روزنامه لوموند - کراپ‌شده

یک روزنامه فرانسوی نوشت: توافق هسته‌ای با ایران، به‌واسطه ترور ژنرال سلیمانی از بین رفته است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

لوموند می‌نویسد: عواقب ترور مهم‌ترین ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی، توسط حمله نظامی آمریکا که روز جمعه روی داد، بسیار خطرناک است. گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه انتقام‌گیری ایران بسیار فراوان است اما بدون شک می‌توان گفت که این انتقام عمیق و متعدد خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

واکنش ترامپ به گام نهایی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران


تلاش‌ها در چند سال گذشته برای نجات توافق هسته‌ای چندجانبه، اکنون با این اقدام آمریکا کاملا محکوم به شکست است.


باید گفت که تمام مسئولیت‌های ناشی از نابودی برجام و خروج احتمالی ایران از آن، برعهده شخص دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا است چرا که وی شخصا مسئولیت این حمله خطرناک را برعهده گرفته است.


ظرفیت بالای راهبردی ژنرال قاسم سلیمانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در واقع باید گفت که وی بلندپایه‌ترین مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.


سلیمانی معمار گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه بود که آمریکایی ها از وی به‌عنوان استراتژیست بی‌ثبات‌سازی نام می‌برد.


در همین حال روزنامه نیویورک تایمز نوشت: هنوز مشخص نیست که پاسخ ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی چه خواهد بود، اما یک چیز تقریبا قطعی است و آن اینکه حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، دیگر به نقطه پایان رسیده است.


تحلیلگران اروپایی، شماری از نتایج احتمالی ترور این قهرمان ملی در ایران را برشمردند و پیش‌بینی کردند که جمهوری اسلامی انتقام آن را بگیرد.


الی گرانمایه، کارشناس ایرانی در شورای اروپا در مورد روابط خارجی گفت: اقدام اخیر آمریکا امکان کمتری را در اختیار اروپایی‌ها قرار می‌دهد تا برجام را زنده نگه دارند. افرادی که در داخل ایران بسیار بر دیپلماسی تاکید داشته و تلاش می‌کردند برجام را حفظ کنند، اکنون در موضع ضعف قرار دارند.


وی گفت پاسخ ایران به این حمله آمریکا در چند جبهه از جمله حمله نظامی به اهداف آمریکایی‌ها در عراق، سوریه، افغانستان یا جاهای دیگر محتمل است. در این بین احتمال حملات سایبری یا گزینه‌های دیگر را هم نباید بعید دانست.


مشاور ناتالی توکی، مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل ایتالیا نیز گفت: حتی پیش از ترور قاسم سلیمانی هم ایران قصد داشت غنی‌سازی ۲۰ درصد را از سر بگیرد و حالا با این اتفاق انجام آن محتمل‌تر از همیشه است. کم و بیش می‌توان گفت که دیگر اقدامات اندکی برای حفظ برجام باقی‌مانده است.


خانم توکی گفت: اروپایی‌ها باید برای حفظ برجام شجاعانه‌تر عمل می‌کردند. اقدام شجاعانه اروپا شامل اجرای بهتر مکانیزمی می‌شد که به‌وسیله آن ایران بتواند نه تنها کالاهای بشردوستانه که تمام نیازهای خود را برطرف و تحریم‌های آمریکا را دور بزند.


توکی گفت در این ماه فقط ۲ میلیون دلار تجارت در قالب اینستکس انجام شده، مبلغی که به عقیده ایرانی‌ها بسیار ناچیز بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ا.ر IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    3 0
    دو میلیون دلار تجارت یه شارژ موبایل و یا آدامس هم نیست
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 0
    ان شاء الله این را مسولین ما هم بفهمند که انتظار دنیا از یک دولت در حالت طبیعی این است که ترور شخصیتی مثل حاج قاسم معنی اش این است که رفع تحریم ها یعنی کشک. به خدا قسم برای درک بعضی چیز ها شعور یا IQ بعلاوه کمی غیرت لازم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس