سیاه‌نمایی‌های پیوسته و پردامنه برخی اصلاح‌طلبان علیه نظام اسلامی به جایی رسیده است که اولا پا بر عقلانیت می‌گذارد و ثانیا صراحتا در مسیر طراحی‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ایرانی‌ها با بحران سر عقل می‌آیند

شیخ‌فضل‌الله دوباره بر دار نمی‌رود!

  محمود سریع‌القلم، تئوریسین چپ و فردی که گفته می‌شود مشاور رئیس‌جمهور سابق نیز بوده است اخیراً طی یادداشتی با عنوان "آیا برای توسعه امیدی هست؟" که در شماره دوشنبه گذشته روزنامه شرق منتشر شد، نوشت:

"فرازونشیب‌های سیاسی و اجتماعی یک‌ونیم قرن گذشته ایران حاکی از فقدان اجماع فکری-فلسفی از یک طرف و ضعف در کار سازمانی و فرهنگ همکاری از طرف دیگر به منحنی‌های سینوسی انجامیده است. در هر دوره‌ای یک جهت‌گیری نهادینه شده و اندیشه‌های دیگر به حاشیه رانده شده‌اند. نتیجه این فرازونشیب، بحران‌های تسلسلی بوده است و تا در اندیشه اجماع نباشد، عمل حالت انباشتی و تکاملی به خود نخواهد گرفت."

او می‌افزاید: انرژی این اجماع فکری-فلسفی، عموم جریان‌های مؤثر سیاسی-اجتماعی به تشکیلات، سازمان‌دهی، تحزب و علاقه به همکاری و روح ساختن و بناکردن منجر می‌شود. هرچند ایران و ایرانیان، تاکنون مسیر پرمشقتی را طی کرده‌اند؛ ولی با فرازونشیب و بحران، شاید مجبور شوند به واقعیت‌های منظومه جهانی پی ببرند."[1]

*از این بگذریم که تأکید آقای سریع‌القلم بر اینکه "فراز و نشیب و بحران، ایرانی‌ها را مجبور می‌کند به واقعیت‌های منظومه جهانی پی ببرند"! می‌تواند به معنی چراغ سبز دادن به دشمن برای ادامه فشار و تحریم و دشمنی بر ایران باشد.

مردم ایران باید بدانند که اگر قرار بود کشور به منویات آقای سریع‌القلم عمل کند؛ ایران امروز یک کشور اشغال شده و بی‌هویت بود که برای هضم شدن در منظومه جهانی؛ مجبور به وادادگی برجامی و سپاه فروشی و پرداخت حقوق به جواسیس شده بود و هیچ از خودش نداشت.

ثانیا مردم باید بدانند که اگر ایران به تئوری امثال سریع‌القلم مثلا مبنی بر اینکه "خودکفایی معنی ندارد"! عمل کرده بود امروز حتی بنزینی هم برای سوخت خودروهایمان وجود نداشت تا با آنها حرکت کنیم. و قس علی هذا...

پس "فقدان اجماع فکری-فلسفی" در حرکت عمومی جامعه ایران اسلامی وجود ندارد و نظام اسلامی در مسیر پیشرفت خود توانسته مردم را از بحران‌های امنیتی و اقتصادی برهاند و در مسیر حل مشکلات و پیشرفت در حرکت باشد.

دقت شود که اظهارات آقای سریع‌القلم از این حیث نیز خالی از منطق است که او دوره آغازین و شکوفایی یک نظام را نادیده می‌انگارد و فی‌المثل ظاهری از فرانسه و دموکراسی فرانسوی در ذهن مردم می‌سازد که انگار نه انگار این جمهوری پنجم فرانسه است نه جمهوری اول و فرانسه فعلی که بیش از 200 سال از انقلاب کبیر آن می‌گذرد تاکنون چندین جمهوری، امپراطوری و قانون اساسی جدید را از سر گذرانده تا به اینجا رسیده و البته اکنون هم با تظاهرات معیشتی جلیقه‌زردها مواجه است.

پس جهانی که سریع‌القلم از پیشرفت و دموکراسی تصویر می‌کند نیز یک جهان بزک شده است نه یک جهان واقعی!

اظهارات خشن و فاقد وطن‌دوستی سریع‌القلم مبنی بر اینکه "ایرانی‌ها با فرازونشیب و بحران، شاید مجبور شوند به واقعیت‌های منظومه جهانی پی ببرند" نیز چیزی جدای از ادبیات قجری آقای سریع‌القلم نیست که ایرانی‌ها را مردمی خشن و حسود و کم‌فهم می‌داند.[2]

سریع‌القلم همان کسی است که در ایام دولت روحانی گفته بود "رانندگان تاکسی و لبوفروش‌ها نباید درباره انرژی هسته‌ای نظر بدهند" و جالب آنکه بعدا مشخص شد اتفاقا مردم عادی بیش از آقای سریع‌القلم از مناسبت منظومه جهانی و واقعیت‌های آن باخبرند...

ما نه برای توسعه که البته برای پیشرفت گام‌های بلندی برداشته‌ایم و امیدهای بسیاری هم داریم. نگاه ناصحیح امثال سریع‌القلم که در صورت اجرایی شدن موجب بر دار رفتن دوباره شهید شیخ‌فضل‌الله نوری در تهران خواهد شد؛ یکی از نشیب و فرازهای همین مسیر است.

***

انگیزه سیاه‌نمایی‌ها پول است یا غفلت؟!

غلامرضا ظریفیان، از فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه اعتماد نوشته است:

"جامعه امروز بیش از هر زمان پس از انقلاب نیازمند لطف و رحمت الهی است. فقر و شکاف طبقاتی، رد و گسترش خشونت، افزایش طلاق و جدایی، خودکشی، سرقت و اختلاس و شکاف میان دولت و ملت به صورت روزافزونی در جامعه ما بروز و ظهور و رشد و عینیت پیدا کرده است"![3]

* باید از آقای ظریفیان پرسید که هیچ حکومت و دولتی را می‌شناسند که به این مشکلات دچار نباشد؟!

اگر می‌شناسند باید به مردم بگویند وگرنه مرتکب یک ظلم آشکار شده‌اند زیرا به لحاظ فلسفی هیچ حکومتی و حتی حکومت معصوم هم نمی‌تواند بری از طلاق و فساد و خشونت و فقر و... باشد.

در واقع این مشکلات از آنجا که ریشه نفسانی دارند همیشه بروز می‌یابند و یک حکومت مطلوب و ضد ظلم و فساد آن حکومتی است که حرکتش در مسیر کاهش و رفع این مشکلات باشد.

 ما مشکلاتی در حیطه‌های مختلف داریم ولی اینکه چه شده که آقایان اصول فلسفی را برای مشکلات نظام اسلامی ایران در نظر نمی‌گیرند و به ناگاه حکومتی را طلب می‌کنند که در هیچ دوره‌ای از تاریخ وجود نداشته است؛ جای سوال و البته تأمل دارد.

پیش از این، محمدصادق کوشکی از استادان علوم سیاسی دانشگاه تهران در سخنانی گفته بود که یکی از پروژه‌های منافقین در داخل ایران "ترور امید مردم" است.[4]

سایت شورای روابط خارجی آمریکا نیز اخیراً در گزارشی از این گفته است که مشکلات موجود در ایران می‌تواند به بروز یک تابستان داغ و آشوبزده در ایران منجر شود.[5]

البته شورای روابط خارجی آمریکا نیز توضیح نداده بود که نظرش درباره وجود همین مشکلات و البته در مقیاسی وسیع‌تر در آمریکا چیست و چرا کسی از وقوع آشوب در آمریکا سخن نمی‌گوید؟

همراستایی اظهارات امثال ظریفیان با آنچه در شورای روابط خارجی آمریکا پخت و پز می‌شود نیز محل دیگری از سؤال و تأمل در این ماجراست!

گفتنیست مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود در سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در اشاره به کسانی مشغول بن‌بست‌نمایی از شرایط کشور هستند تصریح کردند:

"نگذارید کسانی این جور وانمود کنند که کشور به بن‌بست رسیده. الان در فضای مجازی کسانی کارشان همین است ــ حالا آیا از روی غفلت میکنند یا پول میگیرند، من نمیدانم ــ میخواهند وانمود کنند کشور به بن‌بست رسیده؛ نه، کشور به بن‌بست نمیرسد. زمان امام هم همین اتّفاق افتاد. آن وقت هم کسانی در روزنامه‌هایشان نوشتند که کشور به بن‌بست رسیده، امام گفتند نه، شما به بن‌بست رسیدید؛ جمهوری اسلامی به بن‌بست نمیرسد. گفتند شما به بن‌بست رسیدید؛ واقعش هم همین است. نگذارید مردم را مأیوس کنند." +

***

1_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-848431

2_ mshrgh.ir/634664

3_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/186152

4_ mshrgh.ir/1385934

5_ mshrgh.ir/1386360

برچسب‌ها