نماینده شیراز با بیان اینکه جریمه گرانفروشان بازدارنده نیست تأکید کرد: دولت باید در این زمینه لایحه بیاورد و ما هم منتظر لایحه دولت هستیم.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نماینده شیراز: جریمه گرانفروشان بازدارنده نیست

علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در خصوص گرانی‌های اخیر و لزوم کنترل و نظارت بر بازار، عنوان کرد: من فکر می‌کنم یک مقدار خود دولت در گرانی‌ها مقصر است، به عنوان مثال خودرو دست دولت است و خود خودرو هم یک قیمت پایه برای افزایش اقلام و اجناس دیگر محسوب می‌شود. خب وقتی خود دولت خودرو را گران می‌کند که نباید بکند، معلوم است اقلام دیگر هم گران می‌شوند.

وی افزود: نکته دیگر این است که دولت در بحث گرانی‌ها خیلی کنترلی روی بازار ندارد. به ویژه روی احتکارها و گرانفروشی‌ها. جریمه ها هم در این حوزه جوابگو نیست و این‌ها را باید به روز کنند. دولت باید در این زمینه لایحه بیاورد و ما هم منتظر لایحه دولت هستیم.

نماینده مردم شیراز خاطرنشان کرد: در بحث گرانفروشی و احتکار قوانین باید خیلی سختگیرانه باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد شاهد آن خواهیم بود که یک کالایی در یک شهر مانند تهران یا شیراز از ۱۰ ریال تا ۲۰ ریال قیمت‌گذاری می‌شود. چرا؟ اگر قیمتش ۱۰ ریال است  چرا دو برابر فروخته می‌شود؟ این نشان می دهد که بازار رهاست و فروشنده هم خیلی گستاخ و پررو عمل می‌کند به این علت که جریمه‌ها بازدارنده نیست.

پاک‌فطرت همچنین پیرامون نظارت بر بازار و نقش سازمان تعزیرات نیز ابراز داشت: به نظرم عملکرد در حوزه نظارت بر بازار خیلی ضعیف است، سازمان تعزیرات در این حوزه هم ضعیف است و هم پشتیبانی نمی‌شود. نیرو و امکانات مناسب و مورد نیاز در اختیار این سازمان نیست.[۱]

*"نظارت بر بازار و مبارزه قاطع با گرانفروشی" یگانه راه کاستن از قیمتهای لجام گسیخته ای است که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کنند و موجب آزار معیشت مردم شده اند.

از همین روست که هر روز شاهدیم این گزینه عقلانی موافقان و تأکید کنندگان بیشتری پیدا می کند. فلذا بر مسئولان است که با تمسک به همین عقلانیت های بدیهی در راستای سهل سازی بیشتر معیشت مردم عزیز ایران تلاش کنند و از مشکلات بکاهند.

*** 

آغازی بر پایان همه "مهرشادهای سهیلی"

چگونه "مهرشادهای سهیلی" را بشناسیم؟!

ایلنا گزارش داد: ذبیح‌الله خدائیان سخنگوی دستگاه قضا اخیرا و در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهرشاد سهیلی گفته است: 

"این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و حکم بدوی صادر شده و این فرد به ۳ سال حضور در کانون اصلاح و تربیت و رد مال محکوم شده که البته حکم بدوی است."[۲]

*افکار عمومی در ایران امیدوارند که این پرونده آغازی بر پایان پرونده همه "مهرشادهای سهیلی" باشد.

همانها که با ظاهرسازی، تلوّن، چاپلوسی، زهدفروشی و سوء استفاده از احساسات پاک مردم و برخی مسئولان به دنبال انباشتن جیب خود و تحقق منافع شخصی خودشان هستند و البته در این راه ارزش های دینی و عرفی را نیز به مسلخ می کشانند.

گندم نمایان جو فروشی که همه باید بدانیم اگر عزمی برای بازشناسی آنها نباشد و اگر همه مراقب آنها نباشیم؛ با سالوس بازی و حیله گری در گلوگاه ها لانه می کنند، پست و سمت می گیرند و سرنوشت مردم به گروگان آنها می رود.

و بسا که مهرشادها از مهرشاد سهیلیِ نوجوان خطرناک تر نیز باشند که این مسئله توجه ویژه‌تری را طلب می کند.

در این باره البته باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که شناسایی مهرشادهای سهیلی یک راه خیلی ساده نیز دارد: و آن بررسی کارنامه ها و پرسش سوال راهبردی "کارنامه‌ات کو؟!" از همه است.

مهرشادها هرگز کارنامه ای ندارند و همین بی‌کارنامگی است که آنها را به ورطه سالوس بازی و زهدفروشی می کشاند. پس می توان به سوال مهم "کارنامه ات کو؟!" بعنوان شیشه عمر دیو نگاه کرد که اگر بشکند؛ دیو بدطینت زهدفروشی و سوداگری با سرنوشت مردم نیز خواهد مرد.

کاش این پرونده و فرجام قضایی آن؛ آغازی بر بیداری عمومی مردم و مسئولان برای مبارزه با همه مهرشادهای سهیلی و ترویج سوال عقلانی "کارنامه ات کو؟!" در جامعه باشد.

*** 

عضو شورای نگهبان: دولت از نیروهای کارآمد استفاده کند

آیت ا... سیداحمد حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری رسا بر لزوم خدمتگزاری دولت و همراهی مردم تأکید کرد و در عین حال گفت: در اینکه بعضی از مسؤولان ما شاید از شایستگی و توانایی های لازم مدیریتی برخوردار نباشند، بحث مهمی است که کسی در آن اشکال ندارد و بایستی دولت تدبیری برای به کارگیری نیروهای کارآمد و متعهد به کار ببندد.

وی با تاکید بر استفاده از نیروهای کارآمد ابراز کرد: اگر فکر می کنند بدنه مدیریت ضعف هایی دارد باید جبران کنند چرا که نیروهای کارآمد، خلاق و دلسوز در کشور کم نداریم از این رو باید ملاحظلات سیاسی را کنار گذاشته و نیروهای کارآمدِ دلسوزِ وفادار به نظام و ملت را وارد عرصه مدیریت کنند.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری در خاتمه گفت: مطالبات مردم به حق و رنج دهنده است اما دوستان انقلاب نباید حرف هایی را با نیت دلسوزی القاء کنند که نتیجه اش همان باشد که دشمن دنبال می‌کند.[۳]

*انتقاد عالمانه و عقلانیت محور اکسیری است که اگر مسئولان قوه مجریه بعنوان کارگزار اصلی کشور به آنها توجه کنند؛ مشکلات به مرور از پیش پا برداشته خواهند شد.

دقت شود که ما در ایران بنا به اثبات عقلانیت و اسناد موجود، هیچ بحران فراگیری نداریم. بلکه همانند سایر کشورهای دیگر جهان؛ مشکلاتی داریم که می توان با همدلی مردم و دولت، با استفاده از نخبگان و با تمرکز مسئولان بر نقدهای اصولی؛ تمام آنها را مرتفع ساخت.

استفاده هر دولتی از نیروهای کارآمد و نخبگان اجرایی و سیاسی و علمی و مدیریتی؛ یک فرض است که اگر به آن عمل شود آنگاه کارنامه قوه مجریه وزین خواهد شد و مشکلات بزرگ در نطفه خفه خواهند شد.

***

۱_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۱۲۲۸۶۶۷

۲_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۱۲۲۸۸۸۲

۳_rasanews.ir/۰۰۲yTx

برچسب‌ها