روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت درباره تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی را وتو کردند

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، علت مخالفت کشورش با قطعنامه شورای امنیت درباره تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی را توضیح داده و یادآور شد که پیشنهاد اعمال تحریم‌های جدید علیه پیونگ یانگ در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در این کشور، اقدامی غیرمسئولانه است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، روسیه و چین در جریان رأی گیری شب گذشته، پنجشنبه، در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا که خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه کره شمالی شده بود، از حق وتوی خود استفاده کردند و بدین ترتیب این سند به تصویب نرسید.

دیگر اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد - انگلیس، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و همچنین اعضای غیردائم:  آلبانی، برزیل، گابن، غنا، هند، ایرلند، کنیا، مکزیک، نروژ، امارات متحده عربی - به این قطعنامه رأی مثبت دادند. اکنون مجمع عمومی سازمان ملل متحد ظرف ۱۰ روز پس از نشست فعلی شورای امنیت برای بررسی وضعیت پیرامون کره شمالی تشکیل جلسه خواهد داد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد بامداد امروز، جمعه، اعلام کرد که پیشنهاد تحریم‌های جدید علیه کره شمالی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در این کشور، اقدامی بسیار غیرمسئولانه است.

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: «متأسفانه، کووید-۱۹ تازه چند هفته پیش وارد کره شمالی شده و اکنون وضعیت اپیدمیولوژیک در آنجا بسیار دشوار است. ما معتقدیم زمانی که کره شمالی با چنین چالش جدی مواجه است، باید به ما اجازه داده شود کمک‌های لازم به این کشور برای غلبه بر این بیماری ارائه شود و در چنین شرایطی، پیشنهاد تحریم‌های جدید علیه پیونگ یانگ کاملاً غیرمسئولانه است.»

وی یادآور شد که روسیه بارها اعمال تحریم‌های جدید علیه کره شمالی را اقدامی به بن‌بست رسیده ارزیابی کرده و خواستار مذاکرات دیپلماتیک با این کشور شده است. نبنزیا افزود: «در اصل، ما بارها گفته‌ایم که اعمال تحریم‌های جدید علیه کره شمالی یک اقدام به بن‌بست رسیده است و بر اشتباه بودن، ناکارآمدی و غیرانسانی بودن اعمال فشار تحریمی بر پیونگ یانگ تاکید کرده‌ایم.»

پیش از این گزارش شده بود که چین هم از قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تحریم‌های شدیدالحن علیه کره شمالی انتقاد کرده و آن را اقدامی غیرانسانی و نادرست ارزیابی کرده بود.

ایالات متحده از کره شمالی خواست به سمت دیپلماسی درباره امنیت هسته‌ای روی آورد

این در حالی است که "لیندا توماس گرینفیلد"  نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل شب گذشته اعلام کرد که مقامات ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی آماده گفتگو با کره شمالی در خصوص مسائل امنیت هسته‌ای هستند.

این دیپلمات آمریکایی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخن می‌گفت، افزود: «ما [نمایندگان سه کشور] از کره شمالی می‌خواهیم که به وضعیت دشوار شیوع کووید-۱۹ در این کشور رسیدگی کند و وارد عرصه دیپلماسی شده و دیگر جهان را تهدید نکند.»

در عین حال، به گفته وی، ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی در چارچوب منافع ملی خود و همچنین منافع متحدان‌شان عمل خواهند کرد و این بدان معناست که برای دستیابی به تضمین‌های امنیتی، واشنگتن آماده است از جمله به اقدامات سختگیرانه متوسل شود.

روز پنجشنبه، در نشست شورای امنیت سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که تحریم‌های شدیدتری علیه کره شمالی در نظر می‌گرفت، مورد رأی گیری قرار گرفت، ولی این سند به دلیل استفاده روسیه و چین از حق وتوی خود به تصویب نرسید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    1 0
    واقعا شورای امنیت مسخره است ۱۰ ۱۵ تا کشور که بعضی ها یش این امارات خیلی کوچک هستن نشستن برای دنیا تصمیم می گیرن انشالله در دوران حضرت مهدی همه این مسخره بازی ها جمع بشود
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      1 0
      اِه، چطور وقتی اربابای گاوچرونت قطعنامه های علیه صهیونیست‌ها رو وتو میکنن مسخره نبود؟؟!! دم روسیه و چین گرم که یه کشیدهٔ جانانه زدن تو دهن گاوچرون های تروریست!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس