اگر میزان مشارکت انتخابات ۱۴۰۰ کمتر از مجلس یازدهم باشد؛ چه اتفاقی رخ خواهد داد!؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.  

*** 

اگر میزان مشارکت انتخابات ۱۴۰۰ کمتر از مجلس یازدهم باشد!

اسماعیل گرامی مقدم، از فعالان اصلاح طلب طی یادداشتی در شماره سه شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات سال ۱۴۰۰ نوشته است:  

"فقط جریان اصلاحات نیست که باید برای انتخابات و حضور پرشور مردم اقدام کند بلکه مسئولان نیز باید به این نتیجه برسند که اصلاح‌طلبان را در بازی‌های سیاسی شرکت دهند و اجازه بدهند که آنها در این عرصه حضور پیدا کنند تا حداقل دستاورد انتخابات ۱۴۰۰ حفظ همین میزان مشارکت باشد و دیگر از ۴۰ درصد آمار اخیر پایین‌تر نیاید. در غیر این‌صورت کاهش مشارکت بیش از این با شعارهای جمهوری اسلامی در یک راستا و هماهنگی نخواهد بود. "[۱]

*این صحبتها، صحبت های رجال جریانی است که تا گلو در بند کارنامه ضعیف دولت اعتدال است، دست به تحریم انتخابات مجلس یازدهم زده و هیچ ابایی از تکرار این رفتار شریرانه در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز ندارد!

چپ ها اگرچه به هدفشان در قبال انتخابات مجلس یازدهم رسیدند و موجب کاهش مشارکت کسانی از مردم شدند! اما فقط معدودی از آنها مثل بهزاد نبوی حاضر شد اذعان کند که ارزش انتخابات به "قانون" است و در کشورهای مدعی دموکراسی میزان مشارکت از انتخابات مجلس یازدهم ایران نیز پایین تر است.

به این معنی که اگرچه مشارکت گسترده در انتخابات مایه مباهات است اما قبل از آن بایستی به قانونی برگزار شدن انتخابات توجه داشت. مقوله ای که اگر دقیق و اصولی رعایت شود حتما نتیجه انتخابات نیز قابل قبول و قابل افتخار خواهد بود.

کما اینکه انتخابات مجلس یازدهم نیز علیرغم تمام ناجوانمردی های سیاسی به بهترین شکل ممکن برگزار شد و نمایندگان ملت نیز هم اکنون بر مسند امور تکیه زده اند.

اصلاح طلبان هم من‌بعد از این یا باید چهره های فاقد سوء سابقه و جوان خود را به عرصه انتخابات معرفی کنند و یا اینکه در مقابل این حقیقت قرار گیرند که نظام اسلامی به هیچ قیمتی نمی تواند اجازه ورود اشرار سیاسی و پیرمردهای دارای سابقه براندازی را به عرصه انتخابات بدهد.

قبل از گرامی مقدم، محمود صادقی هم در اظهاراتی گفته است: مسئله اصلی انتخابات این است که ناامیدی مردم از سیستم مدیریتی مشارکت را کم کرده است و اگر اوضاع بهتر نشود، در خرداد ۱۴۰۰ هم مثل اسفند ۹۸ شاهد انتخاباتی با پایین‌ترین میزان رأی ممکن خواهیم بود. [۲]

*** 

رفتار پر ابهام علی ربیعی در یک پروژه ضد امنیتی

ایسنا گزارش داد: علی ربیعی، فعال ستادی اصلاح طلب و سخنگوی دولت رئیس جمهور روحانی به تازگی در اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفته است:

"دولت به سختی‌های زندگی ناشی از تحریم‌های ظالمانه ای که به کشور و مردم تحمیل شده واقف است و همه تلاش خود را برای عقب راندن تحریم گران، شکستن تحریم و حفاظت از زندگی مردم به کار بسته و خواهد بست و تاکنون نیز آرزوی آنهایی را که می‌گفتند ایران در سه ماه یا یکسال فرو خواهد پاشید، به باد داده است. "[۳]

*شنیدن این گزاره از لسان آقای ربیعی بسی جای خوشوقتی دارد...

اما یک تناقض آشکار را نیز به ذهن متبادر می کند و آن اینکه علی ربیعی چرا پس از اغتشاشات آبان ۹۸ اظهار کرد: "حکایت همچنان باقیست..."!؟

و این سخن او در جایگاه سخنگوی دولت آیا موجب امیدواری براندازان شکست خورده در آبان ۹۸ شد یا نشد؟

از طرفی سخنگوی دولت باید پیام آور اتمام اغتشاشات و تصویر تباهی و درد و بی فرجامی آن باشد یا منادی ادامه یافتن حکایت؟

او در یادداشتی که یکماه پس از اغتشاشات آبان نگاشت، تأکید کرده بود:

"راه ما درمان دردهای داخلی است وگرنه اگر از ۹۶ تا ۹۸ دوسال طول کشید، اگر در کنار مردم و با اجماع در حاکمیت به تدبیرننشینیم، معلوم نیست اتفاقات بعدی هم رخ ندهد.
باید این خِرَد فردوسی را به‌خاطر آورد:
ز دل‌ها همه کینه بیرون کنید / به مهر اندرین کشور افسون کنید
مسیر درست امروز ما ایجاد گفت‌وگوی بزرگ اجتماعی برای مسائل امروزمان است. مسیری که باید از گفت‌وگوی ملی، مردمی و نخبگی آغاز شود و با شکل دادن به یک گفت‌وگوی درون حاکمیتی و دستیابی به یک توافق بزرگ خاتمه یابد؛ در غیر این صورت به قول معروف :حکایت همچنان باقی است. "[۴]

مردم باید از لسان ربیعی این نکته را هم بشنوند که ما بالاخره آرزوی براندازی دشمن را بر باد دادیم یا اینکه حکایت اغتشاشات برای براندازی همچنان باقیست یا اینکه تحلیل علی ربیعی غلط بوده است!؟

تأمل در پاسخ احتمالی ربیعی به این سوال مهم، نورهای پررنگی را به تاریکی معماهای پیش رو خواهد تاباند.

*** 

آخوندی از اینهمه گرانی پشیمان نیست!

عباس آخوندی، وزیر سابق مسکن در دولت اول رئیس جمهور روحانی و از فعالان اصلاح طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرآنلاین پیرامون علت مخالفت خود با مسکن و نگاه های اقتصادی خود گفته است: اساسا مداخله دولت در ساخت‌وساز بحثی است که هم از جهت حرفه مهندسی و اقتصاد مسکن و هم از جهت مسائل اجتماعی و فرهنگی قابل بحث است. همه تجربه‌های مداخله‌ی دولت در این خصوص شکست خورده است. من تجربه‌ی موفقی در دنیا که نشان دهد دولت در ساخت‌وساز دخالت کرده و توانسته باشد یک محیط زندگی مطلوبی برای مردمش خلق کرده باشد را سراغ ندارم.  

او سپس در پاسخ به این سوال که "یعنی شما به کلی مخالف دخالت دولت در کلیت اقتصاد هستید یا فقط در حوزه مسکن مخالف هستید؟ " اظهار می کند: من با دخالت دولت در اقتصاد در حوزه‌ی تولید کالای خصوصی و خارج از حوزه‌ی سیاست‌گذاری، وضع مقررات و داوری مخالف هستم. [۵]

*قیمت مسکن در دولت آقای روحانی تا بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافت و فی الواقع مشخص نیست که دیگر باید چه اتفاقی در اقتصاد رخ بدهد تا بتواند افرادی مثل آخوندی را مجاب کند که دیدگاه های غلطی دارند!

البته این در حالت خوشبینانه و با فرض وجود عقلانیت است نه در حالتی که برخی محافل تحلیلی تأکید دارند تعدادی از اشکالات اقتصادی بروز کرده در دولت اعتدالیون و اصلاح طلبان تعمدی است و به پرونده رفتارهای معارضانه آقایان در سال ۸۸ ربط دارد.

آخوندی گفته است: "همه تجربه‌های مداخله‌ی دولت در این خصوص شکست خورده است. من تجربه‌ی موفقی در دنیا که نشان دهد دولت در ساخت‌وساز دخالت کرده و توانسته باشد یک محیط زندگی مطلوبی برای مردمش خلق کرده باشد را سراغ ندارم"!

این در حالی است که او در گام اول باید مثالی از نظارت معقول شکست خورده را مطرح می کرد چون با دانسته های ما اساسا چنین مثالی وجود ندارد و نظارت معقول اولا ضروریست و ثانیا همیشه با نتایج خوبی همراه بوده است و در گام بعد نیز آخوندی باید بداند که شخص او و کارنامه افتضاحش در مدیریت مسکن در کشور ایران یک مثال فاحش از شکست شاگردان مرفه آدام اسمیت در اقتصاد و معتقدان افراطی بازار آزاد است.

جالب است که حتی اهل مطالعه هم نیست و تجربه سایر کشورهای جهان در بحث نظارت بر قیمت قهوه و نیشکر و... که هریک فصلی پررنگ در تاریخ کشورهای مختلف جهان هستند را نخوانده است...

چه اگر خوانده بود، می دانست که ازعلل صنعتی شدن شوروی و پیشرفتگی اقتصاد آمریکا؛ نظام مند بودن بازار و نظارت معقول است.

گفتنیست، برخی رسانه های اصلاح طلب از احتمال کاندیداتوری عباس آخوندی در سال ۱۴۰۰ نیز سخن گفته اند!

***

۱_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۹۵۰۶۶

۲_mshrgh.ir/۱۱۰۷۷۷۱

۳_https://www.isna.ir/news/۹۹۰۵۲۸۲۱۱۴۸/

۴_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۲۹۹۱۵۳

۵_khabaronline.ir/news/۱۴۲۲۴۶۸

برچسب‌ها