زلنسکی نمایه

طی روزهای اخیر و در ماجرای تنش مسکو و کی‌یف؛ رسانه‌ها به حمله روسیه به اوکراین پرداخته اما چرایی این حمله و دلائل پشت‌پرده آن چندان تبیین نشده است.

به گزارش مشرق، "ایلیا کریم‌اف" کارشناس مسائل منطقه در تحلیلی به بررسی بحران اوکراین و چرایی آن پرداخت.

در این تحلیل آمده است: تاکنون اکثر رسانه ها به حمله روسیه به اوکراین پرداختند اما چرایی این حمله و درگیری بین روسیه و اوکراین چندان بیان نشده است.

ببینید:

تصاویر جدید از ادوات نابودشده ارتش اوکراین

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تاریخ ۵ اسفند ماه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد و بعد از آن در ابتدا ساختارهای نظامی اوکراین مورد حمله قرار گرفت و به مرور زمان نیروهای زمینی روسیه وارد این کشور شدند.

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد هدف از عملیات ویژه در اوکراین به دو دلیل است: نخست نازی‌زدایی در اوکراین و دوم غیرنظامی سازی این کشور.

بیشتر بخوانید:

ژاپن برای اوکراین جلیقه ضدگلوله و کلاه ایمنی می‌فرستد

این سناریو چنین اقدام و پیامد در برداشت که شامل ممنوعیت فعالیت گروه‌ها و سازمان‌های نئونازی و دیگری ممنوعیت تجلیل از ملی‌گرایان نئونازی در اوکراین بود.

بعد از کودتای ۲۰۱۴ در اوکراین، «کی‌یف» مسکو را «دشمن متافیزیکی» خواند و پروژه ضد روسی را از این تاریخ کلید زد، ضمن این که کی‌یف، روسیه را  یک شر مطلق می دانست.

بیشتر بخوانید:

فرصتی که بحران اوکراین به بن‌سلمان داد

مردم روسیه از سخنان مقامات ارشد ایران در مورد اوکراین حمایت کرده چرا که می دانند وضعیت اوکراین، نتیجه سیاست‌ها و بازی‌های آمریکا است که توسط مقامات جمهوری اسلامی نیز به آن اشاره شد.

 مردم اوکراین برای اینکه سیاست ضد روسیه را دفع کنند، «زلنسکی» را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند اما وی بر عکس، مردم اوکراین را فریب داد و نقش منفی به خود گرفت.

روس ها تجریه حمله و بمباران ناتو علیه یوگسلاوی را دارند و  از این اتفاق نیز شوکه شده بودند چرا که ناتو نه تنها در یک کشور غیر عضو ناتو مداخله کرد بلکه علیه صرب‌ها که متحد روسیه بودند، بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل اقدام کرد.

ناتو همچنین در پروژه‌های تغییر رژیم در کشورهایی مانند لیبی و افغانستان نیز مشارکت داشته است. حال روسیه دوباره نگران اوکراین است زیرا «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اقدامات سختگیرانه‌ای برای از بین بردن نفوذ روسیه انجام داده که شامل ممنوعیت استفاده از زبان روسی در مدارس و ادارات دولتی، تعطیلی شبکه های تلویزیونی مرتبط با «کرملین»، تحت فشار قرار دادن برخی از برجسته ترین شخصیت های دارای حسن نیت نسبت به روسیه و غیره که این همه با همکاری با ناتو دنبال شده است.

در نتیجه زلنسکی که با وعده پایان دادن به جنگ در «دونباس» انتخاب شد، جنگ را به تمام اوکراین کشاند. دوران تصدی وی در قدرت باعث مرگ و مجروح شدن هزاران نفر از ساکنین دونباس شد. هدف اصلی فعالیت‌های زلنسکی، پاکسازی قومی در دونباس بود.

آمریکا و اروپا، روسیه را برای تشدید بحران اوکراین مقصر می‌دانند ولی ایالات متحده و متحدانش مقصر بودن خود را در بحران اوکراین رد می کنند. رهبران سیاسی ایالات متحده و اروپا هشدارهای کارشناسان مسائل ژئوپلیتیک خود را مبنی بر اینکه سیاست گسترش ناتو می‌تواند منجر به جنگ شود، نادیده گرفتند. توافقات «مینسک» در سال ۲۰۱۵ که  ماهیت آن حل مسئله گسترش ناتو، تضمین استقلال اوکراین در ازای بی طرفی این کشور بود و شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را به تصویب رساند، از طرف اوکراین هرگز اجرا نشد.  

 وعده ای که به «میخائیل گورباچف» رهبر شوروی داده شد مبنی بر اینکه ناتو حتی "یک اینچ" به سمت شرق گسترش نخواهد یافت، واشنگتن و برخی از متحدانش از اوایل سال ۱۹۹۳ شروع به نقض آن کردند. بسیاری از کارشناسان شناخته شده سالهاست که به دلیل نزدیک شدن ناتو به مرزهای روسیه درباره احتمال وقوع بحران نظامی هشدار می دادند.

توسعه ناتو مرگبارترین اشتباه سیاست ایالات متحده در کل دوران پس از جنگ سرد شد.  این یک اشتباه غم‌انگیز است. هیچ دلیلی برای گسترش وجود نداشت. اوکراین بایستی به عنوان پل ارتباطی بین غرب و شرق عمل کند، نه اینکه تبدیل به پاسگاهی در مقابل روسیه شود.

واشنگتن در سال های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ از کودتای خونین علیه دولت اوکراین حمایت کرد و با این اقدام به وخامت روابط با مسکو بیشتر کمک کرد.

حالا علی رغم ادعاهای خود، اوکراین کشوری است که هیچ ربط و شباهتی به کشورهای لیبرال اروپا ندارد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین اعلام کرد به اقدامات مسکو احترام می گذارد. پکن طرفین را به مذاکره دعوت کرد و به آمریکا یادآور شد که همه چیز از حمایت‌های این کشور از رؤیاهای بی اساس اوکراین آغاز شد.

 بلاروس به طور کامل از روسیه حمایت و مذاکرات صلح را در خاک خود سازماندهی کرد. آمریکا تلاش کرد یک قطعنامه ضد روسیه را از طریق شورای امنیت سازمان ملل تصویب کند، اما به نتیجه نرسید. هند، چین و امارات از رای گیری امتناع کردند.

در عین حال و طی سال‌های اخیر نیز ناتو به مرزهای روسیه نزدیک شد و  اوکراین شروع به طرح درخواست برای استقرار سلاح های هسته‌ای کرد. روسیه پیشنهاد کرد کشورهای غربی ضمانت‌های امنیتی‌اش اوکراین را از نظر قانونی تضمین کنند ولی هیچ جواب منطقی تاکنون دریافت نکرده است.

با این وجود، تمام جهان امیدوار است درگیری های اوکراین به سرعت به مذاکرات بین دیپلمات ها تبدیل و توافقی به دست آید که به جنگ و نفرت پایان دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • شهروز IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    68 63
    جالبه. کریم اف در این تحلیل جای بدهکار و طلبکار رو عوض کرده و روسیه رو آدم خوبه نشان داده و از حق نداشته روسیه دفاع میکنه و نادیده میگیره. شروع کننده جنگ رو. اگر روسیه اهل گفتگو بود . راهش را میدانست
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      48 36
      اتفاقأ جای بدهکار و طلبکار کاملا درست نشون داده شده و حق با روسیه بوده، هشت ساله حرف تو کله این صهیونیسته فرو نمیره، راه دیگه ای نبود!!!
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      34 13
      پوتین قبلاً چندین بار با دلقک یهودی اوکراینی مذاکره کرده ولی دلقک اوکراینی بخاطر توهم حمایت همه‌جانبه آمریکا و اروپا نگذاشت مذاکرات به نتیجه برسد
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      26 9
      اگر زلنسکی اگر اختیاری داره و برای جان ملتش ارزش قائله ، و جنگ رو نمیخواد بجای ادامه جنگ و نابودی کشورش توافق با روسیه رو همین الان بخاطر منافع ملی میتونه امضا کنه . اوکراین توی این قضیه نه سر پیاز ناتو و اتحادیه اروپا بوده و هست نه ته پیاز جنگ طلبی ناتو و امریکا .
    • نیما IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      15 5
      باسلام دوستان امریکا وناتو باپشتوانه نظامی وقدرت اقتصادیشون به کشورهایی ضعیفی مثل افغانستان وعراق یمن فلسطین حمله نظامی کردن فکرکردن بانفوذبه شرق اروپا میتونن هرکاری بکنن اخه ایناخبرندارن دومین قدرت نظامی جهان کناراکراین هستش مگه بامذاکره ایناحرف حالیشونه
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      10 7
      تحلیلگر که نمی تواند برای رضای تو مطلب بنویسد واقعیتهارا نوشته است - روسیه بخواهیم نخواهیم کشور بزرگ و مردمان شجاع و پرکاری دارد این است امتیاز روسها نسبت به سایر ملتها - روسها هم به اندازه کشور ما از معولها آسیب دیدند اما کشورما بعد از ویرانی بدست مغولها بوسیله شاهان بی کفایت رقابت شاه شدن راه انداختند اما روسها بفکر منافع ملت بودند و پا بپای رنسانس تلاش کردند و بماند بهرحال این پدیده روس هراسی در کشور ما ریشه در غرب و غرب گرایان تشنه قدرت دارد بطوریکه از زمان قجر ها بوده تا هم اکنون که: 1- اولین روس هراسی در زمان قجرها آغاز شد که به تصمیم از ترس روسها شاه قجر عامل قتل شهید امیر کبیر میرزا تقی خان را منجر شد میرزا آقاخان نوری که دو تابعیتی بود تابعیت انکلیسی ایرانی داشت با دسیسسه امیر را برکنار کرد و با تابعیت انگلیسی راسا صدر اعظم شد با اوامر انگلیس شایعه کردند روسها بدنبال برگرداندن امیر کبیر هستند (که ای کاش امیر کبیر برمی گشت به قدرت) لیکن حکم قتل اورا از شاه گرفتند کشور ایران را داغدار بهترین شخصیت زمان خود کردند 2- بعد از اضمحلال قجرها و تلفات سنگین جمعیت ایران به عدد 11 میلیون با جنگ جهانی اول و.. - از شروع سلطنت رضاخان تا کودتای شاه دوم پهلوی برعلیه مصدق دهه 30 قرن 1400 بازهم الگوی قتل امیر کبیر را این بار با مشارکت آمریکا برای مرحوم دکتر محمد مصدق پیاده کردند که روسها(کمونیستها ) می خواهند مصدق را جایگزین شاه کنند در صورتیکه مصدق هیچ کار ی به کار شاه نداشت و می گفت برنامه های مدون و ملی کردن نفت و .. می گفت می خواهم طوری پادشاهی کنی دوره ات تمام شد مردم اشک بریزند نه اینکه مثل رفتن پدرت چشن بگیرند - بهر حال دسیسه کردند با قاعده کمونیست هراسی شاه را ترساندن و فرار کرد و کودتا برای برگرداندن شاه را براه انداختند - - ایران همسایه ازار نبوده و نیست این عمال آن سوی دریاها هستند که برای کسب قدرت چوب لای روابط کشور ایارن گذاشته و می گذارند این بار کور خونده اند ایران بخیل هیچ همسایه ای نیست و مشتاق روابط سالم و مرضی الطرفینی با همه همسایه ها در اولویت اول و همه ملل جهان هست - اگر آمریکا و اروپائیها هم مثل آدم مرضی طرفینی روابط را بخواهند کشور ایران آماده است - اما تحریم و ارسال بمب شیمیائی برای صدام و ... دم خروس عدم صداقت غرب است و قابل اعتماد نبوده و نیستند
    • DE ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      3 0
      توجه توجه توجه نکته جالب . وقتی امریکا مانند سگ هار به جایی حمله میکنه تمام کشورها چه غربی چه شرقی های پاچه خوار که التماس میکنند بیان در ناتو چه کشورهای سران مرتجع یا ترک ...همه دنیا کمکش میکنند تازه بعد از مخارج ۷ بیلیلردی با ذلت فرار میکنه. همین کشورها اینبار بسیار بسیار جدی تر و با کمک های بیسابقه دارند زور میزنند فقط نظر پوتین را عوض کنند نمیتونند برای همین هم چنان هم به خودشون هم به نوکرهای غربگداشون زور اومده و به روغن سوزی افتادند. جرات پیاده کردن یک سرباز در اوکراین را ندارند فقط بناست تروریست های داعش و منافقین بدبخت و هرچه مار و موش و عقرب که سالها خوردند و خوابیدند را به جان مردم یک کشوری که هزار سال باهم بودند بندازند. اول دوتا کشورشون کردند و بعد به جان هم انداختنسون سگ ترسوهای غرب وحشی تفرقه بینداز و حکومت کن .
    • عبدالله IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 1
      اوکراین طبق قراردادی که با آمریکا و روسیه داشته قرار نبوده عضو ناتو شود.اکنون که با تحریک شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار و اروپا در صدد عضویت در ناتو شده ،روسیه نیز بحق و جهت حفظ امتیت خود دولت فاسد اوکراین را تنبیه و گوشمالی داده. به عنوان مثال اگه همسایه شمالی ما (آذربایجان) بخواد به عضویت ناتو در بیاد ما نیز بخاطر حفظ امنیتمان همین بلا را به سر دولت آذربایجان خواهیم آورد.بعضی ها زبان زور را بهتر می فهمند.
    • عبدالله IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 1
      اوکراین طبق قراردادی که با آمریکا و روسیه داشته قرار نبوده عضو ناتو شود.اکنون که با تحریک شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار و اروپا در صدد عضویت در ناتو شده ،روسیه نیز بحق و جهت حفظ امتیت خود دولت فاسد اوکراین را تنبیه و گوشمالی داده. به عنوان مثال اگه همسایه شمالی ما (آذربایجان) بخواد به عضویت ناتو در بیاد ما نیز بخاطر حفظ امنیتمان همین بلا را به سر دولت آذربایجان خواهیم آورد.بعضی ها زبان زور را بهتر می فهمند.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    38 48
    زلنسکی یک نابغه است
    • مقدس IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      32 17
      زلنسكى صهيونيست دلقك معتاد يك قرتى احمق بازنده هست تمام .
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      32 12
      در آواره کردن مردم کشورش و به فنا دادن اوکراین
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      29 30
      درواقع یک حرامزاده است نه نابغه. یک یهودی است. اسرائیل بخاطر مداخله‌ی روسیه در جریان سوریه و کمک به ماندن بشار اسد، قصد داره گرو کشی کنه. مثلاً اینطور میگه که اگر روسیه از سوریه خارج بشه، ما هم از اوکراین خارج میشیم تا شما راحت اوکراین رو بگیرید.
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      10 5
      معصوم می‌فرماید کسی که تهمتی رو به دیگران میزنه خودش لایق اون هست
    • DE ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      19 24
      آره از در عقب صندلی جلو یک نابغه هست. برا گول زدن مردم اوکراین آمریکا به یه دلقک نیاز داشت چون اوکرایینی ها را نمیشد با یک آدم حسابی گول زد.
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      17 3
      نبوغ اش را چگونه کشف کردی ؟
    • GB ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      6 3
      تو خودت نابغه هستی که فکر میکنی یک دلقک مطرب یک کشور را به نابودی کشانده نابغه هست.
    • حاجی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      3 5
      نگو زلنسکی یه نابغه هست چون ما کمونیست وپوتین پرست تو کشور ظاهرا زیاد داریم و نباید کمونیستها رو ناراحت کنیم اتفاقا پوتین ادم خوبیه این چند سال که سر کاره چقدر از فلسطینیها حمایت کرده چقدر تو سوریه گرا به اسراییل نداده که مواضع ایران رو بمباران نکنن احمقانه هست که ما از پوتین دفاع میکنیم
    • DE ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      2 4
      در حماقت و بچه بازی دراوردن اره. فقط یک رئیس جمهور دیوانه و نادان مثل زلنسکی میتونه ، اینطور کشورش رو بمدت 14 روز درب و داغون کنه و مردمش رو اواره که برای دریافت یک لقمه نون برن زباله های اروپایی ها رو جمع کنه.
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      3 0
      مثل همه ملت فروشان وگرین کارتینا ومواجب بگیران غرب .بعبارتی مثلکک مثلک مثلک
  • TR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    17 23
    پس از لحاظ نوكران پوتين ، تركيه و آذربايجان ميتونن مردم ترك ايران رو از شر فاشيستها نجات دهند و مثل روسيه ، اين حركت مشروع است !!؟ شرف در مشرقيان ناموجود است
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      19 6
      اوکراین داره به سرزمین اصلیش روسیه برمیگرده. باید آذربایجان و ارمنستان هم به سرزمین اصلیشون ایران برگردن
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      23 2
      از نظر ایرانی ها آذربایجان پاره تن ایران است ک باید به ایران بازگردد
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    16 8
    عاقبت مزدوری وحمالی برای اسرائیل همین است که سر اوکراین یهودی امد.اوکراین فسفر سفید رو از اسرائیل کودک کش غاصب حرومزاده گرفته .سرنوشت رئیس جمهور یهودی ومزدور اسرائیل اوکراین با کلاه اسرائیلیش که به مزدوری برای اسرائیل و ایجاد جنگ وفتنه در اوکراین برای برهم زدن برجام متهمه به زودی به سرنوشت محمد رضا شاه پهلوی وشاپور بختیار خائن ختم میشه ودر غربت بوسیله روسیه یا امریکا به درک واصل خواهد شد. کشورهای خائن ترکیه واذربایجان واوکراین مزدور اسرائیل هستند برای ایجاد نا امنی وجنگ در اروپا ونهایتا اشغال اروپا ونسل کشی مسیحیان اروپا وانتقام هولوکاست. اسرائیل همیشه به دنبال انتقام هولوکاست از کشورهای اروپایی بوده وهست ومدت زمان زیادیست که اسرائیل این سه کشور مزدور ومنافق رو بصورت نیابتی برای ایجاد نا امنی در مرزهای منتهی به اروپا وداخل سرزمین شام وسوریه تجهیز کرده .الحق خمینی کبیر درست گفت که اسرائیل غده سرطانی است این غده سرطانی متاستاز کرده تا مرزهای اروپا پیش رفته .این سه کشور منافق وخائن یعنی ترکیه وآذربایجان واوکراین که سرطانی شده اند وهمدست اسرائیل نژاد پرست شده اند و اصل غده سرطانی یعنی اسرائیل باید توسط روسیه وامریکا واروپا ریشه کن ومحو ونابود شوند دیگر زمان ان نیست که اروپا وامریکا برای انکه از شر یهودیان در اروپا وامریکا خلاص شوند یهودیان را از اروپا وامریکا به فلسطین واسرائیل مهاجرت دهند این نسخه دیگر کارساز نیست وبلکه خطرناک است چون اسرائیل این غده سرطانی در منطقه خاور میانه وقفقاز واروپا رشد کرده وقوی شده ومتاستاز کرده وبا مزدوران نیابتیش تا اروپا واوکراین برای اشغال اروپا نفوذ ومتاستاز کرده وامریکا واروپا چاره ای جز نابودی وریشه کنی اسرائیل راندارند.که اگر این غده سرطانی را ریشه کن نکنند تا قلب اروپا وبعد امریکا پیشروی خواهد کرد ودیگر دیر خواهد بود چون اسرائیل انگیزه نسل کشی مسیحیان اروپا ووانتقام هولوکاست از اروپا ومسیحیان اروپا وکشور گشایی را دارد انهم در اروپاوبعد امریکا .اروپا وامریکا به جای حمله به روسیه باید به اسرائیل حمله واسرائیل را محو ونابود کنند انگاه خواهند دید خود به خود قائله اوکراین فروکش خواهد کرد چون سر نخ فتنه اوکراین دست اسرائیل همان خانه عنکبوت است و اسرائیل ومزدوران منطقه ای ش یعنی اوکراین وترکیه و اذربایجان واحتمالا فرانسه دو هدف خب
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    6 7
    عاقبت مزدوری وحمالی برای اسرائیل همین است که سر اوکراین یهودی امد.اوکراین فسفر سفید رو از اسرائیل کودک کش غاصب حرومزاده گرفته .سرنوشت رئیس جمهور یهودی ومزدور اسرائیل اوکراین با کلاه اسرائیلیش که به مزدوری برای اسرائیل و ایجاد جنگ وفتنه در اوکراین برای برهم زدن برجام متهمه به زودی به سرنوشت محمد رضا شاه پهلوی وشاپور بختیار خائن ختم میشه ودر غربت بوسیله روسیه یا امریکا به درک واصل خواهد شد. کشورهای خائن ترکیه واذربایجان واوکراین مزدور اسرائیل هستند برای ایجاد نا امنی وجنگ در اروپا ونهایتا اشغال اروپا ونسل کشی مسیحیان اروپا وانتقام هولوکاست. اسرائیل همیشه به دنبال انتقام هولوکاست از کشورهای اروپایی بوده وهست ومدت زمان زیادیست که اسرائیل این سه کشور مزدور ومنافق رو بصورت نیابتی برای ایجاد نا امنی در مرزهای منتهی به اروپا وداخل سرزمین شام وسوریه تجهیز کرده .الحق خمینی کبیر درست گفت که اسرائیل غده سرطانی است این غده سرطانی متاستاز کرده تا مرزهای اروپا پیش رفته .این سه کشور منافق وخائن یعنی ترکیه وآذربایجان واوکراین که سرطانی شده اند وهمدست اسرائیل نژاد پرست شده اند و اصل غده سرطانی یعنی اسرائیل باید توسط روسیه وامریکا واروپا ریشه کن ومحو ونابود شوند دیگر زمان ان نیست که اروپا وامریکا برای انکه از شر یهودیان در اروپا وامریکا خلاص شوند یهودیان را از اروپا وامریکا به فلسطین واسرائیل مهاجرت دهند این نسخه دیگر کارساز نیست وبلکه خطرناک است چون اسرائیل این غده سرطانی در منطقه خاور میانه وقفقاز واروپا رشد کرده وقوی شده ومتاستاز کرده وبا مزدوران نیابتیش تا اروپا واوکراین برای اشغال اروپا نفوذ ومتاستاز کرده وامریکا واروپا چاره ای جز نابودی وریشه کنی اسرائیل راندارند.که اگر این غده سرطانی را ریشه کن نکنند تا قلب اروپا وبعد امریکا پیشروی خواهد کرد ودیگر دیر خواهد بود چون اسرائیل انگیزه نسل کشی مسیحیان اروپا ووانتقام هولوکاست از اروپا ومسیحیان اروپا وکشور گشایی را دارد انهم در اروپاوبعد امریکا .اروپا وامریکا به جای حمله به روسیه باید به اسرائیل حمله واسرائیل را محو ونابود کنند انگاه خواهند دید خود به خود قائله اوکراین فروکش خواهد کرد چون سر نخ فتنه اوکراین دست اسرائیل همان خانه عنکبوت است و اسرائیل ومزدوران منطقه ای ش یعنی اوکراین وترکیه و اذربایجان واحتمالا فرانسه دو هدف خب
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    12 7
    وقتى امريكا به پوتين ميگويد ما درماقبل شورى تعهد داشتيم خالا كه شوروى مرحوم شده ما مختار وازاديم ماخودمان به ميل خود جهان را نظم مى دهيم نتيجه دارد اين ميشود كه از طريق زور جهان امريكايى دارد كنار ميرود وجهان چند قطبى جاى انرا ميگيرد فعلا جهان امريكايى جهان مذاكره نيست
  • حسین IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    4 6
    چه بخای چه نخای دوران گفتگو و جنگ و نرمه .دخالت نظامی معنیش نزدیک شدن به نابودی نسل بشره به خاطر احتمال جنگ اتمی.دفاع مستقیم از روسیه اشتباهه.روسیه گزینه های بهتری برای خودش ایجاد نمیکنه چون به قدرت نظامیش مینازه و این اشتباهه.
  • DE ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    6 3
    بعد از کودتای ۲۰۱۴ در اوکراین، «کی‌یف» مسکو را «دشمن متافیزیکی» خواند و پروژه ضد روسی را از این تاریخ کلید زد، ضمن این که کی‌یف، روسیه را یک شر مطلق می دانست.اتفاقا غربگدایان صهیونیسم پرست نوکر جورج سوروس هم در ایران به همراهی ته مانده ساواکی ها و منافقین برای کفش لیسی اربابشون به خط شده اند و هرکس از جنابات صهیونیستها در اوکراین بنویسد را مهر حزب توده خائن نوکر کا گ ب را به او میزنند .غافل از اینکه این لجنپراکنی ها نخ نماشده و انقلاب اسلامی هم امریکای امپربالیسم و هم شوروی کمونیست با اقمار و نوکران آنها از ایران بیرون انداخت .اتحاد جماهیر شوروی منحل شد ولی ایالات متحده امریکا در ایران از میان نوکران غربزده خود یارگیری کرده است.مرگ بر وطنفروشان بازیچه دست سازمان سیا /
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    13 16
    زنده باد زلنسکی شیردل مرگ بر بزدل
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 14
    نه تنها بن سلمان بلکه تمام کشورهای نفت خیز از این فرصت تاریخی استفاده کردن ولی برعکس حاکمان ما با حرف شنویی و پیروی از روسیه و تایید جنابش در جمله به یک کشور دیگر با تماس تلفتی رئییس جمهور ناآکاه ما از سیاست این قرصت تاریخی از ملت ایران گرفته شد
    • جیم IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      14 8
      کدوم فرصت تاریخی ؟ اروپا و آمریکای جنایتکار را از مخمصه انرژی نجات دادن اسمش فرصته؟ کدوم عقل سلیمی چنین اجازه ای میده؟
  • محمد IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    12 6
    اگر تاریخ خونده باشید متوجه میشید زلنسکی احمق ترین وکودن ترین سیاستمداردنیااست اکراین مشابه ایران دهه ۴۰است حکومت وقت مابین شوروی وآمریکافقط به دنبال منافع ایران بود می‌رفت سمت آمریکا،شوروی ناراحت میشد،میغلطیدسمت شوروی ،،که ساخت ذوب آهن اصفهان وماشین سازی اراک نتیجه همین سیاست بود،،امازلنسکی دلقک شدبازیچه دست آمریکا،،اکراین راخرابه کرد،،درحالیکه میتونست ازآمریکاوروسیه باتوجه به حائل بین روسیه و ناتو بهترین امتیازهارابگیره
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    13 4
    مقاله خوب و درستی است. غربی ها نشان دادند وقتی که بطرف غرب عملیاتی صورت گیرد، رگ گردنشان بیرون می‌زند و ب نگرانی بیش از حد دچار می‌شوند، تعجب آور نخواهد بود زمانی که غرب بطرف شرق سرازیر می‌شود، شرق هم یک پارچه شود.
  • NO ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 14
    چون نمی خواست قرار داد ترکمن جایی رابپدیردوسرزمینش را دودستی تقدیم روسها کند
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 23
    به استقلال یه کشور حمله شده و شعور انتخاب کنندگان کشور زیر سوال رفته . البته از شما دوستان مشرقی بیش از این انتظار نیست . روسیه بیشترین فروش تسلیحات در جنگ تحمیلی به عراق را داشته . میگ 25 ، موشک های دور برد ، تانک های تی 72 و .... از چه کشوری دفاع میکنید . روسیه تزاری ، کمونیستی و پوتینی هیچ فرقی ندارد همیشه خیانت کرده اند .
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    10 17
    آخه این چه عنوان مسخره ای برای خبرت گذاشتی.زلنسکی جنگ به غرب اوکراین کشاند! بابا فکر روزی باشین که باید برای تک تک کلماتی که نوشتین جوابگو باشین
    • NL ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      9 3
      ببخشید درد داشت . اگر واقعا مدعی هستی که بفکر عاقبت هستی نظر دو طرف رو بخون . نظر مخالف همینه ، زلنسکی نه عضو ناتو بود نه اتحادیه اروپا ، زلنسکی یک دلقک دست آموز اروپا و امریکا بود که بنا بر اراده غرب ، اوکراین رو زمین منفعت طلبی و نتیجتا جنگ کرد . همین الان هم میتونه جنگ رو با توافق تموم کنه ولی داره گسترشش میده .
  • امینی IT ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 11
    ببخشید زلنسکی جنگ رو به تمام اکراین کشیده؟ مثل اینکه یادتون رفته این روسیه است که ۱۰ روز با تمام قوا به اکراین حمله کرده... غربگرایی خوب نیست ولی روس گرایی شماها دیگه حال بهم زن شده!!!
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      4 2
      معلومه خیلی گاو تشریف داری
    • امینی IT ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      4 1
      ادب مرد به از دولت اوست...برات متاسفام
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    11 8
    خیانت های روسیه به ایران در تاریخ ثبت شده است
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      4 1
      خب کی بهت گفته جنایت های امریکا و انگلیس ثبت نشده ؟
  • NO ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 5
    دلخوش به این نباشید پوتین مرض لاعلاجی داره و حتی اگر جنگ را هم ببرد میمیرد جانشینان مجبور میشوند پشت میز مذاکره بنشینند و جام زهر هم مهیاست
  • US ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    4 13
    رسما مستعمره روس شدیم با اینطور تتر زدنتان
  • بنده خدا FR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    18 0
    این روزها رسانه های اصلاح طلب و برانداز این فرد با عنوان یک قهرمان یاد می کنند و شما اصولگران فربه هم به خود کمی زحمت نمی دهید تا ماهیت این دلقک یهودی را برای مردم نشان دهید این دلقک یهودی که سید حسن میری آخوند خلا لباس شده با عصبانیت از اینکه در بعضی از رسانه های از او بعنوان دلقک یهودی یاد می کنند در یکی از رسانه داد سخن را با آوردن احادیث انتخابی او را یک طنز پرداز نام برده و استفاده از عنوان دلقک را یک امری غیر اخلاق اسلامی عنوان می کند حال شما خودتان قضاوت کنید در ویدئو زیر این دلقک شلوارش را روی سن در آورده وبا آلت تناسلی خود همراه یک نفر دیگر پیانو می نوازد https://www.youtube.com/watch?v=2-UiadUOrfk شما را بخدا اگر ذره ای از ولایت در وجودتان است این ویدئو را باز نشر کنید تا شاید البته شاید اصلاح طلبان طرفدار این دلقک یهودی کمی شرم کنند البته از شما اصولگران فربه از خود راضی بعید است که این کار کنید ولی ما خواستیم اتمام حجتی شده باشد و بس
  • محمد IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 20
    سلام.خیلی خودتونو درگیر پوتین نکنید این آقا نامردتر از بایدنه و بایدن هم نامردتر از پوتینه
  • عدالت IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 2
    بحرین و اذربایجان باید به آغوش مادر برگردند چین تایوان روسیه اوکراین ایران آذربایجان
  • امیر IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 17
    شما بودید چه میکردید میزاشتید کشورتون تقسیم بشه یعنی اگه بخشی از ایران بخواه جدا بشه شما میزارید . یا اون منطقه رو بمب باران میکرد گور بابای امریکا و روسیه یکم منطقی باشید هرچند بعیده
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      7 2
      ما با تمام وجود میجنگیدیم . ولی قبلش غربگدای دلقک فاشیستی که بخواد ایران رو زمین جنگ منافع کدخدا کنه رو انتخاب نمیکردیم . چون جنگ اصلی ما با همین دلقکهاست . کاری که اوکراینی ها نکردن .
  • نیما IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    6 1
    ۱۵۳۵ هه کافر همه را به کیش خود پندارد مگر ما مثل بی بی سی هم هستیم که حقیقت وارنو نشون بدهیم
  • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 8
    زلنسکی یهودی بدبخت کرد کشورش راهرجاامریکا نفوذ کنه شروجنگ بپا میکنه
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 3
    پوتین نیوز گرامی اوکراین قبل از جنگ جهانی دوم توسط روس‌ها قتل عام شد انتظار دارید با روس‌ها رابطه داشته باشه حمله کرده پشت دروازه پایتخته اربابت بعد انتظار داریذنجنگن اوکراینیا
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    بنظر نمیرسه با وجود زلنسکی بی تحربه در سیاست که بازیچه شده و اوضاع را بدینجا رسانده و قصدش و ماموریتش با حمایت رسانه ای و فشار و خوفی که بر دیگرانی که غیر از طیف اطراف او می اندیشیدند ، حاکم شده بود . بعنوان مسئول وارد مذاکره و پذیرش موارد روسیه شود .. چون این مصادف با شکست تمام اهداف و عملکرد و پشتیبانی بخصوص آمریکاست که از اکراین حتی با وجود نئو نازی و فاشیسم و حمایت همه جانبه بعنوان ابزار علیه روسیه خواهد بود ، مطلب آزمایشگاه های بیولوژی خود حکایتگر چگونگی استفاده یا بهتر بگوئیم سوءاستفاده از خاک دیگران اینجا اوکراین قبلا گرحستان عنوان شده بود . باندازه کافی نمایانگر وحشی گری آمریکا ، با استفاده از حکام و افراد سست عنصری هست که در خدمت امیال آمریکا ،تمام قد با صدمه زدن به کشور و مردم خود . به آسایش و آرامش بشریت و دیگر کشورها نیز لطمات عدیده می رسانند . جای این افراد در مناصب بالا و تصمیم گیر خطاست .
  • ایران جوان IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 3
    ماشاالله ، ملت ما همه سیاستمداروآگاه هستند،ای کاش یک کم هم اقتصاددان بودیم ونفت نمیدادیم تله موش ودسته بیل بگیریم، لعنت به اسرائیل حرامزاده حالا اکراین وروسیه بماند برای فصل بعد،فکرمردم ایران باشید
    • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      3 3
      اگر دنبال تله موش و دست بیل بودی الحمدالله بفراوانی آنهم وطنی وجود دارد ، . حالا کجا تشریف داری و ایرانی پیدا نکردی . مشکل خودت هست استاد ، ضمنا بدان اگر نمیدانی یک بررسی اینترنتی بکن تا متوجه شوی . ایران در دوره تحریم ها در صنایع مختلف و حتی ویژه و مهم . چگونه دستاورد و تولیداتی داشته ، تازه این آغاز کار است . چون دولت اهتمام دارد ، منجمله با راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک . کار آفرینان و متخصصینی که سالها با موانع ، فرصت کار و کمک به اقتصاد کشور روبرو بودند ، فعال شوند ، یعنی یک انقلاب واقعی در عرصه تولید و خدمات در اندازه های مختلف که هر کدام پشتیبان کننده صنایع بزرگتر محسوب میشوند . رقم بزند و این سرمایه بالقوه را به بالفعل تبدیل کند . که حتما متحول کننده اقتصاد ایران خواهد بود .و حتما شما بچشم مواهی دید محصولات ایرانی چگونه میدرخشند و عرض اندام میکنند ، ضمنا هیچ جای دنیا محصول پیچیده و دارای هزاران قطعه و مواد . صد در صدی نیست . الان بحث موادی که در روسیه وجود دارد بغیر از محصولات کشاورزی و نفتی. و با تحریم . دنیا بی نصیب می ماند . چقدر متضرر میشوند . چین هم چنین مواد معدنی خاص دارد . پس دنیا بهم وابسته است .
  • ازاد IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    5 1
    تعصب و علاقه قلبی به شرق و غرب جلو آزاد اندیشی وفکر درست را میگیرد حال با وجدان بیدار جواب دهید آیا حمله به یک کشور و کشتن انسانهای بیگناه درست است اکراین با یمن مساوی است آیا حمایت از تمامیت ارزی کشورها درست است دعوای تجزیه کردها از عراق وجدان کردن کریمه از اوکراین آیا ازحاکمیت ملی کشورها باید حمایت کنیم مثل رژیم بشار اسد و اکراین آیا مداخله در کشورها به اسم حمایت از مردم هم ربان و فرهنگ درست است حمایت صدام از خلق عرب خوزستان و تلاش برای جدا کردن ،حمایت روسیه از روس زبانان آیا مسخره کردن ریس جمهوری که با انتخابات آزاد انتخاب شده ومسخره کردن مقاومت مردم در مقابل دشمن خارجی درست است مقاومت در جنگ تحمیلی و مقاومت مردم اکراین آیا حاکمیت ملی کشورها در انتخاب دوست و پیوستن به اتحادیه ها مختارند و کشورهای بزرگ نباید از زور استفاده کنند و قرار داد های تحمیلی به دیگر کشورها بدهند. قرار داد ترکمنچای و گلستان و خواسته های نامشروع روسیه از اکراین وجدا کردن سرزمین های آیا کشورهای دیگر در توانایی نظامی و دفاعی دیگران می توانند دخالت کنند و درخواست خلع سلاح داشته باشند،تقاضای محدودیت موشکی و اتمی ایران از سوی آمریکا ودیگران،تقاضای خلع سلاح اکرایناز جانب روسیه آیا تضمینی هست اگر یک کشور نظم جهانی را به هم زد و از زور استفاده کرد دیگران نکنند و باعث بی نظمی نشد جنگ جهانی دوم و بلعیدن کشورها توسط هیتلر،احتمال حمله چین به تایوان به خاطر دوستی با یک نفر چشم بر عمل بدش نمی بندیم و آزاده هستیم و از مستضعفان حمایت کنیم حمایت از فلسطین یمن اویغور جین مسلمانان ججن اکراین نه شرقی نه غربی
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    10 1
    روسیه از زمان‌های قدیم تا همین امروز نقشه های بسیار وقیحانه در مورد کشورهای همسایه خودش داشته وداره.مردم ایران نباید جنایت‌های روسیه را درمورد ایران وگلوله باران.حرم امام رضا را فراموش بکنند .همه دیدند سفیر روسیه همین اواخر چه عکسهای منزجر کننده ای که صد البته با نیت شرورانه در ایران پخش کرد..ملت بدونند نه روسیه ونه آمریکا همشون فقط بدنبال منافع خودشون هستند لازم نیست اگر با یکی خوب نیستیم برویم بیفتیم تو بغل اون یکی تا زمانیکه با هردو طرف بصورت عاقلانه ومقتدارانه.وبصورت رودررو.گفتگو وتعامل نکنیم همین اش وهمین کاسه.مردم دارند روز به روز در مشکلات غرق می‌شوند.بهتره بجای جو سازی وشعارهای الکی با عقل و درایت.با جهان برخورد بشه
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 1
    انگار تو این زمانه شرف و وجدان دیگه وجود نداره.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    1 0
    جنگ زرگری تمام عیار یهودی ــــ سرانجام با توطئه چینی ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و نقش بازی موفق مهره یهودی در یک جنگ زرگری تمام عیار ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و بحران های سیاسی و رسانه ای به انحطاط برساند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بارچشم آبی اروپایی را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد.
  • AU ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    6 0
    چه فرقی هست بين نزديک شدن ناتو به مرزهای روسيه و يا نزديک شدن مرزهای روسيه به ناتو؟ وقتی روسيه کشور اُکراين را اشغال کند عملاً با کشورهای عضو ناتو همسايه می شود. بقول معروف چه علی خواجه چه خواجه علی. مگر اينکه بپذيريم روسيه ميخواهد اُکراين و مردمش را سپر بلای خود در مقابل ناتو کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس