ترکیه

تد کروز سناتور جمهوری خواه امریکایی پس از تصویب این طرح در مجلس سنای امریکا گفت : این لحظه، لحظه ظهور حقیقت است که پس از زمانی طولانی فرار رسید.

سرویس جهان مشرق - تصویب دو طرح جنجالی در مجلس سنا و کنگره امریکا خشم مقامات ترکیه را برانگیخته است. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه یکشنبه شب در سخنانی اعلام کرد که اجرای تحریم‌های جدید علیه ترکیه و به رسمیت شناختن ماجرای کشتار ارامنه در دوران جنگ جهانی اول موجبات تلافی احتمالی ترکیه را پدید خواهد آورد.

طرح به رسمیت شناختن کشتار ارامنه توسط حکومت عثمانی

روز ۲۹ اکتبر سال جاری میلادی کنگره امریکا با ۴۰۵ رای موافق در برابر ۱۱ رای مخالف طرح به رسمیت شناختن کشتار ارامنه را تصویب کرد. مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با شرم آور خواندن این تصمیم، آن را انتقام علیه عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه خوانده بود.

ترکیه همواره از سوی جامعه غرب متهم به کشتار سیستماتیک اقلیت ارامنه ساکن این کشور در بین سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ در دوران امپراطوری عثمانی است. ترکیه کشتار ارامنه را قبول دارد اما آن را بخشی از حوادث عادی دوران جنگ جهانی اول می‌داند نه قتل عام قومیتی. همچنین مقامات ترک تعداد کشته‌های اعلام شده از سوی غرب یعنی ۱ میلیون نفر را مبالغه آمیز دانسته و مدعی است تلفات بسیار کمتر از این میزان بوده است. اجرایی شدن این طرح اما مستلزم تصویب در مجلس سنای امریکا با اکثریت جمهوری خواه بود. سرانجام روز ۱۲ دسامبر ماه جاری میلادی طرح فوق در مجلس سنای امریکا نیز تایید شد.

تد کروز سناتور جمهوری خواه امریکایی پس از تصویب این طرح در مجلس سنای امریکا گفت : این لحظه، لحظه ظهور حقیقت است که پس از زمانی طولانی فرار رسید.

اعمال تحریم‌های جدید توسط کنگره علیه مقامات و اقتصاد ترکیه

تنش مابین ایالات متحده و ترکیه در ماه‌های اخیر بر سر حمله نظامی ارتش این کشور به کردهای سوریه و مسئله خرید تسلیحات از جمله سامانه پدافندی S۴۰۰ از روسیه به بالاترین حد خود رسیده بود. پس از اینکه ترکیه علی رغم هشدارهای امریکا اقدام به تحویل گرفتن و استقرار سامانه پدافندی S۴۰۰ در خاک خود کرد مقامات امریکایی از اعمال تحریم‌های سخت علیه ترکیه در آینده نزدیک خبر دادند. طرحی که هم اکنون در کنگره امریکا در حال بررسی است و در صورت تصویب در هر دو مجلس نماینگان و سنا احتمالا موجب واکنش شدید دولت ترکیه خواهد شد.

اقدامات تلافی جویانه احتمالی ترکیه

سخنان شب گذشته اردوغان در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور دو کلید واژه مهم را به همراه داشت : احتمال تعطیل کردن دو پایگاه نظامی امریکا و ناتو در خاک این کشور.

نخستین مورد پایگاه هوایی اینجرلیک است که محل حضور صدها نظامی امریکایی و ده‌ها فروند جنگنده نیروی هوایی این کشور است. پایگاه اینجرلیک از اصلی ترین مقرهای پشتیبانی از نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در سالهای اخیر بود که بیشترین سهم را از بمباران مواضع گروه تروریستی داعش داشت. اما پایگاه دوم که اردوغان به آن اشاره کرد کدام است؟

ماجرای استقرار رادار ضد ایرانی در ترکیه

دومین پایگاه مورد اشاره اردوغان پایگاه راداری Kurecik نام دارد. سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی دولت ترکیه پس از ۱ سال فشار رهبران ناتو سرانجام با استقرار یک واحد رادار کشف امریکایی از مدل AN/TPY۲ در این محل موافقت کرد. رادار شناسایی فوق که مخصوص کشف موشک‌های بالستیک پرتابی تا فاصله ۴۷۰۰ کیلومتر است توسط شرکت Raytheon طراحی شده است که در سیستم پدافندی THAAD و برخی ناوشکن‌های امریکایی نیز مستقر میشود.

استقرار این رادار در آن هنگام با اعتراض شدید مقامات رسمی و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران همراه شد. بهانه مقامات ناتو برای نصب این رادار مقابله با تهدید موشکی روسیه عنوان شد اما به خوبی مشخص بود که امریکا و متحدانش این رادار را برای تحت نظر داشتن برنامه موشکی کشورمان مستقر کرده‌اند. امریکا پیش از این دو مجموعه سامانه پدافندی AEGIS ASHORE را در دو پایگاه Deveselu در کشور رومانی و Redzikowo در کشور لهستان مستقر کرده بودند که به شکل کامل تهدید موشکی روسیه از بخش غربی این کشور را رصد می‌کرد.

نمای گرافیکی از محل استقرار رادارهای ناتو در شرق اروپا و ترکیه

مقامات کشورمان توجیهات طرف ترکیه ای در خصوص تضمین برای عدم استفاده از این سیستم علیه ایران را نپذیرفته و اعلام کردند که موافقت سران ترک با استقرار این سامانه در خاک خود روابط محکم و دوستانه میان دو کشور را خدشه‌دار خواهد کرد.

حال در صورتی که پس از تصویب و اجرای تحریم‌های امریکا علیه ترکیه رهبران این کشور و شخص رجب طیب اردوغان در عملی کردن تهدیدات خود جدی باشند احتمالا شاهد تخلیه پایگاه هوایی اینجرلیک و برچیده شدن سیستم‌های راداری پایگاه Kurecik خوهیم بود که علیه منافع امنیتی کشورمان در خاک ترکیه مستقر شده بودند.

پایگاه راداری Deveselu رومانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • احمد IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    این سیستم برای مقابله با روسیه است نه ایران خودتون را قاطی میوه ها نکنید
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      چی میگی قو قولی مگو تو برو با میوه هات بخواب عزیزم
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      مااصل میوه هستیم جواب شمارادر بوکمال سوریه واربیل عراق دایم فکر کنم آلبانی را زلزله ویران کرده.*
    • US ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      جناب کارشناس حداقل عکس رو نگاه کن ببین سطح پوشش رادار نصب شده به سمت کدوم کشور هست بعد نظر بده
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      پسرم سواد داری؟ دقت کن عکس و توضیحات مشرق را بخوان. چیزی واضح تر از این ندیدم به خدا
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      41 52
      دست مریزارت مشرق
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      42 92
      اگر قاطی میوه ها نبودیم اربابت نتانیابو خودش را از ترس ایران خیس نمیکرد.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      20 11
      خب از شعاع رادار مشخصه که برای ایران طراحی شده. بیشتر بازدیدکنندگان مشرق، از بهره هوشی پایینی برخوردارند.
    • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      31 15
      حرامزاده ها ی ضد ایران زمین هم منفی میدن هم مثبت
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    سلام خیلی دل به این دعواهای زرگری خوش نکنید. اردوغان در این چند سال نشان داده که همسایه خوبی برای ما نیست.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      بیچاره همون اردوغانه داره نفتتو میخره وگرنه الان هیچ کشوری نفتتو نمیخره اگه اونم نمیخرید از گشنگی میمردی
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    ما منتظر اردوغانیم؟ اون باجش رو میگیره یه پایگاه دیگه هم اجازه میده افتتاح کنن. دشمن اول ما اردوغانه که گرگ تو لباس گوسفند
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      24 21
      دشمن اولتون خودتونید که دنبال دشمن سازی هستید .
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    36 45
    نابودی کشور ترکیه هم نزدیک است.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      11 19
      به دلیل حمایت از داعشو غارت نفت ترکیه
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    جنایتهای عثمانی چه ربطی به ترکیه داره ؟!
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      ربطش اینه که تورچیه وپانتورچها خودسون رو.باسه وحشیهای عثمانی جر میدن
    • US ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      34 19
      عثمانی سرزمین ارمنی و یونانی را اشغال کرده و مردمش را کشتار و آواره کرده.فرزندان همانها این سرزمین اشغالی را ترک نمی کنند.فهمش اینقدر سخت است؟
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    27 14
    ترکیه و اردوغان با اینهمه ادعاشون هنوز کشورشون تحت اشغال امریکاست. باید برن بمیرن بدبختا
  • سوسان IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    اگه جلوی ارمنیها رو نمیگرفتند تو فاجعه جیلولوق نیمی از آذربایجانیها قتل عام میشدند
    • DE ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      98 26
      یک میلیون زن و کودک قتل عام شد از ارامنه. دین نداری آزاده باش
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      7 1
      10:08 تو اگه ازاده ای چرا کشتار 300 هزار نفر از اهالی ارومیه سلماس خوی و روستاهای اطراف بدستان ارامنه و جیلوها رو ذکر نمیکنی؟ایا خون هموطنانت بی ارزشتر از خون ادمکشهای ارمنیست؟
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    5 19
    فک کردید اگه اون پایگاه اونجا تخلیه بشه دیگه ارتش آمریکا متلاشی میشه و کار از کار میگذره باید بگم سخت در اشتباهید از اونجا بر میداره میبردش یه جا دیگه.باید اقتصاد ترکیه رو ویران کنن..
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    7 15
    ما باید برای کمک به ترکیه نیرو و تجهیزات بفرستیم چون اسلام در خطره.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    78 9
    9:21 چه مشرقی مثل اینکه بدجوری اتش گرفتی بدبخت برو دعا کن که مشرقت سانسور کن خوبی برات هست هرغلطی دل خواست میکنی تو وامثال مشرقی عقب مانده ذهنی.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      9 402
      ساکت باش پان مغول این جا صحرای گبی نیست.
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      15 3
      11:42 لابد فکر کردی کوههای هند و یا دره پنجابه؟
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    13 7
    اردوغان " امریکا و اروپا همفکر در باره مسلمانان هستند " قصددارند جلوی پیشرفت کشورهای مسلمان نشین با تخریب اقتصاد انان را در سر دارند " بنابراین مصوبه امریکا در باره ارامنه زمینه بیرون کردت ترکیه از ناتو در اینده خواهند بود " بهترست با کشورهای منطقه بیشتر همراه باشید " مخصوصا ایران وسوریه .
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    18 7
    به طور کلی هدف غرب این است که هیچ کشور بزرگ و مستقل مسلمانی مثل ایران و ترکیه وجود نداشته باشد
  • US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    8 8
    جو گیر جنگ زر گری نشوید، ترکیه نزدیکترین روابط اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی با اسراییل دارد و این نمایش‌ها برای محبوب کردن خودش بین اعراب و مسلمان هاست. ترکیه هم با اسراییل، هم آمریکا، هم اروپا، هم روسیه، هم ایران رابطه دارد و از همه به نفع خودش استفاده می‌کند.
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    32 19
    با یک نگاه به کامنت ها به وضوح جولان گله های سایبری از آنکارا و تل آویو دیده میشود.
  • DE ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    17 22
    همان موقع که این رادارها را نصب کردند سردار حاجی زاده جواب خوبی دادند و گفتند اسباب بازی در آنجا نصب کردند ما سیستم هائی در اختیار داریم که تمام این رادارها را از کار می اندازند و این یک واقعیت است ‌‌بلوف نیست
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    13 6
    ۱۲:۳۱ ما!!!!!!!! عزیزم شما کی هستید اصلا وجود خارجی دارید!!
  • مهدی GB ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    17 7
    اونایی که از ارمنی ها حمایت میکنن یا تروریستها پژاک هستن که باید جواب بدن گیرم که ارمنی ها و آشوریها کشته شدند بفرمایید کدوم منطقه ترکیه بیشتر ساکن بودن؟؟؟ دقیقا مناطق کرد نشین ترکیه. پس شما حداقل ذینفع بودید چه بسا امثال سیمیتقو در کشتن ارمنی ها و اشوریها شرکت داشتند. یا ایرانی هستند که از دشمنان شیعیان آذربایجان حمایت میکنن. بعد توقع نداشته باشین ازتون حمایت بشه.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    7 15
    اردوغان یه منافقه. ازین کارانمیتونه انجام بده.حالا میبینید
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    4 3
    جناب مشرق این رادار زمانی نصب شد که خطر پیشروی شوروی در قفقاز وجود داشت و عملا بخاطر تهدید شوروی بود نه ایران خوب میدونیم اگه امریکا میخواست اونهمه هزینه بکنه برای مقابله با ایران رادار رو در کشورهایی میزاشت که بیشترین پوشش رو از ایران میداد و مرز جغرافیایی طولانی ای با ایران داشت مثل عراق یا در جنوب عربستان یا در شرق افغانستان
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    2 0
    دقت کردی شکست های ایران از روسیه دقیقا بعد از انتقال پایگاه ارتدوکس از روم شرقی به روسیه شروع شد .....البته جنگ ما با این ها به زمان سلوکیان برمیگرده ....مسلما ایران نقش پر رنگی در شکل گیری حکومت ترکان در آناتولی داشته ....عمق استراتژیک سلجوقیان ایران بوده.....
  • علی خدایی BE ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    11 7
    ترکیه کشوری است که به اسرائیل پایگاه رادار هشدار دهنده اولیه داده و در زمان استقرار تاریخ ۲۰۰۹ بودش که آمریکا و کشور های اروپایی و خود اسرائیل علنن اعتراف کردند که مخصوص ایران است ایران پایگاه راداری که در استان مالاتیا شهر و یا روستای کوره جیک مستقر کرده اند با ایران چند صد کیلو متر فاصله دارد.و دولت ترکیه که با این که می داند اون تجهیزات مال اسرائیل هستش اجازه می دهد و بدانیم که خود ترکیه با اسرائیل همکاری تسلیحاتی دارد
  • BE ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    4 9
    اردوغان را می شود بعد از سرنگون کردن جنگنده روسی در آغاز جنگ سوریه شناخت. ابتدا به دلگرمی ناتو کمی بلوف زد اما با فشارها و تهدیدهای روسیه و عدم حمایت ناتو فورا به التماس و عذر خواهی از پوتین افتاد.در برابر آمریکا نیز همان اردوغانه . کمی بلوف میزنه اما تهدید که جدی شد فوری وا میده.بنابراین رو اردوغان حساب نکنین.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    11 1
    تجربه ثابت کرده اردوغان دنبال منافع ملتشه. ممکنه یه روز با، یه روز علیه آمریکا بشه.
  • US ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    3 8
    ما هنوز کلید خانه اجدادیمان را در شهر سیواس نگه داشتیم.بالاخره روزی آنجا را پس می گیریم.حق گرفتنی است نه دادنی
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
      0 3
      ما ایرانیها هم. برایایتان دعای خیر میکنیم
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      1 2
      به ۲۰:۲۱ مگر شما مزدوران ترکیه هم ایرانی هستید؟
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      1 4
      ۲۰:۲۱ ایران کشور مزدوران ترکیه نیست
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    5 0
    داستان نسل کشی ارامنه جنبه سیاسی دارد تا واقعیت تاریخی ...ارامنه دراون زمان ستون پنچم شوروی عمل می کردند اتقاقا دراون زمان دست به کشتار مسلمانان زدند بعدش نیروی های عثمانی جهت تمامیت ارضی کشورشون امنیت برقرار کردند ازهردو طرف تلفات خونین شد اماسهم ارامنه بیشتر بود ....مثلا دمکراسی که غرب ادعا می کند خودشون پایبنده نیستند فقط بعنوان ابزار ازش استفاده می کنند .نمونه عربستان ومیانمار .غیره .....البته خودشون هم درگیر نژاد پرستی وفاشیستی هم هستند کافی هست حزب ها ی دنیای غرب بشناسید
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    2 2
    طرح موشک های اس 400 همان اسم رمز ترکیه طرح تجزیه را قبول کن است یا ترکیه باید اس 400 را بخرد و خود را در برابر هواپیماهایی که تحت ویندوز که رمزش در دست امریکاست ایمن کند و تجزیه نشود و یا تحت فشارهای اقتصادی باید طرح تجزیه ترکیه به 3 کشور را بپذیرد اس 400 فقط اسم رمز بی سیاستمدارا است
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    5 0
    ترکیه طرح تجزیه را قبول نخواهد کرد و بزودی امریکا را از سوریه و عراق بیرون خواهد انداخت اس 400 را هم قطعا خواهد خرید
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    6 0
    باید به ترکیه با به طریقی کمک نمود تا بتواند در برابر امریکا مقاومت نماید و یک از این راهها کمک به ترکیه برای نفوذ در شمال آفریقاست ایران باید به ترکیه برای تشکیل پایگاهیی د شمال افریقا خصوصا در لیبی کمک نماید همچنین ایران باید به ترکیه جهت نفوذ در سودان نیز کمک کند تا این کشور در نه مقابل ایران بلکه آل سهود قرار گیرد
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    0 0
    برای ترکیه فرقی نمی کند ایران یا عربستان اردوغان دنبال نفت است ایران باید به این کشور کمک کند در شمال آفریقا با لیبی و سودان به این مهم دست یابد
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    1 0
    ایران باید با کمک گرفتن از شیعیان کویت مقدمات نفوذ ترکیه در کویت و حتی از این کشور برای فشا بر عمان نیز استفاده نماید تا مقداری از فشار کشورهای غربی از ناحیه خلیج فارس بر ایران کاهش یابد
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    1 7
    چی شد پان ترکیسما پرچم ترکیه بالا میبردید افتخارتون بود چیشد تحریم شد از ناتوهم دارن بیرونش میکنن وضعش بدتر شد که اشکال نداره الان بگید یاشاسین اردوغان که کم نیارید
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      6 1
      فعلا که رفراندوم بارزانی رو باطل کرد شمال سوریه رو از دست کردهای تجزیه طلب قسد ازاد کرد جلوی دالان قندیل تا مدیترانه رو گرفت اس 400 رو از روسیه خرید و نصب کرد و با قدرت داره در اطراف قبرس حفاری میکنه در ضمن ناتو جز هزینه چیزی برای ترکیه نداره و عملا بعد از فروپاشی شوروی بی مفهومه
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    2 3
    یاشاسین رجب دون کی شوت،بزرگمرد تاریخ بشریت
  • سید IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    1 1
    ما نه طرفدار اردوغانیم نه انگلیس و امریکا هر کی با ایران اسلامی تعامل داشته باشه باهاش دوستانه رفتار میکنیم وگرنه دشمنه ماست بین این همه کشور مسلمان این ایران که برد موشک های دقیق زنش به بالای 5000 کیلومتر میرسه ، تاکیید میکنم نقطه زن یکی از جدید ترین محصولات برد بلند سجیل 3 است 2 مرحله ای سوخت جامد ، به حای جامد معمولی از جامد مرکب استفاده میکنه و با کلاهک 750 کیلویی برد ش به 4400 کیلومتر دقت کمتر از 20 متر ( درصد خطا) میرسه اسناد صحبت های بنده در گلوبال سکوریتی و ویکی پدیا و دانشنامه جنگ موجوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس