فرخ‌نژاد همکار سریال امنیتی سقوط و اشکان خطیبی همکار پروژه موزیکال تئاتری و میلیاردی سازمان اوج از معدود چهره‌هایی هستند که حین آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱ موق به خروج از کشور شده‌اند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- پلت‌فرم «نماوا» چند روز قبل از آغاز سال نو خبر انتشار رئالیتی شوی تازه خود را با عنوان «دست به مهره» منتشر کرد.

محتوای این «برنامه ترکیبی» که شامل اجرای نوعی مسابقه است در گونه رئالیتی شوء‌های مرسوم «پلت‌فرمی» دسته‌بندی می‌شود که علی رغم تاکید سازندگان که کپی شده از هیچ نمونه مشابهی نیست، اما ساختار و محتوا به شب‌های مافیا، پدرخوانده و تا حدودی جوکر شباهت دارد.

«دست به مهره» محصول سال ۱۴۰۱ به کارگردانی امید سهرابی و تهیه کنندگی صادق و مهدی یاری است و در این برنامه اشکان خطیبی به عنوان مجری در این رئالیتی شو حضور دارد. این بازیگر - مجری در دی ماه سال ۱۴۰۱ پس از اتمام قراردادش برای تولید این برنامه ایران را به مقصد اسپانیا برای همیشه ترک کرد.

مهمترین حاشیه این مجموعه حضور بازیگری است که پس از پایان یافتن آشوب‌ها در دی ماه ۱۴۰۱ از کشور گریخت. این بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما اجرای این مسابقه را بر عهده دارد و انتشار همزمان این برنامه با خروج این بازیگر و پست‌های بسیار تند و رادیکالی که اخیرا منتشر می‌کند، موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی برانگیخت.

متاسفانه مدتی است که تولید و توزیع کنندگان محصولات شبکه نمایش خانگی از هیچ مرجع نظارتی تبعیت نمی‌کنند و با انتشار حکم قرار منع تعقیب سامانه فیلیمو به دلیل تولید و انتشار فاقد مجوز سریال سقوط، هرج و مرج توسط پلت‌فرم‌ها به صورت عجیبی رو به گسترش است.

این هرج و مرج حاکم موجب شده تا انتشار محصولات «سلبریتی‌های فراری» در شبکه نمایش خانگی تبدیل به یک روند شد.

حواشی «حمید فرخ‌نژاد» و انتشار سریال سقوط همزمان با موضع‌گیری‌های اخیرش علیه عالی‌ترین مراجع حاکمیتی، زمینه انتشار آثار، با محوریت «سلبریتی‌های فراری» را تسهیل کرد.

اگر سریال سقوط بر اساس اخبار نه چندان دقیق متولیانش هم مورد توجه قرار گرفته، تنها دلیلش فعالیت‌های ضد تبلیغی فرخ‌نژاد است و با انتشار مجموعه رو دست قرار است فرخ نژاد و فیلیمو، موقعیت خود را با نماوا و اشکان خطیبی تعویض کنند.

اگر نهادهای نظارتی بازوی اجرایی{ساترا} را از دست نداده بودند، در شرایط کنونی مجموعه «دست به مهره» همزمان با موضع‌گیری رادیکال مجری‌اش نباید امکان انتشار پیدا می‌کرد. عملگرایی جهت‌دار پلت‌فرم‌ها در دوران بی‌عملی و انفعال مطلق ساترا، زمینه‌های تصمیم‌سازی را کاملا وارونه کرده و در شرایط کنونی پلت‌فرم‌ها تصمیم‌ می‌گیرند کدام محصولشان و در چه زمانی منتشر شود و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که سلبریتی‌ استفاده شده در متن اثر اقدام به ماجراجویی در فضای مجازی نکنند.

انتشار مجموعه دست به مهره و چهره شدن اشکان خطیبی عملیاتی تبلیغی و دوسویه است که با ترکتازی پلت‌فرم نشر دهنده انجام می‌شود. دست کم «۹ هفته» استوری‌ها و فعالیت‌های تبلیغی فرخ‌نژاد به واسطه خروجش از کشور کاملا برجسته شد و پس از اتمام یافتن سریال سقوط این پلت‌فرم نماوا است که با انتشار این مجموعه به برجسته شدن فعالیت‌های تبلیغی خطیبی در خارج از کشور کمک شایانی می‌کند.

تشابه موقعیت فرخ نژاد و اشکان خطیبی با حمایت پلت‌فرم‌های داخلی

حمید فرخ‌نژاد در نخستین استوری خود در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۱ در حالی خبر از دوبار احضار و ۱۰ ساعت بازجویی خود می‌دهد که این بازیگر مشغول بازی در سریال امنیتی سقوط است که پیامدهای این حضور را پس از انتشار سریال حامیان معنوی اثر گردن نگرفتند.

به فاصله دو هفته پس از این استوری همزمان با فیلمبرداری سریال «سقوط» رایزنی‌های حامیانش برای خروج از کشور آغاز شد.

موقعیت اشکان خطیبی از این جهت کاملا شبیه حمید فرخ‌نژاد است. فیلمبرداری مجموعه دست به مهره از اواخر شهریور ماه ۱۴۰۱ آغاز شد. این مجموعه همراه با اجرای اشکان خطیبی در حالی ضبط می‌شد که اوسناریوی فرخ‌نژاد را پسندیده بود و تصمیم داشت همان را اجرا کند.

اشکان خطیبی در سناریویی مشابه قبل از خروج از کشور در صفحه اینستاگرام خود به زبان فارسی و انگلیسی نوشت: نود روز است که در خوف و خفا زندگی می‌کنم. یکم مهرماه برای اتهاماتم! با خشونت رفتاری و گفتاری از سوی بازجوها تفهیم اتهام و به قاضی ارجاع داده شدم. پس از آن نیز از سوی دیگرانی چندین ساعت دیگر بازجویی و تفتیش عقیده شدم. به بهانهٰ توهین به مقدسات در خیابان مورد حمله‌ٰ فیزیکی لباس شخصی‌ها قرار گرفتم و بارها تلفنی تهدید به مرگ شدم تا آنجا که خط تلفنم را واگذار کردم. دست از زندگیم، کارم و هر آن‌چه ساخته بودم کشیدم. در این مدت یک بار سکته کردم و هر روز از یادآوری آنچه بر سرم آوردند دچار حمله های عصبی می‌شوم. اینها را نگفتم که ذکر مصیبت کنم. من که هنوز زنده‌ام! اما زیباترین و شجاع ترین های ایران را هر روز و هر شب یا بر سر دار میکنند یا در خیابانها پرپر.
میدانم و میدانید که این ورق برنمی‌گردد. این خون ها پاک نمی‌شود. "اکنون گاهِ بیداریست چرا که روز برمی‌آید و صحنه آزاد خواهد شد"
پ ن(پی نوشت) : تصاویر استوریهایی (از ۲۵ تا ۳۱ شهریور) که منجر به این اتهامات و باقی ماجرا شد را برای ثبت و بایگانی، دوباره منتشر میکنم. شرح دقیق ماجرا بماند به وقتش.

خطیبی در پی نوشت خود اشاره می‌کند که بابت استوری‌هایی که از ۲۵ شهریور تا سی و یک همین ماه منتشر کرده احضار و بازجویی شده است. در حالیکه در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ صفحه رسمی سازمان اوج و روابط عمومی این نهاد خبری را با محتوای پیوستن این بازیگر به نمایش «هفت خان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی را منتشر می‌کند.

خطیبی در پی نوشت خود اشاره می‌کند که بابت استوری‌هایی که از ۲۵ شهریور تا سی و یک همین ماه منتشر کرده احضار و بازجویی شده است. در حالیکه در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ صفحه رسمی سازمان اوج و روابط عمومی این نهاد خبری را با محتوای پیوستن این بازیگر به نمایش «هفت خان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی را منتشر می‌کند. معمولا در چنین پروژه‌های بزرگ و سودآوری برای سلبریتی‌ها تمامی عکس‌ها و خبرها با هماهنگی همان چهره منتشر می‌شود.

انتشار این خبر نشان می‌دهد در فاصله ۲۵ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ این بازیگر آخرین روزهای نهایی شدن توافق خود را با سازمان اوج پشت سر گذاشته است.

آیا سلبریتی که اسفندیار قلعه اوج باشد، احضار می‌شود؟

مهمترین تفاوت اشکان خطیبی با حمید فرخ‌نژاد این است که دومی در جریان اصلی آثار نمایشی {سینما و سریال‌ها} نقش‌های مهمی را ایفا می‌کرد اما خطیبی تا قبل از حضور در سریال خاتون به عنوان بازیگری تلویزیونی شناخته می‌شد. او به گفته همکارانش آنقدر قالب تئاتری‌اش اگزجره بود که صدایش جلوتر از تصویرش بود که علی رغم ادعاهای فراوان مناسب حضور در آثار سینمایی نبود.

این جایگاه کم اهمیت و تلاش برای مطرح شدن خطیبی را واداشت که در آخرین تلاش‌های خود به یکی از تولیدات مطرح سازمان اوج در قالب یک پروژه تئاتری ملحق شود. یکی از نکات جالب در مورد خطیبی این است که او همزمان با آغاز آشوب‌ها در تهران و سایر شهرهای ایران قرارداد خود را با سازمان اوج قطعی کرد.

چرا سلبریتی‌ها در حسرت محسن تنابنده شدن هستند؟

تجربه محسن تنابنده در همکاری با سازمان اوج این اشتیاق را در میان سلبریتی‌ها تشدید کرده که برای پیشرفت با این نهاد فرهنگی همکاری کنند. تنابنده پس از ساخت یک فصل از سریال پایتخت با سفارش این سازمان، موفق شد علاوه بر دریافت دستمزد قابل توجه برای ساخت سریال مذکور، مدیران این نهاد را قانع کند تا هزینه تولید فیلم سینمایی قسم را تامین کنند. نکته حائز اهمیت این است که مهناز افشار بر اساس شواهد و قرائن و اعترافات خودش راهبردهای محسن تنابنده را در توییتر منتشر می‌کرد و موضع گیری‌های این بازیگر در ماجرای قتل طلبه همدانی اوج گرفت اما در آن ماجراها محسن تنابنده هرگز مورد پرسش قرار نگرفت.

امنیت حرفه‌ای برای سلبریتی‌ها در همکاری با سازمان اوج خطیبی را وسوسه کرد که برای پیشرفت بیشتر با این سازمان همکاری کند.

اشکان خطیبی در سوم دی ماه خبر داد که به دلیل حمایت از اعتراض‌ها، احضار و بازجویی شده و بارها به صورت تلفنی تهدید به مرگ شده و بر اثر فشارها سکته کرده است در حالیکه شواهد و قرائن نشان می‌دهد همزمان با آشوب‌های اخیر او مشغول ضبط برنامه بسیار شاد «دست به مهره» بوده و عقد قرارداد همزمان با سازمان اوج التزامی صریح برای عدم احضار و بازجویی این بازیگر است.

حضور برخی بازیگران با لباس‌های متناسب با فصل پاییز در برنامه دست به مهره، در حالیکه اغلب بازیگران در فضای بسته حضور دارند و نوار سیاهرنگی که در کنار تصاویر این برنامه نشانه‌های آشکاری هستند که خطیبی در اوج آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱ مشغول ضبط این برنامه بوده است.

حتی در بخش‌هایی از این برنامه به صورت کاملا بی ربط از عنوان «باقالی پلو با گردن» استفاده می‌شود. این نشانه‌ها نشان می‌دهد سلبریتی‌ها در اوج آشوب‌ها مشغول یک دورهمی شاد و طنازانه بوده‌اند.

ویدئوی اول

ویدئوی دوم

شوخی حاضران در برنامه دست به مهره با «غذای باقالی پلو با گردن» در مجموعه دست به مهره نشان می‌دهد این برنامه در اوج آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱ ضبط شده است.

استوری‌هایی که خطیبی ادعا می‌کند به واسطه آن احضار و بازجویی شده، استوری‌های بسیار ملایمی شبیه مواردی است که بسیاری از همکاران او منتشر کرده‌اند و هم اکنون در ویژه‌برنامه‌های نوروزی با صدا و سیما همکاری می‌کنند.
خطیبی حتی در بازنشر ترانه رادیکال «وطن» داریوش اقبالی بخش‌های بسیار لطیف آن را استوری کرده است.

اما استوری‌هایی که خطیبی ادعا می‌کند احضار و بازجویی {جعلی} شده شبیه استوری‌های اغلب همکارانش بوده است. حتی برخی نزدیکان این بازیگر در گفت‌وگو با مشرق تائید کرده‌اند، او آزادانه در تهران مشغول ضبط قطعه موسیقی «زن، زندگی، آزادی» بوده و در ادعایی به یکی از همکارانش گفته که این قطعه را برای ارائه رزومه آماده می‌کند. این همکار خطیبی تائید می‌کند خطیبی به شدت تحت تاثیر فرخ نژاد و احسان کرمی بود و این قطعه را در رقابت و چشم و هم چشمی با احسان کرمی ضبط کرده است.

قرائن نشان می‌دهد فرخ‌نژاد همکار سریال امنیتی سقوط و اشکان خطیبی همکار پروژه موزیکال تئاتری و میلیاردی سازمان اوج از معدود چهره‌هایی هستند حین آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱ موفق به خروج از کشور شده‌اند.

صفحه این بازیگر نشان می‌دهد اعتراضی‌ترین پستی که توسط او منتشر شده مربوط به حضور زنان در ورزشگاه است.

اما نکته جالب اینجاست که تهیه‌کنندگان برنامه دست به مهره در ایام ضبط این برنامه هیچگاه بابت استوری‌های ملتهب این بازیگر نگران نشده‌اند و با علم به تصمیم خطیبی برای خروج از کشور و همکاری عن قریب با علیرضا امیرقاسمی در قالب یک پروژه تئاتری{با همکاری مهناز افشار، احسان کرمی و برزو ارجمند} ضبط را این برنامه را ادامه دادند و در فرصت بسیار مناسب پس از خروج فرخ نژاد از کشور و انتشار سریال سقوط برای بیشتر دیده شدن این مجموعه اقدام به پخش آن کرده‌اند.

اشکان خطیبی قرار بود که در آخرین پروژه موسیقایی -نمایشی سازمان اوج در تالار وحدت روی صحنه برود و نقش اسفندیار رویین‌تن را ایفا کند.

اجرای این نمایش با توجه به تغییر رویکرد جمعی سلبریتی‌ها تغییر کرد و حالا پلت‌فرم‌ها «پروژه ضحاک» را با انگشت گذاشتن روی چهره‌ فراری در حوزه سرگرمی اجرا می‌کنند. فرخ‌نژاد با انتشار سریال سقوط نخستین بازیگری بود که نقش ضحاک را برعهده گرفت و با انتشار مجموعه «دست به مهره» اجرای این نقش در فضای مجازی به اشکان خطیبی واگذار شده است. این روند تا متولی نظارتی پیدا کردن شبکه نمایش خانگی همچنان ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها