مصطفی معین.jpg

"مصطفی معین"، از چهره‌های ستادی جریان چپ در اظهاراتی گفته است که ارائه فهرست انتخاباتی در این شرایط از منطق قوی برخوردار نیست!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

مصطفی معین: ارائه فهرست انتخاباتی در این شرایط منطق ندارد!

مصطفی معین، از وزرای دولت اصلاحات به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که در سایت اعتمادآنلاین منتشر شده است در پاسخ به این سؤال که "درباره ارائه لیست و لیست ندادن اختلافات زیادی وجود دارد به نظر شما در چنین شرایطی آیا اصلاح‌طلبان باید وارد این انتخابات بشوند یا خیر؟" گفته است:

"دادن لیست نامزدان انتخاباتی، آنهم در زمانی که اصلی ترین چهره های اصلاح‌طلب و بعضاً اصولگرا رد صلاحیت شده‌اند از منطق قوی برخوردار نیست، هر چند که افراد صاحب صلاحیتی که قصد خدمت و وقف خود برای جامعه را دارند می توانند بصورت فردی و یا چند نفره نامزدی خود را اعلان نمایند."[1]

*سخنان معین، بسط تئوری "تحریم خاموش انتخابات" است که از چند ماه قبل توسط ستاد اصلاحات به منصه اجرا گذاشته شد و هدف آن نیز در وهله اول کم‌رمق‌سازی انتخابات و در گام دوم مشروعیت‌زدایی از نظام اسلامی است.

رفتار شریرانه‌ای که در سایر نظامات دنیا به مثابه خروج از دموکراسی و خیانت شمرده می‌شود زیرا یکی از شئون طیف‌ها و احزاب سیاسی معرفی کاندیدا در فرایندهای دموکراتیزه به مردم است. شأنی که اگر رعایت نشود؛ وجه حضور و منطق سیاست‌ورزی نیز بی‌معنا می‌شود و در ادامه بایستی منتظر نزول استبداد توسط جریانات استبدادی بود.

اصلاح‌طلبان درباره این حقیقت با مردم صحبت نمی‌کنند که چرا مایل به تکرار رفتارهای ائتلافی خود در انتخابات‌های 92 و 94 نیستند؟

و فرض بر وجود صحّت در ادعای عدم تأیید صلاحیت عمده رجال اصلاحات؛ پس چرا مثل سال 94 به جوانان و سایر چهره‌های تأییدی خود اعتماد نمی‌کنند و از معرفی آنها به مردم اِبا دارند؟

گفتنیست، ستاد اصلاحات اعلام کرده است که نه تنها هیچ لیستی در تهران معرفی نخواهد کرد بلکه گروه‌های اصلاح‌طلب نیز حق استفاده از برند اصلاح‌طلبی در انتخابات را ندارند.[2]

معرفی لیست از سوی احزابی مثل کارگزاران نیز با واکنش نزدیکان ستاد اصلاحات مواجه شده است. اسماعیل گرامی‌مقدم، از فعالان اصلاح‌طلب در همین رابطه به اعتمادآنلاین گفته است: همانطور که قبلا اعلام شد شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به نام خود لیستی را منتشر نخواهد کرد و این صرفا لیست یکی از احزاب اصلاح طلب است![3]

***

گروکشی از کارگران برای رأی دادن به یک نماینده خاص

ایلنا گزارش داد: سهیلا جلودارزاده، از نامزدان چپ در انتخابات مجلس یازدهم، به تازگی طی اظهاراتی در دانشکده علمی‌کاربردی خانه کارگر، برای دفاع از علیرضا محجوب، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و دیگر نامزد انتخابات مجلس یازدهم گفته است:

"وقتی کارگران هفت تپه حقوق نگرفتند و دست به اعتصاب زدند، آقای محجوب از حقوق آنها دفاع کرد و امروز وقت آن است که کارگران بتوانند در حکومت سهم شایسته خود را داشته باشند."[4]

*ما این قضاوت را به جامعه کارگری واگذار می‌کنیم که آقای محجوب را نماینده کارگران در مجلس می‌دانند یا خیر؟!

ولی ادبیاتی که از سوی خانم جلودارزاده به کار رفته است به یک گروکشی سیاسی، آنهم در مقابل قشر عزیز کارگران بیشتر شباهت دارد.

ما همچنین این نکته را خطاب به کارگران عزیز و ایضاً به "دوگانه اصلاح‌طلب آقای محجوب و خانم جلودارزاده" عرض می‌کنیم که بخش اعظم مشکل گرانی که بیت‌الغزل مصائب کارگران عزیز ما را شامل می‌شود؛ به دلیل روی کار بودن دولت مشترک آقای روحانی و اصلاح‌طلبان است که عملا هیچ انقیادی نسبت به اصل مهم "نظارت بر قیمت‌ها" ندارند.

همان دولتی که آقای محجوب زمانی در ادعای محبوبیت او اینطور گفته بود که ما اصلاح‌طلبان به راهی می‌رویم که روحانی نشان بدهد![5]

این قضاوت برای کارگران عزیز ما کار سختی نیست که فایده تلاش ادعا شده از سوی محجوب برای پرداخت حقوق معوّق کارگران هفت‌تپه؛ چه میزان از ضرر تلاش او و همراهانش برای روی کار آوردن روحانی و اصلاح‌طلبان در دولت، مجلس و شورای شهر را جبران کرده است؟

***

چرا اصلاحات لیست نداد؟! راز بزرگی که اصغرزاده افشا کرد

"سرلیستی حجاریان" در لیست پساانتخاباتی اخراجی‌ها!

ابراهیم اصغرزاده، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بخشی از مصاحبه با شماره اخیر نشریه صدا درباره "تحریم خاموش انتخابات" و علت لیست ندادن ستاد اصلاحات؛ راز بزرگی را افشا کرده است.

او در این باره با اشاره تلویحی به اینکه اعضای فراکسیون امید، "اصلاح‌طلبان بدلی" هستند و جرأت نمی‌کنند از امکانات نظارتی خود علیه شورای نگهبان استفاده کنند، می‌گوید: این نگرانی از رد صلاحیت موجب شده است فراکسیون امید کارایی خود را از دست بدهد و به همین دلیل این سیاست‌ورزی انتخاب‌محور که در مقابل "سیاست‌ورزی خیابان‌محور" قرار می‌گیرد و به مردم می‌گفت اعتراضات خود را در صندوق رأی کانالیزه کنید تا صندوق بتواند این اعتراضات را به یک نظام مادی تقنینی و اصل نمایندگی تبدیل کند زیر سؤال رفته است.

اصغرزاده می‌افزاید: مردم می‌گویند با اینکه مسیر صندوق را نشان می‌دهید نمی‌توانید از حقوق ما دفاع کنید، بنابراین انتخابات بی‌اثر است. این مسئله موجب شده است سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان که انتخابات محور است زیر سوال برود. البته چه اصلاح‌طلبان پیشرو و چه اصلاح‌طلبان محافظه‌کار جمهوریت نظام و تصمیم‌گیری بر اساس انتخابات و اینکه میزان رأی مردم است را قبول دارند اما اصلاح‌طلبان محافظه کار به دنبال استراتژی بقا هستند و نمی‌خواهند چندان به نقد ریشه‌ای وضع موجود بپردازند. و توجیه‌گر وضع موجود شده‌اند.

او همچنین می‌گوید: اما اصلاح‌طلبان پیشرو معتقد هستند که باید از فرصت انتخابات استفاده کنند تا بتوانند مردم را راضی کنند...وقتی این امکان از اصلاح‌طلبان گرفته شود دیگر امکان سیاست‌ورزی نیز برای آنها وجود نخواهد داشت. در حال حاضر جنبش‌های اجتماعی و احساسات مردم را شاهد هستیم. ما می‌بینیم که این اعتراضات نیز به سرعت رادیکال می‌شود و پس از یکی دو شعار اعتراضی، شعارهای آنها به سرعت سیاسی شده و کلیت نظام را نشانه می‌رود. اصلاح‌طلبان معتقد هستند که جنبش‌های اجتماعی و یا جنبش‌های خیابانی نباید "به این سرعت" به سراغ کلیت نظام بروند و این نشانه این است که سیاست‌ورزی مبتنی بر اصل نمایندگی به بن بست رسیده است و شاید اینکه به مردم بگوییم در چارچوب امکانات به ما رأی بدهید و ما به مجلس می‌رویم و مشکلات شما را حل می‌کنیم دیگر برای مردم باورپذیر نباشد.

*ما در مجموعه وبلاگ مشرق، پیش از این در اشاره به علت "تحریم خاموش انتخابات" از سوی ستاد اصلاحات، تأکید کردیم که این اقدام با توجه به "استشمام بوی فتنه اقتصادی و سیاست خیابانی از سوی ستاد اصلاحات" گرفته شده است و گرنه یک جریان سیاسی هیچ راهی و هیچ شأنی غیر از معرفی نامزد و صندوق رأی به مردم در هر شرایطی ندارد.[6]

و اکنون معقّبین و مخاطبان محترم به رأی‌العین می‌بینند که ابراهیم اصغرزاده بعنوان یک عضو شعسا چگونه بر این حقیقت صحّه گذارده و صراحتا عنوان می‌کند که در مقابل تصمیم تحریمی اصلاح‌طلبان اخراجی، گزینه "سیاست خیابانی" قرار دارد!

با توجه به برداشتی که از تاریخ و عقلانیت نظام اسلامی وجود دارد؛ می‌توان خطاب به اصغرزاده این نکته را گوشزد کرد که تجربه فتنه‌گری اصلاح‌طلبان در دوره‌های گذشته نشان داده است که نظام اسلامی هرگز طراحان و فرماندهان کنترل از راه دور این فتن را فراموش نکرده و آنها هریک به فراخور عقلانیت و قضای اسلامی به سزای عمل خود رسیده‌اند.

هرگز اینگونه نخواهد بود که نظام اسلامی منفعل بنشیند و نظاره‌گر جریانی باشد که اشتغالات کنترل از راه دور فتنه اقتصادی؛ او را به سمت تحریم خاموش انتخابات سوق داده است!

ما در حال صحبت کردن از جریانی هستیم که خود مسبب‌الاسباب تمام مشکلات مردم طی 6 سال گذشته بوده و ناصیه دو اغتشاش خونبار دیماه 96 و آبانماه 98 را نیز در سرپنجه خود داشته است.

شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که بعنوان پیشانی این طیف سیاسی اعلام کرده در تهران لیست انتخاباتی نخواهد داد و اجازه نمی‌دهد که هیچکس از نمایه اصلاح‌طلبی استفاده کند؛ باید بداند که در آینده مجبور به عقب‌نشینی در مقابل نظام اسلامی خواهد شد و از گُر گرفتن "آتش" در خیابانی که اصغرزاده به آن اشاره کرده، آبی برای اصلاحات و "فرماندهان فتنه اقتصادی" از قبیل حجاریان و تاجزاده گرم نخواهد شد.

گفتنیست، ستاد اصلاحات در حالیکه تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب فهرست انتخاباتی خود را ارائه کرده‌اند اما همچنان بر تحریم خاموش انتخابات، اصرار دارد و توسط چهره‌هایی مثل اصغرزاده و معین نیز مشغول تئوریزاسیون آن است.

***

1_ https://etemadonline.com/content/384765

2_ mshrgh.ir/1040447

3_ https://etemadonline.com/content/384769

4_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-871918

5_https://www.isna.ir/news/94090301713/

6_mshrgh.ir/1040447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    34 3
    بدخواهان مردم و نظام بابد معرفی شوند
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    8 2
    مشرق آمریکا به مرکز فرماندهی حشدالشعبی موشک زده. چرا خبرا رو نمیزنی؟
  • سید IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    49 3
    نفاق بخش جدایی ناپذیر نادان ترین قشر جامعه یعنی اصلاح طلبان تهوع آور است!! نمونه بارزش همین ابراهیم اصغرزاده!
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    32 4
    بخدا معاویه هم مسلمان بود و همه خلفای بنی امیه و بنی عباس هم مسلمان بودند چرا نباید بفهمیم معین و امثال او هم مسلمان هستند ولی اسلام انها مثل اسلام بنی عباس و بنی امیه است خداوند لعنتشان کند
  • US ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    55 4
    اصلاح طلبها که یا مظلوم نمایی میگفتند کاندیدا نداریم سومین لیست کاملشون را هم دادند. این جماعت برای رسیدن به قدرت به هیچ چیزی پایبند نیستند.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    5 20
    قراره با رای دادن ما چی تغییر کنه؟
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      42 2
      اگه واقعا از انتخاباتها احساس تغییر نداری و مثلا گرونی که روحانی تو بخش مسکن آورد رو احساس می کنی حتما رأی نده!
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    33 2
    اصلاح دست آموز غرب هستند می خواهند مثل غرب چماق وهویج داشته باشند اگر رای آوردند بگویند انخابات خوب اگر هم رای نیاوردن بگین ما انتخابات تحریم کرده بودیم
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    14 1
    هموطن زمان خانه تکانی مجلس از اشرافی های بی درد است یا علی بگو و دست یاری برسان. اغاز خانه تکانی دوم اسفند.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    4 0
    دکور 99 مجلس را خوب بچینیم حال یا با فرشی دستباف باارزش قدیمی فراموش شده و یا وسایل جدید به درد بخور. نمایندگان به درد نخور و وطن فروش مجلس را دور بریزیم.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    4 1
    اقای معین باید میگفت ارائه لیست با این دستاورد (اصلاحات) معنایی ندارد نه با این شرایط
  • هبوط آدم IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    5 0
    ولی احساس مسئولیت اصلی رو در دقیقه نود اصلاح طلبا خواهند کرد و با دادن لیست واحد در لحظه آخر و بازنشر لیست شون توسط سلبریتی های اجاره ای و بی بی سی و من و تو طرفداران شون از ترس رای آوردن دیوارکشا فوج فوج سر صندوقای رای میان و لیست اصلاح طلبا پیروز مطلق انتخابات خواهد شد و مجید انصاری هم رئیس احتمالی مجلس آینده میشه و نظام هم مست شادی از حضور حماسی مردم سر صندقهای رای
  • US ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    2 1
    ازتكرار يك عمل نتيجه هاى متفاوت حاصل نمى شود اصلاح طلبان چرا اين امر بديهى را نمى خواهند قبول كنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس