روزنامه

اصلاحات به هیچ عنوان حاضر نیستند که کوچکترین اشاره‌ای به «کارنامه سیاه عهدشکنی‌های آمریکا» داشته باشند. این طیف همواره توپ را در زمین داخلی انداخته و مدعی هستند ایران مقصر است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تقلای اصلاح‌طلبان برای دیدار روحانی و ترامپ

روزنامه شرق در تیتر یک شماره امروز نوشت:

«احتمال حضور همزمان ۲ رئیس جمهور؛ ترامپ و روحانی در شورای امنیت».

روزنامه آفتاب یزد نیز در مطلبی با عنوان «دعوت آمریکایی از روحانی» نوشت:

«"قاسم محبعلی" مدیرکل وزارت خارجه در دولت اصلاحات درباره اظهارات"نیکی هیلی" مبنی بر موافقت آمریکا با حضور ایران در نشست سران کشورهای عضو شورای امنیت به آفتاب یزد گفت:

"به نظر می‌رسد که این اظهارات برای تحت فشار قراردادن ایران باشد؛ زیرا آمریکا با توجه به فضای سیاسی کنونی در ایران مطمئن است که روحانی نمی‌تواند در این نشست حضور داشته باشد؛ بنابراین درصدد است که از این تبلیغات در میان کشورهای دیگر علیه ایران استفاده کند تا بگوید ما آماده مذاکره با تهران بودیم اما ایرانی‌ها آماده مذاکره و قادر به حل و فصل اختلافات میان دو کشور نیستند...اگر چه اکنون امکان دیدار و حل و فصل اختلافات میان دو کشور وجود ندارد اما در نهایت ایران و آمریکا باید روزی اختلافات سیاسی خود را حل کنند».

اصلاح طلبان به هیچ عنوان حاضر نیستند که کوچکترین اشاره‌ای به «کارنامه سیاه عهدشکنی‌های آمریکا» داشته باشند. این طیف همواره توپ را در زمین داخلی انداخته و مدعی است که مشکلات میان ایران و آمریکا به دلیل اقدامات اشتباه ایران است!

این جماعت حالا به دنبال زمینه سازی برای توجیه دیدار روحانی و ترامپ است. این در حالی است که رویکرد مذاکره مستقیم با آمریکا در دولت یازدهم و در موضوع هسته‌ای اجرا شد. «علی اکبر صالحی» -فروردین ۹۷- گفت: «ما در مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم، با آمریکا مذاکره می‌کردیم نه مجموعه ۱+۵». تعداد دیدارهای دوطرفه «محمد جواد ظریف» ــ وزیر خارجه ایران ــ و «جان کری» ــ وزیر خارجه وقت آمریکا ــ در مذاکرات هسته‌ای به‌حدی زیاد بود که تعجب رسانه‌های خارجی را در پی داشت. مذاکره مستقیم با آمریکا تا جایی پیش رفت که پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای ظریف و کری در ژنو، مکالمه تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای روحانی با اوباما و دست دادن ظریف و اوباما در صحن سازمان ملل نیز به آن اضافه شد.

روحانی پس از مکالمه تلفنی با رئیس جمهور وقت آمریکا در اظهارنظری عجیب گفت که اوباما را فردی مؤدب و باهوش می‌بیند.

پس از این ارتباطات ویژه، روحانی «حمید ابوطالبی» ــ معاون سیاسی دفتر خود ــ را به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی کرد؛ اما دولت اوباما در اقدامی گستاخانه سفیر ویژه و مخصوص روحانی را تروریست نامید و با وجود همه تلاش‌ها حاضر نشد برای ابوطالبی ویزا صادر کند!

دولت اوبامای دموکراتِ مؤدب! و باهوش! در ادامه، گستاخی‌های خود علیه ایران را با غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران و تمدید قانون‌های تحریمی آیسا و وضعیت اضطراری علیه ایران و دیگر قوانین تحریمی تکمیل کرد.

در شرایط فعلی دولت ترامپ با هدف کارنامه سازی در حوزه سیاست خارجی شدیداً نیازمند اجرای یک نمایش سیاسی است؛ بنابراین مقامات ارشد دولت ترامپ تقلا می‌کنند تا روسای جمهور ایران و آمریکا در یک قاب قرار بگیرند. هدف آمریکا از این اقدام نه مهیاشدن بستر مذاکره، بلکه نمایش تسلیم ایران و مقدمه چینی برای تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مؤلفه‌های قدرت کشورمان است.

نکته قابل تأمل اینجاست که یک جریان خاص سیاسی، در نقش همکار داخلی به دنبال اجرایی شدن این اقدام ضد ایرانی است.

** کیانوش راد: بی عملی و انفعال دولت، جو روانی منفی ایجاد کرده است

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «بی عملی دولت، بی اعتمادی مردم» به قلم «محمد کیانوش راد» نوشت:

«دولت باید تحرک بیشتری در جهت حل مسائل و دادن پاسخ‌های اقناعی به مردم داشته باشد. مردم این روزها در حل مشکلات اقتصادی با دولت همراهی نمی‌کننداگر اعتماد مردم به اقدامات دولت متوجه شود، در این صورت وضعیت روانی جامعه بهتر می‌شود و اعتماد بیشتری حاصل می‌شود. در غیر این صورت سیر صعودی افزایش قیمت‌ها طبیعی خواهد بود. دولت باید با قاطعیت، جدیت و ارتباط روزانه از طریق سخنگوی دولت که اکنون وضعیت تعلیق است، با مردم سخن بگوید. اتفاقاً همین امر یکی از ضعف‌های دولت در شرایط فعلی است. دولت باید به گفت‌وگو و اطلاع‌رسانی صریح در جهت اقدامات انجام شده به مردم مبادرت کند. بی‌عملی، انفعال یا حداقل بی‌اطلاعی مردم از اقدامات دولت می‌تواند به بی‌اعتمادی مردم منجر شود».

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت:

«در شرایط کنونی دولت باید به‌طور جدی درصدد حل مشکلات موجود باشد. بی‌عملی و انفعال به اندازه تصمیمات نادرست می‌تواند باعث ایجاد جو روانی منفی شود».

گفتنی است سه‌شنبه ۲۶ تیرماه آخرین جلسه سخنگوی دولت-نوبخت- با خبرنگاران برگزار شد. در حال حاضر حدود یک ماه است که دولت سخنگو ندارد. این در حالی است که دولت می‌توانست یک نفر را به طور موقت به عنوان سخنگو انتخاب کند تا سر فرصت سخنگوی اصلی انتخاب شود اما حتی این کار هم انجام نشد تا نشان دهد دولت برنامه‌ای برای حرف‌زدن با افکار عمومی ندارد. این رویکرد به بی‌اعتنایی دولت به افکار عمومی تعبیر می‌شود.

پس از تشدید التهابات و مشکلات اقتصادی بود که دولت به وسیله رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به مردم وعده تغییر تیم اقتصادی را داد، اما در شرایطی که مردم و کارشناسان منتظر تغییر در تیم اقتصادی دولت بودند، در اقدامی عجیب و تامل‌برانگیز، به جای تغییر در تیم اقتصادی یکی از کلیدی‌ترین پست‌ها در زمان فعلی، یعنی سمت سخنگویی دولت خالی ماند تا دولتی که در زمان داشتن سخنگو هم سکوت پیشه کرده بود، بیشتر در این برهه ساکت بماند.

خالی ماندن پست سخنگویی در دولت باعث چندصدایی و غیررسمی بودن اظهارات دولتمردان می‌شود. در غیاب سخنگو، رسانه‌ها مجبور هستند تا عطش مردم درخصوص وضعیت اقتصادی کشور را در مصاحبه با دیگر دولتمردان رفع کنند؛ موضوعی که در آن اشکالات بسیاری وجود دارد و ابهام‌آمیز سخن گفتن از جمله آسیب‌های این روند است.

** دانشور: شورای شهر پنجم در انتخاب شهردار درست عمل نکرد

«فاطمه دانشور» عضو اصلاح طلب شورای شهر چهارم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«یکی از بزرگترین نقدهای وارده به شورای پنجم، همین انتخاب شهردار بود که به درستی انجام نداد. در این فواصل یکساله طبیعی است که این افرادی که انتخاب شدند و بعد کنار گذاشته شدند یا رفتند، نتوانند برنامه‌های خود در حوزه مدیریت شهری را پیش ببرند و آن را عملیاتی کنند. یک نقد دیگر این است که در دوره شهرداری قالیباف مانده‌اند و فقط از مفاسد دوره قالیباف سخن گفته می‌شود».

گفتنی است چندی پیش «فاطمه دانشور»، خبر «لیست فروشی» شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر پیشنهاد ۲ میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاح‌طلبان را رسانه‌ای کرد. پس از آن روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، خبر لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر پنجم را تأیید و تصریح کرد که دبیرکل حزب کارگزاران در این خصوص نقشی کلیدی داشته است

«دانشور» همچنین چندی پیش در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «نه تنها در دولت بلکه در شهرداری و شورای شهر هم از نیروهای متخصص استفاده نشد. حتی در روش و منش شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تخصص‌سالاری جایگاهی ندارد».

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح طلب قانون در مطلبی نوشته بود: «یک سال از دوره شهرداری تهران در زمان ریاست اصلاح طلبان بر شورای شهر تهران گذشته است و مردم هیچ اقدام ویژه‌ای از این تیم مشاهده نکرده‌اند واگر قرار است در ادامه نیز وضعیت به همین شکل پیش برود در آینده برای انتخاب دوباره در انتخابات با مشکل روبه‌رو خواهند شد».

حکایت ناکارآمدی شورای پنجم شهر تهران هر روز شکل تازه‌تری به خود می‌گیرد، مناقشات بی‌پایان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان و کارگزاران بر سر تملک و بلعیدن این شورای مردمی که در نظر آنان به یک بنگاه اقتصادی می‌ماند درحالی صورت می‌پذیرد که حتی یک عضو غیراصلاح‌طلب در شورای شهر پنجم وجود ندارد! حالا این زدوخوردها هشدارها را درباره سرنوشت شورای شهر پنجم که لیست آنها به اعتراف برخی از اصلاح‌طلبان با دریافت پول بسته شده است را افزایش داده و زنگ خطر را برای جریانی که تجربه شکست در شورای اول را داراست به صدا درآورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • منصف IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    8 3
    برای نمایش است عزیزم. شما این را هم میدانید و شاید بهتر از من بدانید که آمریکایی‌ها احتیاج دارند به ظاهر مذاکره‌ی با جمهوری اسلامی. دولتهای آمریکا همه احتیاج دارند نمایش بدهند که ما جایی مثل جمهوری اسلامی را کشاندیم پای میز مذاکره؛ این چیزی است که نیاز دارند..
    • IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      2 0
      دقیقا چه نیازی دارن میشه یکم بیشتر توضیح بدی؟ درسته که میگن کل دنیا شدن لنگ جمهوری اسلامی؟!
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    7 13
    مسئولان مردم را ازدست داده اند اما هنوز مردم اینها را از دست نداده و انقلاب را دوست دارد. مسئولان انقلاب را نابود کرده اند و اما مردم انقلاب دارند حفظش میکنند
  • سید IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    6 5
    جمعی به شدت تهوع آور و به نام اصلاح طلب!
  • محمد IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    6 0
    اصلاح طلبان و روزنامه هاشون بایدم واسه مذاکره ی روحانی و ترامپ تبلیغ کنن چون فقط اینجوری می تونن از شمشیر عدالت قوه ی قضائیه فرار کنن و به فسادشون ادامه بدن! احتکارکنندگان فعلی تو ایران همینطور دو گروه خودروسازی اصلی ایران جزو باند خودشون هستن
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    3 3
    سوسولگرایان بدانند که اگر روحانی هم حاضر به مذاکره بشود ودوباره ترامپ با یک حرکت ته مانده شخصیتی روحانی را حراج خواهد کرد منتظر باشید تا زمان ثابت کند
    • IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
      2 0
      سوسولگرا که خودتونید
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    0 0
    حاوید اصلاحات تا ابد الآباد
  • محمد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    0 0
    الهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخرتابع له علی ذالک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس