بیست و نهمین روز از عملیات ویژه روس‌ها در خاک اوکراین در شرایطی آغاز می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره وضعیت انسانی در اوکراین را تصویب نکرد.

سرویس جهان مشرق- بیست و نهمین روز از عملیات ویژه روس‌ها در خاک اوکراین در شرایطی آغاز می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته (چهارشنبه) قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره وضعیت انسانی در اوکراین را تصویب نکرد. تنها روسیه و چین به این قطعنامه رأی مثبت داده و بقیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل رأی ممتنع دادند. حتی یک عضو شورای امنیت با این سند مخالفت نکرد، ولی ۱۳ کشور عضو - فرانسه، انگلستان، ایالات‌متحده آمریکا، هند، ایرلند، کنیا، مکزیک، نروژ، آلبانی، برزیل، گابن، غنا و امارات متحده عربی به این پیش‌نویس رأی ممتنع دادند.

سه کشور بلاروس، کره شمالی و سوریه نیز ازجمله حامیان مشترک این قطعنامه بودند. قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره اوکراین خواستار برقراری آتش‌بس از طریق مذاکره، به‌منظور تخلیه غیرنظامیان و ارسال کمک بشردوستانه برای آن‌ها شده بود.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد بعد از نشست شورای امنیت اعلام کرد، نتایج رأی‌گیری روز چهارشنبه در خصوص تصویب قطعنامه پیشنهادی روسیه در خصوص اوکراین ارزش‌های کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل را نشان داده: به‌عنوان‌مثال، رد ابتکار عمل مسکو، کشورهایی که اولویت آن‌ها سیاسی کردن موضوعات است و نه مسائل بشردوستانه، افشا کرده است.

پس از نشست شورای امنیت آنتونوف: آمریکا سعی دارد روسیه را خبیث جلوه دهد، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن صبح امروز، پنجشنبه اعلام کرد که اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا درباره جنایات جنگی روسیه» ادعایی در اوکراین، مغایر باعقل سلیم است. سخنان وی در کانال تلگرام نمایندگی دیپلماتیک روسیه در ایالات‌متحده منتشرشده است.

پیش‌بینی تحولات جنگ در هفته آینده

کارشناسان نظامی و ژئوپلیتیک پیش‌بینی می‌کنند که هفته آینده میدان جنگ به این شکل پیشرفت خواهد کرد

· نیروهای مسلح روسیه می‌توانند بمباران را تشدید کنند. احتمال تشدید حملات هوایی وجود دارد.

· درحالی‌که توجه به کیف متمرکز است، نیروهای مسلح روسیه ممکن است سعی کنند نیروهای مسلح اوکراین را در شرق محاصره کنند

·  درباره مذاکرات بیشتر صحبت خواهد شد

·  امکان خروج دسته‌جمعی اوکراینی‌ها به روسیه وجود دارد.

·  میلیون‌ها اوکراینی دیگر این کشور را ترک خواهند کرد. اگر آوارگان داخلی را در نظر بگیریم، اکنون ۱۰ میلیون اوکراینی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. این تقریباً یک‌چهارم جمعیت کشور است.

پاک‌سازی نئونازی‌ها توسط ارتش روسیه در ماریپول

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که نظامیان روسیه در شهر ماریپول در پاک‌سازی شهر از گروه‌هایی هستند که آن‌ها را نئونازی می‌نامند.

وضعیت عملیاتی در ماریوپل

تله گذاری ارتش اوکراین در دونباس

تلویزیون RT روسیه تصویری را منتشر کرد که نشان می‌دهد ارتش اوکراین مناطق غیرنظامی در دونباس را مین‌گذاری کرده است.

پوتین: فروش گاز روسیه به کشورهای غیر دوست به روبل خواهد بود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در دیدار با اعضای کابینه دولت دیدار کرد و در جریان آن توجه ویژه‌ای به مسدود شدن دارایی‌های روسیه در کشورهای غربی شد. وی در این دیدار چندین دستورالعمل مهم و پیشنهادها متعددی را ارائه کرد.

بایدن وارد اروپا شد

رئیس‌جمهور آمریکا برای رایزنی درباره بحران اوکراین و اعمال بسته تحریمی جدید علیه روسیه وارد بروکسل پایتخت بلژیک شد.

وضعیت مناطق سیل‌زده در اطراف کی‌یف

تصاویر ماهواره‌ای جدید از وضعیت مناطق سیل‌زده پس از شکستن سد رودخانه اپرین توسط ارتش اوکراین

ورود بیش از ۴۰۲ هزار پناهجو از منطقه دونباس اوکراین به خاک روسیه

طبق اطلاعات نیروهای مرزبانی روسیه، تاکنون ۴۰۲ هزار و ۳۷۸ نفر از ساکنان دو منطقه دونتسک و لوهانتسک و دیگر مناطق همجوار اوکراین، از جمله بیش از ۸۴ هزار کودک از مرزهای فدراسیون روسیه عبور کرده و وارد خاک این کشور شده‌اند.

ارتش روسیه کنترل شهر ایزیوم در منطقه خارکوف را به دست گرفت

ژنرال ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه امروز، پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ارتش این کشور همچنان در حال ادامه وظایف نظامی خود در اوکراین هستند، اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه طی یک عملیات ویژه موفق شدند کنترل شهر ایزیوم در منطقه خارکوف را به دست بگیرند.

هدف قرار گرفتن کشتی روسی در بردیانسک

نیروی دریای اوکراین از انهدام کشتی روسی «اورسک» در بندر «بردیانسک» واقع در جنوب شرق اوکراین خبر داد.

انهدام سامانه موشکی ضدهوایی اوکراین با مهمات هدایت شونده دقیق

۶۰ تاسیسات نظامی اوکراین منهدم شد

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز گزارش داد که هواپیماهای عملیاتی-تاکتیکی و نیروهای مسلح روسی در جریان عملیات شب گذشته خود تعداد ۶۰ تاسیسات نظامی دیگر ارتش اوکراین را هدف قرار داده و منهدم کردند.

برچسب‌ها