کد خبر 1009001
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
نادر محمدخانی

نادر محمدخانی یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران است. مدافعی که نوع نگاه خشنش و دفاع تمام عیارش روی زمین و هوا حتماً در خاطر فوتبالدوستان باقی مانده است.

به گزارش مشرق، از او که سال‌هاست دور از وطن زندگی می‌کند و در انگلیس آکادمی فوتبال دارد، مدت‌ها بود خبری نداشتیم. حالا او در این گفت‌وگو از گذشته و حالش می‌گوید.

 

   
به‌عنوان ملی‌پوش سابق فوتبال کشورمان رویارویی و دیدار تیم‌های ایران مقابل تیم ملی عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 مسلماً بازی سختی پیش روی تیم ایران است. دیدار با عراق از گذشته همیشه تقابل سختی بوده و معمولاً بازی‌ها، 50 -50 بوده یعنی گاهی تیم ما پیروز بوده و بعضی وقت‌ها هم عراق موفق به نتیجه‌گیری شده است. بازیکنان عراق به لحاظ فیزیکی و تکنیکی به گونه‌ای هستند که به فوتبال ایران می‌خورند از همین رو بازی با این تیم سخت است. تیم ملی عراق متشکل از فوتبالیست‌های تکنیکی با قدرت بدنی قابل قبول است و شاید سوریه هم که همیشه تقابلش با ما سخت بوده کمی در سطحی پایین‌تر از فوتبال عراق بوده و قرار داشته است.
 

در اردن قادر به شکست عراق هستیم؟
 من شخصاً معتقدم به غیر از تیم‌های کره جنوبی و ژاپن که در سطح بالای فوتبال آسیا هستند و البته نوع فوتبالشان با ما متفاوت است هیچ تیم دیگری در آسیا توانایی رویایی با تیم‌ ملی ایران را ندارد بنابراین با توجه به توانایی‌های فوتبالیست‌های بااستعدادمان حتماً می‌توانیم از سد عراق بگذریم و من شانس را در بازی پیش رو و برد را به تیم ایران می‌دهم. من در زمان کی‌روش هم به‌دلیل سبک کاری او جزو مخالفین ایشان بودم اما صرنفظر از آن من همیشه تیم ملی کشورمان را تیم اول دانسته و می‌دانم و به توانایی بازیکنانمان اعتماد دارم هر چند که فوتبال ما سبک و سیاق خاص خودش را دارد به طوری که شاهدیم یک مربی بدون دیدن دوره‌های کافی سرمربی تیم ملی می‌شود یا زمانی دیگر مربی بدون اینکه در تیم چندانی مربیگری کرده باشد به تیم‌های بزرگ می‌رسد و...
 

از بحث بازی‌مان با عراق دور نشویم!
 من معتقدم اگر آرامش لازم را برای تیم ملی به وجود بیاورند و حمایت بیشتری از بازیکنان داشته باشند تیم ملی ما یک سر و گردن بالاتر از تیم‌های دیگر است به همین دلیل با توجه به تجربه 25 سال فوتبال بازی کردنم با اطمینان می‌گویم که ما با سطح بالایی که بخصوص نسبت به تیم‌های غرب آسیا داریم قادر هستیم از سد عراق بگذریم.
 

اما در حال حاضر بر سر راه پرداخت پول ویلموتس مشکلاتی ایجاد شده و کار با وجود این ممکن است برای تیم ملی ایران سخت شود؟
 نه تنها فوتبال ما بلکه به نظرم سیستم حاکم بر ورزش ما بیمار است به همین دلیل شاهد هستیم که حتی فدراسیون جهانی فوتبال هم از آن سر دنیا دائماً ‌برای فوتبال ما مشکل‌تراشی می‌کند و به ما اولتیماتوم می‌دهد و... تا به قولی ثابت شود اگر تنبیه بالای سر ما نباشد درست کار نمی‌کنیم و متأسفانه شرایطی داریم که نمی‌توانیم گلیم خودمان را از آب بیرون بکشیم.
 

بیشتر بخوانید:

علیپور خیلی «رو» دارد

جونیور بی‌تکنیک‌ترین برزیلی دنیاست

از آنجا که یک مدافع قدیمی بودید نظرتان را در مورد سیدجلال می‌خواستیم جویا شویم؛ مدافعی که به ستون در پرسپولیس معروف شد و چندی قبل هم از تیم ملی خداحافظی کرد.
 علی پروین سال 90 در پکن، تیم ملی را قهرمان کرد. روی این قهرمانی هر اسمی بگذاریم باید به این حقیقت ایمان داشته باشیم که تیم ملی در شرایط خوبی به موفقیت رسید یا زمان ایویچ که وقتی ایشان مرا دید، از من پرسید در تیم ملی بازی کردم و وقتی من گفتم ده سال در تیم ملی بودم و بازی کردم، ایشان باورشان نشد! پس از آن هم مرحوم ایویچ مرا دعوت کرد و باورش نمی‌شد من آنطور با قدرت در آن مقطع بازی کنم به همین دلیل هم می‌گویم سن و سال مهم نیست و سیدجلال هنوز هم مدافعی خوب و قابل اتکا است که با وجود سن و سال نسبتاً بالا با قدرت کار می‌کند.
 

اگر تیم ملی زمان خودتان بخصوص بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی 98 را با بازیکنان ملی فعلی مقایسه کنید چه حرفی می‌زنید؟
 من نمی‌خواهم تیم ملی آن موقع را با الان مقایسه کنم. تیم ملی کشورمان بازی دارد و من دوست دارم تیم ملی ایران با قدرت مقابل عراق بازی کند و پیروز شود البته در اینجا حرف‌های دیگری هم دارم.
بفرمایید!  باشگاه‌های ما باید راه درست را بروند و بازیکنان را به گونه‌ای مهیا سازند که فقط به فکر فوتبال باشند و دغدغه دیگری نداشته باشند.
 

از تیم ملی فعلاً جدا شویم. با چه پولی به پرسپولیس پیوستید؟
 سال 1364 با حقوق ماهی 1000 تومان و بدون پیش قرارداد و... که الان مرسوم است من به پرسپولیس پیوستم و زیرنظر علی آقا کارم را شروع کردم.
 

نادر محمدخانی الان بازی می‌کرد چند میلیارد می‌ارزید؟
 (می‌خندد) واقعاً نمی‌دانم شما بهتر می‌دانید. بگذریم اما همین‌قدر بگویم با همان تیم پرسپولیس 5 سال متوالی قهرمان شدیم و هیچ تیمی هم جلودار ما نبود.
 

مدافعان فعلی پرسپولیس چطور هستند؟
 بازیکنان خوبی هستند. سیدجلال خوب است، کنعانی‌زادگان قدرتمند است و بقیه هم مدافعان خوبی هستند و البته شجاع خلیل‌زاده که واقعاً مدافع قدرتمند و باتعصبی است.
 

پرسپولیس مدل کالدرون را چگونه دیدید؟
 من معتقدم نباید برانکویی را که چند سال متوالی پرسپولیس را قهرمان کرد به آن شکل از پرسپولیس دور می‌ساختند. کالدرون هم مربی خوبی است. مربی که کار کرده و باتجربه است اما مربی وقتی پولش پرداخت نمی‌شود و چک بازیکنانش برگشت می‌خورد و... دیگر کارآیی نخواهد داشت. دقیقاً مثل رانندگی که اگر یکبار از چراغ قرمز رد شوید و حواستان نباشد، معلوم نیست چه اتفاقی برایتان می‌افتد و چه بلایی بر سرتان می‌آید.
 

در زمان فوتبالتان می‌گویند حتی بعد از تمرین سنگین هم تا خانه‌تان می‌دویدید و خستگی‌ناپذیر بودید.
 (می‌خندد) اگر تیم در طول هفته 5 جلسه تمرین می‌کرد من 10 جلسه تمرین می‌کردم و اگر 10 جلسه تمرین داشتیم من 20 جلسه تمرین می‌کردم.
 

در مورد بازیکن خارجی پرسپولیس چه نظری دارید؟
 چند بازی جونیور را دیدم و به نظرم او مهاجمی است که یک بغل پای ساده هم بلد نیست بزند و من نمی‌دانم چطور با پول میلیاردی چنین بازیکنانی را به خدمت گرفتند. اصلاً به نظرم این جونیور روی دست بودیمیر زده و از آن هم بدتر است و هیچ دفاعی به همین دلیل نمی‌توان از او انجام داد.
 

چرا در فوتبال ایران کار نکردید و الان در انگلیس فعالیت فوتبالی دارید؟
 الان که در انگلیس زندگی می‌کنم و 20، 30 شاگرد دارم و با آنها در آکادمی «آریا اف‌سی» کار می‌کنم و به قولی هنوز هم از سر هجده قدم تا دروازه حریف با قدرت ضربه می‌زنم اما زمانی که مدرک مربیگری‌ام را در ایران گرفتم با مسئول کمیته آموزش فدراسیون صحبت و اعلام آمادگی کردم که با این شرایط چطور باید تجربیاتم را انتقال بدهم که خبری نشد. بعد هم با آقای کفاشیان حرف زدم و به ایشان گفتم برای من راحت‌تر است که با چهار دلال دنبال تیم گرفتن و... بروم اما هیچ‌وقت این کار را نمی‌کنم. مدتی هم در تیم امید پرسپولیس بعد از صحبتی که با یکی از مدیران وقت این تیم داشتم، کار کردم و ایشان به من گفت که نمی‌تواند پولی به ما بدهد و باید خودمان درآمدزایی کنیم. شرایط خیلی بدی بود. فقط چند توپ پنچر داشتیم، حتی تدارکاتچی هم نداشتیم و... من هم که اوضاع را اینگونه دیدم عطای کار را به لقایش بخشیدم.
 

کمی از بازی در کنار سایر مدافعان در زمان بازیگری خودتان حرف بزنید؟
 آن زمان خیلی با بچه‌های تیم ملی بخصوص مدافعان در پست دفاع هماهنگ بودیم. از اول هم با هم خیلی هماهنگ و سازمان‌یافته کار می‌کردیم و در این بین بازیکن و مدافعی برای نمایش در زمان ما بازی نمی‌کرد.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس