آذر منصوری

اخلاق انتخاباتی اصلاح‌طلبان در محاقّ؛ وقتی به جای "تبریک به رقیب"، اپوزسیون می‌شوند...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

اخلاق انتخاباتی اصلاح‌طلبان در محاقّ

وقتی به جای "تبریک به رقیب"، اپوزسیون می‌شوند...

آذر منصوری، ‌ از فعالان اصلاح‌طلب طی اظهاراتی که سایت روزنامه آرمان ملی آنها را منتشر کرد، پیرامون انتخابات مجلس یازدهم که با پیروزی کامل اصولگرایان انجام شد، گفته است: این انتخابات باخت اصلاح طلبان نبود. این انتخابات نشان از تلاش و غلبه کامل دولت موازی برای یکدست کردن حاکمیت بود. ما نه اهل تحریمیم و ‌نه عدم مشارکت! بلکه با تکیه بر گفتمان اصلاح‌طلبی هم در این انتخابات و هم در انتخابات بعدی با کاندیدای نیابتی، حداقلی و اجاره ای لیستی به مردم معرفی نخواهیم کرد.

او همچنین تصریح می‌کند: بعد از این انتخابات هم به تلاش برای تحقق گفت‌وگوی ملی را رها نخواهیم کرد و هم با تکیه بر مطالبات به حق مردم ایران از نهادهای قدرت مطالبه‌گری خواهیم کرد و هم در مقابل همه تهدیدهای بیرونی علیه تمامیت ارضی کشور خواهیم ایستاد. دلیل روشن است. اصلاح‌طلبان اگر همراه مردم باشند قدرت دارند، اگر این قدرت از آنها گرفته شود نه شانسی برای حضور در نهادهای انتخابی دارند و نه تاثیری در مناسبات قدرت است. [۱]

*آشکار است که اصلاح‌طلبان از آنرو مجبور به اینهمه آسمان و ریسمان کردن هستند که حاضر به پذیرش شکست انتخاباتی نشده‌اند و از اخلاق انتخاباتی مبنی بر "تبریک به رقیب و دوری از رفتارهای اپوزیسیونی" هم سراغی نمی‌گیرند!

مع‌الوصف باید اشاره کرد که خانم منصوری حتی در همین آسمان و ریسمان هم با مخاطبان خود صادق نیست و در حالی ادعا می‌کند که اصلاح‌طلبان اهل تحریم انتخابات و عدم مشارکت نیستند که اتفاقا ستاد جریان چپ در انتخابات مجلس یازدهم صراحتاً و با راهبرد "تحریم خاموش" انتخابات را تحریم کرد و لیست نداد و حتی کسانی از آنها مثل صفایی‌فراهانی و یا تاجزاده نیز اعلام کردند که رأی هم نمی‌دهند. (رفتاری مسبوق به سابقه که در انتخابات‌های مجلسین هفتم و نهم نیز تکرار شده بود)

در کنار این ناراستی، لازم به بیان است که اصلاح‌طلبان پس از شکست لیست‌های ارائه شده و نشده‌ی خود در انتخابات مجلس یازدهم! در رویکردی که آرام آرام در حال تبدیل شدن به نمایه جدید این اردوگاه پس از تحریم خاموش انتخابات است؛ مثنی و فرادی در حال اعلام این مطلب هستند که ما ایستادگی می‌کنیم و همین مسیر را ادامه می‌دهیم!

رویکردی که در صحبت‌های خانم منصوری هم آشکار است.

قبل از منصوری، عبدا... ناصری و حمیدرضا جلایی‌پور نیز طی سخنانی اظهار کرده‌اند که جریان اصلاحات همین مسیر (تحریم خاموش انتخابات و انجام رفتارهای اپوزسیونی) را ادامه خواهد داد. [۲]

این "فعال شدن ژن مجاهدینی اصلاح‌طلبان" در صورت عدم روشنگری توسط خواص؛ ناگواری‌های بزرگی را در فضای سیاسی و امنیتی ایران رقم خواهد زد...

***

ریش و قیچی دست قالیباف؛ روحانی هم برود شمال!

احمد زیدآبادی، از فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی در اشاره به پیروزی انتخاباتی محمدباقر قالیباف، ضمن تأکید بر کارآمدی او، می‌نویسد:

«واقعیت این است که حکومتداری در ایران به دلایل گوناگون برای هر نیروی سیاسی، بسیار دشوار شده است و برای اصولگرایان از جهات بسیاری، حتی دشوارتر از دیگران است. بنابراین امیدوارم آنان پیشاپیش برنامه‌ای متفاوت از اظهارات علنی خود، برای ادارۀ کشور تدوین کرده باشند چرا که اولاً برنامه‌های اعلامی آنها فارغ از ارزش داوری، در جامعۀ ایران اصولاً غیرقابل اجراست و به کارگیری قوۀ قهریه در این جهت، فقط می‌تواند به فاجعه‌ای تمام عیار برای ایران و تمام ایرانیان از جمله خودِ اصولگرایان منجر شود. ثانیاً، تجربه ثابت کرده است که در هنگامۀ حکومتداری در ایران، امکان برنامه‌ریزی صحیح و یا حتی تغییر برنامه بسیار ضعیف است زیرا مشکلات روزمره و فشارهای سیاسی رقبا که گریزی از آن نیست، جای هیچگونه حلاوت و فراغتی برای تصمیم‌گیری درست باقی نمی‌گذارد و خشم و غضب ناشی از این وضعیت، صرفاً به سمت انتقامجویی و پرخاشگری و وسوسۀ اعمال زور بیشتر سوق پیدا می‌کند و بر دامنۀ خرابی اوضاع می‌افزاید!»

به گزارش جماران، زیدآبادی می‌افزاید: به هر حال، فعلاً ریش و قیچی به دست قالیباف و نیروهای حامی‌اش در سطوح بالای قدرت افتاده است. آنها ممکن است طبق معمول گذشته، اوضاع را تفسیر به رأی و مصادرۀ به مطلوب کنند و چشم خود را به روی واقعیات عریان شده در انتخابات اخیر ببندند و خر خود را به سمت ناکجاآباد برانند. در عین حال این امکان هم منتفی نیست که آنان از طریق لمس عینی معضلات و حتی به منظور حفظ جایگاه خود، جهتی متفاوت را در پیش گیرند که ایران از این گذرگاه صعب و هولناک به سلامت عبور کند! [۳]

* آنچه که زیدآبادی درباره صعوبت شرایط رسم کرده است هرگز از آنچه قالیباف در نیروی انتظامی و یا در شهرداری تهران به ارث برد؛ سخت‌تر نیست.

سخت‌تر بودنی که البته کارنامه مدیریت جهادی شهردار سابق تهران نشان می‌دهد که او توانسته از پس شرایط برآید و اوضاع را در جهت کامروایی مردم قرار دهد.

اما از این نکته نیز نباید غافل بود که اگر ریش و قیچی به دست قالیباف باشد پس آقای روحانی و اصلاح‌طلبان حامی او چکاره‌اند!؟

مجلس شورای اسلامی حتی با فرض ریاست قالیباف هم در مقابل نهادی مثل دولت که بیش از ۹۵ درصد اجرائیات و بودجه کشور را در اختیار دارد؛ چه کاری می‌تواند انجام دهد!؟

 با برنامه‌های اصولگرایان حتما قوه مقننه می‌تواند کشور را در مسیر کاهش مشکلات قرار دهد و مردم نیز روند کاهش مشکلات را احساس خواهند کرد اما این "گام اول" است و گام‌های بعدی را باید در انتخابات‌های بعدی و خاصّه در انتخابات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ برداشت تا رفع مشکلات مردم صورت عینی‌تری به خود بگیرد.

منظور ما در اینجا نوشته‌های آقای زیدآبادی نیست اما بیان این نکته ضروریست که نباید به بلندگوهایی که افزایش غیر واقعی انتظارات از مجلس یازدهم را پیگیری می‌کنند وقع گذاشت و حتماً بایستی در این زمینه از وظایف دولت و ایضا از ضرورت "گام دوم" نیز با مردم سخن گفت.

واقعی‌سازی انتظارات، گوشزد کردن نقش دولت آقای روحانی در تمامیت وضع موجود و عمل تمام مسئولان به وظایف خود در تمامی قوای کشور؛ ضرورتی است که می‌تواند عملکرد مطلوب مجلس یازدهم را به نحوی ملموس‌تر در ساحت قضاوت مردم قرار دهد.

گفتنیست، زیدآبادی در یادداشت مذکور مدعی شده قالیباف، سرلیست غیر رسمی اصولگرایان بوده است!

***

خبر خوبی که مردم باید بدانند

کاهش وابستگی به نفت؛ خبر خوب بودجه ۹۹

خبرگزاری ایرنا گزارش داد: محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه طی سخنان خود در مجلس برای دفاع از بودجه دولت در سال ۹۹ گفته است: کمترین وابستگی بودجه به نفت در طول تاریخ معاصر مربوط به بودجه سال آینده با ۸.۵ درصد وابستگی است. [۴]

او پیش از این هم پیرامون بودجه ۹۹ و میزان وابستگی آن به نفت گفته بود: ‌حداقل استفاده از نفت در بودجه پیش بینی شده و حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان است در حالی که در سال جاری این رقم ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بود یعنی وابستگی منابع عمومی ما به نفت کمتر از ۱۰ درصد است که آن را هم ۱۰۰ درصد برای اجرای طرح‌های عمرانی استفاده می‌کنیم.[۵]

*روند مطلوب کاهش اتکای حیاتی بودجه دولت به درآمدهای نفتی از چند سال قبل آغاز شده است...

پیش از این و سال گذشته بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از اتکای تنها ۳۰ درصد بودجه دولت به نفت خبر داده بود. [۶]

اتکایی که طبق گزارش اخیر نوبخت؛ برای سال آینده به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد.

این اخبار مطلوب نشان می‌دهد که سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث قطع اتکای کشور به درآمد نفتی علیرغم تحریم و حتی با وجود اختلاف سلیقه دولت‌ها اما با قوت ادامه دارد.

چند سال قبل، نشریه اقتصادی بلومبرگ نیز در گزارشی اذعان کرد که ایران اسلامی بر خلاف عربستان نه تنها اتکای حیاتی به نفت ندارد بلکه در شرایط کاهش شدید قیمت نیز از تاب‌آوری اقتصادی لازم برخوردار است. [۷]

پمپاژ این قبیل خبرهای اقتصادی مطلوب در ذهن جامعه و بیان بیش از این مثبتات کشور در نزد افکار عمومی، ضرورتی است که با ورود خواص به مسئله مرتفع خواهد شد.

***

۱_http://www.armanmeli.ir/fa/print/۱۲۳۸۳۰

۲_mshrgh.ir/۱۰۴۵۰۱۹

۳_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۳۶۴۲۳۳

۴_www.irna.ir/news/۸۳۶۸۸۵۴۳/

۵_https://tn.ai/۲۱۶۶۵۲۵

۶_khabaronline.ir/news/۱۲۵۹۹۲۸

۷_ http://www.shafaf.ir/fa/news/۴۰۳۰۵۵

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    64 40
    امان از عقده گشایی اصلاح طلبان تهوع آور کینه ای و بی عرضه!
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      37 12
      حداقل 10 سال زمان فقط برای اوار برداری عملکرد تدبیر و امید و اصلاح زمان لازمه
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    29 9
    ریشهای فریدون باید کوتاه شود!
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    37 8
    افساد طلبان با ضرب هیچ کلنگی . حاضر به بلندشدن از صندلی های قدرتی که دهه هاست آن را اشغال کرده اند نیستند
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    28 7
    چطور جریان اصلاح طلب وعده 100 روزه برای اصلاح اوضاع، اتمام تحریمها با امضای برجام را که هیچ کدام در اختیارشون نبود دادند. حال که نیروهای انقلابی با اتکا به توان داخلی قصد انجام کارها و اصلاح خرابکاریهای انان را دارند امکان ناپذیر است. این وادادگی و بی عرضگی جریان اصلاح طلب چه معنایی دارد؟؟ ناتوانی عمدی یا غیر عمدی جریان اصلاح طلب در اداره امور کشور برای مردم به یقین تبدیل شده است و این جریان با یک اشتباه تاکتیکی و استراتژیک عملا اتمام کار غم انگیز خود در عرصه مدیریتی کشور را رقم زد. دیگر فریب رقیب هراسی برای رای جمع کردن فایده ای ندارد. اینکه گمان کردند همسو با دشمنان کشور با القای درصد مشارکت پایین میتوانند دوباره بر مسند امور باشند اشتباه مهلکی بود. نتایج انتخابات همیشه توسط مردم همیشه در صحنه تعیین میگردد حتی اگر درصد پایین باشند!! امیدواریم کم کاریها و کوتاهی های دولت روحانی و مجلس همراه او در دوره جدید جبران شود. تقویت پول ملی، رشد صنعتی ، اقتصادی کشاورزی و اشتغال جوانان مطالبه مشروع و اساسی مردم است.
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      11 23
      خودت را ناراحت نکن پاشو قرص هایت را بخور.انشاالله اصولگرا ها کارها را درست می کنندمردم منتظرند.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    25 28
    آقای قالیباف با شعار به سوی اقتصاد بهتر آمد باید هم وضعیت را درست کند در غیر این صورت ... می خورد که کاندید شد.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      37 10
      این لجن ها را سمت فریدون پرت کن. قالیباف همان کسی است که سیستم دفاعی کشور را به اینجا رساند. منطقا در او باید توانایی های بسیار دیگری نیز انتظار داشت.
    • سید IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      12 6
      تو را می خورد به جای .... !
    • ناشناس IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      3 0
      كاش قبل از هر اظهار نظري كمي ادب ياد مي گرفتي .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    22 3
    خانم آذر منصوری یا عقل ندارن و یا مردمو احمق فرض کردن که هردوش هم یه معنی داره ، بهتون توصیه میکنم زیاد دست و پا نزنید ، برای خودتون بهتره
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    7 33
    انشالله مشرق نیوز هم تا آخر هفته کرونا بگیره
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      4 1
      چرا مگه چیکار کرده
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    13 4
    فعلا دلار داره میره بالا یه فکری به حال مردم بکنید و دست از این سیاست بازی کثیف بردارید
  • سعادت IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    21 5
    قالیباف هر جور که باشد شکی نیست که در مقام ریاست مجلس بهتر از لاریجانی خواهد بود و در مقام ریاست جمهوری هم بهتر از روحانی خواهد بود.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    11 6
    اصلاح طلبان دروغگویی را از نامی که بر روی خود گذاشتند شروع کردند وبا دادن وعده های پو چ وتو خالی خود باعث مشکلات فراوان شده اند سالهاست که با کار های خلاف دین برای خود از بیت المال ثروت اندوخته اند ومردم را به سختی انداخته اند حال با زدن حرفهای مفت می خواهند کار شکنی را برای آقای قالیباف شروع کنند انها از این ناراحت هستند که چرا رای نیاوردند انگار مملکت مال پدرشان است وتا آخر دنیا آنها باید بخورندو اشرافی گری وغرب پرستی را ادامه دهند حال انکه رفتار و اعمال خودشان ودولت بی تدبیرشان که مورد حمایت صددرصدیشان بوده باعث شده مردم فریب انها را نخورند وبه انها رای ندهند خداوند هر فردی در هر لباسی که باعث ضرر زدن به دین و دنیای مردم باشد را رسوا می کند
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    11 4
    قالیباف هرکه بود توانست پل صدر را بسازد .
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      9 2
      حالا نماینده کل مردم است حتی من که به او رای ندادم منتظر کارهای خوبش هستم
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      9 3
      مردم خوب میدانند او حتما کارهایی میتواند بکند که این همه بین سران کشور مخالف دارد
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    15 2
    رئیس مجلس باید قوی باشد و محکم جلوی مقامات بایستد اگر بی قانونی کنند
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      3 8
      او سابقه نظامی دارد باید هرکسی چوب لای چرخ کشور میکند را تیرباران کند
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    10 2
    خانم آذرمنصوری شما هیچ وقت نمی بازی نه؟!هیچ مشکل و ایرادی هم ندارید نه؟؟؟؟خدایا نجاتمون بده
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    7 5
    برو گمشو، همتون برید گمشید... :( کرونا بره به حهنم، شما هم پشتش،نامردا با این کشور داریتون خاک بر سرا
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    6 2
    خوب باید قالیباف مصوبه های وکیل الدوله ها را باید لغو نماید
  • DE ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    6 4
    ریش و قیچی دست قالیباف؛ روحانی هم برود قطب شمال.ایول ایول داش حسنُ ایول بِری بازم بربگردی...
  • BE ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    11 7
    پنجاه سال دیگه تو کتابهای تاریخ مینویسن ، یک فرقه ای بود به اسم فرقه اسهالیون ، که بیست سال .. زد به مملکت
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    5 3
    چپوراست دیگه تمام شد پدرتون در میاریم اانتقام خون حاج قاسمها هواپیما ها قطار ها وتمام دزدی هایی که کردین از حلقو متون بیرون کشیده میشه بهلطف خدا وقوه قضاییه کسی قصر در نخواهد رفت کورناییها صهیونیست ایران وطن فروشهای بیغیرت .
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    5 2
    آقای زید آبادی خسته نشدی از این همه حرف بیهوده و منم منم زدن بی حاصل عزیزم این زمین سوخته ای که از خود به جا گذاشته اید ، کشور را بدتر از هیروشیمای بعد بمباران اتمی هیروشیما کرده است . هرروز تخریب انجام شده در دوران دولت روحانی یک سال کار می خواهد تا امور به جای اولیه اش بازگشت کند چه برسد به پیشرفت . در دوران حاکمیت مدعیان اصلاحات و تدبیر و امید و سازندگی که جز حرف کاری نکرده اند ، امور مملکت سامان خود را ازدست داده ، فرهنگ به باد رفته ، اتحاد ملی از بین رفته ، مردم نسبت به هم ونسبت به دولتمردان هیچگونه اعتمادی ندارند . چه بگوییم مثنوی هفتاد من کاغذ است آقا . خون باید گریست به حال ملت و مملکت از خرابی هایی که به بار آورده اید . حرف بسیار است مصلحت بیان بیش ازین را نمی دهد چراکه دشمن و عوامل داخلی اش در حال رصد کردن امور هستند .
  • من IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    3 3
    چناب مشرق نفهم هرچقدر علیه قالیباف حرف بزنی فایده ندارد مردم خوب میدانند او حتما کارهایی میتواند بکند که این همه بین سران کشور مخالف دارد
  • منگول IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    7 3
    جناب قالیباف در زمان حضور در شهرداری دو مشکل عمده تهران ( آلودگی و ترافیک ) کلا حل فرمودند و همه اون تهمتها ( 12 پرونده ) و خانه های نجومی و کمک به طرفداران و سوء استفاده از امکانات ضهرداری در انتخابات و ... همه اش توطئه بود ! برای سلب اعتماد مردم به جناب سردار ! ولی با الطاف خفیه الهی ، تیرشان به خطا رفت !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس