"پیروز حناچی"، شهردار سابق تهران در حالی زمینه اصلی اعتراضات اخیر را مسائل اقتصادی عنوان کرده است که مردم کارنامه این شخص را با ناکارآمدی و گرانفروشی در شهرداری می‌شناسند...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نگاهی دوباره به پرونده گرانفروشی شهرداری تهران در دوران اصلاح‌طلبان

عاملان ناکارآمدی و گرانی از دلیل اقتصادی التهابات اخیر می‌گویند!

پیروز حناچی، فعال اصلاح‌طلب و شهردار سابق تهران در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره اغتشاشات 70 روزه اظهار کرده است:

"من یکی از زمینه‌های اصلی اعتراضات اخیر در کشور را اقتصادی می‌دانم. دخل و خرج مردم با هم نمی‌خواند و تورم افسارگسیخته و کاهش ارزش پول ملی در بین اقشار مختلف مردم نارضایتی ایجاد کرده است. این وضعیت به خصوص درباره کسانی که درآمد ثابت دارند یا بازنشسته هستند وضعیت حادتری دارد. نکته مهم در این زمینه این است که مردم پالسی از اینکه قرار است مشکلات بنیادین به صورت ریشه‌ای حل شود دریافت نمی‌کنند. مردم باهوش هستند و به خوبی وضعیت کشور را درک می‌کنند. وضعیت بازار نیز به همین صورت است و به خوبی پیام‌ها را دریافت می‌کند. مردم به این نتیجه رسیده‌اند در کوتاه مدت و میان مدت این احتمال که مشکلات حل شود وجود ندارد. با توجه به شرایط موجود، این احتمال وجود دارد که نارضایتی‌ها انباشته‌تر هم بشود. اگر این هوشمندی وجود داشته باشد که قبل از اینکه این اتفاقات رخ بدهد اقدامات مناسب با بازخوردهای جامعه صورت گیرد شرایط متفاوت خواهد بود."[1]

*اظهارات حناچی درباره ماهیت اقتصادی اغتشاشات 70 روزه در حالی است که نمایه اغتشاشگران بلوای اخیر صرفا "کشتن و بردن و سوختن" بود نه طرح گفتمان و مطالبه اقتصادی.

چه اینکه در لابه‌لای همان فحاشی‌ها و فریادهای خشم‌آلودشان هم هیچ مطالبه اقتصادی به گوش کسی نرسید.

ضمن اینکه باید دانست بر اساس نظر کارشناسان و اسناد منتشره؛ عموم اغتشاشگران از طبقات متوسط و مرفه جامعه بوده‌اند نه از طبقه مستضعف!

دقت مهمتر در اقتفای اظهارات حناچی اینست که مردم بدانند کسی دارد این حرف‌ها را می‌زند که کارنامه ضعیف او در کسوت شهرداری تهران در دوران سیطره اصلاح‌طلبان بر شورای شهر پنجم تهران؛ اظهر من الشمس است.

و جالب‌تر آنکه شهرداری تهران در دوران همین فرد بود که به جرم گرانفروشی به مردم تهران؛ مورد پیگرد قانونی قرار گرفت.[2]

این سابقه از آنرو گفته شد که مردم و مخاطبان محترم بدانند انتخابات و رأی خوب یا بد آنها چگونه می‌تواند اسباب بروز مشکلات اقتصادی و "گرانی" را فراهم کند و راه رفع این مشکلات هم طبعا رأی خوب در دوره‌های بعدی انتخابات است نه آنطور که عده‌ای تصور می‌کنند در خیابان!

در اینجا بیان یک نکته ضروریست و آن اینکه منهای اظهارات حناچی که صدر و ساقه و سابقه آن شرح داده شد اما برخی محافل تحلیلی معتقدند مزاج اغتشاشات از سال 96 به این سو؛ به بهانه مشکلات اقتصادی محرومان و مستضعفین است (که همانطور که اشاره شد راه حل آنها در خیابان نیست!) و این فرایند که دست دشمن در طراحی آن مشهود است؛ می‌رود تا به "فتنه اقتصادی" منجر شود.

باید دانست که اگرچه مطالبه اغتشاشگران اخیر مطالبه اقتصادی نبود لکن می‌توان با بیان مثبتات اقتصادی کشور و تلاش دولت برای رفع مشکلات اقتصادی؛ بهانه را از بدخواهانی که جز کشتن و بردن و سوختن هنری ندارند و مایلند به هر بهانه‌ای به خیابان بیایند؛ سلب کرد.

***

تصمیم قطعی "بانیان آشوب" برای تکرار آشوب

محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح‌طلب و از حامیان اغتشاشات 70 روزه به تازگی طی اظهاراتی که اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد درباره حوادث اخیر گفته است: در شرایط کنونی، شاهد نوعی بازار مکاره دیدن‌های ناجور در میان اصحاب قدرت و تحلیلگران ارگانیک هستیم که با نفس‌دودهای‌ تصویری و تحلیلی‌شان، آسمان نگاه مردمان را تیره کرده‌اند، تا جمله آدمیان درباره آنچه می‌بینند و تجربه می‌کنند، گمراه شوند و نشناسند گل از کرفس، آتش و آب، خوب از بد، واقعیت از ناواقعیت و دوست از دشمن و ندانند که در پس و پشت این پرده تاریک چه کس بر چه نقش است و همچون تماشاگران منفعل تئاتر سیاست، چشم‌شان خانه خیال و عدم شود و نیست‌ها را هست و هست‌ها نیست، ببینند.

او می‌افزاید: برخی دیگر، با بازنمایی‌ و ایماژسازی گسترده‌، تلاش دارند با ایجاد فضایی حاد-واقعیت hyperreality تصویری باژگونه از واقعه جاری و واقعیت آن ارایه کنند و با بیانی «دبور»ی، تصاویر مجعول را به‌ جای واقعیت بر در و دیوار نگاه و احساس و ذهن و ادراک مردمان نصب کنند. بعضی، تلاش دارند با کاریکاتوریزه ‌کردنِ تصویر این واقعه، قسمت‌هایی از آن را برجسته کنند تا ظرفِ نگاه و احساس آدمیان تماما از آن پر و لبریز شود و جایی برای دیدن و احساس سایر قسمت‌ها و اجزا باقی نماند. عده‌ای هم همچون همیشه از ورای شیشه کبود نگاه و فهم و تحلیل خود به واقعه می‌نگرند، لذا قبل از ورود به اندرونی و حریم واقعه و ایجاد رابطه شناختی با آن، تحلیل و قضاوت و تجویز خود را کرده‌اند.

تاجیک در بخش پایانی اظهارات خود نیز گفته است: تا زمانی که واقعیت‌ها و وقایع جامعه مصنوع و مصقول نگاه ناجور اصحاب قدرت هستند، نباید از علاج و دوای آنان، انتظاری جز رنج افزون و حاجت ناروا داشت.[3]

*منظور تاجیک از "تحلیلگران ارگانیک" کسانی هستند ماهیت حوادث اخیر را اغتشاش می‌دانند و تاجیک هم قبل‌تر، این متفکران مخالف خود را "کلبی مسلک" (سگ مسلک) خطاب کرده بود.[3]

دقت شود که تاجیک هنوز و با مشخص شدن حق و باطل هم دست از دشمنی برنمی‌دارد و به تحلیل‌هایی که خلاف حرف‌های او را اثبات کرده‌اند؛‌ اطلاق "نفس‌دودهای‌ تصویری و تحلیلی" دارد.

تصویری هم که تاجیک، حاکمیت را به ساختن آن متهم کرده در واقع تصویر واقعیت است. که در مقابل تصویر دروغین ستاد اصلاحات از وضعیت جامعه قد افراشته و نمی‌خواهد اجازه دهد فریب در ذهن مردم جای بگیرد.

فریبی که تنها در یک نتیجه آن شاهد بودیم عده‌ای فریب خورده و اراذل طی 70 روز نسخه کسانی را اجرا کردند که طی 12 سال گذشته دائما آدرس خیابان را به مردم دادند، ایران را به کشتی تایتانیک تشبیه کردند، صرفا از تباهی و نومیدی سرودند و تا می‌توانستند نازیبایی‌های دروغین به تصویر کشیدند.

طبیعیست که تاجیک بعنوان یک حامی اغتشاش، منتقد تند این واقعیت‌ها بشود و بصورتی غلاظ و شداد به آنها بتازد.

جملات آخر تاجیک البته سرّ درون او را بیشتر هویدا می‌کند...

آنجا که همچنان بر مسیر "القای ناامیدی" مدعی می‌شود آنچه حاکمیت می‌گوید و می‌شنود حقیقت نیست و "نباید از علاج و دوای آنان (حاکمیت)، انتظاری جز رنج افزون و حاجت ناروا داشت"!

ما این قضاوت را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم که چرا رجال ستادی اصلاحات که ما از برخی از آنان با عنوان "فرماندهان فتنه اقتصادی" یاد می‌کنیم بصورت روزانه بر تخریب ذهن مردم با دروغ‌های برساخته اصرار دارند؟

چرا یک روز مرعشی می‌گوید: "نظام خون به دل مردم می‌کند" و تاجیک روز بعد پاس گل را می‌گیرد و اظهار می‌کند: "انتظاری جز رنج افزون و حاجت ناروا نداشته باشید"؟!

مرعشی و تاجیک البته پیش از این اتحاد گفتمانی خود در پروژه شوم القای آفت‌زدگی نظام اسلامی نیز به نمایش گذاشته بودند.

در این القای ناامیدی و همسازی و یکسانی راز بزرگی به نام "تقلا برای ایجاد فتنه اقتصادی" و ادامه آشوب نهفته است.

راه مقابله نیز از دالان برخورد تبیینی و امنیتی با "بانیان آشوب" می‌گذرد.

***

نظر یک آخوند اصلاح‌طلب درباره حضور بی‌حجاب‌ها در خیابان

حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی، فعال چپ و از مقامات دولت روحانی اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون اغتشاشات اخیر، اگرچه صراحتا اعلام کرده است که با امر عقلانی گشت ارشاد مخالف است و ابهاماتش هم نسبت به درگذشت تصادفی مرحومه مهسا امینی رفع نشده اما در اشاره به معدود افرادی که طی روزهای اخیر بدون حجاب در خیابان‌های می‌گردند، گفته است:

"ما بیش از چهارده آیه در باب حجاب داریم. این آیات باید برای مردم تبیین شود. باید به این نکته اذعان داشت که حجاب و تعصب خانم‌های محجبه نسبت به حجاب بیشتر شده است. انسان‌های اصیل و ریشه‌دار پوشش خود را کاملاً رعایت کردند. عده‌ای با لج و لجبازی می‌خواهند در مقابل نظام دهن‌کجی کنند و این کارها را انجام می‌دهند و ممکن است بعدها پشیمان و خودشان را اصلاح کنند.”[4]

*ما توصیف این فعال اصلاح‌طلب در قبال افراد بی‌حجاب را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم و در ادامه هم 2 سؤال فلسفی را از آقای اشرفی اصفهانی مطرح می‌کنیم:

1_ اگر هیچ تبیین و اقناعی برای این جماعت کارگر نیافتاد و آنها هرگز پشیمان و اصلاح نشدند؛ باید چکار کرد و این جماعت چگونه باید مجبور به رعایت قانون نظام اسلامی یعنی "حجاب در خیابان‌ها" شوند؟!

2_ فرض بر اینکه این افراد قلیل هرگز و با هیچ ابزار تبیینی اصلاح نشدند و با رفتارشان اعلام کردند که حجاب را رعایت نخواهند کرد؛ آنگاه نظام اسلامی باید در توجیه اجرا نشدن قانون حکومت اسلامی یعنی "حجاب" چه توجیهی در آزادگذاشتن این افراد بیاورد؟! از طرفی آیا رها کردن قانون حجاب به معنی اجبار برای رها کردن سایر احکام الهی نیست؟!

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/347288

2_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/02/15/2256683

3_ mshrgh.ir/1426396

4_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1577014

برچسب‌ها