کد خبر 1006430
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
علیپور

اصلاً چرا ضربه چیپ؟ آن هم در دقیقه ۹۰ بازی و در حالی که نتیجه مساوی بدون گل است. خاطرات را که مرور کنیم متوجه می‌شویم نیت بازیکنان بیشتر تحقیر حریف بوده تا رسیدن به گل.

به گزارش مشرق، مربیان خیلی موافق زدن پنالتی چیپ از سوی بازیکنان خود نیستند و این طبیعی است. به این خاطر که در پنالتی چیپ درصد شانس گل شدن توپ کم است و از سویی این ضربه تیم حریف و دروازه‌بان حریف را تحقیر می‌کند و حتی موجب می‌شود تیم حریف در ادامه جریان بازی تحریک شود و فوتبال بهتری بازی کند که این به ضرر تیم ضربه زننده پنالتی است.

در پرسپولیس پیش‌تر هم شاهد برخورد برانکو با بازیکنانی که ضربه پنالتی را به صورت چیپ می‌زدند، بودیم. هنوز برانکو به طور رسمی مربی تیم نشده بود که مهدی طارمی در مسابقه‌ای با ضربه چیپ از روی نقطه پنالتی دروازه تیم حریف را باز کرد. بعد از این بازی برانکو به صراحت گفت من از این شکل ضربه زدن خوشم نمی‌آید، چون باعث تحقیر تیم حریف می‌شود. برانکو با علیپور هم چنین برخوردی داشت با اینکه ضربه او تبدیل به گل شده بود.

ضربه چیپ تخصص است و بازیکنی می‌تواند این ضربه را به خوبی بزند و آن را تبدیل به گل کند که آن را تمرین کند. نه یک بار و دو بار بلکه ده‌ها بار و شاید هم صدها بار. سؤال اینجاست آیا علی علیپور این‌گونه ضربه زدن را تمرین می‌کند که در بازی با ماشین‌سازی ضربه پنالتی چیپ زد؟


اصلاً چرا ضربه چیپ؟ آن هم در دقیقه ۹۰ بازی و در حالی که نتیجه مساوی بدون گل است. خاطرات را که مرور کنیم متوجه می‌شویم نیت بازیکنان بیشتر تحقیر حریف بوده تا رسیدن به گل. نمونه اش در شهرآورد و ضربه‌ای که فرشید اسماعیلی زد. حتی علیرضا بیرانوند هم به صراحت به این نکته اشاره کرد و گفت، چون بازیکن حریف می‌خواسته من را تحقیر کند، خدا به من کمک کرد و توپ تبدیل به گل نشد.


در گذشته فوتبال ملی هم به خاطر ضربه پنالتی چیپ آسیب دید. در جام ملت‌ها و در بازی با چین اگر یحیی گل‌محمدی چیپ نمی‌زد شاید ایران شانس قهرمانی پیدا می‌کرد!


همه این‌ها به کنار. به اندازه‌ای که در لیگ برتر ایران ضربه پنالتی چیپ زده می‌شود در لیگ‌های معتبر اروپایی زده نمی‌شود به این خاطر که تعداد بازیکنانی که این‌گونه ضربه می‌زنند اندک است و جالب اینکه هدف این بازیکنان تحقیر تیم حریف نیست و تنها می‌خواهند به گل برسند. تازه بازیکنان خارجی اینقدر به دفعات چیپ نمی‌زنند و جالب اینکه این بازیکنان تکنیکی و خلاق هستند و همان‌طور که اشاره شد هر از گاهی این‌گونه ضربه می‌زنند. شاید هر چند سال یک بار.


علی علیپور بعد از ضربه‌ای که هدر داد در فضای مجازی انتقادات زیادی را به جان خرید که برخی از این انتقادات هم بی‌رحمانه است. به این خاطر که علی علیپور روزهای خوبی را برای تیم ساخته است و آن همه روزهای خوب ارزش پاک کردن روز بد در بازی با ماشین‌سازی را دارد. اما اگر نیت بازیکنی از زدن ضربه چیپ تنها رسیدن به گل است باید این کار را تمرین کند و از همه مهمتر این کار را در دقیقه ۹۰ انجام ندهد. آن هم در حالی که نتیجه بازی بدون گل پیش می‌رود. اکنون کالدرون تصمیم گرفته دیگر به علی علیپور پنالتی ندهد. از همه مهمتر با کاری که علیپور کرد چیپ زدن در تیم ممنوع شده است. البته پنالتی چیپ علی علیپور بهانه خوبی شد که از این پس هیچ بازیکنی که خود را در این موقعیت قرار ندهد. به این خاطر که هواداران به خاطر ضربه چیپ چشم خود را به روی همه اتفاقات خوب گذشته می‌بندند.


کارشناسان و پنالتی‌زن‌ها پاسخ می‌دهند
آیا پنالتی چیپ در شرایط حساس جای دفاع دارد؟
 
مهدی فنونی‌زاده: پنالتی چیپ را دوست ندارم
هافبک اسبق استقلال در این خصوص گفت: پنالتی زدن نیاز به توانایی‌های بالایی دارد و تکنیک خاص خودش را می‌طلبد. من خودم شخصاً هیچ وقت زدن پنالتی چیپ را دوست نداشتم و معتقدم پنالتی باید محکم و در زوایای چپ و راست دروازه زده شود و من فکر نمی‌کنم نیازی باشد یک بازیکن بخواهند پنالتی که سرنوشت تیمش به آن بستگی دارد را به صورت چیپ بزند. چیپ زدن زمان خودش را دارد نه وقتی که تیمت محتاج همین پنالتی است.

صادق ورمزیار: چیپ زدن وقت دارد!
کاپیتان اسبق استقلال در این خصوص گفت: برای زدن پنالتی باید ۳ فاکتور مهم را در نظر گرفت. اول اینکه ضربه را با قدرت و محکم بزنی. دوم اینکه به زاویه‌ای بزنی که دور از دسترس دروازه‌بان و گوشه‌ها باشد و سوم اینکه بتوانی بادقت و تمرکز بالا بزنی، اما چیپ زدن وقت خودش را دارد. مثلاً تیمت ۳، ۴ گل جلو افتاده حالا می‌توانی یک پنالتی چیپ را هم بزنی، اما در شرایط حساس و اینکه بازی مهم است و دقیقه حساس هم هست نباید چنین ریسک بدی انجام بدهی.

علی پروین: جذابیت فوتبال به همین اتفاقات است
سرمربی اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: فوتبال همین است و جذابیت فوتبال به همین اتفاقات است. هواداران هم نباید ناراحت باشند. یادمان باشد که همین علیپور در سال‌های گذشته همیشه برای پرسپولیس گلزنی کرده و نباید او را تخریب کنیم و باعث شویم تا روحیه‌اش خراب شود. هواداران باید از علیپور حمایت کنند تا شرایط روحی خودش را پیدا کند. اتفاقی که در بازی با ماشین‌سازی افتاد فراموش خواهد شد.

علی انصاریان: سالی ۱۰ تا پنالتی می‌زدم اما...
مدافع اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: من سالی ۱۰ تا پنالتی برای پرسپولیس می‌زدم، ولی هرگز پنالتی چیپ نزدم چرا که پرسپولیس و شرایطی که داشت برایم مهم‌تر بود و باید برای گل شدن پنالتی حرفه‌ای‌تر فکر می‌کردم. علیپور هم اشتباه کرد. در آن دقایق حساس پنالتی را چیپ زد و امیدوارم از این اشتباه خود درس گرفته باشد. شاید اگر پنالتی را ساده می‌زد حالا پرسپولیس ۳ امتیاز را گرفته بود.

ناصر محمدخانی: پنالتی علیپور جای دفاع ندارد
مهاجم اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: من این حرکت علیپور را بی‌احترامی به هواداران می‌دانم. آخر چرا باید دقیقه ۹۰ پنالتی را چیپ می‌زد؟ او تا حالا ۴، ۵ پنالتی خراب کرده و با چه رویی دوباره می‌رود تا پنالتی بزند؟ این کار علیپور جای دفاع نداشت. یادم می‌آید محمد پنجعلی یک بار پنالتی خراب کرد، ولی تا ۲۰ سال و آخر عمر فوتبالش دیگر پنالتی نزد. علیپور باید حالا حالاها قید پنالتی زدن را بزند و دیگر هوس نکند پشت توپ بایستد. کارش بی‌احترامی بود.
منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    2 0
    وقتی هدف تحقبر طرف باشه نه گل زدن همین میشه
  • US ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    3 0
    باباول کنیددیگه فکربازی دوشنبه باشیدخدایا ببریم❤
  • حسن شیزمحمدی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    0 0
    سلام به نظرمن کارعلیپور توجیح ندارد اگرقبلا این بازی کن گل زده خارج ازوظیفه نبوده چرا لباس پرسپولیس پوشیدن حرمت وجایگاه دازد ثانیا علیپورقرارداد میلیاردی میگیرد والان اصلا حق ندارد به پرسپولیس بخاطرفبل منت بگذارد علیپوربداند پرسپولیس جای بچه بازی نیست چرا که علیپور دل چهل ملیون پرسپولیسی را به تمسخرگرفت ونباید عملش بی پاسخ بماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس