ترکیه

این تسلیحات که عمدتا بمب‌های هواپرتاب مدل B۶۱ بودند در ۶ پایگاه هوایی نیروهای امریکایی در خاک اروپا مستقر شدند.

سرویس جهان مشرق - در دوران جنگ سرد و منازعات میان دو بلوک شرق و غرب، قدرت‌های اتمی عضو ائتلاف ناتو برای حمایت از کشورهای غیر اتمی عضو این سازمان اقدام به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک این کشورها به منظور حملات پیشگیرانه هسته ای به خطوط اولیه ارتش سرخ شوروی و پیمان ورشو و یا توان ضربه متقابل سریع در برابر حمله احتمالی رقیب کردند. این تسلیحات که عمدتا بمب‌های هواپرتاب مدل B۶۱ بودند در ۶ پایگاه هوایی نیروهای امریکایی در خاک اروپا مستقر شدند.

از این تعداد ۲ پایگاه در کشور ایتالیا و ۴ پایگاه دیگر در کشورهای ترکیه، آلمان، بلژیک و هلند بودند. طبق آمارهای رسمی و تایید شده حدود ۱۸۰ بمب اتمی تاکتیکی در این پایگاه‌ها دپو شده بود که ۵۰ بمب در پایگاه هوایی اینجرلیک در خاک ترکیه مستقر شدند. در واقع به دلیل اینکه ترکیه در خط مقدم مقابله با هجوم احتمالی نیروهای پیمان ورشو حضور داشت، بیشترین سهم را از ذخایر این سلاح در خاک خود پذیرا بود.

جدول کشورهای پذیرای بمب‌های اتمی تاکتیکی امریکا و تعداد بمب در هر کشور

نشانه‌های کاهش روابط میان ترکیه و امریکا پس از عملیات چشمه صلح

پس از تحولات اخیر در شمال سوریه و عملیات ارتش ترکیه و نیروهای تحت فرمانش موسوم به عملیات چشمه صلح علیه شبه‌نظامیان SDF و عقب نشینی نیروهای امریکایی از پایگاه‌های خود در شمال سوریه، روابط میان واشنگتن و آنکارا علی رغم هماهنگی‌های و توافقات صورت گرفته رو به تیرگی گرایید.

با وجود بی‌تفاوتی دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا نسبت به هجوم ارتش ترکیه به مواضع گروه‌های کرد که سابقا متحد این کشور در نبرد با تروریستهای داعش بودند، اما در بدنه ارتش امریکا و همچنین مجلس سنا و کنگره مخالفت‌های جدی با این اقدام ترکیه پدیدار شده و تهدیداتی در خصوص اعمال تحریم‌های سنگین و یا کاهش سطح روابط و پشتیبانی نظامی از ارتش ترکیه از سوی برخی مقامات امریکایی عنوان شد. همچنین تعدادی از متحدین امریکا نظیر آلمان، هلند و نروژ در روزهای اخیر اقدام به قطع روابط نظامی و ارسال تجهیزات جنگی به ترکیه کردند.

حمله ارتش ترکیه به پایگاه ارتش امریکا در عین العرب

همچنین اقدام ترکیه به شلیک گلوله‌های توپخانه به اطراف مقر نیروهای امریکایی در شهر عین العرب که موجب نگرانی و اعتراض شدید نظامیان امریکایی شد نیز مزید بر علت شد تا برخی اقدامات در راستای کاهش مناسبات نظامی میان دو کشور در دستور کار قرار گیرد.

حال روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابعی در وزارت کشور امریکا مدعی است که این وزارتخانه با همراهی پنتاگون در حال برنامه‌ریزی برای خارج کردن ۵۰ بمب هسته‌ای تاکتیکی B۶۱ از پایگاه هوایی اینجرلیک هستند.

بمب هسته‌ای تاکتیکی B۶۱

پایگاه اینجرلیک که به صورت مشترک توسط نیروی هوایی امریکا و ترکیه مورد استفاده قرار میگیرد نقش مهمی در نبردهای چند سال اخیر در شمال و شرق سوریه داشته است. در طول سالهای عملیات ائتلاف بین‌المللی ضد داعش این پایگاه که محل حضور جنگنده‌های F۱۶ و F۱۵ امریکایی بود هزاران سورتی پرواز و بمباران هوایی را علیه مواضع گروه تروریستی داعش پذیرا بود.

همچنین تعدادی از بمباران‌های هوایی ترکیه در سه عملیات ارتش این کشور در شمال سوریه یعنی سپر فرات، شاخه زیتون و چشمه صلح از مبدا این پایگاه انجام می‌شد.

تصویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی اینجرلیک

آیا این سلاح‌های اتمی ضامن امنیت ملی ترکیه بود؟

همانگونه که در بخش ابتدایی گزارش عنوان شد، استقرار سلاح‌های هسته ای در کشورهای غیر اتمی عضو ناتو به منظور حفاظت از آنها در برابر حمله اتمی شوروی سابق و در دوران اخیر ارتش روسیه بود. اما در این بین نکته‌ای قابل تامل وجود داشت.

در میان کشورهایی که پذیرای این سلاح‌های اتمی تاکتیکی بودند ترکیه قادر به استفاده مستقل از آنها در صورت حمله اتمی دشمن نبود. در واقع امریکا اجازه استفاده از این سلاح‌ها در مواقع بحرانی را به ۴ کشور دیگر یعنی ایتالیا، هلند، بلژیک و آلمان داده بود اما چنین دسترسی در اختیار نظامیان ترک نبود. در صورتی که هرگونه حمله اتمی به خاک ترکیه صورت میگرفت تنها پرسنل نظامی امریکایی حاضر در پایگاه اینجرلیک قادر به بارگزاری این بمب‌ها بر روی جنگنده‌های خود و فعالسازی کد رمز مربوط به شلیک آنها بودند.

این موضوع بدین معنی است که استقرار این بمب‌ها در خاک ترکیه تنها به منظور استفاده نظامیان امریکایی و در راستای منافع آنها بوده و نه تنها تضمین امنیتی به طرف ترک نمی‌داد بلکه خاک این کشور را به هدفی بالقوه و مشروع به منظور وارد آوردن ضربه نخست اتمی توسط کشور رقیب(شوروی یا روسیه فعلی) مبدل میساخت.

اینفوگرافی از پایگاه های مجهز به سلاح اتمی امریکا در خاک اروپا

منابع:

https://www.thedrive.com/the-war-zone/۳۰۴۱۷/u-s-reviewing-options-for-pulling-nuclear-bombs-out-of-turkey-heres-how-they-might-do-it?xid=twittershare

https://www.washingtonpost.com/national-security/۲۰۱۹/۱۰/۱۲/us-forces-say-turkey-was-deliberately-bracketing-american-forces-with-artillery-fire-syria/

https://www.thedrive.com/the-war-zone/۱۵۲۱۱/nato-members-train-to-nuke-a-fictional-enemy-after-major-russian-drills

https://www.nytimes.com/۲۰۱۹/۱۰/۱۴/world/middleeast/trump-turkey-syria.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    18 14
    ترکیه افسار پاره کرد . گورش خودش را هم کند
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    61 2
    همه ی بمبهای اتمی زمین باید خنثی بشه . همه .
    • DE ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
      31 1
      الهی آمین
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      3 12
      آمین کیه ؟! همون آمون ؟
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    10 2
    پوتین با جنگ سوریه کارهایی به نفع روسیه کرد که در خواب هم نمیشد تصور کرد. از جمله همین جمع کردن بمبهای اتمی انجرلیک که حتی بحران خلیج خوکها کوبا هم نتوست جمع کنه
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    13 4
    آمریکا از ترکیه استفاده ابزاری میکند.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    3 1
    باریکلا
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    4 3
    به معنی واقعی کلمه حرکت انسان به سوی ساخت سلاح های کشتار جمعی ، یک حرکت کاملا ضد تکاملی است، حرکتی که او را از سمت سعادت منحرف میکند، افتخار میکنیم که فقه شیعه کاربرد هر نوع سلاح کشتار جمعی از هر نوعی را " حرام " اعلام کرده است .
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    18 1
    اونا بمب هاشون رو هم تو همين کشورهاي اروپايي دارن نگه ميدارن بعد اينجا انرژي هسته اي رو تعطيل ميکنن که يوقت نگن ميخوان بمب اتمي بسازن (که اونم فتواي حرام اعلام شده) اونم وقتي رژيم صهيونيستي و پاکستان و هند و عربستان و امارات بمب اتمي دارن و ما وسط اونا هستيم!!!
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    12 1
    چرا آمریکا باید بمب هسته داشته باشه ولی ما نداشته باشیم؟
  • US ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    19 10
    ترکیه: بزرگترین شریک تجاری، نظامی، اطلاعاتی اسرائیل و حمال بمبهای اتمی‌ آمریکا و حامی‌ دأعش.
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      10 6
      احنمالا پژاکی ای
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    5 8
    خداوند کل زمین رو مسخر انسان قرار داده اما امثال شما زمانی عینک زدن و درمان و دارو رو هم دست بردن در کار خدا و حرام می دونستید. اما همون خدا دستور داده کهدای مسلمانان! برای مقابله با کفار هر نوع سلاحی که می تونید بسازید! هر نوع! هر نوع!هر نوع!
  • ناشناس IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    8 1
    آنچه در توان دارید باید علیه دشمنان آماده نمایید. اگه به قدرتی که بتواند بمب هسته ای را خنثی یا نابود کند دست یابیم نیازی به بمب هسته ای نداریم
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    0 1
    غرب فکر میکرد ترکیه میتوته الگوی اسلام میانه رو باشه اما الان فهمید ترکیه فقط مادر داعشه ونقش دیگری نمیتونه بازی کنه تنبیه های گسترده ای در انتظار ترکیه ست اگه تو سوریه باید منتظر یک سیلی باشه اونن سیلی درد ناک از بایدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس