آقای روحانی! 147000000000 دلار کجاست؟!

روحانی(دی ۹۴):تعهدی که آمریکا درباره برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست. این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی ندارد که چه دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، هر دولتی که باشد به این چارچوب متعهد است.

سرویس سیاست مشرق-  این روزها برخی مقامات ارشد دولت، در بیان اظهارات خود دو مسئله را به عنوان سرفصل های اصلی انتخاب کرده اند؛ اول حمله به شورای نگهبان و دوم کارنامه سازی برای دولت.

برای نمونه، آقای روحانی که ۵ دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده(دوره اول تا پنجم مجلس) و ۲ دوره نماینده مجلس خبرگان بوده(دوره سوم و دوره فعلی) و ۲ دوره نیز رئیس جمهور بوده است(دولت های یازدهم و دوازدهم) و به عبارتی ۹ بار از طریق سیستم انتخابات- از جمله نظارت استصوابی شورای نگهبان- انتخاب شده است، این روزها با حمله به شورای نگهبان، این نهاد را به سیاسی کاری متهم کرده و در توئیتی از هشتک عجیب «انتخابات تشریفاتی»! استفاده کرده است.

وی همزمان با حمله به شورای نگهبان، به تعریف و تمجید از کارنامه دولت پرداخته و منتقدان را فاقد انصاف معرفی کرده است. در همین رابطه رئیس جمهور- ۸ بهمن ۹۸- در آیین بهره برداری از طرحهای صنعت آب و برق استان تهراندر شهرستان پاکدشت گفت: «دستگاه‌های تبلیغاتی ما یک مقدار کم کاری دارند. ما باید برای مردم توضیح و شرح دهیم که در این شرایط سخت و مشکل چگونه همه دست به دست هم دادند. از این تفکرات، تخیلات و توهمات کودکانه باید یک مقدار فاصله بگیریم؛ برخی می‌گویند برخی از طرح‌ها را نباید توضیح بدهیم چون دولت محبوب و قوی می‌شود»!

روحانی همچنین در هفته های گذشته- ۲۶ دی ۹۸- در جمع مدیران بانکی کشور در مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: «امروز در انرژی اتمی هیچ محدودیتی نداریم و از نظر وضعیت هسته‌ای وضع‌مان بهتر از قبل برجام است. امروز غنی‌سازی بیشتر از آن موقع انجام می‌شود و ما دست روی دست نگذاشتیم. شرایط ساده نیست اما متوجه هستیم که دنیای سیاست، امنیت و اقتصاد باهم ارتباط تنگاتنگ دارند».

وی در ادامه گفت: «در اقتصاد نیز ما در دولت راهی را شروع کردیم و گفتیم که باید ابتدا تورم را کاهش دهیم...ما در دولت تلاش کردیم تا ابتدا تورم را کاهش دهیم و در سال ۹۲ کاهش تورم را شروع کردیم. سال ۹۳ شاهد رشد تورم بودیم و مسیر از منفی به سمت مثبت حرکت کرد...امروز با تلاش‌های انجام شده به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده و این کار بزرگی است که برغم همه سختی‌ها انجام شده در حالی که قبل از دولت ما اشتغال خالص در سال ۱۰ تا ۱۲ هزار شغل بوده است».

**روحانی(دی ۹۴):هر دولتی در آمریکا بر سر کار باشد، به چارچوب برجام متعهد است!

اما این روزها مقارن با چهارمین سالروز اجرای برجام است. در روزهای پایانی دی ۹۴ و نیمه اول بهمن ماه، دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب در اظهارنظرها و گزارش های متعدد به تعریف و تمجید از برجام پرداخته و تاکید داشتند که به واسطه اجرای برجام، فتح الفتوحی عظیم در سالهای بعد رخ خواهد داد.

نکته قابل توجه اینجاست که هم دولتمردان و هم فعالین اصلاح طلب- که خود را مسلط به زبان دیپلماسی معرفی می کردند- تاکید داشتند که دولت های بعدی در آمریکا به هیچ عنوان نمی توانند از چارچوب برجام خارج شوند!

در همین رابطه، آقای روحانی- ۲۷ دی ۹۴- در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران گفت: «تعهدی که امروز آمریکا در رابطه با برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست، نه این دولت و آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی ندارد که چه دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، هر دولتی که باشد به این چارچوب متعهد است».

در روزهای پایانی دی ماه ۹۴، روزنامه های اصلاح طلب با تیترهایی همچون «فروپاشی تحریم»، «تحریم ها به تاریخ پیوست»، «صبح بدون تحریم»، «خلاص شدیم، سلام بر ایران بی تحریم»، «تحریم تمام شد»، «پیروزی تدبیر بر تحریم»، «تحریم ها هم رفت»، «اینک بدون تحریم»، «سپیده دمید»، «توافقات گسترده سیاسی و اقتصادی با لغو تحریم ها»، «سد تحریم شکست»، «برچیده شدن ظریف تحریم ها»، «مجوز فروش بوئینگ به ایران؛ اوباما دستور مستقیم داد» و...به استقبال از برجام رفتند.

دولتمردان و اصلاح طلبان تاکید کردند که به واسطه برجام، ضمن لغو تمامی تحریم های ایران- از جمله تحریم های بانکی و مالی و نفتی و...- گشایش های عظیم اقتصادی نیز رخ خواهد داد.

اما به اذعان دولتمردان، نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه بر دامنه آن نیز افزوده شد. در پسابرجام، فروش نفت ایران و ارزش پول ملی کاهش یافت و سفره مردم نیز کوچک شد.

به عبارت دیگر، برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشت و به دلیل عدم اجرای ۲۸ شرط ابلاغی توسط دولت، تنها محدودیت ها و خسارت های توافق هسته ای نصیب مردم ایران شد!

**درآمد حاصل از برجام کجاست!؟

پیش از توافق و اجرای برجام، دولتمردان و فعالین اصلاح طلب مدعی بودند که هر روز تاخیر در رسیدن به توافق و اجرای آن، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ضرر به کشور وارد می کند.

به عنوان نمونه، «اکبر ترکان» مشاور وقت روحانی در سال ۹۴ گفته بود: «هر روز تاخیر در اجرای برجام، ۱۰۰ میلیون دلار ضرر به کشور وارد می کند».

اکنون از ۲۷ دی‌ماه سال ۹۴ که برجام اجرا شد، بیش از ۴ سال، یعنی حدود ۴۹ ماه و به عبارتی حدود ۱۴۷۰ روز سپری شده است.

سایت دولتی «خبرآنلاین» - ۱۴ مهر ۹۸- در گزارشی با عنوان «برجام زنده است، راه تفاهم بسته نیست» نوشته بود: «با مرور اظهارات روحانی رئیس جمهوری کشورمان در مورد برجام و بررسی اجمالی فضای موجود به ویژه تحرک اتحادیه اروپا برای بازگرداندن آمریکا به میز مذاکره ۱+۵ با ایران میتوان اذعان نمود؛ برجام زنده است و همه طرف ها خواستار حفظ و ادامه این توافق جامع بین المللی، با لغو تحریم های غیر موثر و یکجانبه آمریکا علیه ایران هستند».

براساس ادعای حامیان دولت، برجام هنوز زنده است و طبق ادعای قبلی آنها مبنی بر خسارات روزانه عدم اجرای توافق، فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است.

با این حساب با سپری شدن حدود ۱۴۷۰ روز، سود حاصل از برجام حدود ۱۴۷ میلیارد دلار خواهد شد.

حال آقای روحانی باید پاسخ دهد که در شرایطی که رسانه های دولتی مدعی هستند که برجام زنده است، پس ۱۴۷ میلیارد دلار سود ناشی از اجرای توافق کجاست!؟

در حال حاضر دولت روحانی در هفتمین سال فعالیت خود قرار دارد. هر طور حساب و کتاب کنیم، باز هم به این نتیجه می رسیم که اکنون «زنگ حساب دولت» است و نه بازی انتخاباتی.

افکار عمومی در انتظار گزارش عملکرد است. در این میان، نه اظهارات جنجالی درباره شورای نگهبان و نه دستاوردسازی از اقدامات دولت نمی تواند افکارعمومی را درباره سوال اصلی خود قانع کند. سوال اصلی افکار عمومی این است که دولت روحانی در هفت سال اخیر در راستای بهبود وضعیت معشیت مردم چه کرده است!؟ آیا دولت اقدامات خسارت بار خود در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی را تغییر داده است!؟ آیا دولت در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن، آرایش جنگی به خود گرفته است!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 31
  • شیخی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    176 1
    سلام : صبح بخیر جناب آقای روحانی ؛ با این توصیف برجام شما ممکنه رئیس جمهوری بعدی نخواد با آمریکا مذاکره کنه آن وقت تکلیف چیست . ؟؟ مثل اینکه شما خودتو بخواب زدی و بیدار هم نخواهی شد .
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      154 0
      چقدر برجام برجام میکردن این اصلا طلبها...همش برجام برجام پس چی شد؟
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      4 139
      برجام سایه جنگ را از سر ایران دور کرد
    • چکامه ادیب IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      122 1
      ترور شهید سردار سلیمانی هم از نتایج برجام خانمان سوز است هر وقت به این غربی ها امتیاز دادیم آنها را جسورتر و گسناخ تر و حیوان تر کردیم
    • ايراني قهرمان IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      108 1
      تا حالا كسي حساب كرده چقدر هزينه و حق ماموريت اعضاي تيم مذاكره كننده شد. هر نفر چند صد سكه و نشان افتخار ملي گرفتند!!! استعفا نخواستيم لااقل پولها و سكه‌هايي را كه بابت كار نكرده به جيب زديد، برگردونيد. حرومه بوخودا
    • میرک IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      12 0
      هرگزبیدارنخواهدشدخیالتان جمع باشه.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      19 0
      روحانی باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد ؟!
  • ناشناس IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    133 1
    عواید برجام رفته به جهنم، علی برکت الله
    • معاویه IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      14 0
      حالا میفهمم معاویه کی بود و چه کرد!!!!!!!
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    137 1
    عواید برجام تو جیب اونایی که ۱۸ میلیارد دلار ۴۲۰۰ جهانگیری گرفتن
  • چکامه ادیب IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    118 0
    وقتی اخبار گوش میکنم و صحبت های ایشان را اصغاء میکنم از شدت ناراحتی مغز استخوانم تیر می کشد و دست به دعا بلند میکنم براستی که سیاست بازی پررویی و وقاحت می خواهد و الحمدالله و إلیه المشتکی
  • آرش IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    145 0
    برجام فقط و فقط یک حسن داشت. شناخت اسهال طلبان خائن به مردم ساده اندیش.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    4 148
    با قوم مرتجعی مواجه هستیم که معتقدن مردم باید فشار تحریم رو تحمل کنند تا ما توی کشور های منطقه ماجراجویی کنیم
    • چکامه ادیب IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      110 1
      چرا سفسطه میکنی دوست عزیز کدام ماجراجویی؟ ما مسلمانیم و حضرت علی علیه السلام فرمود کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا دفاع از مظلوم ماجراجویی نیست بلکه عین بندگی خداست مرتجع کسانی هستند که به شما آدرس غلط میدهند مشکلات کشور فقط و فقط راه حل داخلی دارد و مذاکره و سازش باعث وضع فلاکت بار الان ایران شده است و الحمدالله و إلیه المشتکی
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      71 0
      عراقچی=پایبندی به برجام باعث افزایش تحریمها شد!
    • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
      4 0
      تو بدبخت چقدر ساده ای آمریکا لخت میکنه ولی چیزی نمیده.
    • پويا نوري IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
      7 0
      افراد حقيري مثل تو كه با تكه ناني همه چيز را فراموش ميكنند باعث سرافكندگي كشور بزرگي مثل ايران هست كه هميشه مرزهايش ساحل مديترانه بوده و با غربيها سرشاخ بوده چه زمان هخامنشيان چه زمان اشكانيان و چه زمان ساسانيان ، من از اون افرادي هستم كه به كشورم و به مذهبم افتخار ميكنم حضرت علي (ع) در نهج البلاغه ميفرمايند، اگر خواهان صلحي همواره براي نبرد آماده باش ، شما افراد زبون نه دنيا را داريد نه آخرت را چون هميشه كاسه گدايي بدست ، دنبال آمريكا و غربيها در حال دويدن هستيد
  • حسين IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    74 0
    فقط ميتونم بگم زارت ديديم برجامتان را
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    93 0
    دمش گرم امضای کری تصمینه . خاک تو سرت که هنوز بعد از مدتها زندگی در امریکا هنوز نه امریکا را شناخته ای نه اروپا را
  • اسی خطر IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    113 0
    نمی دونم چرا هر وقت این یارو رو میبینم یاد ابوموسی اشعری میفتم
  • آرش IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    112 2
    با سلام. من بع عنوان کسی که به این آقا رای دادم اول از همه از خدا و بعد، از امام زمان ،از رهبر انقلاب ،از شهیدان انقلاب و خانوده هایشان ، از شهیدان ۸ سال دفاع مقدس و خانواده هایشان ، از شهیدان مدافع حرم و خانواده هایشان به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و خانواده محترمشان ، از مستضعفین و از مردم ایران حلالیت می طلبم و تقاضای عفو دارم. بچه بودم و خام و با حرف های قشنگ گول خوردم. مردم حلالم کنید. سعی می کنم با آگاه کردن نسل خودم و اطرافیانم این اشتباه بزرگ را جبران کنم.
  • حمید IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    1 123
    آخی بدبختها چقدر از برجام سوخته اید و کاری هم نمیتوانید بکنید ولی یک کار میتوانید بکنید بقول مرشدتان آب را بریزید آنجایتان که میسوزد
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
      14 0
      تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
  • حسين DE ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    99 0
    آقاى حسن آقا : يادته آنروزى كه با سلام و صلوات با دبدبه وكبكبه وبا غرور و نخوت وبا لبخند مغرورانه جلوى ميكروفون ودر برابر دوربينهاى تلوزيون گفتى سه تا گل زديم دو تا گل خورديم يادته؟ يك الف بچه هم ميدونه در يك بازى فوتبال تيمى كه سه تا گل زده ودو تا گل خورده يعنى برنده شده ،خب حالا چى دارى بگى آقاى هميشه بازنده ؟ مشرق جان خودت چاپ كن.ممنونم
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    69 0
    هركس حق مردم روخورده خدا از بيني اش ميريزه بيرون
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    92 0
    اب و صابون بیاریم آقای روحانی؟؟
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    80 0
    کل تاریخ رو ورق بزنی لجن تر و ننگین تر و خسارت بارتر از برجام محاله پیدا کنی
  • جلیل IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    17 0
    برجام قصه از پیش تعریف شده ای برای آسوده خیال شدن دشمن و فشار بیشتر بر ایران بود . امروز کفار صنعت موشکی ما را هدف گرفته و عناصر داخلی هم میدانند که واگذاری قدرت موشکی ، یعنی حمله نظامی دشمن تروریست ، به ایران .
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    12 0
    گند برجام در امده و بوی تعفنش به هوا برخاسته
  • اردکان IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    17 0
    روحانی باید محاکمه شود .این همه پول کجا رفته؟ خودش گفت روزی اینقدر داریم ضرر می دیم پس این پولا کجا رفته؟
  • SE ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    16 0
    قدیما میگفتند مطرب جماعت پررو هستند اما اصحالات ثابت کرده در پررویی و جشم سفیدی همپای دوستانشان یانکی جماعت هستند
  • عمو جواد IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    1 2
    تمام عواید برجام موشک شد.... درست مثله درآمدهای کلان نفتی محمودی
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
      0 0
      پس ما را بگو که خیال می کردیم پورشه ها و لباسهای فرزندان مظلوم وزرا شده بود!
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    4 0
    دولت روحانی در سیاست خارجی خیلی ضعیف هست
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    0 1
    تفکر پوسیده هیچ وقت نمیتونه به این سوال‌ها جواب بده، مشرق در واقع چیزی نیست از برجام این کف دست بکن چیزی بود والا.!
  • سید عبدالرضا IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    2 0
    این اشتباه است که دوستان می گویند بدتر و ذلت بارتر و ننگین بارتر از برجام نیست و اشتباه است که فکر کنیم دیگر در هیچ عصری آدمهایی در این کره خاکی به این درجه از حماقت نمیرسند ، در واقع تاریخ در هیچ دوره و عصری نمی تواند خفت بارتر از خرید کود انسانی ( بخوانید مدفوع)یک ملت از ملت دیگر را در خود ثبت کند و این افتخار دولت جناب زبان دیپلمات دانمان است که از ترکیه کود انسانی خریداری و وارد کردند، واقعا همین مردم تهران نمی توانستند چندین برابر از آن را روزانه برایشان تولید کنند؟!
  • چریک پیر جنگهای نامنظم شهید چمران IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    3 0
    روحانی(دی ۹۴): هر دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید به برجام متعهد است..... ای بابا جناب شیخ حسن مثل اینکه نمیدانی نتیجه بازی شطرنج با گوریل زدن زیر میز شطرنج توسط گوریل است.
  • پويا نوري IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    3 0
    جناب 16:07موشكها هستند كه سايه جنگ را از سر مردم دور كردند كه احمق ترين رئيس جمهور آمريكا هم جرات جواب به ايران را ندارد ، نه خنده هاي مصنوعي ظريف و نه التماسهاي اصلاح طلبان براي غربيها ارزشي ندارد ، برجام همان هويجي ست كه شما حتي وقت گاز زدن آن را پيدا نكرديد
  • صاحبعلی‌کلامزاده IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    3 0
    بسمه‌تعالی‌براستی‌اقای‌روحانی‌خسته‌نباشی‌از.؟بردشتن‌تحریمهاچه‌خبرایاوقتش‌نرسیده‌تامیوه..ان‌رابچینیم
  • محمدحسین IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
    2 0
    تو رو خدا مردم این کشور آنقدر معطل وعده های مزخرف و الکی نکنید، ما زندگی رویایی که شما به ما نشان می دهید نخواهیم، باید پیش کی بریم؛ لطفاً یه مقدار تلاش کنید تا ایران خودمون بسازیم ، درسته با سرعت خیلی کمی انجام میشه ولی توی تاریخ بهمون نمی گن این دوره و این نسل فقط سرمایه کشور هدر دادند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس