بازار

قیمت کالاها دقیقا باید به کجا برسد و "گرانی" چه بلایی را بر سر مردم نازل کند تا ستاد دولت آقای روحانی حاضر به اِعمال ابزارهای حاکمیتی خود برای تنظیم قیمت‌ها شود!؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

کارکرد "لبخند" در مبارزه با کرونا

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به تازگی در یک گزارش تصویری که با عنوان "چالش لبخند نویسندگان و مسئولان فرهنگی به روایت ایبنا"‌ منتشر شد؛ اقدام جالبی را در روند فعالیت‌های رسانه‌ای کشور در روزهای التهاب بیماری کرونا انجام داد...

ایبنا در این گزارش تصاویری از لبخند چهره‌های فرهنگی، نویسندگان و ناشران کشور را منتشر کرده است که در ادامه تعدادی از آنها را می‌بینید:

تصاویر کامل گزارش تصویری ایبنا را در اینجا ببینید.

*آنچه که فضای عمومی کشور نه فقط در ایام التهابات مربوط به ویروس کرونا! بلکه در همه زمان‌ها به آن نیاز مبرم دارد؛ "امیدآفرینی" و بیان استدلالی مثبتات در کنار ضعف‌ها و مشکلات است.

مقوله‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز بارها و بارها به آن اشاره و بر آن تأکید کرده‌اند. [۱]

یعنی باید دانست که آنچه قلم‌ها می‌نویسند و دوربین‌ها نشان می‌دهند اگر رویکرد فوق را نداشته باشد؛ یقینا به عامل انهدام افکار عمومی و پاشیدن رنگ سیاه بر تمام واقعیت‌های کشور تبدیل خواهد شد.

ما در این زمینه، مخاطبان محترم را به سخنانی مثل "واقعیت‌های سیاه ایران نیازی به سند و پیمایش ندارد"، "ما ایرانی‌ها در ذات خود چنین و چنان هستیم"، "مشکلات به این زودی حل نمی‌شود" و "مردم به حکومت بی‌اعتماد شده‌اند! "[۲] ارجاع می‌دهیم و قضاوت درباره عقلانیت این سخنان و نسبت آنها با واقعیت را بر عهده مخاطبان وامی‌گذاریم.

شایان ذکر است که مقام معظم رهبری در دهه ۷۰، یکی از هنرمندان طنّاز رادیوی جمهوری اسلامی ایران را به سبب شاد کردن مردم با صفت "نعمت" یاد کردند. [۳]

***

افروغ: اعتماد مردم به حاکمیت روز به روز بیشتر می‌شود

عماد افروغ، ‌ جامعه شناس و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا پیرامون فضای اجتماعی کشور در بحث ویروس کرونا گفت:

«شروع کرونا در ایران، شاید با بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان ذیربط همراه بود اما مانند هر اتفاق غیرعادی تاریخی به تدریج که به سمت جلو حرکت کردیم و حوادثی را پشت سر گذاشتیم، اعتماد مردم به دولت و حاکمیت بیشتر می‌شود زیرا ایرانیان چه در موضع حکمران و چه در موضع مردم، کلا قوم شرایط غیرعادی و بحرانی هستند

او در ادامه به انسجام و وحدت ایرانیان در دفاع مقدس، سیل و دیگر موضوعات مشابه اشاره و تصریح کرد: شاید اوایل آمدن کرونا با یک بی‌اعتمادی همراه بود که این بی‌اعتمادی تا حدودی توسط شبکه‌های اجتماعی هم پمپاژ می‌شد اما به مرور  این بی‌اعتمادی ترمیم و به اعتماد تبدیل شد.

افروغ با یادآوری تجلیل سازمان بهداشت جهانی از ایران به خاطر کنترل کرونا تصریح کرد: به نظر می‌رسد هرچه که جلوتر آمدیم این بی اعتمادی ترمیم شد و به اعتماد تبدیل شد یعنی مشاهده می کنیم که آمارهایی که مسئولان ذیربط می دهند نزدیک به همان آمارهایی است که سازمان بهداشت جهانی می‌دهد و وزارت بهداشت ما مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی هم قرار می‌گیرد.[۴]

*در مقابل صحبت‌های معقول و مستند دکتر افروغ اما برخی سیاسیون نیز هستند که بصورت روزانه و بدون هیچ سند و مدرکی از بی‌اعتماد شدن مردم به حکومت ایران دَم می‌زنند... و جالب است که در این میان با حمایت برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز مواجه می‌شوند! [۵]

مع‌الوصف اما اگر دستگاه‌های رسمی کشور و نهادهای ناظر؛ آنچه که درباره اعتماد مردم به نظام اسلامی؛ بر لسان دکتر افروغ جاری شده است را با استنادات و ملحقات لازم در نزد افکار عمومی و مردم مورد توجه و ماساژ قرار ندهند؛ یقینا آنچه که خواست "فرماندهان فتنه اقتصادی" است محقق خواهد شد و تصور بی‌اعتمادی در جامعه فراگیر می‌شود.

***

فرستادن فاتحه به روح آدام اسمیت در ستاد دولت!

مردم نگران نبود کالا نیستند، مبتلا به "گرانی" شده‌اند...

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تاکید بر اینکه؛ مردم نگران تامین کالاهای اساسی نباشند، گفت: فقط در بنادر جنوبی و شمالی کشور بیش از ۵.۴ میلیون تن کالاهای اساسی دپو شده است و همه دستگاه‌ها کمک کرده‌اند تا در این زمینه کشور مشکلی نداشته باشیم.

به گزارش جماران، وی همچنین تصریح می‌کند: در ۱۱ ماه اخیر صادرات کشور ۴۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: ۴۰ میلیارد دلار نیز واردات در کشور داشته‌ایم که نشان دهنده حجم ۸۰ میلیارد دلاری صادرات و واردات کشور است و بخش عمده‌ای از کالاهای کشور قابلیت صادراتی پیدا کرده است.[۶]

*آنچه که در حال حاضر مسئله مردم کشور است نه چیزی به نام نگرانی از نبود کالا! که مسئله "گرانی" است.

معضلی که البته مشخص نیست چرا مقامات محترم دولت و مدیران مرتبط با قیمت کالاها خاصه در وزارت صمت؛ خود را در قبال آن به تجاهل زده‌اند و درباره آن نیز لام تا کام سخن نمی‌گویند!

این در حالی است که کنترل قیمت‌ها (نه به معنای دولتی کردن اقتصاد) شأن حاکمیتی دولت است که البته مشخص نیست چرا دولت محترم در این زمینه کاهلی می‌کند!؟

یک نگاه گذرا به قیمت مایحتاج مردم و ایضا قیمت خودرو و مسکن در روزها و هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که قیمت‌ها سر به آسمان می‌سایند و در این جولان گرانی، هیچ اثری از دولت آقای روحانی نیست که نیست!

جالب است که گویا دولت محترم در قبال روند گرانی به شدت کرخت است زیرا انفجار قیمتی در دولت آقای روحانی از چند سال قبل شروع شده اما شاهد هیچ واکنش خاصی در مقابل آن در تمام طول این سال‌ها نیستیم...

به دیگر سخن اینکه تئوری بازار آزاد طوری آقایان را مدهوش کرده است که گویی عملا از له شدن مردم زیر سُمّ اسب گرانی دچار هیچ حالت خاصی نمی‌شوند و همچنان برای روح مقتدای اقتصادی خود یعنی "آدام اسمیت" فاتحه نثار می‌کنند!

ما از ستاد دولت محترم این سؤال را می‌پرسیم که قیمت‌ها دقیقا باید به کجا برسد و چه بلایی بر سر مردم نازل شود تا آقایان حاضر به اِعمال ابزارهای حاکمیتی خود برای تنظیم قیمت‌ها شوند!؟

و آیا گرانی فعلی که از هیچ قاعده بازاری، تورّمی و دلاری پیروی نمی‌کند جز با عمل کارای دولت آقای روحانی کاهش خواهد یافت!؟

جالب است که مقامات دولتی مدخل در این زمینه و خاصّه مقامات وزارت صمت؛ در این باب صرفا به توصیه به عدم گرانفروشی [۷]، ریش سفیدی و تأکید بر اینکه دخالت در بازار را به لحاظ اقتصادی کار صحیحی نمی‌دانند بسنده کرده‌اند و مردم را با غول گرانی تنها گذاشته‌اند...

ما تأکید می‌کنیم که اگرچه کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در مسئله اقتصاد یک کارنامه مطلوب و قابل مباهات است و مثبتات زیادی در آن وجود دارد اما گرانی فعلی در بازار که از هیچ قاعده تورمی، دلاری و بازاری پیروی نمی‌کند [۸] و جز با ورود دستگاه‌های حکومتی، قضایی و امنیتی نیز قابل حل و رفع نیست؛ تبدیل به یک مشکل بزرگ برای مردم عزیز و پر تاب و تحمل ایران شده است.

مشکلی که در صورت عدم رفع؛ داغ ننگ عدم برخورد با آن تا همیشه بر پیشانی مسئولان ذیربط حک خواهد شد.

***

۱_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=۴۳۵۵۱

۲_ mshrgh.ir/۱۰۴۷۴۳۶

۳_ http://tarikhirani.ir/fa/news/۳۲۷۶

۴_ www.irna.ir/news/۸۳۶۹۷۶۱۱/

۵_ mshrgh.ir/۱۰۴۷۴۳۶

۶_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۳۶۹۷۹۹

۷_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۳۶۵۰۷۳

۸_ mshrgh.ir/۱۰۴۷۷۶۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • JP ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    42 25
    دقیق و درست
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      26 2
      تورم لجام گسیخته کمر مردم را شکسته است در شرایطی که مردم درگیر بحران کرونا هستن دولت باید بر بازارهای مختلف کنترل و نظارت می کرد تا قیمت میوه و سبزیجات و مواد پروتئینی و غیره سر به فلک نکشد.
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    23 36
    "در مقابل صحبت‌های معقول و مستند دکتر افروغ اما برخی سیاسیون نیز هستند که بصورت روزانه و بدون هیچ سند و مدرکی از بی‌اعتماد شدن مردم به حکومت ایران دَم می‌زنند... و جالب است که در این میان با حمایت برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز مواجه می‌شوند" ------------چون باب میل شما حرف زده معقول و منطقی می باشد . آمار مشارکت در انتخابات را چگونه تفسیر می کند . آیا از آقای افروغ هم سند و مدرک خواسته اید؟
    • SE ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      31 23
      سیاسیونی که بدون هیچ سند و مدرکی از بی‌اعتماد شدن مردم به حکومت ایران دَم می‌زنند خود میدانند که مردم بخاطر اعمالشان و خیانتها و خاصه خوری هایشان و وادادگی شان در برابر دشمنان در 6 سال گذشته دیگر اعتمادی به آنها ندارند و لذا پای صندوق رای نیامدند
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      17 20
      کرونای بنفش باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شد.
  • سید IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    32 13
    دقیقا مجله زردید شماها ، یه مشت چرت و پرت می بافید به هم ، از خودتون حرف می زنید و جواب خودتون رو می دید... ساقیتون کیه!!!
    • سید IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      6 6
      در سید بودن این کاربر شک کنید! به نظر می آید از این عنوان دوستمان سوء استفاده کرده است!!!!
    • SE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      0 0
      ساقیمون هرکه هست به از آنست که ساقیمون با ساقی ربع پهلوی اسکول و اربهاش یکی باشه
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    21 4
    رو آب بخندید خنده باید به جا باشه اینکه مردم در تنگنا باشند ماسک و دستکش و ژل ضد عفونی که کمترین ها هستند نباشه ، خنده می شه پوز خند و تمسخر و نمک به زخم دیگران پاشیدن
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    31 25
    آقای افروغ یا از خوابت مونده و یا توهم زدی در مورد نظر شخصی تان مبنی بر افزایش اعتماد مردم به حاکمیت.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      2 5
      این شماها هستین که نمی خوایین ببینین. خود من یکیش. از یه مخالف الان حدود 8 ماه هست (اواسط همین تابستونی که گذشت) که برگشتم و اگاهانه و درست دارم از بیش از 90 درصد مواضع نظام دفاع می کنم و امثال من کم نیستن، چون می شناسم می گم. الان هم مشغول کار هستیم و بیشتر هم خواهند شد این قبیل افراد..
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    23 3
    سوء مدیریت دولت در کمبود ماسک و ژل ضدعفونی و الکل طبی و دستکش و غیره کاملا"مشهود است.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    6 3
    عملکرد اصلاح طلبان باعث شد که میزان مشارکت مردم به 42 درصد برسد، پس اگر مشارکت مردم درصدش بالا میرفت قطعا به مسببین این وضع(اصلاح طلبان) رای نمیدادن
  • DE ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    15 4
    افروغ: اعتماد مردم به حاکمیت روز به روز بیشتر می‌شود زیرا دست اصلاحاتچی ها برای همه روشده است و مشکلات را مردم حاکمیت نمیدانند بلکه حکمیت ارباب و محکم شده ها! در مدیریت ها ی موروثی را میبینند.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    3 14
    وقتی همتون با هم دستتون با روحانی تویه کاسه هست دیگه نقش بازی نکنید برای مردم تنها محمود بود به علیه دزدان که اون رو هم دو دستی زدین تو سرش مشرق خودت میدونی.
  • سعيد فكار IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    14 11
    اعتماد مردم به حاكميت روز به روز بيشتر مي شود .........آقاي افروغ حالت خوبه كرونا نداري ......مرد حسابي مشاركت انتخابات چشمان تو را باز نكرده خدا شفايت بده آمين يا رب العالمين
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      0 1
      وقتی توی این شرایط که گفتنش یه هفته طول میکشه با مسببین خارجی و داخلی و کمک کرونا 42 درصد یعنی 24.5 میلیون ادم میان پای کار یعنی احتمالا تا اخر و تحت هر شرایطی تا پای جان هستند و انشاءالله با گرفتن مراکز مهم از دست منافقین و نفوذی ها و غضنفرهای چون فریدونی کار ها کم کم به سامان میشود
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    4 0
    از قدیم گفته‌اند تغاری بشکنه ماستی بریزه.....، آقای روحانی بدنبال فرصت بوده و هست تا کسر بودجه را هرچه بیشتر از جیب عام مردم جبران کنه و نه ثروتمندان پس الان بهترین فرصت برای او و دوستانش فراهم شده.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    11 3
    اره جون عمت
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
    2 1
    زکی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس