روزنامه های اصلاح طلب 27 بهمن

کارنامه لیست امید، خالی و غیرقابل دفاع است. سلفی حقارت، کمیته رفع حصر، اروپاگردی، وکیل الدوله بودن بجای وکیل المله بودن و...تنها بخشی از کارنامه غیرقابل دفاع لیست امید در مجلس دهم است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**روزنامه شرق: ایران آماده مذاکره با ترامپ است

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «ایران و آمریکا در صحنه برجام» به قلم «علی خرم» نوشت: «با تصویب برجام، جهان یکپارچه (بدون اسرائیل و اعراب) آماده پذیرش ایران در همه سطوح و ابعاد برای همکاری و گسترش روابط بودند. برای اولین بار، حکومتی در آمریکا بر کار سوار بود که اعتقاد داشت از راه دیپلماتیک، مذاکره و همکاری با ایران می‌تواند به نتیجه برسد و دفتر خصومت و دشمنی گذشته با ایران را ببندد اما در ایران برخی به جهت اینکه از ابتدا مخالف نزدیکی ایران و غرب و به‌ویژه با آمریکا بودند، تلاش کردند روند امور به طریقی رقم بخورد که برجام یک قدم جلو نرود بلکه با استفاده‌نکردن از موقعیت یا با نمایش تهاجمی در صحنه تبلیغات طوری عمل کنند که خود آمریکا و غرب از برداشتن گام‌هایی برای گشایش رفتار و روابط با جمهوری اسلامی منصرف شود و به‌این‌ترتیب گناه به گردن غرب و آمریکا بیفتد و زبان به انتقاد از این دستاورد تاریخی بگشایند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«دولت اوباما همه تلاش خود را به کار برد که از این موقعیت تاریخی برای کنارگذاشتن دشمنی و گشایش فصل جدیدی در روابط با ایران استفاده کند که چنین آرزویی به علت عدم آمادگی در داخل وصلت نداد...امروز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دنبال این است که ترامپ تحریم‌ها را کنار بگذارد و به برجام برگردد که ایران آماده مذاکره است».

اصلاح طلبان بارها مدعی شده اند که ایران، فرصت دوره اوباما را از دست داد و این فرصت سوزی موجب شد که برجام در دولت ترامپ از بین برود.

برخلاف این ادعا، اتفاقا برجام از همان اولین روز اجرا در دولت باراک اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش! به صورت فاحش نقض شد. چندی پیش «حسین مرعشی» از فعالین اصلاح طلب گفته بود:«همین برجام به نظر من اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود. مثلاً مسائل بانکی ما با سرعت کندی حل می‌شد که می‌توانست خیلی بیشتر باشد و ما می‌توانستیم با توجه به ظرفیت‌های کشور، قراردادهای سرمایه‌گذاری بیشتری با سرعت بالاتر امضا کنیم».

«عباس عبدی» از فعالین اصلاح طلب نیز چندی پیش نوشته بود:«به نظر بنده حتی اگر ترامپ هم نمی‌آمد و کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم در اجرای برجام دچار مشکل و حتی مشکلات بدتری می‌شدیم».

همچنین «احمد زیدآبادی» از فعالین اصلاح طلب چندی پیش گفته بود: «به نظر من اگر خانم کلینتون نیز در آمریکا به قدرت می‌رسید سرنوشت برجام مانند امروز بود و هیچ تفاوتی بین ترامپ و کلینتون در این زمینه وجود ندارد».

«جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما، در روزهای پایانی دولتش گفته بود، ما از طریق مذاکره و توافق، صنعت هسته ای ایران را از کار انداختیم و حالا نوبت دولت بعدی آمریکا است که این رویکرد را درخصوص توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران اجرا کند.

جان کری همچنین پس از خروج ترامپ از برجام گفت، اگر ما هم جای ترامپ بودیم از برجام خارج می شدیم، اما دونالد ترامپ زودتر از موعد این کار را انجام داد و باید ابتدا مذاکرات موشکی و منطقه ای را به نقطه مطلوب می رساند و سپس از برجام خارج می شد.

** دعوای اصلاح طلبان بر سر لیست؛گرامی مقدم: لیست کارگزاران،اصلاح طلبانه نیست

«اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب اعتماد ملی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«بنا نبود لیستی ارائه دهند که برخی احزاب اصلاح‌طلب به شدت منتقد برخی افراد آن لیست هستند و اصلا آنها را اصلاح‌طلب نمی‌دانند. ما انتظار داشتیم بر اساس مسلک و مرام حزب کارگزاران بین 12 تا 16 نفر را از بین نامزدهای خود انتخاب کنند و لیست دهند. ولی اینکه 30 نفر را پر کردند، مقداری از سوی رقبا سوال برانگیز است که چرا اصلاح‌طلبان که کاندیداهای مشخصی داشتند از ابتدا لیست ندادند».

گرامی مقدم در ادامه گفت:«رقبا این دقت نظر و انصاف را ندارند که بیش از دو سوم آنهایی که در لیست کارگزاران قرار گرفتند چهره‌های ناشناخته‌ای هستند. اینکه ناشناخته هستند یعنی نمی‌دانیم که دارای اندیشه اصلاح‌طلبی هستند یا نه. به همین دلیل است که من فکر می‌کنم انتظار اصلاح‌طلبان از کارگزاران برای انتشار لیست اصلاح‌طلبانه توقع بیجایی نبوده و کارگزاران ضمن اینکه می‌توانستند مرام و مسلک خود را به هر تقدیری بروز دهد اما باید ملاحظات اصلاح‌طلبان را نیز در نظر می‌گرفتند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت:« برای اینکه فرصت را از دست ندهیم، احزابی که می‌خواهند لیست بدهند به لیست محدود اکتفا کنند. چه اجباری است که 30 نفر لیست داده شود که قابل کنترل نباشد و پس از آن نیز ما اصلاح‌طلبان مثل داستان لیست امید 4 سال هزینه عملکرد آن لیست را بدهیم؟».

این روزنامه اصلاح طلب در تیتر اصلی شماره امروز نوشت:«لیست اصلاح طلبان تحت عنوان "ائتلاف برای مردم"،امیدها را زنده کرد».

گرامی مقدم به حزب کارگزاران گلایه کرده است که چرا «عملیات فریب» طیف اصلاح طلب مبنی بر نبود کاندیدا را با ارائه لیست 30 نفره در تهران ناکام گذاشت.

اصلاح طلبان که تا پیش از این با دروغ قلع و قمع شدن توسط شورای نگهبان، مدعی بودند که به هیچ عنوان لیست نمی دهند. حالا با تعدد لیست انتخاباتی در تهران مواجه شده اند.

تا اینجای کار، اصلاح طلبان حداقل 4 لیست برای تهران معرفی کرده اند. لیست کارگزاران، لیست «ائتلاف احزاب اصلاح طلب»، لیست حزب ندای ایرانیان و لیست خانه کارگر.

این احتمال وجود دارد که احزاب اصلاح طلبی همچون حزب مردم سالاری به دبیرکلی کواکبیان و حزب همبستگی و حزب اراده ملت و حزب اسلامی کار نیز در روزهای آینده لیست های جداگانه ارائه دهند.

مشرق پیش از این در چندین گزارش تاکید کرده بود که برخلاف ادعای اصلاح طلبان، این طیف با ترافیک کاندیدا مواجه است. بر همین اساس ترفند «کاندیدا نداریم» با سه هدف عمده صورت می گیرد؛ فریب رقیب، جذب آرای مردم با مظلوم نمایی و فرار از ارائه کارنامه لیست امید به مردم.

** سلفی حقارت،کمیته رفع حصر و...؛کارنامه خالی لیست امید در مجلس دهم

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «کارنامه آنان که نیستند» به بررسی کارنامه آن دسته از نمایندگان لیست امید مجلس دهم پرداخت که یا در انتخابات دوره یازدهم ثبت نام نکردند، یا ردصلاحیت شدند.

اعتماد در بخشی از این گزارش نوشت:«دوران فعالیت پروانه سلحشوری در پارلمان دهم سراسر مملو از نطق‌ها و اظهاراتی است که هرکدام به نوبه خود از درد و مشکلاتی می‌گوید که جامعه ایران با آن دست به گریبان است».

این روزنامه اصلاح طلب در بخش دیگری از این گزارش نوشت:«علی مطهری، فرزند سوم مردی است که او را "معلم انقلاب» می‌دانند"».

روزنامه اعتماد در این گزارش تصریح کرد:«الیاس حضرتی، در سال پایانی مجلس به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی انتخاب شد...او کنار سایر نمایندگان اصلاح‌طلب به‌واسطه نزدیکی‌اش به مهدی کروبی از جمله افرادی بود که بارها و بارها بر لزوم رفع حصر سخن گفت».

این روزنامه اصلاح طلب اذعان کرده است که «الیاس حضرتی» علیرغم اینکه عهده دار ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس بوده، بجای رسیدگی به مطالبات مردم و نظارت بر عملکرد دولت در حوزه اقتصادی، به دنبال دغدغه های قبیله ای خود مبنی بر رفع حصر سران فتنه بوده است.

روزنامه اعتماد اعتراض کرده است که چرا علی مطهری که فرزند سوم معلم انقلاب بوده، رد صلاحیت شده است. این در حالی است که نسبت داشتن با شهدای شاخص انقلاب، هیچگاه دلیل موجهی بر تایید صلاحیت افراد نیست.

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که پروانه سلحشوری، همواره از درد و مشکلات مردم سخن می گفته است. این در حالی است که سلحشوری تنها در یک قلم، با اشاره به مدل اغتشاش در کشورهای منطقه، مدعی شده بود که چرا مردم از خودسوزی افراد برای آشوب و التهاب در کشور بهره نمی برند!

سلحشوری همچنین در یکی دیگر از اظهارات خود، همسر دوم نجفی-شهردار اسبق اصلاح طلب تهران- که با سلاح غیرمجاز توسط وی به قتل رسیده بود را آماج تهمت و توهین قرار داد و «قاتل یک زن» را در جایگاه قهرمان نشاند.

وی در اظهارنظری دیگر مدعی شد که مردم عراق و سوریه، ایران را لعن و نفرین می کنند. سلحشوری هیچگاه کوچکترین توجهی به مطالبات و مشکلات مردم نداشت و برخلاف رسالت نمایندگی خود، با شانه خالی کردن از نظارت بر عملکرد دولت، صرفا به سیاه نمایی و بن بست نمایی وضع کشور و دعوت مردم به اغتشاش و آشوب اقدام می کرد.

کارنامه لیست امید، خالی و غیرقابل دفاع است. سلفی حقارت، کمیته رفع حصر، اروپاگردی، وکیل الدوله بودن بجای وکیل المله بودن و...تنها بخشی از کارنامه غیرقابل دفاع لیست امید در مجلس دهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    73 0
    مذاکره نمی کنیم روزنامه شرق خان .
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      3 0
      این علی خرم انگار برای غرب و امریکا خیلی دلش تنگ شده طفلکی چقدر با بغض نوشته نذاشتن مذاکره کنیم.. خدا با ترامپ محشورت کنه خرم
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      5 0
      مرگ بر آمریکا
  • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    80 0
    این اصلاح طلبان می دانند دوره قبل چیزی نکاشته اند تا این دوره درو کنند بخاطر همین از همین الان دنبال راهکارهایی برای کم کردن تلخی شکست هستند.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    0 65
    ظریف،سردار ملی ایران است.به او اعتماد داشته باشید.اینقدر امیرکبیر عصر حاضر را تخریب نکنید
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      64 0
      واقعا ظریف امیرکبیرعصر چقدراین حرف باحال مثل یک جوک خخخخخخخخخخخ
    • سید IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      57 0
      هرچه نادان تر اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر تهوع آورتر
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    49 0
    این اصلاح طلبان عشق مذاکره دارند غش می کنتد برای مذاکره خیلی نیست که ترامپ به انها بابت مذاکره نه مرسی چقدر کم حافظ تشریف دارند
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    47 0
    کسانی که دراین شرایط دم ازمذاکره باامریکامیزنندیاخائنندیافاقدشعورومعنی حرفشان رانمیفهمندچراکه طرف انرابه ترس وضعف ماتعبیرمیکندامروزدم زدن ازمذاکره یعنی تشویق دشمن به حمله وجنگ...بنظرمیرسدمردم چاره ای ندارندجزاینکه چوب وچماق به دست گرفته ودهن طرفداران مذاکره رابرای همیشه خردکننداین حرفهابرای مملکت هزینه داردشهات حاج قاسم یکی ازین هزینه هاست....لعنت بردهنی که بی موقع بازشود....اینهادشمن رهبرندوتکلیفشون بایدروشن بشه....
  • SE ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    55 0
    احمقهای عاشق مذاکرههای ذلت آور! استکبار منتظر است شما زانو بزنید تا با قساوت و پوسخند پیروزمندانه و متکبرانه گردن عزت ملت ایران را بزند.
  • DE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    53 1
    روزنامه شرق: اصلاح طلبچی های ایران آماده مذاکره با ترامپ هستند/ دعوای اصلاح طلبان بر سر لُفت و لیس ...
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    1 0
    .‌‌‌...خوردی..‌‌.!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس