ارتش روسیه همچنان موفق به تصرف‌ شهرهای راهبردی خارکیف و سومی در جبهه شمال شرق، بندر ماریوپل در جنوب شرق و ورود به محلات شمالی شهر کی‌یف پایتخت اوکراین نشده است.

سرویس جهان مشرق _ سیزدهمین روز از جنگ روسیه و اوکراین در حالی آغاز می‌شود که به مانند چند روز اخیر، اکثر جبهه‌های نبرد با سکون مواجه شده و خبری از پیشروی‌های سریع هفته نخست برای ارتش روسیه و درگیری‌های سنگین زمینی میان دو طرف نیست.

ارتش روسیه همچنان موفق به تصرف‌ شهرهای راهبردی خارکیف و سومی در جبهه شمال شرق، بندر ماریوپل در جنوب شرق و ورود به محلات شمالی شهر کی‌یف پایتخت اوکراین نشده است و طولانی شدن خطوط لجستیکی در عمق خاک اوکراین نیز موجب شده تا دسته‌های پارتیزانی اقدام به حملات هدفمند به کاروان‌های سوخت و تدارکات ارتش روسیه کنند که به کمک اطلاعات دقیق ماهواره‌ای یا پرواز هواپیماهای جاسوسی ناتو از زمان حرکت و موقعیت دقیق این کاروان‌ها برای ارتش اوکراین انجام می‌شود.


نابودی کاروان تدارکاتی ارتش روسیه توسط قوای اوکراینی

با توجه به اینکه در برخی محورهای درگیری، ارتش روسیه بیش از ۱۰۰ کیلومتر وارد خاک اوکراین شده و از مرز خودی یا خاک بلاروس فاصله قابل توجهی دارد، امنیت کاروان‌هایی که در آن کامیون‌های سوخت و مهمات در حال حرکت هستند بسیار حیاتی است؛ زیرا در صورتی که این کاروان‌ها نابود شوند دسته‌های حاضر در خط مقدم نظیر قوای زرهی و پدافندی ارتش روسیه ناچار به توقف و روبرو شدن با ضد حملات و کمین‌های نیروهای اوکراینی می‌شوند؛ صحنه‌هایی که در روزهای اخیر بارها و بارها مشاهده شده است.

نگاهی به خسارات تجهیزاتی دو طرف از آغاز نبرد

اگرچه از زمان شروع درگیری‌ها در ۲۶ فوریه ماه گذشته میلادی، آمارهای متناقض و بعضا اغراق آمیز از سوی هر دو طرف در خصوص تلفات و خسارات رقیب منتشر می‌شود اما بر اساس انچه که در ۱۲ روز گذشته در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از میدان نبرد دیده شد حداقل می‌توان لیستی از خسارات تجهیزاتی روسیه و اوکراین در این نبرد را به شکل زیر عنوان کرد:

ارتش روسیه:

_۱۴۶ دستگاه تانک اصلی میدان نبرد از مدل‌های مختلف نظیر تی۷۲، تی۸۰ و تی۹۰

_ ۱۰۸ دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام از مدل‌های مختلف نظیر خانواده BMP و BTR

_ ۵۷ دستگاه خودروی زرهی هوابرد از مدل‌های مختلف BMD و BTR

_ ۷۷ دستگاه خودرو و نفربر زرهی نظیر MT-LB و GAZ

_ ۵ دستگاه خودروی محافظت شده ضد مین و ضد کمین (امرپ) مدل KAMAZ

_ ۲۲ دستگاه ادوات زرهی غیر قابل تشخیص

_ ۴۲ دستگاه توپخانه خودکششی

_ ۲۲ دستگاه توپخانه کششی

_ ۲۶ دستگاه خودروهای مهندسی رزمی

_ ۴۰ دستگاه انواع سامانه‌های پدافندی نظیر، بوک ام۲، تور ام۲ و پنتسیر

_ ۴ دستگاه رادار کشف

_ ده ها دستگاه کامیون ترابری و پست فرماندهی متحرک

_ ۱۶ فروند هواپیمای جنگنده و ۱ فروند هواپیمای ترابری

_ ۸ فروند بالگرد رزمی

_ ۵ فروند لنج و کشتی آبی خاکی

ارتش اوکراین:

_ ۴۵ دستگاه تانک اصلی میدان نبرد از انواع تی۶۴ و تی۸۰

_ ۴۳ دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام

_ ۵۰ دستگاه نفربر زرهی

_ ۲۰ دستگاه خودروی زرهی محافظت شده ضد مین و ضد کمین (امرپ)

_ ۷ دستگاه توپخانه خودکششی

_ ۸ دستگاه توپخانه کششی

_ ده ها دستگاه کامیون ترابری

_ ۱۰ دستگاه سامانه پدافندی نظیر اس۳۰۰ و بوک ام۱

_ ۵ دستگاه رادار کشف

_ ۵ فروند جنگنده رزمی سوخو۲۷ و سوخو ۲۵

_ ۲ فروند هواپیمای ترابری آنتونوف

* قابل ذکر است که لیست خسارات تجهیزاتی فوق تنها بر اساس مواردی است که تصاویری از آنها وجود داشته است و طبیعتا آمار واقعی خسارات هر دو طرف بیشتر از ارقام ذکر شده در بالا است.

سقوط شدید ارزش روبل روسیه

در طول یک هفته اخیر و بر اثر تنش های مربوط به جنگ اوکراین و تحریم‌های گسترده مالی غرب علیه اقتصاد روسیه، هر دلار امریکا در بازار روسیه که قبلا با ۷۵ روبل معامله می‌شد به عدد ۱۵۰ روبل رسیده است که معادل کاهش ۵۰ درصدی ارزش واحد پولی روسیه است.

100 درصدی قوای رزمی روسیه وارد اوکراین شدند

طبق گفته وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا "پنتاگون" اکنون همه نیروهایی که ارتش روسیه برای عملیات در اوکراین در مرزهای این کشور مستقر کرده بود وارد عملیات نظامی شده اند.

همچنین تا امروز نیروهای نظامی روسیه ۶۲۵ فروند موشک کروز و بالستیک به سوی اهداف مختلف در خاک اوکراین شلیک کرده اند.

در عین حال طبق برآورد پنتاگون اوکراین هنوز بخش بزرگی از سیستم های پدافند هوایی خود را در دسترس دارد و عملیاتی نگه داشته است.

چین خواستار خویشتنداری حداکثری طرف‌های درگیر در اوکراین شد

«شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در یک تماس تصویری با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «اولاف شولتز» ضمن ابراز نگرانی از اوضاع اوکراین، خواستار حداکثر خویشتنداری طرف‌ها در اوکراین شد و احترام به حاکمیت تمامی کشورها را امری ضروری دانست.

اسپوتنیک: ۴۵۰ تروریست از «ادلب» سوریه به اوکراین منتقل شدند

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: ۴۵۰ فرد مسلح دارای تابعیت‌های عربی و خارجی، طی مدتی کمتر از سه روز، پس از ترک سوریه و ورود به ترکیه، وارد اوکراین شده‌اند تا با نیروهای روسیه بجنگند.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها