فیض‌الله عرب‌سرخی

فیض‌ا... عرب سرخی، از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی اظهار کرد: لیدر اصلاح‌طلبان هرگز تندروی نکرده اما او را در انزوا قرار داده‌اند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ادعای فیض‌ا... عرب سرخی:

لیدر اصلاح‌طلبان هرگز تندروی نکرده اما او را در انزوا قرار داده‌اند!

فیض‌ا... عرب‌سرخی از بازجویان خشن دهه شصت و از تئوریسین‌های فعلی اصلاحات، در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون لیدر جریان چپ گفته است:

«دلیل انزوا و تلاش برای حذف و کم‌اثر کردن جریان اصلاحات این است که اصلاح‌طلبان و اصل نگاه اصلاح‌طلبی در مقام نقد نشسته و در پی اصلاح است. پس باید بدون ملاحظه منافع شخصی نظرات انتقادی خود را مطرح کند. پس فردی که چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد و در چارچوب اصلاحات به نقد جریان حاکم بپردازد، دوباره ناچار است که به هزینه دادن تن دهد و حتی منزوی شود.»

او تصریح می‌کند: "شخصیت محوری جبهه اصلاحات، رئیس دولت اصلاحات است و شما به‌سادگی می‌توانید ببینید که در کل دوران زندگی و کارهایشان هیچ‌نوع تندروی وجود ندارد اما با اینکه ایشان دارای چهره‌ای موجه در میان مردم بوده، محدودیت برایشان ایجاد شده است. حتی وقتی در جامعه درباره آشتی حرف می‌زند که بیش از هر چیزی به گسترش پایگاه حاکمیت منجر می‌شود، تلقی درستی از آن نمی‌شود."[1]

*حکما اگر عرب‌سرخی باور می‌داشت که شاهدان و ناظران فتنه 88 هنوز زنده هستند! به خود اجازه نمی‌داد اینچنین به شعور مخاطب توهین کند...

این "محمد خاتمی"، لیدر اصلاح‌طلبان بود که در سال 88 صراحتاً به نظام اسلامی تهمت تقلب زد، به یکی از موتورهای اصلی پمپاژ فتنه تبدیل شد، از سیاست خیابانی حمایت کرد و به دلیل اخذ همین مواضع دشمنانه هم نظام اسلامی مجبور به منزوی‌سازی او شد.

مواضع دشمنانه‌ای که البته خاتمی در یک لجبازی منبعث از پیرمغزی، هرگز حاضر به توبه و اصلاح آنها نشد و در نتیجه انزوای او هم تا امروز ادامه یافته است.

عرب‌سرخی همچنین به مردم نمی‌گوید که خاتمی حتی در توصیه خود به آشتی تأکید کرد که نظام هم باید عذرخواهی کند!

و نگفت که این نظام که اصلاح‌طلبان پنجه به صورت او و مردمش زده‌اند؛ دقیقا باید از چه چیزی عذرخواهی کند؟!

چه اینکه خاتمی در صحبت‌های محفلی خود بارها تصریح کرده است اساساً هیچ تقلبی در سال 88 رخ نداد اما حاضر نشد آن را علنی اعلام کند...

لازم به توضیح است که اصلاح‌طلبان ستادی مدتیست که در رویه‌های خود مشغول به تحریف تاریخ هستند.

پدیده‌ای که اگر با ورود خواص و روشنگری آنها همراه نباشد؛ به انحراف ذهنی نسل‌های جوان می‌انجامد.

***

از پوپولیست ستاد روحانی تا کریم‌شیره‌ای دربار ناصری

محمدرضا تاجیک، از استراتژیست‌های اصلاح‌طلب در مقاله‌ای در شماره اخیر نشریه مشق فردا که با عنوان "حکومت‌مندیِ حکومت" منتشر شد، نوشته است:

«شاید بتوان با سر مورتیمر دوراند همصدا شد و گفت: "ایران، در تاریخ اکنون خود،‌ بد اداره می‌شود". در کتاب گزارش سر مورتیمر دوراند، اسنادی درباره وضعیت ایران –اواخر قرن نوزدهم- می‌خوانیم:

"ایران بد اداره می‌شود و شرایط کلی‌اش رضایت‌بخش نیست. وضع مالی‌اش خراب است. منابعش دست نخورده مانده است و تجارتش رونقی ندارد. بعضی نشانه‌های شورش و ناآرامی در کشور هم دیده می‌شود... دورنمای مناسبات داخلی و خارجی خراب است. شاه صرفا دنبال پول است و حکومت ایالات و مناصب مهم دولتی را به طور منظم به کسی که بیشترین پول را بپردازد، برای دوره‌های کوتاه می‌فروشد. به همین سبب، کشور را غارت می‌کنند و نظام اداری به شدت نابسامان است. دولت مرکزی ضعیف است و نه فقط از سوی حکمرانان محلی،  بلکه از سوی ملاها هم –که قدرتشان بسیار بیشتر از آن است که باید باشد- نادیده گرفته می‌شود. وطن‌پرستی که بتوان با آن کار کرد وجود ندارد. امور ارتش، مالی، عدلیه و گمرک وخیم هستند..." ایران از سوء مدیریت شدیدی رنج می‌برد، اکنون، اگرچه نظام سیاسی و حکومتی ما تغییراتی ژرف و گسترده کرده و نسبت به دوران قاجار بس و بسیار فاصله گرفته است و در جامعه مردممان نیز تغییر بسیار حاصل شده است، اما کماکان از "بد اداره کردن امور" و از بی‌نظمی و شلختگی رنج می‌بریم»!

*آقای تاجیک زمانی که در شب انتخابات سال 94 در ستاد تبلیغاتی حسن روحانی میتینگ برگزار می‌کرد و ناامید از پیروزی روحانی، بر لزوم پوپولیسم تأکید می‌داشت، باید فکر این روزها را هم می‌کرد...[2] روزهایی که مجبور نباشد سرخورده از کارنامه ناکارآمد دولت اعتدالی اصلاح‌طلبان؛ آسمان و ریسمان کند و فجایع عصر ناصری ایران را با روزگار نظام جمهوری اسلامی این‌همانی کند.

جالب است که تاجیک علیرغم مطالعه ولو گزینشی تاریخ حتی نخواسته از تجربه کریم شیره‌ای، دلقک دربار ناصرالدین شاه نیز استفاده کند که هوادار شاه بود اما در قالب طنز و کنایه؛ انتقاداتی هم از او و از درباریان می‌کرد.

در توضیح بیشتر اظهارات تاجیک بایستی اشاره کرد که وضعیت امروز ایران اولا بحرانی نیست و ثانیا مشکلات موجود هم تماما برخاسته از همان میتینگ‌های داغ تاجیک و دوستان اوست که دولت اعتدال و گرانی‌های موجود را در دامن مردم گذاشت.

طنز تلخ ماجرا نیز آنجاست که تاجیک و امثال او هم‌الآن به جای پذیرش مسئولیت، به جای عذرخواهی از مردم،‌ به جای اشاره به مثبتات رقیب و به جای اینکه به مردم بگویند راه چاره مشکلات دستکند ما؛ رأی خوب در انتخابات ریاست‌جمهوری است... اما راه بیراهه را انتخاب کرده‌اند و در خلوت و جلوت از لزوم "شورش و ناآرامی" سخن می‌گویند. همان که از قضا تاجیک در کتاب مورتیمر دوراند هم دیده است!

حتما باید تأمل کرد که چرا و چگونه در عصری که ایران بزرگ پس از 2500 سال رنگ مردمسالاری را دید، اقتدار هژمونیک خود را در جهان زنده کرد، پرچم وحدانیت را در بلندای جهان به اهتزار درآورد و یکی از ارزان‌ترین نظامات مالیاتی جهان را نیز با کمترین میزان گرسنگی برای رفاه شهروندان خود ایجاد کرد؛ اما کسانی پنهان شده در لباس مقدس سیاست شیعی، کارنامه پر افتخار این حکومت را به بهانه مشکلاتی که خود پدید آورده‌اند با زندگی و زمانه یک پادشاه جبّاز زن‌باره مقایسه می‌کنند؟!

***

از بی‌تأثیری رئیس‌جمهور در بازار خودرو، مسکن و مایحتاج مردم...

مجلس، مراجع تقلید و مردم برای کاهش "گرانی" چه کنند؟!

سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی طی سخنانی که خبرگزاری ایسنا آنها را منتشر کرد، گفته است: علت اینکه فضای مجازی را عامل قیمت سازی می‌دانم این است که می‌توان درج آگهی در این بستر را ضابطه مندتر و با چارچوب بهتری دنبال کرد.

او می‌افزاید: هر شخصی می‌تواند در یک سایت آگهی (نیازمندی‌های اینترنتی) اقدام به درج آگهی فروش کالای خود کند. لازم است سایت‌هایی همچون دیوار و شیپور، کارشناسان اقتصادی در حوزه قیمت گذاری به کار گیرند تا برای هر صنفی که می‌خواهد کالا ارائه دهد بیش از قیمتی که کارشناس اقتصادی تعیین می‌کند (با هدف جلوگیری از گران فروشی) عرضه نکنند.

رایگانی با بیان یک مصداق گرانفروشی مسکن در تهران گفت: در یک کوچه ۲ خانه ساخته شده با یک سال ساخت و مصالح واحد، ولی می‌بینیم اختلاف قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومانی وجود دارد.

سخنگوی سازمان تعزیرات با تأکید مجدد بر اینکه مرجع تأمین کننده و قیمت‌گذار باید قیمت‌ها را اعلام کند، گفت: مرجع تعیین قیمت خودرو اعلام کرده است که تفاوت قیمت در بازار خودرو با قیمت تعیین شده‌ی این شورا (برای خودروی داخلی) نباید بیش از ۱۰ درصد باشد. وقتی شورای رقابت قیمت‌گذاری را انجام داد در این صورت عرضه بیش از قیمت تعیین شده قابل بررسی است و گرانفروشی محسوب می‌شود.[3]

*در صحبت‌های درست آقای ریگانی یک نکته مفقوده وجود دارد و آن اینکه حاکم کشور و قیمت‌گذار اصلی در تمام این قضایا غیبت دارد و حاضر نیست.

به سخن دیگر، کأنه آقای روحانی در حیطه‌هایی مثل صنعت خودرو، مسکن، لبنیات و مقولاتی که با گرانی‌های سرسام‌آور مواجهند، رئیس‌جمهور نیست!

جهت استحضار مخاطبان محترم بایستی این نکته را بیان کرد که دولت آقای روحانی صراحتا و البته به نحوی افراطی به تئوری آدام اسمیت و اقتصاد بازار آزاد معتقد است و فکر می‌کند یک دست نامرئی هست که قیمت‌ها را تنظیم می‌کند.

در این زمینه، مقامات بلندپایه دولت حتی صراحتاً اعلام کرده‌اند که توان چندانی برای نظارت بر بازار ندارند.[4]

این جملات به این معنیست که دولت آقای روحانی از روز اول به مردم نگفت که اساسا به نظارت بر بازار و قیمت‌گذاری معتقد نیست و کسانی مثل عباس آخوندی که منجر به گرانی چند صد درصدی مسکن شدند نیز با همین تفکر بر مسند وزارت مسکن قرار گرفتند.

و شد آنچه که نباید می‌شد...

جالب است که دولت محترم هرگز به این سؤال فلسفی هم پاسخ نمی‌دهد که اگر قرار است دولت در بازار دخالتی نداشته باشد و به قیمت‌ها نظارت نکند پس اساساً چه نیازی به حضور او هست و چرا مردم به یک رئیس‌جمهور رأی می‌دهند؟!

اکنون نیز در بحث گرانی و معضل قیمت‌ها اگرچه باید تا انتخابات 1400 صبر کرد و پس از گام اول مردم در رأی به مجلس یازدهم برای حل مشکلات؛ منتظر گام دوم آنها در رأی به دولتی ماند که معتقد به نظارت بر قیمت‌ها باشد! اما چند راه کوتاه مدت و استعجالی نیز وجود دارد...

از جمله اینکه خواص جامعه در فرایندهای قانونی و مدنی، دولت را طوعاً یا کرهاً مجبور به نظارت بر قیمت‌ها کنند. مثل تجربیات علمای سلف، عملگری‌های اجتماعی حوزه علمیه و ایضا تجربه‌ای مثل فتوای اخیر آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید درباره حرمت سود دولت از وام اعطایی به مردم در بحث کرونا که منجر به عقب‌نشینی دولت آقای روحانی شد.[5]

راه دیگر نیز تصویب قوانین خوب در بحث‌های مالیاتی و قیمتی و ایضا نظارت‌های کارا از سوی مجلس یازدهم است. راهی که اگر به دلیل اعتقادات افراطی دولت در بخش اقتصاد ممکن و میسور نباشد، می‌تواند در وجه دیگر به معرفی مسببان وضع موجود به مردم از تریبون مجلس منتهی شود و انتظارات عمومی از اصولگرایان را به نحو شایسته پاسخ گوید.

گفتنیست، تحلیل‌های موجود مبنی بر لزوم نظارت بر قیمت‌ها هرگز به معنی خواست اقتصاد 100 درصد دولتی نیست. بلکه بحث بر سر این است که عقلانیت‌های حکومتی در بخش اقتصاد لازم‌الاجرا هستند.

***

1_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/289977

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-490258

3_ https://www.isna.ir/news/99032012256/

4_ mshrgh.ir/956156

5_ mshrgh.ir/1061569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    18 60
    خدایا کی 1400می رسه؟؟؟؟ دقیقا کی؟؟؟؟
    • سید IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      24 3
      اصلاح طلبان تهوع آور ناامید از همراهی مردم با قبیله شان، مذبوحانه در تلاشند تا با ملتهب کردن کشور و کشاندن پای بیگانگان تحت عنوان ناظرین بین المللی و یا ناظرین سازمان ملل به مسائل داخلی ناشی از توطئه های اصلاح طبان تهوع آور بار دیگر بتوانند خود را بر مردم و کشور تحمیل کنند!
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      9 3
      انشالله مجلس استیضاح کند ایشان را
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      8 4
      چرا باید تا 1400 تحمل کرد وقتی میتوان ایشان را استیضاح کرد؟ مگر اینکه برخلاف ادعای بعضی ها ایشان یک منفعتی برایشان در پنهان دارد! مثلا ....
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    44 8
    مشرقی های بدبخت وقتی با حرف حق مواجه میشوند چون باطل هستند جز ناراحت شدن و سانسور کردن و فحاشی کردن کار دیگه ای نمی تونند بکنند و این قدرت حرف حقه که باطلان رو ناراحت میکنه
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      6 2
      اخی بهت فشار اومد برا خودت مثبت فیک زدی شما افسادی ها حرف حق هم میفهمید بدو برو ترامپ منتظرته که براش سرویس بهداشتی کاخ سفید برق بندازی
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      4 1
      نقل تاریخ, فحاشی نیست.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    3 2
    این تئوریسین بافنده جناب تاجیک هیچ چیزی به نام تفکر از خود ندارد به کمک ذهن حفظ کننده خود مطالب تاریخی و اجتماعی را از برخی نویسندگان غربی خوانده و چون خود قدرت تحلیل و دریافت مستقلی ندارد مانند مشابه سازی کپی می کند و هر وضع مورد نظر را در قالب یافته های حفظ شده خود پیاده می کند غافل از اینکه مشابه تولید شده خود را در عالم مجاز ببیند و اصلا وجود خارجی آن را تصوری داشته باشد وقتی دانش آموز بودم یک همشاگردی داشتیم که حفظ کردنش فوق العاده بود اما نمی توانست خوب و بد را تشخیص دهد و حفظیات خود را با تحلیل درست بیان کند ای بسا شمس العماره ناصری را با ارک کریمخانی پیوند می زد و از ایوان مدائن در تخت جمشید سر در میاورد شیر سنگی همدان و هکمتانه را در برج طغرل شهر ری زیباسازی می کرد خلاصه گاه وقت بیان درس به پهلوش می زدند که هی سعدی در زمان اشکانیان نبوده و اردشیر بابکان سردار تیمور لنگ نبود خلاصه ماجراهایی داشت و بالاخره هم متوجه نشد یک دیپلم آبکی گرفت و بعدش هم نمی دانیم کجا رفت این جناب تاجیک صبح تا غروب در حال نوشتن و بیان بافته های این چنینی است توهم استراتژیستی دارد و خود را در روی کشتی بزرگ اقیانوس پیمایی می بیند که دارد برای دنیا نقشه می کشد کاش به خود می آمد و خود را از همیان پرکرده از پوشال های غربی می رهاند دوباره سر کلاس درس می رفت و گوش به درس معلم می سپرد و علاوه بر نقش و نگار الفبا رابطه و ضوابط بین حروف و معانی آن ها را هم یاد می گرفت برای عاقبت به خیری مناسب است
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    12 2
    انشالله سال 1400به خیروخوشی برسه،دولت روحانی تموم بشه ودیگه هیچ وقت قیافه ش رونبینیم.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      4 7
      خدا کنه شما عرضه مملکت داری داشته باشید مشکلی نیست
  • محمودرضا IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    12 0
    متاسفانه اکثر آقایون مسئول به صورت افراطی معتقد به اقتصاد آزاد هستن ولی از جنبه نظارت دولت بر این نوع اقتصاد کاملا غافلن که زمینه رانت و سواستفاده و بی نظمی شدید اقتصادی رو مهیا کرده
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    10 2
    وقتی همه دشمنان نظام از لیدر شما حمایت می‌کردند نباید به آنها دل خوش می‌کرد وپشت به جمهوری اسلامی تا جاییکه اسرائیل اصلاح‌طلبان راسرمایه خودشان بخوانند تا چه حد ذلت
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 1
    کاهش گرانی فقط با مبارزه جدی،فراگیرودستگیری تمام مفسدان دانه درشت وریزهمچنین حذف انواع امتیاز به خودیها،شفافیت وازادی رسانه ها موثرمیشود،والا هرماه وهرسال یک دانه درشت اعلم کردن فایده ندارا
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      1 1
      حالا توام یه چیزی یاد گرفتی هی فساد فساد میکنی. فساد همیشه تاریخ بوده و مسئله دهم کشور ما هم نیست.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      0 0
      ریشه تمام مشکلات درایران وتمام دنیا انواع فساد هست-کشورهای اروپایی وپیشرفته که میبینی پیشرفت گرده اند علتش فقط وفقط کاهش فساد ورسانه های ازاد بوده
  • US ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    5 16
    تنها راه نجات ایران برقراری رابطه دوستانه با کشور های پیشرفته دنیا از جمله امریکا است
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      4 6
      اون دولتها اگه عرضه دارند به چند میلیون خیابون خواب و فقیر خودشون برسن واقعا نادانه کسی که فکر کنه بدون زحمت و تلاش وفقط با دوستی، دیگران میان مشکلات ما رو حل میکنن. حتی اگه اون دوست مستکبر و ظالم و زورگو نباشه. چه رسد به کشورهای پیشرفته در ظلم و استثمار بشر.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    3 0
    رفتار قدرت حاكم بر امريكا كه مقتداى اصلاحطلبان است براى اجراى تحريم ايران مكر دولت امريكا دربخش خصوصى مداخله نمى كند وبه انها دستورنمى دهد كه از داد وستدبا كشورما خودارى كنند ويا مانع كار انها درديگر كشورها براى سرمايه گذارى وتوليد ميشودمگر بانك ها خصوصى نيستند ايا مجازند بهره را به دلخواه خود بالا وپايين ببرندكه اينطور منفعلانه با بخش خصوصى برخورد ميكند عمل دولت غير عادى وبراى قريب به اتفاق مردم پذيرفتنى نيست
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    3 2
    دولت اصولگرا می اید دوره بعد همه چی مفت می شه خخخخخ
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
      0 4
      اره چون ارتباطشون با دنیای خارج وصله وارتباطشون خیلی خوبه همچیز مفتی میشه مگر اینکه دیگه گاو شیره امریکا شوند.خخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 2
    بهتر بود برای این قسمت صرفا از قلم یک نویسنده و سبک و سیاق تکراری استفاده نشود.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    5 0
    تندرو های خشن اول انقلاب نقاب اصلاح طلبی به چهره زدنده اند تا فقط منفعت شخصی و قبیله ای خود را ازدست ندهند
  • FR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 1
    تاجیک واقعا مانند آدمهای عقده ای فقط سعی در اظهار فضل و برخ کشیدن سوادش می کند ....مانند دانش آموزی که در امتحان تئوری فلسفه شرکت کرده.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    مثال بسیار بجایی بود؛ درواقع وقتی دولت کا به کار چگونگی باز ار ندارد وتنها با گران فروشی ارز میخواخد کسری بودجهدخود را جبران کند و گوشش نسبت به آه و فغان مردم در مورد گرانی های سرسام آور ناشنواست، اصلا وجودش به چه معناست؟ البته این سوال را میتوان از نمایندگان مجلس هم پرسید؟
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    4 0
    هفت سال و قیمت ۱۰۰ برابر...چرا کار نشده ..اخوندی افتخار میکند ۶ سال وزیر بوده حتی یک مسکن نساخته این لیبرال سکولار ساخته شده دست غرب . چکار باید میکرده اقای رایگانی احمدی نژاد چکار کرد .. او میامد همان کار بدون اشتباه میکرد .. اگ اشباهی وجود داشته .. که دعای خیرهمانهائی که الان به دنبال اوست اورا برای همیشه هرکار هم کرده که نکرده ، بیمه کرده است ..ولی با اخوندی چکار باید کرد مجلس فعلی اگر او را به محاکمه نکشد .... مجلس نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس