کد خبر 1600737
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
علت ناترازی بنزین اعلام شد

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت معدن و تجارت به بیان توضیحاتی درباره علت بروز ناترازی بنزین پرداخت و اتکا صرف به خودروهای بنزینی را عاملی در بروز ناترازی بنزین معرفی کرد.

به گزارش مشرق، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو و مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صنعت معدن و تجارت درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و نقش خودروهای داخلی در بروز این مسئله گفت: تقریباً ۱۰۰ درصد خودروهایی که استفاده می‌کنیم خودروهای فسیل سوز هستند و ما جز کشورهایی هستیم که توسعه خودروهای سبز و استفاده کننده از سوخت غیر فسیلی خیلی کم در کشور ما اتفاق افتاده است.

وی در ادامه بیان کرد: مثلاً خودروهای برقی خیلی کم در کشور ما توسعه پیدا کرده است ولی در کشوری مثل چین ۱۰۰ درصد ناوگان حمل و نقل شهری مثل اتوبوس‌ها برقی هستند و از این منظر آنها توسعه یافتگی ۱۰۰ درصد را دارند ولی در کشور ما این اتفاق رخ نداده است.

کریمی سنجری ادامه داد: مسئله دیگری که داریم این است که ما خودروی فرسوده زیاد داریم. مصرف بنزین خودروی‌های فرسوده بیشتر از یک خودروی غیر فرسوده است. علاوه بر این خودروهای غیر فرسوده تکنولوژی قدیمی دارند و خودروهای جدید یک تحول در تکنولوژی موتورشان اتفاق افتاده است با اینکه ما فاصله‌ای زیاد با دنیا از حیث تکنولوژی موتور داریم با همین نگاه در مقایسه با خودروهای فعلی خودروهای فرسوده ما مصرف بالایی دارند.

وی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی تأثیر گذار در ناترازی بنزین این است که قیمت سوخت در کشور نا خیلی پایین است بر اساس اعلام شرکت پخش و پالایش ۲۵ هزار تومان قیمت تمام شده بنزین است در حالی که بنزین را چیزی بین هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان به مردم تحویل می‌دهیم و خیلی انگیزه‌ای برای صرفه جویی در سوخت برای مردم وجود ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نفوذ کم خودروهای سبز، وجود خودروهای فرسوده و میانگین مصرف بالای سوخت در خودروهای موجود در کشور و قیمت پایین بنزین باعث شده که خیلی انگیزه‌ای برای مدیریت مصرف بر بنزین در کشور وجود نداشته باشد.

این کارشناس خودرو ادامه داد: راه کار غلبه بر این ناترازی این است که دو اقدام مهم انجام دهیم ابتدا اینکه خودروهای برقی در کشور به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه سیاست گذاران به ویژه وزارت نفت و وزارت نیرو قرار بگیرد و کمک کنند که خودروهای برقی در کشور توسعه پیدا کنند اما از مسیر درست آن یعنی زیر ساخت آن فراهم شود و ارگانی که جز وظایف آن باشد اقدام به واردات خودروی برقی کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت‌های خودروساز باید اقدام به واردات این خودروهای برقی کنند و آنها را جایگزین خودروهای فسیلی کنند و هدف گذاری کنیم که در ۵ سال آینده ناوگان حمل و نقل شهری با کمک وزارت نیرو، وزارت نفت و صنعت خودروسازی برقی کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    18 3
    25000 هزار تومن یعنی دولت 23500 برای هر لیتر بنزین یارانه میده به عده قشر مرفه که خودرو دار هستند و چون فضای مجازی هم دست همین اقشار هستش دائم با سیاه نمایی و بدبخت نمایی مانع واقعی سازی قیمت بنزین می شوند. این تفاوت قیمت هم اغلب با چاپ پول پوشش داده میشه که منجر به تورم میشه که بازهم بیشترین آسیب به قشر مستضعف می رسه.
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      1 9
      پروفسور جان ، بنزین آزاد رو بکنه 25000 تورم ایجاد نمیکنه ؟ اونجوری یک گوجه میشه یه میلیون
    • س IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      3 2
      موافقم رفیق
  • سوخت مجانی = ناترازی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    20 2
    سوخت مجانی علت اصلی ناترازی است !! تعارف هم ندارد !!::::: رسانه ها بیدار شوند !! و مردم خواب را هم بیدار کنند !! ===== انرژی مجانی = تولید وسایل پرمصرف :::: 
انرژی مجانی = کسری بودجه :::: انرژی مجانی = تورم :::: انرژی مجانی = قاچاق سوخت :::: انرژی مجانی = حقوق پایین :::: انرژی مجانی = افزایش مهاجرت :::: 
انرژی مجانی = بدمصرفی :::: انرژی مجانی = خود کشی جمعی
 ========= کسانی که به هر شکل نقشی در تثبیت قیمت مجانی سوخت در ایران راشته یا دارند ، عامل عقب ماندگی و مشکلات ایران هستند !!! ( مردم ، مسنولین یا رسانه ها و …. ) :::: در عقب مانده ترین کشورهای جهان هم نمیتوان با پول دو کیلو پرتقال ، باک خودرو را پر کرد !! :::: در اقتصاد ناهار مجانی نداریم !!! :::: ناهار مجانی نداریم !!!
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
      4 0
      ما هم موافقم نظر شما
  • بیدار شویم !! IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    19 2
    سرمایه گذاری و تولید خودروی کم مصرف جدید زمانی جدی و آغاز میشود که قیمت سوخت واقعی گردد >>>> چون فعلا دست دولت به علت سوخت مجانی و هزینه و یارانه های نجومی این سوخت مجانی خالیست ! >>> با این سوخت مجانی هیچ کس به فکر تولید و خرید خودروی کم مصرف نخواهد بود !! >>>> قوانین اقتصاد بسیار ساده است >>> بفهمیم >>> تا بیش از این اقتصاد به قهقرا نرود >>>> سوخت مجانی = قاچاق گسترده >>>>. سوخت مجانی = ادامه تولید تجهیزات و خودروی پرمصرف >>>>قوانین اقتصاد بسیار ساده است >>> بفهمیم
  • درک یک تقدم ساده !! IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    18 1
    سوخت مجانی نماد عقب ماندگی اقتصادی و فکری بخش زیادی از جامعه ایران است !! که میگویند اول حقوق دلاری شود بعد قیمت سوخت واقعی گردد >>>> خب چند دهه دیگر باید برای تحقق این آرزو همراه با تخریب اقتصاد ، منتظر ماند !! >>> چون شدنی نیست و ایتدا باید قیمت سوخت اصلاح گردد !! >>> فهمش زیاد سخت نیست !!! >>>> درک یک تقدم ساده !!
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 1
    جمشید ارین در دهه 80 خودروی برقی ساخت ولی متاسفانه معصومه ابتکار بر ضدش پرونده سازی کرد و او را فراری داد . اینطوری نخبه ها را فراری می دهند
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 1
    چرا سپاه ورود نمی کنه تا تولید انبوه خودرو برقی بکنه
  • خودروی برقی ؟؟!! IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    8 0
    البته باید توجه داشت که خودروی برقی هم نیاز به برق دارد !! ::: وضعیت مصرف برق کشور هم بالا است ! ::: ضمنا باید در نیروگاه ، یک سوخت فسیلی مانند گاز ، مازوت یا گازوییل سوزانده شود تا برق تولید شود ! :::: ضمنا خودروی برقی هم گران است ! :::
  • خودروهای آمونیاکی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    6 0
    جدی شدن سوخت آمونیاک در «تویوتا» ::::: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ::: تویوتا در حین پژوهش روی خودروهای برقی و استفاده از فناوری‌های باتری و پیل سوختی، ایده موتور احتراقی آمونیاک‌سوز را هم دنبال کرده است. آمونیاک از کربن استفاده نمی‌کند؛ ازاین‌رو نتیجه حاصل از احتراق فقط نیتروژن و مولکول آب است و بدین‌ترتیب تا ۹۰درصد از آلایندگی گلخانه‌ای خودروها می‌کاهد. موتور جدید توسعه‌یافته توسط تویوتا یک موتور ۲.۰لیتری درون‌سوز که به‌طور خاص برای کارکرد آمونیاک بهینه شده و آزمایش‌های اولیه، نشان داد عملکرد پایدار و راندمان حرارتی این موتور بسیار نزدیک به سطح خودروهای بنزین‌سوز است، با این تفاوت که سطح آلایندگی بسیار کمتری دارد.
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    چرا ال پی جی را در کشور رواج نمی دهید
  • خودروهای آمونیاکی IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    6 0
    جدی شدن سوخت آمونیاک در «تویوتا» ::::: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ::: تویوتا در حین پژوهش روی خودروهای برقی و استفاده از فناوری‌های باتری و پیل سوختی، ایده موتور احتراقی آمونیاک‌سوز را هم دنبال کرده است. آمونیاک از کربن استفاده نمی‌کند؛ ازاین‌رو نتیجه حاصل از احتراق فقط نیتروژن و مولکول آب است و بدین‌ترتیب تا ۹۰درصد از آلایندگی گلخانه‌ای خودروها می‌کاهد.
  • مرتضی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 0
    اصلاح قیمت و پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند متاسفانه بهترین ماشینهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست درسته که ماشینای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...) حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت. بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و قیمت دستوری انرژی، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس، مصرف بیشتر برای خیلیا نفع فراوان داره علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    سوخت ارزان و خودروی پرمصرف جند برابر قیمت جهانی عجیبه
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    4 0
    بنزین مفت الان پشت وانت ازاد قیمت روز میفروشن
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    1 1
    به به شاهکار رئیسی همه چی گران شده شدیدا به جز بنزین گرامی
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    5 0
    جمع کن بابا این داستانا چیه قیمتش مفتی هست همه بد مصرف میکنن
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    2 0
    ای کسی که نمی زاری قیمت بنزین اصلاح بشه منافقین یا ضدانقلاب ها هستن شاید
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    3 1
    مشرق عزیز این توصیه ها یعنی باد برده هست تنها راه افزایش قیمت هست که مسئولان خوابیدن هنوز
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 1
    من الان ثروتمند هستم بنزین ارزون هست میزنیم میریم شمالی یا ترکیه کیف میکنیم
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    5 1
    کسانی که میگن بنزین گرون نشه دشمنان نظام هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس