"محمد عطریانفر" با افشای هدف براندازانه مدعیان "اصلاحات ساختاری"؛ دومین مقاومت سیاسی حزب کارگزاران در مقابل چپ‌های برانداز را پس از انتخابات ۱۴۰۰ شکل داد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

میردامادی: ایران گروگان برجام است!

محسن میردامادی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در بخشی از یک مصاحبه با امتداد پیرامون برجامِ روحانی گفته است: واقعیت امروز روابط خارجی ما در این است که سیاست خارجی ایران در حال حاضر گروگان برجام است. تا تکلیف‌مان را با برجام روشن نکنیم، در خیلی از موارد، سیاست خارجی‌مان هم خیلی قابل تبیین و ترسیم نخواهد بود. به این معنی که طرف‌های مقابل ما با توجه به این که آیا برجام به نتیجه می‌رسد یا نمی‌رسد، برای خودشان روابط متفاوتی با ایران تعریف می‌کنند.

او در بخش پایانی اظهارات خود نیز تصریح می‌کند: ما برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی با شرایطی مواجه هستیم که هم دولت و هم مجلس، دولت و مجلس اقلیت هستند. یعنی انتخابات به نحوی طراحی و مدیریت شد که نتوانست اعتماد اکثریت مجلس را به دست آورد و اقلیتی آمدند و دولت و مجلس را انتخاب کردند.

میردامادی با بیان اینکه دولت باید تلاش کند رضایت مردم را به دست آورد، می‌افزاید: اگر بخواهند این کار را بکنند باید معیشت مردم را درست کنند. مهم‌ترین مسئله رضایت یا عدم رضایت‌ مردم، فعلا در معیشت‌شان است. معیشت آنها که می‌گوییم اعم از درآمد، اشتغال، کاهش تورم و امثال این مسائل را دربر می‌گیرد. اگر بخواهند این را حل کنند، لازمه‌اش این است که برجام به نتیجه برسد. حالا هرچقدر دولت بگوید ما اقتصاد را به برجام گره نمی‌زنیم، اینکه اقتصاد را به برجام گره بزنند یا نزنند دست کسی نیست، اقتصاد با برجام یکی شده است.

او همچنین گفته است: این یک تصور واهی است که ما بدون برجام هم می‌توانیم اقتصادی داشته باشیم، که وضع معیشت مردم را بهبود بخشیم. اگر آنها می‌خواهند عملکرد موفقی از خودشان به جا بگذارند که در مردم رضایتمندی به وجود آید، شرط لازمش این است که برجام به نتیجه برسد...آخرش کاری کنند که این مذاکرات به نتیجه برسد. نه این که این را آنقدر پیچ و خم دهند که به نتیجه نرسد یا این که آن دستاوردها را برای اقتصاد کشور نداشته باشد. توصیه من این است که توجه داشته باشند واقعا برای موفقیت دولت و برای حل مشکلات مردم، هیچ چیزی حیاتی‌تر از به نتیجه رساندن برجام و باز شدن ارتباط‌های اقتصادی کشور، چه در بحث فروش نفت، چه در بحث مبادلات بانکی و امثال اینها نیست.[۱]

*حیاتی جلوه‌دادن برجام برای مردم و تأکید بر اینکه همه‌چیز توسط برجام به گروگان برده شده؛ همان مسیر غلطی است که در دولت آقای روحانی هم توسط ستاد مشترک اعتدال و اصلاحات پیموده شد و علاوه بر بیدستاوردی، موجب برخی مشکلات اقتصادی برای مردم و ایران شد.

این حرف ابلهانه در حالی است که مردم و ایران اسلامی تا قبل از دولت آقای روحانی و در سخت‌ترین روزهای جنگ و تحریم نیز به حیات معقول خویش ادامه داده بودند و به پیشرفت‌های عمده‌ای نیز رسیده بودند که اتفاقا برجامِ روحانی و یارانش موجب خلل در برخی از این پیشرفت‌ها شد.

دقت شود که نظیر اظهارات میردامادی حتی به لحاظ منطق استراتژیک نیز غلط است و به همین دلیل می‌بینیم که در کشورهای بحران زده‌ی دنیا هم حتی کسی از سیاست‌مداران آنها حاضر نیست تمام دنیا و آخرت مردم و کشور مذکور را به یک توافق خارجی گره بزند.

و البته این کار از کسانی که در فتنه سال ۸۸ قصد به آتش کشیدن کشور و نظام را داشتند هیچ بعید نبوده و نیست!

اکنون نیز بایستی تأکید کرد که برجام و توافق در صورت تحقق، همان دستاوردی را خواهد داشت که در دولت آقای روحانی داشت. تقریبا هیچ...

***

دومین مقاومت سیاسی کارگزاران در مقابل چپ‌های برانداز

محمد عطریانفر، فعال چپ و عضو مبرّز حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در مصاحبه‌ای پیرامون بحث "اصلاحات ساختاری" که توسط برخی اعضای هسته سخت اصلاحات مورد تأکید قرار دارد، گفته است:

"شما حتی اگر دنبال تغییر ساختارها هستید، زمانی برایتان میسر است که بروید مقدمات و مفردات نخستین آن را فراهم بکنید. اگر شما به تغییر ساختار قائلید، آیا می‌خواهید این تغییر ساختار را با یک تحول انقلابی رقم بزنید یا مبتنی بر یک فرآیند اصلاح‌طلبانه. اگر متکی بر رویکردی انقلابی باشید که عین براندازی است. شما می‌خواهید کانون‌های قدرت حقوقی و نهادهای رسمی نظام را به رسمیت نشناسید و یک قیامی را هدایت کنید و انقلابی را رقم بزنید تا حکومت سرنگون بشود و بروید به سمت تغییر ساختار!؟ اینکه از نظر خود عزیزانی که این شعار را می‌دهند، مردود است. خب اگر این مردود است و انقلابیگری در درون نظام به رسمیت شناخته نمی‌شود پس باید بروید به سمت اینکه اهداف موردنظر که تغییر ساختار است را با تمهید مقدمات دنبال کنید. تمهید مقدمات چیست؟ برویم به لحاظ قانون ببینیم آیا قوانین موضوعه موجود کشور برای تغییر ساختارها وتحول در بنیان‌های حقوقی نظام راهی را پیش‌بینی کرده؟ می‌بینیم کرده است. خب بروید زمینه‌هایش را فراهم کنید و گفتگو و اثبات کنید و درست مشابه آنچه که در سال ۶۷ و ۶۸ اتفاق افتاد. "

او همچنین در اشاره تلویحی به تحریم خاموش انتخابات ۱۴۰۰ نیز تصریح می‌کند: در حزب کارگزاران هیچگاه قائل به تحریم نبودیم و هیچوقت باور هم نداریم.[۲]

*مسئله اصلاحات ساختاری که بیش از همه مورد تأکید مصطفی تاجزاده قرار دارد در حالی از سوی برخی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود که محتوای آشکار آن همانطور که عطریانفر هم اشاره دارد چیزی جز "براندازی" نیست.

چه اینکه در وهله اول باید دانست ساختار نظام اسلامی یک ساختار عقلانی و خودترمیم است و مخالفت با این عقلانیت به معنی ورود به جهالت و خشونت است.

در گام بعدی نیز مخاطبان محترم باید بدانند کسانی بر این گزینه اصرار دارند و با وقاحت آنرا بیان می‌کنند که صراحتا با ولایت فقیه و قانون اساسی ایران اسلامی مشکلاتی دارند [۳] و رویکردهای راهبردی نظام اسلامی مثل تقابل با هژمون آمریکا، ایجاد محور مقاومت در منطقه، حمایت از جنبش‌های آزادیبخش جهان و... را قبول ندارند.

در تأیید استدلال پیش گفته بیان این نکته ضروریست که دقت شود شخصی مثل عطریانفر به حقیقت شوم اصلاحات ساختاری اشاره کرده است. همان کسی که در زمره رجال ستادی اصلاحات محسوب می‌شود و زمانی سعید حجاریان از او بعنوان مترجم سخنان خودش یاد کرده بود.

پس این سند و این اذعان تاریخی باید من‌بعد از این یک گزینه مرجع باشد برای هرکس که قصد داوری و قضاوت درباره مفهوم خطرناک و غیر عقلانی "اصلاحات ساختاری" و مشایعت‌کنندگان آنرا دارد.

در بحث تحریم انتخابات ۱۴۰۰ نیز گفتنیست که حزب کارگزاران علیرغم رویکرد تحریمی ستاد و جبهه اصلاحات، از این تصمیم حمایت نکرد و در قالب ائتلاف جمهور در انتخابات حضور یافت. رفتاری که البته مورد مذمت چپ‌های ستادی قرار دارد.

با اذعان اخیر عطریانفر می‌توان به این قضاوت رسید که حزب کارگزاران سازندگی علیرغم اشتباهات سابقش اما هم‌اکنون دومین مقاومت سیاسی خود را پس از انتخابات ۱۴۰۰ در مقابل چپ‌های برانداز شکل داده است که این مسئله جای تمجید دارد. البته اگر در آینده به سمت حرکات غلط گذشته میل پیدا نکند.

***

یک فعال اصلاح‌طلب ادعا کرد:

خدمات زاکانی اهل سنت را در بر نمی‌گیرد!

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر سابق تهران که به اتهام کذب‌گویی علیه قالیباف محکوم شد، در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون کارنامه مدیریت شهری جدید در تهران گفته است:

"هنگامی‌که اصولگرایان در مدیریت شهری از شعار «تهران شهری برای جهان اسلام» استفاده می‌کنند به معنای این است که اهل سنت را در برنمی‌گیرد و یا شیعیانی که از دیدگاه‌ها متفاوتی نسبت به آنها برخوردار هستند از این دایره خارج می‌شوند. بسیاری از احزاب، تشکل‌ها، رسانه‌ها و افرادی که متفاوت از آقایان فکر می‌کنند را در برنمی‌گیرد. موضوع شهرداری و مدیریت شهری به خدمات ارتباط پیدا می‌کند. یکی از نکاتی که در دوره پنجم شورای شهر (دوره سابق) روی آن تأکید شد این بود که مدیریت شهری باید خود را با مطالبات و دغدغه‌های مردم شهر تطبیق بدهد. "[۴]

*ما قضاوت درباره این اظهارات عجیب و توالی غیر منطقی آنها را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

در اینجا البته بایستی اشاره کرد که تهران بزرگ پذیرای جمع زیادی از شهروندان اهل سنت و همه مذاهب دیگر نیز هست.

ضمن اینکه بد نیست به دستور جالب چندی قبل زاکانی، شهردار تهران نیز توجه شود که در پی بروز سیل گسترده در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان، تعدادی از آتش‌نشانان زبده و نیروها و امکانات شهرداری تهران را به این استان اعزام کرد تا کمک‌کار مردم آسیب دیده باشند. [۵]

***

1_ http://emtedad.news/?p=5720

2_ mshrgh.ir/1324939

3_ http://fna.ir/18dnt

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/329644

5_ https://www.isna.ir/news/1400101309106/

برچسب‌ها