روزنامه های اصلاح طلب 6 بهمن

اصلاح طلبان تا همین چند هفته پیش تاکید داشتند که مجلس در رأس امور نیست و مجلس هیچ نقشی در امور کشور ندارد. حالا همین طیف برای حضور در مجلس، سر و دست می شکند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اسکلت برجام هم از نبودن آن مفیدتر است

«مجید تفرشی» در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «به نظر می‌رسد که دولت انگلیس رفته رفته مواضع خود را در بحث برجام تغییر می‌دهد، آیا به نظر شما انگلیس در این زمینه رویکردی نزدیک به امریکا را دنبال می‌کند؟» گفت: «در یک جواب تک کلمه‌ای می‌توان گفت بله، ولی با یک کلمه نمی‌توان به این موضوع پاسخ داد. برجام توافقی است که در عمل از آن چیز زیادی باقی نمانده، اما من معتقدم که در وضعیت کنونی، اسکلت برجام هم از نبودن آن مفیدتر است».

تفرشی در بخشی دیگری از این مصاحبه گفت: «اکنون رویکرد انگلیس در زمینه توافق هسته ای بر دو اصل استوار است. نخست اینکه فعلا در برجام باهمین شرایط باقی بماند و دوم اینکه به سمت متقاعد کردن طرفین ذی‌نفع برجام برای مذاکره جهت رسیدن به یک توافق جدید با رویکردی جدید قدم بردارد، تا دغدغه‌های دیگر امریکا از بین برود و ترامپ به خواسته‌ خود برای یک توافق جدید پر سر و صدا با ایران برسد...انگلیس تصور می‌کند که توافق جدید می‌تواند راهکاری برای خروج از بن بست باشد».

در اوج مذاکرات هسته ای و در شرایطی که مقامات آمریکایی تاکید داشتند که «توافق نکردن، بهتر از توافق بد است»، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در اظهارنظری عجیب و تأمل برانگیز گفت:«هر توافقی، بهتر از عدم توافق است»!

برجام امضا شد. دولت آقای روحانی در بازه ای ۲ ماهه و در حالی که طرف مقابل هنوز هیچکدام از تعهدات خود را انجام نداده بود، تمامی تعهدات خود را به سرعت انجام داد. عجله دولت در اجرای تعهدات به حدی بود که تعجب رسانه های غربی را در پی داشت.

روزها و هفته ها گذشت، خبری از اجرای تعهدات طرف مقابل نبود. اما مقامات دولت اعلام کردند که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و ایران از اجرای برجام اطمینان دارد». توافق هسته ای بارها و بارها هم در دولت اوباما و هم دولت ترامپ به صورت فاحش نقض شد.

در اردیبهشت ۹۷، آمریکا به صورت رسمی از برجام خارج شد. اروپا نیز به صورت عملی از توافق خارج شد. پیش از آن و در برهه ای که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده بود- مهر ۹۶- ظریف صراحتا اذعان کرد که «هنوز نمی توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم».

حالا حدود ۲۱ ماه از خروج رسمی آمریکا و همچنین خروج عملی اروپا از برجام سپری شده است. با اینحال فعالین اصلاح طلب مدعی هستند که اگر چه از برجام چیزی باقی نمانده است، ولیکن اسکلت برجام هم از نبودن آن مفیدتر است.

این رویکرد منفعلانه و تحقیرآمیز، تحلیل رادیو فرانسه در سال ۹۲ را به یاد می آورد. این رسانه فرانسوی در آن مقطع در تحلیلی درباره سیاست خارجی دولت روحانی نوشت:«ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد».

ظریف دیروز در مصاحبه با اشپیگل در پاسخ به این سوال که «آیا احتمال مذاکره با آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی کمرنگ شده است؟» در اظهارنظری عجیب گفت:«نه، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که مردم رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیت را بشناسند. برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته است. مهم است که آنها چگونه رفتار می‌کنند. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در پای میز مذاکره هستیم و این آنها بودند که میز مذاکره را ترک کردند».

این پالس ضعف، گستاخی آمریکا را در پی داشت.«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا امروز در پاسخ به این اظهارنظر ظریف نوشت:«وزیر امور خارجه ایران می گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است، اما می خواهد که تحریم ها برداشته شود. نه، مرسی!».

** کاندیداهای غیراصلاح طلب،شبیه میوه های ناسالم هستند

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «رقابت؛ اصل انکارناپذیر توسعه است» به قلم «غلامرضا انصاری» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «انتخابات در حالی برگزار خواهد شد که اگر بخواهیم از روش صداوسیما برای تشریح وضعیت استفاده کنیم، مردم سبدی از میوه‌های بد و نه چندان سالم پیش روی خود دارند و مجبور هستند که از همین میوه‌ها استفاده کنند. چنین روندی به یقین خواست مردم نیست و مردم دوست دارند در آزادی و اختیار کامل، آنچه را که عقل و اندیشه آنان تأیید می‌کند، برگزینند. زمانی که این اختیار از آنان سلب شود، از شور، اشتیاق و تمایل آنان برای شرکت در انتخابات و رقم زدن یک حماسه ملی در این شرایط خطیر جهانی، کاسته می‌شود».

انصاری در ادامه نوشت: «در اکثر حوزه‌های انتخابیه کاندیدای مشخص و شناسنامه‌دار سیاسی با گرایش اصلاح‌طلبی اصلا وجود ندارند که اصلاح‌طلبان بخواهند لیستی بدهند یا نامزدی را معرفی کنند و با جناح اصولگرا به رقابت بپردازند».

این روزنامه اصلاح طلب هم به مردم توهین کرده و هم به کاندیداهای انتخابات مجلس. تشبیه کاندیداهای غیراصلاح طلب به میوه های ناسالم مصداق بارز «رفتار قبیله ای و باندی» در طیف صالاح طلب است.

همین رفتار است که به راحتی «حقوق های نجومی» را نشانه شایستگی افراد جا زده و «مفسدان دانه درشت اقتصادی» را نیز کارآفرینان برتر معرفی می کند!

و همین رفتار است که در صورت شکست در انتخابات، «دروغ تقلب» را مطرح کرده و چندین ماه کشور و مردم را دچار التهاب و آشوب می کند.

رفتار دیکتاتورمآبانه طیف اصلاح طلب به راحتی حق الناس و قانون را زیر پا می گذارد.

اصلاح طلبان تا همین چند هفته پیش تاکید داشتند که مجلس در رأس امور نیست و مجلس هیچ نقشی در امور کشور ندارد. حالا همین طیف برای حضور در مجلس، سر و دست می شکند!

شورای نگهبان براساس قانون اساسی، صلاحیت کاندیداهای مجلس را بررسی کرده است. اما اصلاح طلبان که عادت به گردن کشی مقابل قانون دارد، این اقدام صحیح و رایج در بسیاری از کشورهای جهان را نمی پسندد.

** وزیر اقتصاد:ما باید استانداردهای بین المللی همچون FATF را قبول کنیم

«فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد در مصاحبه با روزنامه ایران با اشاره به موضوع FATF گفت: «ما باید استانداردهای بین‌المللی را قبول کنیم. لذا دولت تلاش دارد تا این لوایح که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در مجمع نیز تصویب شوند».

«ناهید تاج الدین» عضو فراکسیون امید مجلس پیش از این گفته بود: «ایران می‌تواند در چارچوب نظم موجود بین المللی که جاهایی منتقد آن است و معتقد است با نظم مطلوب بین المللی فاصله دارد، از حقوق حقه خود دفاع کند، به شرطی که قواعد بازی بین المللی را بپذیرد و منافذ دیپلماسی را باز نگه دارد و FATF دقیقاً در همین چارچوب معنا پیدا می‌کند. من به عنوان موافق پیوستن به FATF می دانم که ۴۷ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و ۲۳ درصد در اروپا انجام می‌شود و اروپا و آمریکا سهم ۷۰ درصدی در پولشویی دنیا دارند و انگشت اتهام پولشویی پیش و بیش از هرکس به سمت آمریکا و اروپا دراز است. من می دانم که سیاستمداران دنیا بیشتر از اینکه نگران اخلال در نظم اقتصادی به وسیله پولشویی باشند، نگران اخلال در نظم سیاسی هستند و بیشتر از اینکه به اقتصاد توجه داشته باشند، به اثرات و تبعات اقتصاد سیاسی توجه دارند و این نگرانی بیش از همه در آمریکا وجود دارد».

حامیان FATF، خوی سلطه گری و دیکتاتوری آمریکا را با تعابیری همچون «نظم موجود بین المللی» و «استانداردهای بین المللی» بزک می‌کنند و علیرغم اذعان به رکودشکنی آمریکا و اروپا در پولشویی و حمایت از تروریسم، مدعی هستند که ایران باید از سلطه گری آمریکا تبعیت کرده و به FATF بپیوندد.

طیف اصلاح طلب مدعی است که برای نجات برجام باید به FATF پیوست. این در حالی است که پیش از این و به اذعان حامیان توافق هسته‌ای، قرار بود برجام همه مشکلات کشور را رفع کند!

آمریکا عضو FATF است. این در حالی است که دولت آمریکا در هفته های گذشته در اقدامی جنایتکارانه که مصداق بارز تروریسم دولتی است، سردار حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند. اما هیچ صدایی از FATF بلند نشد. علاوه بر ۷۰ درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا انجام می شود. این در حالی است که این کشورها اعضای اصلی FATF هستند.

موارد مذکور تنها بخشی از مستنداتی است که ثابت می کند که اف ای تی اف هیچ کارکردی در مبارزه با تروریسم و پولشویی نداشته و صرفا ابزاری برای وزارت خزانه داری آمریکا برای هوشمندسازی و نقطه زن کردن تحریم هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • آریایی اصیل IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    1 24
    ترامپ خیر و صلاح مردم ایران را میخواد.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
      11 1
      آریایی اصیل؟ تو سگ بن سلمان (گاو ترامپ) هم نیستی :/
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
      11 1
      دشمن اصلی ما امریکاست ؛ مرگ بر امریکا
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
      8 0
      از نظر خائنین حامی تجزیه ایران
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    17 2
    کاندیداهای غیر اصلاح طلب میوه های ناسالم و کاندیداهای اصلاح طلب میوه های صدر در صد فاسد هستند.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    9 0
    ظریف = فتح علیشاه معاصر
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
      5 0
      چقدر مغز انسان باید کوچک باشد که بعد از دستور مستقیم ترامپ نجس برای ترور حاج قاسم ، باز خواهان مذاکره با آن دلقک باشد ، به جای اینکه به دنبال محاکمه و مجازات او در محاکم بین المللی باشد . خدا شر این روسیاهان را از سر ملت کوتاه کند .
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    9 0
    منوچین وزیر خزانه داری و رئیس اتاق جنگ اقتصادی امریکا میگه: استاندارد FATF مانع دور زدن تحریم ها می شود.
  • خسارت محض IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    6 0
    عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    8 0
    اصلاح طلبهایی که دل از برجام نمی کنند بهتر است خاکستر برجام را درون بطری شیشه ای ریخته جلو چشمانشان قرار دهند.
  • NZ ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    13 0
    مجید تفرشی: اسکلت برجام هم از نبودن آن مفیدتر است. الان دیگه با اوون اسکلت برجام میتونی یک تونل وحشت شهربازی برای خودتو اوون رفقای منورالفکرت راه بندازی. لعنت تو روح شما خائنها
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
      8 0
      اسکلت این مخ تعطیل ها هم از زنده ماندنشان مفیدتر است و برای آموزش دانشجویان پزشکی مفید است خوب است آنها هم زودتر به اسکلت تبدیل شوند
  • رضا IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    3 0
    مگر برجام اسکلت داشت؟ برجام یک ویروس خطرناک بود که توسط عوامل نفوذی دولتی و مجلس به مردم تحمیل شد و مدتی هم همه راست کار گذاشت و دستمزد آن را از جیب ملت، از آقایان ظریف تا زمخت با سکه باران گرفتند.
  • محسن IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    5 0
    پس بریداسکلتشو بیارید اگر .....ا ...گر ....بهتون میدن تو این تورم یه ذره آب اضافه کنیم بخوریم چون گوشت واستخوان خونمون لای برجامتون توهتل تنبرگ در اتریش جامانده ......بازم بگم .....
  • رضا IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    4 0
    خيلى بى حيائيد بابا !
  • ایرانی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
    1 0
    به این اصلاح طلبان (ماموران امریکا) اخطار میکنیم که شما مگر از روی جنازه ما (جمعیت تشییع کنندگان شهید والامقام سپهبد قاسم سلیمانی) رد شوید تا بتوانید FATF را تصویب کنید . شما طی این مصوبه میخواهید به بزرگترین تروریست دولتی جهان تعهد دهید که با تروریستها همکاری نمیکنید و بودجه آنها را تامین نمیکنید !!!؟؟؟
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    واصلاح طلبان مثل ميوه گنديده!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس