!

اینکه در متن مربوط به این تحلیل چه راهکارهایی وجود دارد و هر کس بایستی در کدام بخش این جبهه پدافندی عمل کند؛ مقوله‌ایست که تأملات و اقتراحات بیشتری را طلب می‌کند.

ما معتقدیم در تمامیت متن مربوط به این تهدید بزرگ؛ نقش خواص، حفظ تنگه احد "مثبتات نظام" و جرأت بیان واقعیت‌ها در زمینه ضعف‌ها و راه‌حل‌ها بسیار تا بسیار پررنگ است...

***

 پیام تند نمایندگان رهبری به روحانی

ائمه جمعه استان‌های مختلف کشور در روز جمعه گذشته سخنان مهمی را در انتقاد از دولت و پیرامون گرانی‌های اخیر بیان کردند.

آیت‌ا... سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفته است: دولت باید در مقابل کسانی که به بهانه افزایش قیمت دلار کالاها را گران می‌کنند ایستادگی کرده و ملت را از دست این افراد درنده‌خو نجات دهد.

وی می‌افزاید: جای تأسف است که با بالا رفتن دلار تمام فروشندگان و تولیدکنندگان و ارائه کنندگان خدمات می‌خواهند قیمت کالا و خدمات را بالا ببرند و این ظلم به ملت ماست و عواقب آن فردا متوجه خود گرانفروشان هم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آیت‌ا... عاملی ادامه داد: ایران در بسیاری از کالاها مانند آهن، میلگرد، ام دی اف، لوازم خانگی، لوازم یدکی خودروهای داخلی، مصالح ساختمانی و تجهیزات ساختمانی به خودکفایی رسیده است و ربطی به دلار ندارد و بسیاری از کالاها از مواد شیمیایی است که ایران آن را صادر می‌کند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرده است: دولت باید هزینه اموال اضافی مثل خانه اضافی، زمین اضافی و ماشین اضافی را با وضع مالیات بالا ببرد تا هم کمبود برطرف شود و تقاضای کاذب از بین برود و هم متمولین مجبور شوند مال خود را از جمود بیرون بیاورند و وارد چرخه تولید و اقتصاد کنند.[۶]

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی لائینی هم در خطبه‌های نماز جمعه ساری گفته است: متأسفانه قیمت‌ها و نرخ‌ها افسارگسیخته است و هیچ نظارتی در این بخش وجود ندارد.

به گزارش رسا، نماینده ولی فقیه در استان مازندران با بیان اینکه با بیان این که قیمت‌ها کمرشکن شده است تصریح می‌کند: این افسارگسیختگی در قیمت اجناس و کالاها را مسؤولان جدی بگیرند و نظارت کنند.[۷]

حجت الاسلام سیدحسین حسینی، امام جمعه دیگریست که در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان پردیس در جمع نمازگزاران گفته است: امروز مسئولین باید پاسخگو و حامی مردم برای بهبود شرایط و وضعیت کنونی باشند. مردم به آنها اعتماد کردند اما سفره‌های مردم کوچکتر شده و تعداد زیادی از آنها مشکل معیشتی دارند.[۸]

آیت‌ا... دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس هم در خطبه‌های نماز جمعه شیراز تأکید کرده است که دلیل گرانی کنونی در جامعه علتی به غیر از گرانفروشی دارد.

به گزارش ایرنا، او گفته است: از همه فرهیختگان اجتماعی درخواست داریم که در این باره مطالعه و عوامل گرانی را شناسایی کنند و مردم، دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضا برای مقابله با آن وارد عمل شوند.

آیت‌ا... دژکام تصریح می‌کند: باید جلوی گرانی از ریشه و بنیان گرفته شود.[۹]

*مزاج تلخ و تند این انتقادات روحانیون و نمایندگان ولی فقیه در استان‌های مختلف کشور، قاعدتاً بایستی زنگ‌های خطر را در ستاد دولت آقای روحانی به صدا درآورده باشد.

چه اینکه روحانی از آنرو که خود معمم است به روشنی از این احتمال باخبر است که احتمال سرایت خشم ائمه جمعه و علمای بلاد به مرجعیت شیعه و مراجع قم بسیار زیاد خواهد بود.

برخی محافل تحلیلی معتقدند "ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان" که در حالت خوشبینانه نسبتی به فتنه اقتصادی ندارد اما صراحتا لیبرالی فکر می‌کند و هیچ اعتقادی هم به نظارت بر بازار ندارد! از هیچ نهاد و قوّه‌ای حرف‌شنوی ندارد و نه تنها از سؤال و استیضاح مجلس هم نمی‌ترسد بلکه مترصد است تا از این رفتارها برای خود منفعت نیز ایجاد کند.

اما همین ستاد بنا به دلایلی به شدت از تشر مراجع تقلید به خود می‌لرزد و در مقابل آنها خلع سلاح است.

چه اینکه تجربه فتوای آیت‌ا... علوی گرگانی در حرمت سود دولت از وام کرونایی مردم که منجر به عقب‌نشینی روحانی شد نیز این مسئله را اثبات کرده است.

اکنون باید منتظر ماند و دید که دولت همچنان قصد دارد از سکوت و تحمل مراجع تقلید سوء استفاده کند یا اینکه با ترس از کابوس ورود مراجع به مسئله گرانی؛ حفاظت از سبد معیشتی مردم را سریعا آغاز کند؟!

تجربه تاریخی ما خاصّه در ۲۰۰ سال اخیر نشان داده است که صبر و تحمّل مراجع تقلید در قبال مشکلات عمومی مردم حدّ و اندازه‌ای دارد و در صورت لبریز شدن؛ زندگی را در چشم عاملین مشکلات، تیره و تار خواهد کرد.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-930801

2_ https://www.isna.ir/news/94090301713/

3_ mshrgh.ir/1085432

4_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/291055

5_ mshrgh.ir/1085432

6_ www.irna.ir/news/83834692/

7_ rasanews.ir/002khK

8_ www.irna.ir/news/83834657/

9_ www.irna.ir/news/83834579/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    73 12
    روحانیت باید علیه گرانی تحصن کند تا دولت مجبور به ارزانی شود
    • محمد IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      30 2
      متاسفانه امروز تفکری که روز عاشورا کارناوال رقص و بلوا به راه می اندازد بر ارکان اقتصادی و سیاسی کشور حاکم شده است.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      28 3
      مجلس باید رئیس جمهور را استیضاح و برکنار نماید.
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      23 3
      سایت برترینها که ظاهرا یک سایت زرد داخلیه رسما شده پاتوق ضدانقلاب.در کامنتها هر توهینی به رهبر و نظام رو منتشر می کنند و مطالب و گزارشهای رادیو زمانه و بی بی سی رو به خورد مردم می دهند و حجاب و چادر رو تمسخر می کنند
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      6 5
      کدوم روحانیت اگه منظورت روحانیتی مثل میرزای شیرازی بزرگ باغیرته که با یک فتوی انگلیس و نفوذیهای خائنش رو فتیله پیچ کرد اون روحانیت دیگه نیست عزیزم یک پوسته و رخت و لباس ازون روحانیت برجامونده!
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    50 6
    دولت روحانی تمام بار تحریمها را انداخته روی کول مردم وخودش با خیال راحت آپارتمان در بالا شهر تهران میسازد من نمیدانم این چند تا خانه میخواهد داشته باشد در شرایطی که مردم توان رهن یا اجاره خانه را به سختی دارند
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    50 6
    یواش یواش و به نوبت خودتان را از طبقه 10 پرت کنید پایین قبل از اینکه ملت اقدام کنند
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    41 3
    بخدا اجازه بدهند ننه قمر کشور را بهتر از این اداره خواهد کرد
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      9 1
      ننه قمر قصدی برای مجبور کردن کشور به مذاکره با شیطان ندارد.اما عشاق کدخدا تنها هدفشان ، همین است.
  • سید IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    40 9
    افزایش قیمت ارزهای خارجی ترفند دولت بی تدبیر و امید و پُر از تزویر و پلید برآمده از اصلاح طبان تهوع آور برای تحت فشار گذاشتن رهبری و ولی فقیه مان است تا به خواسته نامشروع این قبیله که همانا دوستی با آمریکا و وطن فروشی است، تمکین کند !!!!!!!
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      5 34
      چطور تو اینو متوجه شدی ؟!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      7 1
      اینطوری متوجه شده - - - - - >‌‌‌‌× فهمیدی؟؟!
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    11 24
    دردوران ریاست جمهوری احمدی نژاد یکه هفته از احمدی تعریف میکردن هفته انتقاد تند ،دلیل اینکار معلوم نبود باید گفته میشد وحالا هماهنگی امامان جمعه انتقاد تند ازروحانی نشانده دهنده دستوراز یک مرکز خواهد بود
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      8 1
      شاید هم نشانه تحلیل درستی که دارن!
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      34 0
      اخه روحانی جای تعریف نذاشته که!!!! یک کار مثبت انجام نداده این دولت بی خاصیت. در زمان احمدی نژاد ده ها و صدها طرح مثبت انجام میشد که کارهای اشتباهی هم بود پس هم جای تعریف داشت و هم جای انتقاد. این دولت واقعا گندش رودرآورده
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    29 3
    مراجع و سایرین اگر میخواستند کاری کنند زودتر از این انجام میدادند الان که دلار ۲۰ تومن رو هم رد کرده و کل پس انداز و درآمد مردم از بین رفته موضع گیری این عزیزان بی فایده است.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    7 21
    اون امام بود که خیانت بنی صدر را با عزل او جواب داد!
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      20 1
      بنی صدر به دستور امام عزل نشد. انقدر موند تا مردم متوجه اشتباهشون در رأی به بنی صدر شدن. تازه اگر خیانت نکرده بود عزل توسط مجلس هم در کار نبود.
    • علی حقجو IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      15 0
      مجلس عزل کرد نه امام . قانون را مطالعه کن. عزل وظیفه مجلس است
    • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      15 0
      امام در قالب قانون اساسی بنی صدر رو از فرماندهی کل قوا عزل کرد نه از ریاست جمهوری.این مجلس بود که طبق قانون اونو از ریاست جمهوری عزل کرد.
    • قاسم IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      8 0
      امام آن روز که مردم بنی صدر را خواستند علیرغم میل باطنیشان به رای مردم احترام گذاشتند و حکم ریاست جمهوری بنی صدر را تنفیذ کردند. زمانی هم که نمایندگان مردم ناتوانی و خیانت بنی صدر را تشخیص دادند و رای عدم اعتماد به او دادند باز امام به رای نمایندگان مردم احترام گذاشتند و حکم عزل بنی صدر را امضا کردند. امام خامنه ای هم معتقد به رای مردم هستند.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 4
    روزی به خورده حبیب اله به کاسبان هدیه می کردید باید فکر امروز این موجود دوپا را می کردید الکاسب حبیب اله
  • شکوهی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    33 4
    افسادطلبان فتنه گر عامل اصلی مشکلات جامعه هستند و منفور ملت مسلمان ، لذا باید با رآی خود مردم در پای صندوق ها حذف شوند
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    2 0
    چرا آهن گران می شود
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    6 0
    خب که چی ؟؟؟ علمای بزرگوار زحمت کشیدن پیام دادن ،، چه مشکلی از مردم حل میشه ؟؟؟ صدای شکستن استخوانهای مردم بدبخت رو نمیشنوین ؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    3 0
    توی این بحث گرانی به نظرم فقط مردم مقصرن مسئولین همه به فکرمردم هستن واینطوری دادوهوارمیکنن
  • ارمان IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 13
    در صورت ادامه این وضعیت امیدواریم رهبری با درایت و شجاعت تمام وارد میدان شود و انفصال رییس جمهور و دولت را رسما از انور اجرایی کشور اعلام کند امید به این که بعد از این دولتی مر تلاش انقلابی خستگی ناپذیر و واقعا با تدبیر و مردمی سر کار بیاد که قطعا این امر بسیار نزدیک است
  • محسن IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    12 2
    مردم از کوبید ۱۹ در هراس و وحشت هستند. غافل از اینکه کوبید ۹۲ به مرتب خطرناک تر وکشنده تر از کوبید ۱۹ میباشد وتا همه ملت ایران رابه خاک سیاه ننشاند دست بردار نیست کوبیدی که با اشتباه خودمان سال ۹۲ سرکار اوردیم خودم کردم که لعنت بر .‌...
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      2 2
      کووید درسته. با همین سطح سواد رفتید به این عوضیا رای دادید که بدبختمون کردید! هزارات لعنت هم از طرف من به خودت بفرست
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    5 3
    الهی که مراجع تقلید و علمای عظمی قم به مشکلات مردم ورود کنند اینطور که ما مردم عادی هم آن را احساس می کنیم فتنه و ضربه ای اساسی به نظام عزیز اسلامی در راه است اگر ورود نکنند ما مردم بیچاره دوباره و دوباره زیان خواهیم دید زیان مالی و جانی و معنوی ...آیا جان انسان های مسلمان گرامی نیست ؟؟؟ الهی مکر فتنه گران به خودشان بازگردد دق کردیم دیگر امید نداریم افکار پوچی و ...گریبان خانواده ها را گرفته است ایمانمان می لرزد خدایا با فریادمان برس از شر لشکریان شیاطین انسانی
  • عبا دالله IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    2 4
    این مملکت همشه شد حرف حرف نقد بی پشتوانه عزیزان منتقد شما نقد منصافانه حق دارید انجام بدهید اما در کنار رد عمل کرد دولت یک راه کاری را در این شرایط سخت که امریکای جنایت کار بوچد اورده را هم بفرمایید اکر راه کار ندارید همراه امریکای جنایت نشوید مرگ بر امریکا
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    3 2
    "به شدت از تشر مراجع تقلید به خود می‌لرزد" بابا تو که اونو کشتی! مردم راضی به این همه خشونت و احساس شدید وظیفه که منجر به این همه شدت عمل شده را ندارند بابا ما لنگ می بندیم و چادر می زنیم و کارتن خوابی می کنیم ولی راضی به این همه شدت عمل نیستیم!
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      دمت گرم. شیرین گفتی.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    20 0
    چه عجب ! محجوب زمانی که نماینده مجلس بود ،روزه سکوت داشت وحالا که مردم از مجلس حذفش کردند ،دوباره یاد دفاع از حق مردم افتاده ؟! خودتی اقای محجوب !
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    11 2
    درود به شرف مراجع بابا شما چرا ساکت ماندین. روحانی به دنبال فاصله بین مردم وانقلاب هست .به سفره مردم میخنده .دین مردم داره از دست میره امید مردم مراجع هستن.مرغ ۲۰ هزار ، چرا!! نمیدونیم گوشت گوسفند چنده چون ۵ ساله نخوردم فقط یک بار داخل فاتحه خوانی دیدم بخاطر بچه هام نخوردم..
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    3 2
    دیگه حنای اصلاح طلبها برای مردم رنگی نداره. یه مشت دزد و خائن، غربزده و در یک کلام منافق
  • ۰۲۱ IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    2 3
    مشرق توهم خیلی دلت میخواد مردم اعتراض کنن وبعد بنویسی اغتشاش بر طبلی بزن که صدای دلنشین داشته باشه دولت سایه که میگن شمایید هرکاری میکنید که چه به نظام چه به دولت ضربه بزنید دیده هم نمیشید
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      مشرق قبل از دی 96 گفته بود اغتشاش میشه.
    • SE ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      2 0
      بالاعیرتا مشرق گفته صادرکنندگان دلارها را برنگردانند؟ و یا مشرق دلار 4200 تومانی را درست کرد؟ یک ذره انصاف بد نیست.
  • م IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    4 1
    اینا سیاه بازی اگه راست میگن نماز جمعه رو تحریم کنن تا تعیین تکلیف بشه دولت
  • پرویزتیموری IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    3 0
    محضرائمه محترم جمعه بنده یکی از جانبازان اعصاب و روان وبلاشغل مستاجر ودارتی۲فرزندبیماراعصاب و روان صعب العلاج اوتیسم وبیش فعال هستم اینقدرمشکلات مالی دارم که خدامیداند.طبق قانون جامع خدمات ایثارگران تامین ۱۰۰در۱۰۰هزینه ایثارگران و خانواده هایشان بابنیادشهیداست متاسفانه بنیادمزبوربرای بیمه تکمیلی ایثارگران با بیمه دی که متعلق به خودش است قراردادی ننگین ترازقراردادترکمن چای منعقدکرده بنده بابت هزینه ماهیانه درمان فرزندانم بیش از۱۵میلیون تومان پرداخت میکنم که طبق قراراردادبابیمه در فقط۱۵تا۲۰درصدرآن ازطرف بیمه دی قابل پرداخت است.پس درمان ومعیشت ما ازهمه بیشترآسیب دیده...
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 7
    دیگه کلید و قفل و اونچنان رونق اقتصادی تموم شد دنبال روش های جدید شیره مالیدن سر مردم باشید مثل احمدی نژاد باشید که یارانه بد نیست برای یک دوره چهار ساله میشه مردم سرگرم کرد
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    3 0
    روحانی و دار و دسته بعد رییس جمهوری باید از سایه خودشونم بترسن!
  • جلیل IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    آقای روحانی و نزدیکانش باید به این نکته توجه داشته باشند که با حیف و میل ثروت مملکت به نفع اطرافیان و فقیر کردن عامدانه مردم به امید استفاده ابزاری به موقع از آنها جهت رسیدن به مطامع و مقاصد شخصی و گروهی خود ، و از سوی دیگر ، دمیدن شیپورچی های تیمش بر شیپور تجمعات خیابانی و اضافه کردن مردم فقیر شده توسط سیاستهای خود ، بر این تجمعات و موج سواری روی گرده مردم ، ممکن است نتیجه عکس بدهد . و این بار با ملت هوشیار نهم دی سال 1388 مواجه شوید . همان ملتی که در سال 1398 پیکر پاک قاسم سلیمانی را بدوش کشیدند . ولی اینبار ممکن است بساط ظلم و خیانت داخلی را هدف قرار دهند و مستقیم پشت کاخ شما و ..... امام خمینی فرمود : بترسید از آنروز که مردم پی به طینت شما ببرند .
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    مطمئن باشید که دولت روحانی با همین سیستم بی برنامه و گرانی و دروغگویی راه خودش را میرود تا یکسال اخر بگذرد. ما انتظار داریم که مرجعیت و رهبری دولت ناتوان حسن روحانی را فاقد صلاحیت ادامه کار اعلام و انتخابات پیش از موعد برگزار شود ما واقعا در لابلای چرخ دنده های گرانی و فساد افراد و اخبارهایی از این دست واقعا کلافه و خسته شدیم
  • محمد IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    ما تا وقتیکه یادمون میاد همین آش بوده و همین کاسه
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    0 0
    کو گوش شنوا هزار بارهم بکند دولت کار خود را که مسبب گرانی است دنبال می کند
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    0 0
    روحانی=استیضاح محاکمه اعدام
  • Masoud IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
    1 0
    مشرق کمتر فتنه پراکنی کن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس