کد خبر 1027641
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
پرچم نمایه آمریکا

پس از اعلام خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی، موج عظیمی از واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی به این اتفاق رقم خورد.

به گزارش مشرق، عموم واکنش‌های جهانی معطوف به تحلیل این حادثه و پیش‌بینی وقایع بعد بود و تحلیل‌ها را بر وجوه سیاسی و نظامی معطوف کرده بود. در این میان اما نوع واکنش ملت‌های مظلوم منطقه جنس دیگری داشت و فقدان شخصیت اسطوره‌ای حاج قاسم سلیمانی فضای احساسی و روانی دیگری را برای این ملت‌ها تداعی می‌کرد.

شدت واکنش مردم منطقه به حدی بود که در مدت زمان کوتاهی دو هشتگ «ایران» و «قاسم سلیمانی» به سرعت در جهان ترند شد و نگاهی به جغرافیای این توییت‌ها نشان از عمق درگیری مردم منطقه با این قهرمان مبارزه با آمریکا دارد.


گروه‌های مختلف مردمی و جهادی از شمال آفریقا گرفته تا شرق آسیا، همگی این اقدام دولت آمریکا را محکوم کرده و بر انتقام خون حاج قاسم سلیمانی تاکید کردند. در منطقه خاورمیانه نیز این وضعیت به طور ویژه‌تری در فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و یمن وجود داشت و علاوه‌بر گروه‌های مجاهد اسلامی، شخصیت‌های طراز اول سیاسی و دینی نیز با موج محکومیت و انتقام خون سردار سلیمانی همراهی کردند.


این واکنش‌ها البته همگی معلول یک چیز و آن شخصیت نمادین حاج قاسم در عرصه بین‌المللی مبارزه با استکبار بوده است. شخصیتی که در اقصی نقاط عالم به عنوان قهرمان مبارزه با آمریکا و اسرائیل شناخته می‌شد و تمام شهرت و اعتبار و محبوبیت خود را از این ناحیه می‌گرفت. کسی که امید پیروزی بر زورگویان را در دل مستضعفان عالم زنده نگه داشت و در تمام این سال‌ها مایه حیات و حرکت ملت‌های منطقه بود.


در چنین شرایطی شهادت سپهبد سلیمانی و ترور ناجوانمردانه این فرمانده دلیر و همیشه حاضر در جبهه‌های نبرد قطعا با اثرات کوتاه و طولانی مدتی در منطقه غرب آسیا همراه خواهد شد چراکه از این پس خطوط محاسباتی جدیدی ترسیم خواهد شد و شرایط متفاوتی برای آمریکایی‌ها رقم خواهد خورد.


خروج از عراق اولین پیامد  برای آمریکا


یکی از پیامدهایی که کارشناسان آمریکایی معتقدند پس از شهادت سردار سلیمانی در آن شکی نیست، خروج نیروهای آمریکایی از عراق است . با توجه به شهادت ابومهدی المهندس، فرمانده حشدالشعبی عراق، در کنار شهید سلیمانی و در عملیات جنایتکارانه‌ای که نقض صریح حاکمیت عراق و شروط توافق‌نامه‌های موجود میان بغداد و واشینگتن درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌رود، محدودیت‌ها و فشارهای بغداد علیه دولت و نیروهای نظامی آمریکا پیشاپیش آغاز شده است. صدور دستور محدودیت عملیاتی نیروهای آمریکایی در عراق توسط دولت این کشور و تعلیق فعالیت‌های ناتو و ائتلاف آمریکایی به‌اصطلاح ضدداعش در عراق اولین نشانه‌ها درباره سرنوشت حضور نظامی آمریکا و متحدانش در این کشور هستند، اما آن‌چه شاید از این نشانه‌ها هم مهم‌تر است، قول درِ گوشی «هادی العامری» فرمانده جدید حشدالشعبی هنگام وداع با ابومهدی المهندس است: بهای خون تو خروج دائمی نیروهای آمریکا از عراق است .


قمارِ باخته ترامپ با حضور منطقه‌ای آمریکا


اگر اندکی تردید هم درباره سرعت تحقق این وعده‌ها وجود داشته باشد، توجه به هشدار فرمانده گردان‌های حزب‌الله عراق این تردیدها را از بین خواهد برد: «تمامی نیروهای امنیت عراق از عصر یک‌شنبه باید تا شعاع یک کیلومتریِ پایگاه‌های آمریکایی دور شوند.» عراق یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در منطقه است و چنان‌که سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، وعده «انتقام راهبردی» ایران با پایان دادن به حضور منطقه‌ای آمریکا را داده است، سقوط عراق برای آمریکا آغاز دومینوی اخراج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد بود ، چه آنکه رای پارلمان عراق بر اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور مهر تاییدی بر این ادعاست.


بنابر این آن‌چه به نظر می‌آید تا الآن حتمی است، قمار ازپیش‌باخته ترامپ با حضور منطقه‌ای آمریکا و به عبارت دیگر عملیات انتحاری دولت ترامپ است. چنان‌که ردوبدل آتش و حملات موشکی و راکتی میان نیروهای آمریکایی و عراقی طی ساعات پس از تشییع پیکر شهدای عملیات تروریستی آمریکا نشان می‌دهد، واشینگتن دیگر در خاورمیانه «بزن و دررو» نخواهد داشت، بلکه «زد و خورد» خواهد کرد. ترامپ با حماقت خود دو فرمانده ایرانی و عراقی را «زد»، اما اکنون باید منتظر «خورد»ی باشد که حتماً تحملش از عهده دولت ترامپ خارج خواهد بود.


بی اثر کردن فشار حداکثری  و تظاهر به مذاکره دوستی


نکته مهمی که در این‌جا باید به آن‌اشاره شود، تحلیل قابل‌توجه «اروند آبراهامیان» استاد دانشگاه نیویورک درباره حادثه تروریستی ترور شهید سلیمانی است. آبراهامیان خاطرنشان می‌کند که ایرانی‌ها تا الآن آمریکا را «کشور پشت کودتای ۲۸ مرداد» می‌دانستند، اما از این لحظه به بعد آمریکا را «کشوری تروریست» خواهند دانست که در فرودگاه بین‌المللی یک کشور ثالث اقدام به ترور یک مقام رسمی کشورشان کرده است.


این یعنی، اقدام احمقانه ترامپ، به ضرر خود آمریکایی‌ها هم تمام خواهد شد، چراکه نسل جدید ایرانی‌ها که تجربه شخصی و مستقیم جنگ تحمیلی را ندارد، اکنون اسطوره‌ای پیدا کرده است که نه تنها در زمان حیات الگوی آنها بود، بلکه بعد از شهادت هم الهام‌بخش مبارزه آنها با دولت تروریست آمریکا خواهد بود.


 بنابراین شهید سلیمانی علاوه‌بر اثبات دروغین بودن ادعاهای ضدتروریستی حکومت آمریکا، تمام تلاش‌های قبلی دولت خود ترامپ از جمله «فشار حداکثری» و تظاهر به علاقه به «مذاکره» را نیز بی‌اثر کرد.


ترور ژنرال سلیمانی خروج آمریکا از عراق را تسریع می‌بخشد


روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشت که تحولات اخیر یک سؤال را مطرح می‌کند و آن این است که آیا آمریکا می‌تواند با توجه به تحرکاتی که در پی حادثه تروریستی عراق به وجود آمده، همچنان روابط امنیتی مشارکتی را با عراق حفظ کند؟ طبق این گزارش، آمریکا در حال حاضر پنج هزار نظامی در شماری از پایگاههای خود در عراق دارد اما این نظامیان چه در عراق بمانند یا از این کشور خارج شوند، قدرت آمریکا در عراق احتمالاً تضعیف می‌شود.


«ریچارد هاس» رئیس‌شورای روابط خارجی و دیپلمات سابق آمریکایی در یک پیام توییتری نوشت: «یکی از نتایج قطعی حمله آمریکا، این است که عصر همکاری آمریکا-عراق به پایان رسیده است. حضور دیپلماتیک و نظامی آمریکا به پایان خواهد رسید زیرا عراق از ما می‌خواهد از این کشور خارج شویم یا اینکه حضور ما تحت نظر قرار می‌گیرد یا هر دو اینها اتفاق می‌افتد».


شبکه الجزیره در مطلبی نظر کارشناسان را راجع به واکنش‌های احتمالی ایران به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در پی حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد و عرصه‌های منازعه احتمالی ایران و آمریکا جویا شده است.


اهدافی از لبنان و عراق  تا شبه قاره هند


«نور الدین الدغیر»، خبرنگار شبکه الجزیره در این باره گفت اهداف احتمالی حمله می‌تواند منطقه بسیار وسیعی را از خلیج‌فارس تا عراق، سوریه، لبنان، یمن و حتی شبه قاره هند دربرگیرد.


به گفته وی، مقامات ایرانی از نقشه اهداف متعلق به پایگاه‌های نظامی آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس سخن گفته‌اند که تهران آنها را بالغ بر ۳۰ هدف نظامی برآورد کرده است.


«فیصل عبدالساتر»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی هم معتقد است که ایران از مساحت جغرافیایی گسترده‌ای که در منطقه در اختیار دارد، بهره خواهد برد. ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن به صورت مستقیم یا از طریق متحدان و وفاداران خود نفوذ دارد و این امر، واکنش تهران به این حمله تروریستی را ساده‌تر می‌کند.


عبدالساتر افزود پاسخ ایران می‌تواند از افغانستان و پاکستان نیز صورت گیرد. به علاوه، این پاسخ می‌تواند از طریق عملیاتی با ماهیتی امنیتی علیه منافع آمریکا در منطقه صورت گیرد.


پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است


از سوی دیگر وزیر خارجه امور کشورمان هم در پیام توئیتری تاکید کرد پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.


وی در این پیام توییتری و در واکنش به تهدید ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران نوشت: «دونالد ترامپ که با ترورهای بزدلانه روز جمعه، مرتکب نقض شدید قوانین بین‌المللی شده است، بار دیگر تهدید به ارتکاب نقض جدید «هنجار بنیادین» کرده است.»


رئیس‌دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به رجزخوانی ترامپ علیه ایران که تهدید کرده بود سایت‌های فرهنگی ایران را هدف قرار می‌دهد گفت:« هدف گرفتن اماکن فرهنگی یک جنایت جنگی است. خواه با لگد یا فریاد، پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است».


خون سردار؛خیر و برکت برای جهان، شر و نابودی برای دشمنان


شهادت سردار سلیمانی جدای از سعادت خودش، برای کشور، منطقه و جهان مایه خیر و برکت و برای دشمنان مایه شر و نابودی خواهد بود. وحدتی که حول محور شهید سلیمانی در کشور به وجود آمده به سادگی ازمیان‌رفتنی نیست، اما پیامدهای اقدام وحشیانه آمریکایی‌ها هم به این زودی‌ها دامن آنها را رها نخواهد کرد. شاید ترامپ نادان به خاطر منافعی که در سرِ پوکش تصور می‌کرد، دست به چنین جنایت بزرگی زده باشد، اما پیامد این جنایت ناامنی برای نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در سراسر منطقه، بلکه جهان، و چه‌بسا در خاک خود آمریکا، خواهد بود. ساده‌ترین بلایی که اینک دامن‌گیر ترامپ خواهد بود آن است که نه تنها سرنوشت سیاسی-انتخاباتی، بلکه جان بی‌مقدار ترامپ اکنون در یدِ قدرت جمهوری اسلامی است.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس