فیض الله عرب سرخی

چپ‌های ستادی در حالی تأکید دارند مجلس یازدهم ناکارآمد خواهد بود که توضیح نمی‌دهند مجلس دهم که اتوپیای آنها بود و بیشترین مشارکت انتخاباتی را داشت چرا دچار ناکارآمدی شد!؟

سرویس سیاست مشرق – فیض‌ا... عرب‌سرخی، فعال اصلاح‌طلب و از بازجویان خشن دهه 60، به تازگی در مصاحبه‌ای با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی؛ صحبت‌های تندی را علیه مجلس یازدهم و نمایندگان منتخب این پارلمان مطرح کرده است.

او با اشاره به تحریم انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان که موجب کاهش مشارکت کسانی از مردم شد، می‌گوید: مجلسی که افراد آن با سخت‌گیرانه‌ترین روش وارد آن شده باشند در شرایط عادی با این موضوع منطبق صددرصدی نیستند. مجلس اگر منتخبان همه اقشار در آن براساس شایستگی حضور داشته باشند برای راس امور بودن و شدن راه سختی نخواهد داشت؛ به این معنی که تمام مردم کشور پای صندوق‌های رای حاضر شوند و افرادی را انتخاب کنند آن مجلس قرابت بیشتری با افکار مختلف در جامعه خواهد داشت. فلسفه آن هم ساده است؛ مردم در راس امور هستند پس منتخبین آنها هم در راس امور خواهند بود. مجلسی که منتخب واقعی مردم است و مردم مجبور به انتخاب از بین محدود افراد گزینش‌شده نیستند می‌تواند با خواسته اکثریت مردم منطبق شود آن مجلس در راس امور خواهد بود. چنین مجلسی مقتدر است. مجلسی که هر کدام از نمایندگان آن با رای 5 یا 6 درصد از مردم انتخاب شده‌اند چندان نمی‌توانند قدرتمندانه سخن بگویند و معضلات کشور را به چالش جدی و سازنده بکشند، چون قدرت مردم پشت سر آنها قوی و حداکثری نیست.

عرب‌سرخی تصریح می‌کند: نماینده‌ای که 50 درصد از رای مردم شهر خود را داشته باشد می‌تواند با قدرت به‌عنوان نماینده شهر خود حرف بزند. اما نماینده‌ای که رای چندانی نداشته باشد و خودش می‌داند چگونه توانسته در مجلس حضور یابد، ناچار است در مقابل دستوراتی که می‌گیرد تسلیم باشد. درگیر شدن بر سر مساله انتخاب رئیس مجلس و سایر مسائل صورت‌های ماجراست و نشانه‌ای از قدرت و کارآمدی مجلس نیست. به نظر من، فرقی ندارد چه کسی در رأس مجلس باشد. مجلسی که بخواهد مقتدر باشد باید زمینه درست و پرقدرتی داشته باشد. مجلسی مقتدرتر است که با مشارکت گسترده مردم تشکیل شود. [1]

عرب سرخی و اظهارت او اما در مقابل این چالش جالب‌توجه قرار دارد که مجلس دهم بعنوان اتوپیای اصلاح‌طلبان که از مشارکت بالای انتخاباتی هم برخوردار بود اما چرا دچار سقوط شد و آنطور که باید نقش خود در جایگاه رأس اموری را انجام نداد؟

پاسخ مشخص است! آنچه که از قدرت و اعتبار یک پارلمان می‌کاهد؛ پاسخگو نبودن و وکیل‌الدولگی است نه میزان رأی.

کاش عرب‌سرخی روزی را به یاد بیاورد که نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با افتخار هرچه تمام‌تر از این می‌گفتند که کاملا هوای دولت را داشته‌اند. [2]

همچنین باید این نکته را هم مورد اشاره قرار داد که سبب قوام یک پارلمان، میزان عقلانیت سیاسی آن است.

مجلس اگر بر مدار عقلانیت سیاسی باشد و مثل مجلسین دهم و ششم مشحون از هیجان‌زدگی سیاسی نباشد؛ می‌تواند در برابر هر قیام و قعود خود، افتخارآمیز عمل کند.

چنین مجلسی می‌تواند حتی در نطق یک نماینده هم سبب افتخار مردم باشد و توانایی آن را دارد که ولو در صورت شلتاق دولت و مخالفت‌های آن با قوه مقننه؛ اما مراتب را به عرض و آگاهی مردم برساند و بگوید که چطور راه حل‌ها را به دولت ناهمخوان داده اما آنها اهل اجرا نبوده‌اند. [3]

و این کابوس آقای عرب‌سرخی و دوستان ایشان در "هسته سخت اصلاحات" است... که مجلسی با چنین مشخصاتی بر سر کار آمده باشد و به مثابه یک باطل‌السحر؛ همه رشته‌های غلط اصلاح‌طلبان را در سیاست و اجرا پنبه کند.

وحشتناک‌تر آنکه این مجلس بتواند کارنامه‌ای برجا بگذارد که موجب مشارکت بیشتر در انتخابات بعدی شود.

در بحث کم بودن مشارکت کسانی از مردم در انتخابات مجلس یازدهم نیز اولا باید اشاره کرد که مسبب این رخداد، اصلاح‌طلبان و طائفه حجاریان‌ها و عرب‌سرخی‌ها هستند که تصمیم گرفتند پس از برجای گذاشتن یک کارنامه مشحون از ناکارآمدی و سپس رصد نارضایتی مردم؛ همه را با خود به قعر بکشند فلذا با تصمیم بر "تحریم انتخابات"؛ کسانی از مردم را تشویق به عدم حضور کردند.

اما باید دانست که سبب رسمیت یک پارلمان، یک دولت و هر نهاد و فرد انتخابی دیگر "قانون" است و نظام جمهوری اسلامی ایران هم مثل هر نظام دیگری بسا که با برخی انتخابات‌های کم مشارکت نیز مواجه باشد.

اما درون این قبر مرده‌ای نیست که اصلاح‌طلبان بخواهند بر آن بگریند زیرا قانون هست و همین قانون هم رسمیت مجلس را تأیید می‌کند.

مجدداً بایستی بر آن حقیقت پیش‌گفته تأکید کرد که مجلسی با رویکرد عقلانیت سیاسی و دارای جدّ و جهد برای حل مشکلات مردم از کانال مدیریت جهادی؛ در گام اول، باطل‌السحر نقشه بدخواهان دموکراسی و دشمنان ایران خواهد بود. و در گام بعدی و در صورت اقبال همچنان مردم به اصولگرایان در گام انتخابات 1400؛ نفحات بیشتری به ایران و ایرانی می‌رساند.

***

1_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/290452

2_mshrgh.ir/1009438

3_mshrgh.ir/1081802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    13 23
    مجلس فعلی مردم ایران را بیاد مجالس اول و دوم 8سال اول انقلاب می اندازد
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    11 22
    در صورت ادامه ی دشمنی ها، کارشکنی ها و ایجاد فتنه و فشار آگاهانه به مردم روزی می رسه که خارج از تمامی چارچوب های قانونی با دشمنان داخلی ایران( اصلاح طلبان) ملاقات خواهیم کرد. خارج از تمامی چارچوب های قانونی!
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      6 1
      موفق باشید و روی دیگران هم حساب کنید این کار صد درصد لازم است الان دیگر همه مسایل روشن شمشیر ها از رو بسته مرزبندیها مشخص وکار به نهایت رسیده و جای درنگ نیست خدا یار و یاور مومنین و پرهیزگاران است انشاءالله
  • محمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    11 26
    سردار قالیباف یک نابغه مدیریتی است ولی جریانی که مثل کرم به جان فضای سیاسی کشور افتاد و کارهایی نظیر برجام رو به کشور تحمیل کرد مدام ایشان رو به حاشیه برده است. بیایید حداقل همینقدر که بدخواهان داخلی از سردار و همفکرانش می ترسند ما حمایت کنیم.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    5 11
    با سلام رفتار شما قابل تقدیر و قدردانی است. در چند سال گذشته با دقت و رعایت انصاف و بطور مفصل و مستند جریان غربزده را که با استفاده از ادبیات سحرانگیز بدنبال استحاله و تغییر نظام سیاسی هستند را تبیین و توطئه های بغرنج و پبچیده آنها را افشا و صورت بندی کرده اید. نقش , یاد و رسالت شما در این دوره ازتاریخ سیاسی کشور فراموش نخواهد شد. شما با این پنداشت یکی از ارکان بصیرت افرائی و روشنگری هستید. خداقوت و با توکل بخدا و بدون مماشات از دوست و دشمن این خیمه را بذافراشته نگه دارید. طایفه های عرب سرخی ها در ذات باور خود بسیار مستبد و خودخواه هستند و سرنوشت دین و ملک را به تباهی می کشانند.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    3 9
    این مملکت دیگه درست بشو نیست، فقط احمدی نژاد.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    6 3
    انشاالله باید بساط جریان چپ از این کشور برچیده شود جریان چپ یک جریان التقاط و بی اعقتاد به کارکرد های دین است که با روح اسلام و تشیع سازگار نیست .
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    3 3
    اگر جریان راست مثل خوارج باشد جریان چپ مثل امویان هستند که اصلا دنبال باطل هستند .
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 2
    در این ایام کرونایی از خودمان هم بیزاریم چه برسد به شرق وغرب
  • محمد IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    0 2
    این فسیل هنوز داره نفس میکشه.
  • DE ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 1
    این طایفه خودپرست بهتره سکوت کنن و اول جوابگوی عدم کارایی خودشان وقتی که زمام امور را دردست داشتند باشند. درباره مجلس یازدهم که با انتخاب مردم سرکار امده بعد از چهار سال میتوانند یک نطر منطقی بدهند و در باره کارنامه اش قضاوت کنن نه الان که تازه کارش را شروع کرده.
  • هادی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 0
    من یک سال کار ندارم به هر کاریم بگی زدم نشده از خجالت زنو بچه سرکوفتشون سرمو نمی تونم بالا کنم بعد یه مشت ادم زالو صفت چسبیدن به خون ملت فقد دارن نقش بازی میکننو خون مردمو میمکند خدا نابودتون کنه امید که اقامون زودتر بیادو شماها دزدارو به نتیجه اعمالتون برسونه بخدا دیگه خسته شدم لعنتیها تا کی میخاین به هم بپریدو واسه مردم کیسه بدوزید کثافتها خسته شم بخدا ناامیدم
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 1
      میخوای عوض کامنت گذاشتن برو دنبال کار! کار کارگری هم زیاده اگه دنبال پشت میز نیستی!
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    0 2
    اقای عرب سرخی شما دربرابرامت اسلامی عددی نیستید شما همان منافقینی هستید که بهعراق فرار کردید چندبلرروی شما کم شده این بار سر بلند کنید گردنتونمیشکنیم دیدیدچقدر رای اوردیداین رایهاهم پشتوانه شمانیستند ازبس که به ملت دروغ گفتید .بالا ترین رای شما نودو........هم نیست
  • ق و القرآن العظیم US ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    3 0
    انقلاب ما که انفجار نور بود که چی شد در دهه نود از بازجویان خشن دهه شصت صحبت میکنید!!؟؟ کی صحبت از بازجویان خشن دهه ۷۰،۸۰ و ۹۰ خواهید کرد؟؟؟! چطور در قبل از انتخابات مشرق و امثال مشرق جهت تشویق مردم به مشارکت میگفتن. که نماینده با رای بیشتر باعث قدرت و اثرگذاری مجلس میشه حالا همین حرف رو بعد از انتخابات فرد دیگر از جناح مقابل زده ناراحت شده
  • DE ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 2
    من نمی دونم اگر این جماعت بدبخت که انتخابات رو تحریم کردند و این مجلس را در در راس نمی دانند پس چرا اینقدر هنوز هیچی نشده ت ی کارش دخالت میکنند؟اگر شما این مجلس رو پس زدین پس لطفا خفه شین .
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 2
    این اصلاح طلبان کوکلوسکلین های ایرانند همشون ادمکشان حرفای شبیه پلیس امریکایند مطمن باشید این موضوع از روی کینه نیست اینها ادمهای شقی هستند کینه شتریند به هیچ کس وهیچ موجودی رحم نمیکنند باید اینها را از ریشه زد همان خوارجند .
  • 1 NO ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 2
    از همین حالا ناکارآمدی مجلس ولایی خودتون رو متوجه شدید؟
  • مجید IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    2 0
    شما ها چنان مشکلاتی برای کشور ایجاد کردید ومیکنید و هرکس خواست حل کند چنان حمله می کنید.که همه می دانند خجالت بکشید از ابن مردم.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 1
    اقایان عرب سرخیها و حجاریانها و.......و.... خودتاندمل چرکین راباز کردین بعداز شهادت اقای رجایی وبا هنر چرا اقای رفسنجانی از بهزاد نبوی و.....در نماز جمعه دفاع کرداین باید پیگیری بشه
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    بالاخره وضع قتلهای زنجیره ای باید روشن بشه دیگه برچسب بکسی زده نخواهد شد اقایان حجاریان ها وسرخه ای ها یک جایی باید جواب پس بدین
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    هرچه ازانتخابات مجلس دورتر ميشويم كردار وگفتار اصلاحطلبان به اصلاحطلبان خارج نشين كه به زعم خودشان درراه براندازى بساط پهن كرده اند نزديكتر ميشودلابد به اميد انكه كه اينها هم طبق گفته خودشان ازمزاياى براندازى بهره مند شوند
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق جان، یه سری به آرشیو کیهان، بعد از انتخابات مجلس دهم بزن، ببین که اکثریت مجلس دهم دست کی بود؟ اصولگرا یا اصلاح طلب؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس