"معصومه ابتکار" در سخنانی بیسابقه، به دفاع از تصمیم امنیتی فرماندار شهر قدس در فتنه اقتصادی "آبان ۹۸" و سرزنش "تحریم انتخابات" پرداخته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

خرابی تمام پل‌های پشت سر!

زنی که می‌خواهد مردم ایران را ناامید کند

سهیلا جلودارزاده، فعال چپ و از حامیان رئیس جمهور روحانی که در دولت اعتدال نیز دارای سمت بوده؛ در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون شرایط امروز و آینده کشور اظهار کرده است:

"یکی از این احتمالات در قبال انتخابات آینده - این است که یک راست رادیکال در آینده به ریاست‌جمهوری برسد که ممکن است برای برخی خوشایند باشد. با این وجود چنین فردی باید خود را آماده کند که به همه مردم ایران پاسخگو باشد. اگر فرض بگیریم یک رادیکال راست نیز در ایران به قدرت برسد کاری از دستش برنخواهد آمد و نمی‌تواند شرایط را در دنیای امروز بهتر کند. امروز اقتصاد ایران در وضعیتی قرار گرفته که همه پل‌های پشت سر خود را خراب شده می‌بیند."[۱]

*از کنایه های خانم جلودارزاده به اصولگرایان که بگذریم اما واقعا علت اینهمه اصرار این خانم بر پمپاژ ناامیدی و لاینحل بودن مشکلات اقتصادی چیست!؟

آیا خانم جلودارزاده نمی‌داند بخش اعظم مشکلات امروز کشور در بحث اقتصاد صرفا شامل "گرانی" است که آنهم هیچ دلیلی ندارد غیر از "عدم نظارت دولت بر قیمتها"!؟

خانم جلودارزاده چرا انکار می کند که اگر یک رئیس جمهور با مدیریت جهادی در سال ۱۴۰۰ بیاید و با نظارت جدی بر قیمت‌ها؛ آرامش را بر بازار قیمت‌ها حاکم کند؛ دیگر اثری از این حرف‌های اصلاح طلبان نخواهد بود...

شاید بتواند علت این اصرارهای جلودارزاده بر بحرانی بودن اوضاع و لاینحل بودن مشکلات را در اظهارات سابق او جستجو کرد... خانم جلودارزاده طی اظهاراتی در تیرماه امسال گفته بود: حضرت امام (ره) بارها در دوران حیات خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که مبادا روزی فرابرسد که شاهد یوم‌ا... دیگر باشیم، زمانی فرا برسد که مردم قیام کنند و باعث برچیده شدن حکومت شود. [۲]

او البته نگفته بود که منظور امام راحل اصلاح گری مردم بوده است نه انقلاب دوباره!

و اینکه چرا اصلاح طلبان چنین مقولاتی را به مردم نمی گویند و دائما به سمت ناامیدی و لزوم حرکت خیابانی اشاره دارند؛ به شدت محل سوال و تأمل است.

برخی محافل تحلیلی معتقدند که اصلاح طلبان در یک برنامه از پیش طراحی شده در صدد هستند تا جامعه را به سمت بروز "فتنه اقتصادی" سوق دهند...

***

اظهارات بی‌سابقه معصومه ابتکار در دفاع از تصمیم امنیتی فرماندار شهر قدس

معصومه ابتکار، فعال اصلاح طلب و از مقامات دولت آقای روحانی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در اشاره به رفتار شریرانه "تحریم انتخابات" گفته است: هر دوره ما این را داشته ایم که عده ای بوده اند که صندوق رأی و انتخابات با بلااثر می دانند. اگر انتخابات را بلااثر بدانید، گزینه اش چیست؟ چون عدم مشارکت و عدم حضور هر دفعه تبعات بسیار سنگینی را برای کشور داشته است. نهایتا شما از حق خودت می گذری؛ مگر می توانی از حق فرزندت که متأثر می شود بگذری!؟ تویی که حق رأی داری اگر در انتخابات شرکت نکنی، نه تنها برای خودت سرنوشت مبهمی را رقم زده ای، بلکه برای بچه هایت همین طور است. و فرصت را برای فرصت طلبان، سوء استفاده‌چی‌ها، اقتدارگرایان و واپس‌گرایی باز کرده ای.

او همچنین تصریح می‌کند: کسی که امروز می‌گوید شرایط سخت است و پای انتخابات نمی‌آیم، دارد شرایط الان را می‌بیند. در حالی که آدم‌های پیشرو، آینده‌نگر و مترقی آینده را می‌بینند و می‌گویند ممکن است امروز من این مشکلات را دارم ولی رأی می‌دهم برای آینده‌ای که می‌دانم اگر رأی ندهم می‌تواند بدتر از این شود.

ابتکار در ادامه نکوهش خود از رفتار تحریم در قبال انتخابات می‌گوید: راحت‌ترین کار این است که بی‌خیال شویم. ولی شما می‌بینید که مثلا در جامعه آمریکا با این همه مشکلاتی که دارند و این همه دلایلی که مردم آمریکا برای ناامیدی دارند و این همه بی‌اعتمادی که دارند و نگران هستند که ممکن است مثل دوره‌های قبل رأی مردم تعیین‌کننده نباشد و رأی الکترال تعیین‌کننده شود، باز هم پای صندوق می‌آیند. بعد هم این موضوع را مطرح می‌کنند که اگر نیامدید حق اعتراض ندارید و باید با همان رنج، مصیبت و گرفتاری‌هایی که زندگی کنید که قطعا بیشتر خواهد شد.

این فعال اصلاح‌طلب همچنین در دفاع از تصمیمات امنیتی فرماندار زن شهر قدس در فتنه اقتصادی آبان ۹۸ گفته است: اولا من قبل از آن بازدید کرده و این خانم را دیده بودم. زن بسیار توانمند و با شخصیتی بود. در آن ماجرا عده‌ای مردم معترض و یک عده محدودی افراد مسلح تروریست بودند که به اسلحه‌خانه و مرکز دفاع شهری حمله کرده بودند. فرمانداری مرکز دفاع شهری و فرماندار مسئول امنیت میلیون‌ها نفر است. سلاح‌های آن منطقه داشت دست تروریست ها می افتاد. ایشان باید می خندید و مصالحه می کرد!؟

ابتکار تصریح می کند: از هر کسی باید این سؤال را کرد که اگر یک عده تروریست مسلح به اسلحه خانه یا مرکز دفاع یک شهر حمله کنند و بخواهند اسلحه بیشتری بگیرند و روی مردم آتش باز و ایجاد ناامنی کنند، چه کار باید کرد؟ یعنی هر زن یا مرد ایرانی یا خارجی که آنجا می نشیند چه کاری باید انجام بدهد؟ به نظرم این خیلی بی انصافی بود.[۳]

*ما قضاوت درباره آنچه که خانم ابتکار گفته است را بر عهده مخاطبان محترم وامی گذاریم.

گفتنیست، صحبت های ابتکار مبنی بر لزوم مشارکت در انتخابات در حالی است که ستاد اصلاحات، با رفتار اعتراضی "عدم معرفی کاندیدا" و عدم تشویق مردم به مشارکت؛ رسما انتخابات مجلس یازدهم را "تحریم خاموش" کرد و موسوی خوئینی ها؛ از چهره های ستادی این جریان نیز اخیرا در بیانیه ای، تلویحا خواستار تکرار همین رفتار در انتخابات ۱۴۰۰ شد.

چپ ها معتقدند با این رفتار می توانند نظام اسلامی را مجبور به تأیید صلاحیت چهره های بد سابقه و ناکارآمد کنند تا این افراد در سبد انتخاب مردم قرار گیرند.

در ادامه صحبت های ابتکار؛ اشاره به اظهارات چندی قبل مصطفی درایتی از فعالان اصلاح طلب خالی از لطف نیست که در یک القاگری آشکار گفته بود: از آنجایی که مردم احساس می‌کنند کم‌کم انتخابات تغییر وضعیت داده به همین دلیل این ذهنیت را دارند که صندوق رای دیگر به نفع مردم نیست! [۴]

***

عرب‌سرخی: قالیباف افراطی است!

فیض ا... عرب سرخی، فعال اصلاح طلب و از بازجویان خشن دهه شصت به تازگی در یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد درباره مدیریت میدانی قالیباف و مثلا حضور او در بخش کرونایی یک بیمارستان گفته است: به بیمارستان رفتن و انتشار فیلم و عکس از این بازدید و احوال‌پرسی بی‌شک اقداماتی تبلیغاتی و بی‌ثمر است که به گمان من، می‌تواند نوعی جلب توجه برای انتخابات سال آینده باشد.

او سپس در پاسخ به این سوال که "در چنین شرایطی، حضور محمدباقر قالیباف را در انتخابات آتی چه میزان محتمل است؟ " می گوید:

"در این زمینه تصمیم‌گیری با شخص قالیباف نیست بلکه با جریانی است که قالیباف جزئی از آن است. در حقیقت قالیباف برای بسترسازی تلاش می کند تا فرصت و شانس خود را بیشتر کند. مجموعه‌ای از عناصر آن جریان افراطی تلاش‌های خود را انجام می‌دهند تا در تصمیم‌گیری شانس و فرصت بیشتری داشته باشند. "[۵]

* یک ظن بزرگ تاریخی نسبت به "هسته سخت اصلاحات" وجود دارد مبنی بر اینکه آنها گزینه های کارآمد انقلاب و چهره هایی که توانایی رفع مشکلات مردم دارند را به انواع روش ها از دسترس خارج می کنند.

حالات دیگر آنرا می توان در پرونده رفتار طرد کننده چپ‌ها با اقدامات خدمتگزارانه شهید لاجوردی و یا کینه توزی آنها علیه کارنامه قالیباف در شهرداری تهران و "ترور مدیریت جهادی" به نظاره نشست.

اظهارات عرب سرخی نیز چیزی خارج از همین فرایند نیست...

او در حالی قالیباف و جریان متبوع او را "افراطی" می خواند که نمی خواهد با مردم درباره سوابق خشونت های خودش در دهه شصت و مخالفت اصولگرایان با این خشونت ها حرف بزند، نمی خواهد بگوید "افراطی" یک فریب است تا جریانات معتقد به خدمتگزاری به مردم و مدیریت جهادی از صحنه طرد شوند و به جایش کسانی بیایند که با عدم نظارت بر قیمت ها؛ بستر ساز "فتنه اقتصادی" باشند. و نمی خواهد از این بگوید که تنها هنر جریان اصلاحات که خود را معتدل و دیگران را افراطی می نامد؛ "سلفی حقارت"، زانو زدن در مقابل امیر کویت، پیاده روی با جان کری و در آخر هم گرانی و تحریم انتخابات است.

بدیهیست که اگر مردم و افکار عمومی چنین اظهارات و صفت سازی های غلطی را باور کنند؛ دوباره به روزگار ناکارآمدان و کسانی که معیشت جامعه را گروگان می گیرند تا به مطامع براندازانه خود برسند! گرفتار خواهند آمد...

***  

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/300345

2_ mshrgh.ir/1092460

3_https://etemadonline.com/content/442291

4_mshrgh.ir/1122553

5_https://etemadonline.com/content/442291

برچسب‌ها