ترکیه اس 400

تحویل نخستین آتشبارهای سامانه پدافندی S۴۰۰ به ترکیه از سال گذشته میلادی آغاز شده و در پایگاه هوایی Akinci مستقر شد و تا ماه می سال جاری میلادی ۲ گردان سامانه اس۴۰۰ به طور کامل به ارتش ترکیه تحویل شد.

سرویس جهان مشرق _ روابط سیاسی و نظامی ایالات متحده امریکا با ترکیه به عنوان متحد سنتی این کشور و از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" در سالهای اخیر بر اثر اختلاف در حل مناقشه سوریه، دخالت‌های نظامی آنکارا در کشورهای مختلف و روابط نظامی با روسیه به شدت دچار تیرگی شده است.

ارتش ترکیه که در دهه‌های گذشته همواره مشتری محصولات نظامی ساخت امریکا بوده و بنیان ارتش این کشور بر اساس تجهیزات امریکایی بنا شده است، در سالهای پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما با بی مهری امریکا و امتناع این کشور از فروش برخی سامانه‌های تسلیحاتی از جمله موشک‌های پدافندی پاتریوت مواجه شد. همچنین اختلاف نظر شدید در مسئله سوریه و مخالفت ترکیه با تجهیز و حمایت از شبه نظامیان کرد توسط امریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش موجب گرایش آنکارا به سوی روسیه شد.

سامانه پدافندی اس۴۰۰

مذاکرات و توافقات سیاسی حاصل شده از سال ۲۰۱۶ میان ترکیه و روسیه در خصوص بحران سوریه موجب شد تا این کشور نیم نگاهی نیز به تسلیحات ساخت مسکو برای رفع نیازهای نظامی ارتش خود داشته باشد. ارتش ترکیه که شدیدا در بخش دفاع موشکی زمین پایه دچار کمبود و ضعف بود و با مخالفت امریکا با فروش سامانه پاتریوت نیز روبرو شده بود در سپتامبر ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با شرکت روس آبارون اکسپورت برای خرید ۲ گردان سامانه پدافندی برد بلند S۴۰۰ به امضا رساند.

امضای این قرارداد در سال نخست ورود ترامپ به کاخ سفید موجب خشم شدید وی و تهدید برای لغو قرارداد ترکیه با روسیه شد. وزارت دفاع امریکا در وهله نخست پیشنهاد داد تا با برداشته شدن ممنوعیت ارسال سامانه پاتریوت به ترکیه، این کشور نسخه جدید این سامانه را به جای موشک‌های اس۴۰۰ خریداری کند. همچنین در کنار این پیشنهاد، امریکا تهدید کرد که در صورتی که ترکیه قرارداد اس۴۰۰ را لغو نکند این کشور را از برنامه جنگنده مشترک نسل پنجم F۳۵ کنار خواهد گذاشت.

علی رغم اینکه ورود جنگنده‌های F۳۵ به نیروی هوایی ترکیه برای این کشور بسیار حیاتی بوده و حتی بخش‌هایی از این جنگنده نیز در خاک ترکیه تولید میشود اما رجب طیب اردوغان اعلام کرد که هیچ تهدیدی باعث لغو قرارداد نظامی میان آنکارا و مسکو نخواهد شد.

تحویل نخستین آتشبارهای سامانه پدافندی S۴۰۰ به ترکیه از سال گذشته میلادی آغاز شده و در پایگاه هوایی Akinci مستقر شد و تا ماه می سال جاری میلادی ۲ گردان سامانه اس۴۰۰ به طور کامل به ارتش ترکیه تحویل داده شد.

تصاویر استقرار اجزای سامانه اس ۴۰۰ در پایگاه هوایی Akinci ترکیه

این کشور حتی برای دهن کجی بیشتر به غرب، اقدام به برگزاری رزمایش پدافندی_هوایی با حضور سامانه اس۴۰۰ و جنگنده‌های ساخت غرب نظیر F۱۶ کرد که در واقع اصلیترین دلیل و نگرانی امریکا برای کنار گذاشتن ترکیه از برنامه جنگنده F۳۵ و جلوگیری از افشای اسرار پنهانکاری راداری این جنگنده در حضور یک سامانه پدافندی روسی بود.

فشار و تهدیدات امریکا البته تنها به عدم فروش جنگنده F۳۵ خلاصه نشد و این کشور محدودیت‌های نظامی فراوانی در حوزه انتقال تکنولوژی و تجهیزات به خاک ترکیه تا زمان لغو قراردادهای نظامی این کشور با روسیه اعمال کرده است. بخش بزرگی از صنایع نظامی ترکیه و توان صادراتی این کشور وابسته به تجهیزاتی است که از امریکا و برخی کشورهای اروپایی ارسال میشود.

سال گذشته قرارداد فروش ۳۰ فروند بالگرد تهاجمی T۱۲۹ ATAK ساخت ترکیه به کشور پاکستان به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار به علت مخالفت امریکا با ارسال موتور این بالگرد به تعویق افتاد. بالگرد T۱۲۹ ساخت صنایع بومی ترکیه است اما موتور این بالگرد از مدل CTS۸۰۰ ساخت کمپانی honeywell امریکاست که در ادامه سیاست فشار امریکا به ترکیه، از صادرات این محصول به مشتری این کشور یعنی پاکستان جلوگیری شد. به تازگی ارتش پاکستان مهلتی ۱ ساله به ترکیه برای حل مشکل تامین موتور این بالگرد و تعیین تکلیف قرارداد خرید آنها داده است و در صورتی که ترکیه نتواند تا این تاریخ مشکل دریافت موتورهای ساخت امریکا را حل کند ارتش پاکستان دست به خرید بالگرد تهاجمی Z۱۰ ساخت چین خواهد زد.

بالگرد تهاجمی T۱۲۹

همچنین در ۲ سال گذشته محدودیت‌های دیگری نیز در زمینه ارسال برخی قطعات و تجهزیات مرتبط با ناوگان هوایی و پهپادی ترکیه و عدم پشتیبانی از تجهیزات زرهی و توپخانه‌ای این کشور توسط امریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان اعمال شده است.

اما با وجود تمامی فشارهای فوق، ترکیه و رهبر این کشور رجب طیب اردوغان بر ادامه همکاری نظامی با روسیه و خرید تسلیحات این کشور تاکید دارند. در هفته اخیر رسانه‌های رسمی کشور روسیه از امضای قرارداد جدید میان آنکارا و مسکو برای خرید دومین محموله از سامانه پدافندی S۴۰۰ خبر دادند.

مدیر شرکت روس آبارون اکسپورت، کمپانی سازنده این سلاح " Alexander Mikheyev " در گفتگو با خبرنگاران از امضای این قرارداد جدید میان دو کشور خبر داده اما از جزئیات آن نظیر تعداد سامانه‌ها و موعد تحویل اطلاعات بیشتری منتشر نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    32 24
    ایشالا ما هم ابان بریم برا خرید s400 و در اینده s500 ما در زمینه موشکی جزو کشورهای خودکفا و پیشرفته ایم ولی نیاز داریم ناوگان هوایی رو هم تقویت کنیم. سوخو و میگ گزینه های خوبی هستند براس این کار
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      26 6
      روسیه اس 500 را آزمایش کرده بهتره به جای اس 400 اس 500 رو قرارداد ببندیم به روز تره و بردشم بیشتره راحت میتونیم موشک قاره پیما رو هدف قرار بده
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      18 6
      سوخو 30 SM و سوخو پکفا برای ایران مهمتره چون این دو مکمل هستند میتونند نیاز نیروی هوایی رو تامین کنه جدیدا قراره روسیه موتور جدید روی پکفا بذاره اینم مزید بر خریده
    • دانشجوی شریف CA ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      42 7
      در حوزه پدافند ایران دست بالا در منطقه را دارد و سطح آمادگی قابل قبولی دارد . s400 دردی از ما دوا نمیکند . اما خرید سوخو 35 و موشک های یاخونت میتواند توازن قوا را در منطقه به شدت به نفع ایران بالا ببرد .
    • نیروی هوایی قدرتمند IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      23 3
      باید هر چیزی که میخریم خوب شو بخریم که بعدن پشیمون نشیم مثل اس 500 و سوخو 30 اس ام و سوخو 57 پکفا
    • سرباز IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      15 5
      فقط ترکیب سوخو34 و سوخو35
    • ایرانی GB ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      0 0
      دوستان نگران نباشند , ایران اولین مشتری خارجی جنگنده پاکفا از ابتدای ساخت این جنگنده بوده ( طبق اعلام سایت ویکیپدیا ) و قطعا" این جنگنده رو میخره , عزیزان نیروی هوایی حواسشون جمع هست
  • اف35 DE ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    30 51
    واقعا که چه منطقی اف 35 را داد که چی بگیره اس 400 طبق معمول هم همفکرانش در این سایت هم مشغول هورا کشیدن بر این خریت که بزودی پا جا پای اینها خواهد گذاشت در بلاهت و به خاکستر نشاندن ملتش چندان هم دور از انتظار نیست همچین سرنوشتی که اردوغان نصیب ملت ترک کنه به همین خاطر هست لیر هر روز داره سقوط میکنه تا به ارزش ریال برسه البته پاشنه اشیل این کشور کوردها بودند که ظاهرا با رقصیدن به ساز امریکا باید نصف کشورشون رو بدهند برود بالاخره یا خدا یا خرما یا تکنولوژی و رفاه و پذیرفتن واقعیت یا حفظ تمامیت ارضی مرزهای پر گهر عثمانی
    • تنها راه نجات اطاعت کامل از رهبری IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      32 13
      داداچ اینقد این یانکیارو گنده نکن خودشون میگن که همین اف_35 که سنگشو به سینه میزنی پر عیب و ایراده ولی نمیگم بده ولی روسا تو پدافند از همون گذشته هم از امریکا بالاتر بوده و هس درکل این پانتورک میخاد از ترامپ قمارباز باج بگیره که فک کنم هم بتونه
  • NL ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    71 48
    اس 400 به درد نخور هم باشه ترکیه خوب کرد خرید. داشتن تلاش میکردن ترکیه در برابر اف 35 های اسرائیل بی دفاع باشه. جنگنده های ترکیه آماده بودن ولی اجازه نمیدادن از آمریکا خارج بشن. حتی مراسم تحویل جنگنده به ترکیه در آمریکا گرفته شد مگه داریم؟ پاتریوت هم که نمیدادن. امروز میدیم فردا میدیم ترکیه از این شوخیا نداره برو واسه خودت نگهش دار،
    • GB ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      8 5
      اس ۴۰۰ به تنهایی دردی از پدافند ترکیه دوا نمیکنه پدافند اگر شبکه نباشه اس ۴۰۰ ها خوراک هارپی ها و اسپارو های صهیونیست‌ها هستند...
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    16 20
    اگر این هلیکوپتر های z10 خوب هستند،ما هم بخریم
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    15 12
    مشرق درباره سوخو-57 مطلب بنویس ، سایتهای خبری خارجی گفتن ایران در نمایشگاه هوایی Army2020 در روسیه گفته تمایل به خرید سوخو-57 داره. پس سوخو-30 چی شد؟ آیا اون کنسل شده یا قراره ترکیبی از هر دو باشه؟
  • دانشجوی شریف CA ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    35 82
    به نظر میرسد به احتمال زیاد ایران بدون S400 هم بتواند بر F35 غلبه کند . اما خرید F35 توسط امارات زنگ خطری برای منافع ما در خلیج همیشه فارس خواهد بود . ترکیه هم که سگ نگهبان آمریکا و لنگرگاه امنیت اسرائیل در منطقه است . باقی حرف ها و کارها و مواضع ضد صهیونیستی اردوغان منافق و همین خرید سامانه S400 , خارج شدن از پروژه F35 شوعافی بیش نیست .
    • US ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      36 68
      خر نگهبان منطقه
  • مهدی IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    40 56
    تمام تجهیزاتشان مونتاژی است آن هم صدقه سر ناتو است از سیستم آتش تانگ آلتا بگیر تا سامانه هدایت اپتیکی موشک کروز انگلیسی از موتور رمجت فرانسوی تا سامانه ضد هوایی مستقر در لیبی آلمانی
    • سرباز اسلام IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      7 6
      قبول دارم
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      9 5
      همین T129ساخت ایتالیاست مشرق گفته بومی
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      6 1
      موتور پراید و تیبا رانا دنا هم بومیه
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    19 9
    من فکر میکنم نیازی به s400 نداریم. در ضمن اگه با توجه به قدرت بالای پدافندی خودمون بریم سراغ s400 این پالس رو به کشورهایی که میخوان ازمون پدافند بخرن رو میفرسته که ما هنوز تو پدافند خیلی ضعیفیم . مشتریامونو به شک میندازه
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      5 1
      دوست عزیز. خود مسئولان نظامی ما سامانه باور را معادل نمونه پیشرفته اس 300 دانسته اند.
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    33 9
    ترکیه حدود 7 میلیارد دلار جنگنده Su-35 هم سفارش داده
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    16 6
    تمام ضعف های اس 400 ، اس 300 اینجوری مشخص می شود
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    32 5
    ما باید ۵۰ تا سوخو ۳۵ بخریم .
  • اوجب الواجبات IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    18 11
    کاری به ترکیه ندارم ولی آواکس از اوجب واجبات است باید آواکس بخریم.
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      2 0
      تو ول‌کن این آواکس نیستی
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      4 1
      چند وقت نبودی داداش. دلمون تنگ شده بود واست
    • IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      3 0
      دمت گرم
    • شهروند IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      10 1
      یه چیزی گفتی چند نفر بهت توجه کردن حالا چند ساله خر شدی توش . هی برا جلب توجه آواکس آواکس . اونی که ساربونه خودش میدونه چی بخره نه جوجه اینترنتی مثل تو که در عمرت هنوز یک تیر مشقی هم در نکردی برا ما کارشناش شدی :)
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    4 6
    از کجا معلوم شاید خرید اس 400 نقشه امریکا و ترکیه باشد برای شناخت این سامانه و دادن اطلاعات آن به غرب، اینقدر که شما فکر میکنید امریکا راحت نوکرانش را ازاد نمیگذارد، این قضیه خیلی بو داره
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    13 3
    امریکا قدرت روسیه را دست کم گرفته که داره به ترکیه پشت می کند غافل از اتحاد خرس ها با گرگها که اروپا را می تواند نابود کند
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    21 3
    ترکیه به نیاز روسیه به یک متحد در خاورمیانه واروپا پی برده و نکته ضعف خود بحث دفاعی و امریکا که نیروی زمینی اش است را خوب درک کرده پس نزدیکی ترکیه به روسیه از این به بعد بیشتر خواهد شد
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    3 35
    فشارهای اقتصادی به ترکیه برای پذیرش تجزیه ترکیه به 3 کشور می باشد و ترکیه د برابر فشارهای اقتصادی مجبور از پذیرش تجزیه می باشد
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    12 1
    نظر دهندگان سایت مشرق از سطح سواد بالای نظامی برخوردارند. پیشنهاد اینشت که اینها را مشرق گروه بندی کنه و هر گروه رو بفرسته سمت یه کشور برای مذاکره، تا بعد از لغو شدن تحریم ها سریع خرید نظامی انجان بدیم.
    • بهزاد AM ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      7 6
      من رو بفرستید تایلند مذاکرات طولانی انجام خواهم داد!
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    6 26
    به نظرم داره کمی ساده انگارانه به قضییه نگاه میشه متاسفانه. توی یکی از اسناد ویکی لیکس بود، نامه ای از یه سری افسر امنیتی امریکایی بود در مکزیک فکر میکنم که توش گفته بودند ترکیه سامانه های دفاعی روسی را میخره و چون ارتباط در ظاهر بد ولی در باطن خوبی با اسرائیل داره، اطلاعاتش را در اختیارش قرار میده و اسرائيلی ها به این سیستم ها دسترسی پیدا میکنند و چون ایران هم از این سامانه ها استفاده میکنه، کمک خیلی زیادی به اسرائیلی ها میشه. (البته دقیقش را یادم نیست ولی همین حدود بود). خیلی از این ها دعوا زرگری امریکا و اسرئيل و ترکیه هست وگرنه خیالیتون از ترکیه راحت، چنان تو دامن آمریکایی ها و غرب افتاده که گفتن نداره. یادتون بیاد قضییه اون کشتی کمک رسانی به غزه و ماجراهای بعدش را که فقط سعی داشتند به نظر من با یه سیا بازی، رهبری کشورهای حامی فلسطین را از ایران بگیرند و خودشون و البته شاید به کمک مصر اون زمان (دوره محمد مرصی) بتونند قضییه را مدیریت کنند و پیامدهای بعدی که گفتن نداره. این ترکیه از اونایی هست که اگه دشمن باشه باید از قساوتش نگران بود و اگه دوستت بود باید مراقب از پشت خنجر زدنش بود.
  • تنها راه نجات اطاعت تمام از رهبری IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    18 25
    بابا انقد از این شاه عثمانی تعریف نکنید این داره این کارارو میکنه که از ترامپ باج بگیره این پانتورک دستش با اسرائیلی ها است
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    8 8
    زمانی اروپایی ها خطر مشرقی ها رو متوجه خواهند شد که جنگ جهانی سوم شروع شده حالا ترکیه معلوم نیست در جبهه کمونیسم خواهد بود یا جبهه ضدکمونیسم نکته آخر معلوم شد که برجام رو آقایون با اهداف نظامی امضا کرده اند چرا که آمریکا خیلی راحت تونست تحریم های اقتصادی را برگردونه اما نظامی رو نتونست
  • علی IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    7 8
    از ایران یاد گرفته که نباید جلوی امربکا کم بیاره وگرنه کلاهش پس معرکه هست،
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    3 2
    اردوغان تو دودوزه بازی استاده ببین کی گفتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس