یژن زنگنه، وزیر نفت این موضوع را تایید کرد. او در پاسخ به این سؤال که آیا رأی داوری بین‌المللی لاهه درباره پرونده کرسنت اعلام شده است، گفت: بله، اما من در حال حاضر نمی‌توانم در این باره اطلاع‌رسانی کنم.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***
جهاد نکاح داعشی در اندونزی

روزنامه جمهوری اسلامی‌ در قالب اخبار جهت اطلاع امروز چهارشنبه خود نوشت:  تبلیغات "جهاد نکاح" به اندونزی هم رسیده است! به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به نقل از شبکه خبری مترو تی وی اندونزی، در روزهای اخیر علاوه بر انتشار ویدئوی اعضای اندونزیایی گروه داعش درخصوص دعوت از مردم اندونزی برای پیوستن به این گروه، انتشار تبلیغات "جهاد نکاح" در این کشور خبرساز شده است. براساس اخبار دریافتی، حامیان گروه داعش در اندونزی به انتشار تبلیغات در شهرهای مختلف از زنان اندونزیایی دعوت نموده‌اند تا برای انجام جهاد نکاح به گروه داعش بپیوندند. براساس تبلیغات منتشر شده، ورود جهادگران در امر نکاح به بهشت از جانب گروه داعش تضمین شده است.

* یک روزنامه دولتی چین در شهر کارامای در استان مسلمان نشین سن کیانگ، در شمال غرب این کشور، ورود افراد با روسری و ریش را در وسائل نقلیه عمومی ممنوع کرده است. به گزارش پارسینه به نقل از بی‌بی سی، مقامات شهر کارامای گفته‌اند ممنوعیت پوشیدن روسری، روبنده و برقع به خاطر برگزاری مسابقات ورزشی تا 29 مرداد در این شهر ادامه خواهد داشت. استان سن کیانگ که اکثر ساکنان آن اویغورهای مسلمان هستند طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش ناآرامی بوده است. طبق گزارش روزنامه محلی "کارامای دیلی" مقامات شهر استفاده از وسائل نقلیه عمومی را برای پنج گروه شامل افراد دارای روسری، روبنده (چادر)، برقع، لباس‌هایی با نماد هلال ماه و ستاره و "جوانان با ریش بلند" ممنوع کرده‌اند. براساس این گزارش "مسافرانی که این مقررات را رعایت نکنند"، به خصوص افراد این پنج گروه به پلیس معرفی می‌شوند و همچنین کیف‌های همه مسافران بازرسی خواهد شد. شهر کارامای در 400 کیلومتری شمال ارومچی، مرکز ایالت سن کیانگ واقع است.

گلایه وکیل مهدی هاشمی

روزنامه ایران در ستون " دیگه چه خبر" امروز چهارشنبه خود نوشت؛

یک بازداشت دیگر در پرونده بابک زنجانی

دادستان کل کشور از بازداشت فردی دیگر در پرونده بابک زنجانی خبر داد. به گزارش ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه همایش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی ایران در واکنش به برخی شایعات گفت: هیچ یک از معاونان بابک زنجانی آزاد نشده‌اند و همه پنج نفری که در بازداشت بودند، همچنان در بازداشت هستند.  وی همچنین در خصوص اعلام آمادگی معاون اتاق بازرگانی برای پرداخت بدهی بابک زنجانی اظهارداشت: در این زمینه هیچ صحبتی با ما نشده است. البته چندی قبل هم پیشنهادهایی برای پرداخت بدهی این فرد شده بود که روشن نیست.

سند‌سازی 700 میلیارد تومانی در شرکت مه آفرید

یکی از مدیران عامل وقت شرکت‌های مه آفرید خسروی قصد داشت با سند‌سازی، 700 میلیارد تومان از اموال وی را به نفع خود ضبط کند. «غلامعلی ریاحی» وکیل مدافع وی با اعلام این خبر گفت که مدیر وقت یک شرکت بنا داشته با سند‌سازی ابتدا این گونه القا کند که این شرکت به بانک 700 میلیارد بدهی دارد. به گزارش ایسنا وی افزود: ما از طرف کلیه سهامداران اعلام آمادگی کردیم تا با واگذاری چند شرکت و واحد تولیدی به بانک‌های طلبکار رد مال کنیم اما اخیراً معلوم شد قبل از اینکه دادستانی تهران بر این شرکت اعمال نظارت کند سوءجریانی به علت زندانی بودن مدیران گروه آریا رخ داده است.

تکذیب 5 سال حبس محمدرضا رحیمی

وکیل‌مدافع محمدرضا رحیمی محکومیت موکلش به 5 سال حبس و رد مبلغ 8 و نیم میلیارد تومان را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، محمدرضا نادری گفت: طی مراجعه حضوری به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به من اعلام شد که هنوز حکمی در مورد موکلش صادر نشده است.

محکومیت سنگین یک ایرانی امریکایی

دادگاهی در امریکا یک ایرانی امریکایی را به اتهام نقض تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مجرم شناخت. به گزارش ایسنا،«علی صابونچی» 34 ساله متهم است با کمک افراد دیگری قطعات صنعتی شامل قطعات فیلتر فولاد ضد زنگ را برخلاف ممنوعیت‌های اعلام شده دولت امریکا علیه ایران از طریق دریایی به این کشور وارد می‌کرده است.  دادگاه پس از دو هفته تحقیق این فرد را به دلیل یک مورد اتهام توطئه و 7 مورد انتقال غیرقانونی کالاهای ساخت امریکا به ایران به حبس تا 20سال محکوم کرد. حکم نهایی وی 15 فوریه توسط قاضی دادگاه اعلام می‌شود.

گلایه وکیل مهدی هاشمی از زمان نامعلوم دادگاه

وکیل مدافع مهدی هاشمی گفت که زمان بعدی جلسه دادگاه موکلش، هنوز مشخص نشده است. به گزارش فارس، محمود علیزاده طباطبایی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی گفت: قوه قضائیه در خصوص علت وقفه در دادگاه مهدی به ما حرفی نزده و هنوز زمان جلسه بعدی مشخص نشده است. وکیل مهدی هاشمی با گلایه از تأخیر پیش آمده در رسیدگی به پرونده موکل خود اظهار داشت: دستگاه قضایی هنوز هم در مورد وقفه 14 ماهه و نگه داشتن پرونده مهدی در دادسرا به ما توضیحی نداده و این در صورتی است که روند تحقیقات 3 ماه طول کشید و در این مدت هم موکل من بازداشت بود. پرونده مهدی هاشمی با کیفرخواستی 125 صفحه‌ای، 15 اردیبهشت 92 از سوی دادگاه به دادسرای تهران بازگردانده شد تا ایرادات آن برطرف شود و در نهایت 11 مردادماه امسال و پس از گذشت 679 روز رسیدگی مجدد به آن آغاز شد اما پس از جلسه دوم، دادگاه در نوبت صبح به پایان رسید و وکیل مهدی هاشمی اعلام کرد که قاضی زمان جلسه بعدی را مشخص نکرد.

اختلاس در صندوق کارکنان نهاد در دولت گذشته

مسئول هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان نهاد ریاست جمهوری و مدیران ارشد کشور، درباره پرونده اختلاس از صندوق شهیدان رجایی و باهنر نهاد ریاست جمهوری و وجود نام چند مقام دولت قبل در این پرونده، توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش ایسنا محمدرضا جلیلیان با بیان اینکه متأسفانه در مدارک و نامه‌نگاری‌های موجود اسامی تعدادی از افراد که مبالغی به نامشان واریز شده یا حساب‌سازی شده است، وجود دارد، گفت: رقم‌هایی به شکل غیرقانونی در وجه افراد کارسازی شده قابل توجه است و متأسفانه تحت عنوان افراد نیازمند به برخی از مقامات و وزرا و گاه افراد خاص بخشیده شده است. وی اضافه کرد: تعدادی از افراد حتی یک ریال از وام‌های دریافتی خود را بازنگردانده‌اند.

درخواست لغو تحریم‌های هواپیمایی از بان کی مون

گروهی از حقوقدانان بین‌الملل در پی سقوط هواپیمای مسافربری در تهران و کشته شدن 39 نفر به دبیر کل سازمان ملل متحد نامه‌ای نوشته‌اند. به گزارش ایسنا، امضا‌کنندگان نامه با تأکید بر این که ناوگان هواپیمایی مسافربری ایران صرفاً برای حمل و نقل مسافر در ایران کاربرد دارد و هیچ هدف و کاربرد نظامی ندارد اما با تحریم غیرقانونی جان شهروندان ایرانی را به خطر انداخته است، این تحریم‌ها را مخالف قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر دانسته و خواستار لغو آن شدند.


انتقادها براي به محاق بردن اصل سخنان روحاني است

روزنامه ابتکار درباره منتقدین به اظهارات خلاف ادب روحانی نوشت: سخنان رييس جمهور در جمع سفيران جمهوري اسلامي، واکنش‌هاي بسياري را به دنبال داشته است.
قريب به اتفاق مخالفان دولت در اين باره اظهار نظر کرده و به انتقاد از سخنان رييس جمهور پرداختند.روح الله حسينيان از اعضاي جبهه پايداري با ذکر جزئياتي از جلسه غيرعلني ديروز مجلس که براي بررسي همين موضوع و به درخواست برخي نمايندگان غيرعلني برگزار شد، گفته است: به نظر مي‌رسد هيأت رئيسه اينگونه تصميم مي‌گيرد که به رئيس‌ جمهور تذکر داده شود، در واقع بايد از سخناني که باعث تنش در جامعه شده و توهين به نخبگان است، پرهيز کنند. پيش از اين نيز برخي از چهره‌هاي مطرح کشور از جمله علي لاريجاني رييس مجلس و بسياري از رسانه‌ها از رييس جمهور به خاطر استفاد از لفظ «به جهنم» خطاب به مخالفان برگزاري مذاکرات هسته‌اي، انتقاد کرده بودند. با اين وجود پاسخ برخي از چهره‌هاي دولتي به اين انتقادات نيز قابل توجه است.


رئيس جمهور صريح بود نه عصباني!
مشاور فرهنگي رئيس جمهور با دفاع از ادبيات روز دوشنبه رئيس جمهور در جمع سفرا و نمايندگي‌هاي ايران در خارج از کشور، گفت: رئيس جمهور ديروز صريح بودند.حسام الدين آشنا در گفت‌وگو با ايسنا درباره سخنان رئيس جمهور و انتقاداتي که به ادبيات وي از سوي موافقان و مخالفان دولت وارد شده است و اين‌که برخي معتقد بودند ديروز رئيس جمهور عصباني بوده است، تاکيد کرد: به نظر بنده رئيس جمهور عصباني نبود، ولي صريح بود.آشنا در پاسخ به اين سوال که برخي ادبيات روز گذشته رئيس جمهور را شبيه به ادبيات رئيس جمهور پيشين عنوان کرده‌اند بار ديگر تأکيد کرد که به نظر بنده رئيس جمهور عصباني نبود، ولي صريح بود.


با صلابت واعتماد بنفس پيش مي‌رويم
همچنين محمدرضا صادق نيز در پاسخ به پرسش ايسنا، درباره انتقاد برخي افراد به سخنان روز گذشته رئيس جمهور در همايش رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور، گفت: بايد به همه‌ي ابعاد سخنان ايشان توجه شود نه اينکه يک کلمه يا جمله يا استعاره‌اي ازآن به طور انتزاعي تاويل،برجسته سازي وتفسير شود.وي با تاکيد براين‌که سخنراني اخير رييس جمهور وجوه وابعاد مختلف و بسيار مهمي داشت تصريح کرد: نگرش وتفسير يک بعدي وهمانند سازي مبتني بر عمليات رواني به محاق بردن مفاهيم اصلي سخنان رييس جمهور را هدف قرار مي‌دهد که البته ملت سرافراز وهوشيار ما به خوبي آن را درک مي‌کند.

مشاور رسانه‌اي رئيس جمهورگفت: يکي از ابعاد مهم سخنان دکتر روحاني در جمع سفرا و روساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از کشور، تبيين خودباوري و اعتماد به نفس مورد نياز در سياست خارجي مبتني بر منافع ملي بود که تيم مذاکره کننده‌ي کشورمان در مذاکره با کشورهاي 5 بعلاوه 1 نمادي از آن است و به حمدالله از پشتيباني ودعاي خير قاطبه ملت و مقام معظم رهبري نيز برخوردارند.

صادق در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره ارتباط ديپلماسي و ترس، گفت: در ديپلماسي بايد با اعتماد به نفس و صلابت متکي بر عزم ملي و عنايت الهي، اهداف ملي برآمده از منافع و مصالح ملي را ارتقاء بخشيد و در اين صورت جايي براي ترس و لرز وجود ندارد.

مشاور رييس جمهور با طرح اين پرسش که مگر مي‌شود با دلواپسي و هراس سياست کلي نظام که تعامل موثر وسازنده در روابط بين‌الملل است را پيش راند، تصريح کرد:همانطور که رييس جمهور گفت در سياست خارجي چون حرف محاسبه شده، اصولي و مبتني برحق داريم با صلابت واعتماد بنفس پيش مي‌رويم.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره مقايسه ادبيات رئيس جمهور با آنچه در دولت گذشته شاهدش بوديم، تصريح کرد: تاکيد مي‌کنم اولا بايد مباني، همه‌ي ابعاد و اهداف سخنان صريح دکتر روحاني مورد توجه قرار گيرد و آنگاه مجموعه‌ي مباحث را با هم مقايسه کرد، نه يک کلمه و يا استعاره را مستمسک قرار داد.


20 سال حبس به دلیل نقض تحریم ایران

روزنامه جام جم در ستون " نبض سیاست" امروز چهارشنبه خود نوشت؛

نگرانی آیت‌الله سبحانی از وضع شیخ نمر

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با صدور پیامی درباره پرونده شیخ نمر از جمله برجسته‌ترین معارضان شیعی عربستان، تاکید کرد: گزارش جانکاه درباره سرنوشت عالم ربانی، آمر به معروف و ناهی از منکر آیت‌الله شیخ نمر مایه تاسف شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سبحانی تاکید کرده است: امیران سعودی تصور نکنند با اعدام آیت الله نمر کار اعتراض به پایان می رسد، بلکه از هر قطره خون او پرخاشگری پدید می آید که پایه های حکومت حاکمان را سخت تر می لرزاند.

این در حالی است که دیروز اعلام شد صدور حکم شیخ نمر به تعویق افتاده است.

نوبخت هم به فیسبوک پیوست

هرچند بحث ورود دولتمردان به فیسبوک منتقدانی دارد، اما در ادامه این حضور مجازی مقامات ارشد دولت یازدهم، محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور دیروز اولین پیام خود را در فیسبوک منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، او در اولین استاتوس خود نوشت: «ضمن آرزوی موفقیت برای تمام دوستانی که به بنده ارادت داشته اند، لازم به ذکر است این صفحه اصلی من می باشد. از دریافت انتقادها و پیشنهادهای شما دوستان، خرسند خواهم شد.»

بی اعتنایی کرملین به تحریم های آمریکا

دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه گفت که تهدید آمریکا به اعمال تحریم ها علیه این کشور، مانع ادامه همکاری روسیه با دیگر کشورها، از جمله جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.

به گزارش فارس و به نقل از نووستی، او در واکنش به مخالفت آمریکا با قرارداد نفتی تهران و مسکو، افزود: دولت آمریکا تقریبا در پاسخ به هر اقدامی از سوی دولت روسیه، این کشور را به تحریم تهدید می کند، ولی واقعیت این است که این مساله عامل بازدارنده ای برای همکاری های روسیه با دیگر کشورها نمی شود.

20 سال حبس به دلیل نقض تحریم ایران

دادگاهی در آمریکا، علی صابونچی ساکن مریلند را به اتهام نقض تحریم های اعمال شده علیه ایران گناهکار شناخته است.وی با احتمال محکومیت حبس بیست ساله مواجه است.

به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس، صابونچی متهم بود بر خلاف ممنوعیت های اعلام شده از سوی آمریکا برای تجارت با ایران، اقلامی نظیر قطعات فیلتر فولاد ضدزنگ که عموما در صنایع نفت کاربرد دارد و همچنین پمپ، دریچه و دیگر اجناس صنعتی را با همکاری افرادی دیگر به ایران منتقل کرده است.

وی برای اتهام توطئه و هریک از هفت اتهام دیگری که متوجه اوست، با احتمال محکومیت حبس بیست ساله مواجه است.

معاونت سیاسی وزارت کشور ادغام نمی شود

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با بیان این که معاونت سیاسی در دیگر معاونت ها ادغام نمی شود، گفت: هم اکنون در حال بررسی گزینه ها جهت تعیین مسئول برای این معاونت هستیم.

به گزارش فارس، این اظهارات وزیر کشور درحالی است که از زمان رفتن میرولد از معاونت سیاسی وزارت کشور این معاونت همچنان بدون مسئول است.

نعمت زاده: خبر برکناری ام را نشنیدم

در حالی که این روزها شایعاتی درباره احتمال خروج وزیر صنعت از کابینه به گوش می رسد، چنان که سایت جهان خبر داده، محمدرضا نعمت زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال حضور محمد فروزنده به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، گفته است: بنده هیچ خبری یا صحبتی مبنی بر حضور آقای فروزنده در وزارت صنعت نشنیده ام.

وی گفت: در باره واگذاری پست بنده هنوز موضوعی مطرح نشده و بنده در جریان نیستم.

توصیه فرمانده سابق ناتو

ژنرال بازنشسته، جیمز استاوریدیس فرمانده سابق ناتو با بیان این که ایران و آمریکا منافع مشترکی در مبارزه با داعش در عراق دارند، توصیه کرد: در صورت لزوم نیروهای آمریکایی در کنار نیروهای ایرانی عملیات انجام دهند.

تسنیم به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا نوشته این فرمانده سابق ناتو در گفت وگو با یک مجله نظامی تاکید کرده است: «نیروهای آمریکا نباید در کنار نیروهای ایرانی بجنگند، اما به نحوی عمل شود که روبه روی هم قرار نگیرند.»


داعش، اهرم باج خواهی آمریکا


«داعش، اهرم باج خواهی آمریکا»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن می​خوانید؛ حملات جنگنده های آمریکا به مواضع گروه تروریستی داعش در عراق درحالی صورت می گیرد که ناظران و تحلیل گران مسائل عراق، این حملات را بی تاثیر و بیشتر نمایشی می دانند به گونه ای که حتی برخی مقام های آمریکایی نیز بر بی خاصیت بودن این حملات تاکید کرده اند.

جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکایی و همچنین رئیس سابق ستاد ارتش آمریکا از جمله کسانی هستند که حملات آمریکا به داعش را بی حاصل دانسته اند. اوباما که روز جمعه گذشته دستور حملات هوایی به داعش را صادر کرد، گفت این حملات "محدود" خواهد بود. وی گفت هدف از حملات هوایی آمریکا جلوگیری از پیشروی داعش، به ویژه به سمت کردستان است و دولت آمریکا نخواهد گذاشت خلافت داعش در عراق شکل بگیرد. رئیس جمهور آمریکا در عین حال هشدار داد واشنگتن تنها زمانی حملات خود به داعش را از محدودیت در خواهد آورد که شریک مناسبی در عراق پیدا شود و دولت مورد نظر آمریکا در عراق روی کارآمده باشد.

واقعیت این است که آمریکا اراده ای برای از بین بردن داعش ندارد چرا که خود غربی ها این گروه تروریستی را همچون موارد مشابه متعدد دیگر، به وجود آورده اند تا از آن برای پیشبرد اهداف سیاسی و مقاصد استعماری خود بهره ببرند.

داعش، یک گروه تروریستی و بی رحم است که پس از آغاز توطئه غرب و ارتجاع عرب علیه حکومت دمشق در سوریه تأسیس شد. آمریکایی ها به همراه متحدان منطقه ای خود، هنگامی که امکان حمله مستقیم برای ساقط کردن حکومت سوریه را نیافتند سیاست خود را بر ایجاد گروههای شورشی و تجهیز و تسلیح آنها قرار دادند و در مدت سه سال انواع و اقسام سلاح ها و کمک های مالی را در اختیار این گروهها قرار دادند که نتیجه آن، ظهور گروه های تروریستی، نظیر داعش، النصره و امثال آنها بوده است.

این، واقعیتی است که چند مقام آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق این کشور نیز به آن تاکید کرده اند. کلینتون اخیراً در مصاحبه ای اذعان کرده است داعش ساخته و پرداخته آمریکایی هاست و حتی قرار بود در صورت سقوط حکومت سوریه، داعش به عنوان جانشین آن حکومت توسط غرب به رسمیت شناخته شود.

رفتار آمریکائیها در برابر تحولات اخیر عراق و سکوت آنها در برابر پیشروی داعش به شکل واضح بیانگر این موضوع است که اولاً واشنگتن از اقدامات داعش ناخشنود نیست و دوم اینکه، واشنگتن از این گروه استفاده ابزاری می کند.

درحالی که گروه داعش با وحشیانه ترین شکل شهرهای عراق را مورد تاخت و تاز قرار داده و تکان دهنده ترین جنایات را مرتکب شده است اما اوباما تنها به این اظهارات بسنده کرد که بحران عراق از طریق سیاسی قابل حل است!

بدیهی است که اوباما با این اظهارنظر قصد داشت این نکته را نیز به دولت عراق متذکر شود که برای نجات از شر داعش باید به شرایط آمریکا، از جمله تأمین نظر آمریکا در ترکیب دولت جدید تن دهند و به طور خلاصه اینکه، جناح شیعه حاکم که به دلیل در اکثریت بودن، قدرت را درست داشته است از این حق خود صرفنظر کند.

این باج خواهی آمریکا و مداخله غیرقانونی در امور داخلی عراق، را می توان اولین مرحله از امتیازخواهی آمریکا، در عراق با استفاده از اهرم داعش به حساب آورد.

آمریکایی ها از سالها قبل در تلاش بوده اند تا در ساختار حکومت عراق تغییر ایجاد کنند و آنرا به صورت دلخواه خود جهت دهی نمایند تا بتوانند در آن نفوذ لازم را داشته باشند ولی به دلیل حمایت های مردمی از دولت قادر به تحقق این هدف خود نبوده اند. اکنون واشنگتن درصدد است مردم و دولت عراق را توسط گروه وحشی داعش، به عنوان حیوان درنده دست آموز خود تهدید کرده و آنها را به پذیرش خواسته های خود وادار سازد.

آمریکا در واقع با مهره داعش بازی می کند و حملات هوایی اخیر نیز در همین چارچوب قرار دارد. این حملات برخلاف ادعاهای تبلیغاتی، با انگیزه حمایت از غیرنظامیان و اقلیت های مذهبی و قومی عراق صورت نمی گیرد بلکه مقاصد سیاسی پشت این تصمیم قرار دارد. در مرحله کنونی، مهم ترین انگیزه از حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش حمایت از کردستان عراق و جلوگیری از سقوط حکومت اقلیم اربیل است. واشنگتن قصد دارد به داعشی ها بگوید اقلیم کردستان برای منافع آمریکا خط قرمز است. آمریکا و کردستان عراق روابط گسترده اقتصادی و سیاسی دارند و مهمتر اینکه کردستان عراق مناسبات ویژه ای نیز با رژیم صهیونیستی دارد و قطعاً واشنگتن برای حفظ این مناسبات از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. به تعبیر دیگر، آمریکا حتی از کردستان عراق نیز با استفاده ابزاری از داعش باج خواهی کرده است که برای بهره مندی از کمک های آمریکا، ملاحظات منافع آمریکا را بیش از پیش مد نظر قرار دهد و در واقع، کردستان را نیز وامدار خود نماید.

نکته دیگر اینکه سیاست دولت آمریکا اینست که دست وحشی های خونخوار داعش را باز بگذارد و این گروه با گسترش جنایاتش جوی از وحشت و ناامیدی را در سراسر عراق و اگر بتوانند در کل منطقه ایجاد کنند و سپس آمریکایی ها مداخله کرده و خود را مزورانه منجی جلوه دهند، درحالی که خود به وجود آورنده این گروه و سایر گروه های تروریستی منطقه می باشند.

بدین ترتیب با توجه به اینکه گروه تروریستی داعش ساخته و پرداخته سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و همدستان اروپایی واشنگتن می باشد، انتظار اینکه آمریکا عزم از بین بردن این گروه را داشته باشد، انتظاری بیهوده و ساده لوحانه است.


تخطی برخی مسئولان از یک قانون مهم مالی

روزنامه خراسان در ستون اخبار ویژه امروز چهارشنبه خود نوشت:

هشدار درباره تخطی برخی مسئولان از یک قانون مهم مالی

بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، علی رغم آنکه طبق ماده 64 قانون محاسبات، مانده وجوه اعتبارات از محل درآمد اختصاصی مصرف نشده دستگاه ها و شرکت ها باید تا پایان فروردین سال بعد، به خزانه برگشت داده شود، اما برخی مسئولان اجرایی با صدور ابلاغیه هایی، اجازه هزینه کرد این مبلغ در سال بعد را صادر کرده اند که این مجوز، تخطی صریح از قانون و دارای تبعات قانونی و مالی است.

خبری از ارگونومی در ادارات نشد

در حالی که بر اساس بخشنامه های سال های گذشته مسئولان اجرایی، مقرر شده بود دستگاه های دولتی در هنگام خرید تجهیزات اداری مورد نیاز به موضوع مهم استانداردهای عوامل انسانی یا "ارگونومی" توجه ویژه داشته و دقت کنند این موضوع حتما در طراحی و ساخت این تجهیزات رعایت شده باشد، بررسی های یک نهاد مسئول نشان می دهد در بسیاری از ادارات و دستگاه ها، تجهیزات کارمندان از چنین استانداردی برخوردار نیست.


آقای آشنا! مشاوری که درصدد توجیه برآید به فرد مورد مشورت خیانت می‌کند

روزنامه جمهوری اسلامی امروز چهارشنبه 22/05/93 در گزارشی نوشت: دیروز یکی از مشاوران رئیس‌جمهور برای توجیه ادبیات همراه با عصبانیت دکتر روحانی در جلسه گردهمائی سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی ایران در خارج از کشور، مطالبی گفت که قطعاً اگر نمی‌گفت بهتر بود. رئیس‌جمهور در جمع سفرا گفته بود: "یک عده شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند، هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده‌ای می‌گویند داریم می‌لرزیم. خوب به جهنم. بروید یک جای گرم پیدا کنید."

تمام دوستان آقای روحانی اتفاق نظر دارند که این ادبیات متناسب شأن ایشان، هم به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و هم به عنوان شخص آقای روحانی، نیست. به همین دلیل، ظرف دو روز گذشته کسانی که در دوستدار دولت یازدهم بودنشان تردیدی وجود ندارند، از چنین ادبیاتی اظهار تأسف کردند و از آقای رئیس‌جمهور خواستند تلاش کنند این اشتباه تکرار نشود.

متأسفانه مشاور فرهنگی آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه همین نقطه نظرها را به ایشان منتقل کند و خود نیز بر رعایت این توصیه‌ها تأکید نماید، درصدد توجیه برآمده و گفته است: "به نظر بنده رئیس‌جمهور عصبانی نبود، ولی صریح بود."

به آقای مشاور یادآور می‌شویم که پیشوایان دین به ما توصیه فرموده‌اند با دوستان خود صادق باشیم و از تصدیق کنندگان نباشیم: صدیقک من صدقک لامن صدّقک.

شرط مشاور بودن، صداقت است نه توجیه کردن. مشاوری که درصدد توجیه برآید، نه تنها به فرد مورد مشورت خدمت نمی‌رساند بلکه به او خیانت می‌کند. بسیاری از دولتمردان به خاطر وظیفه نشناس بودن مشاوران و اطرافیان گرفتار مشکلات زیادی شدند که نمونه‌هائی از آنها را در سال‌های گذشته در کشور خودمان دیده‌ایم. این روش غلط نباید تکرار شود.

در اینکه رئیس‌جمهور روحانی دارای ادبیاتی در خور شأن نظام جمهوری اسلامی است تردیدی وجود ندارد، اما این را هم می‌دانیم که هر انسانی گاهی در اثر عصبانیت یا عوامل مختلف دیگر ممکن است دچار اشتباه شود و سخنی بگوید که با ادبیات معمول خود او سازگاری ندارد. در چنین مواردی، این اطرافیان هستند که باید واقعیت را به او بگویند و با مواظبت‌ها و یادآوری‌ها مانع تکرار آنچه نارواست شوند.

از کسی که دارای عنوان مشاور فرهنگی است بیش از سایر مشاوران و اطرافیان چنین انتظاری وجود دارد. او اگر به هر دلیل نمی‌تواند صریح و بی‌تعارف حرف بزند، قطعاً اگر سکوت کند بهتر است.


وزیر نفت صدور رأی دادگاه لاهه درباره پرونده کرسنت را تأیید کرد

وطن امروز در گزارش خود نوشت:  بالاخره شایعات تایید و حکم دادگاه کرسنت صادر شد. دیروز بیژن زنگنه، وزیر نفت این موضوع را تایید کرد. او در پاسخ به این سؤال که آیا رأی داوری بین‌المللی لاهه درباره پرونده کرسنت اعلام شده است، گفت: بله، اما من در حال حاضر نمی‌توانم در این باره اطلاع‌رسانی کنم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا رأی این داوری به‌نفع ایران بوده یا خیر، به تسنیم گفت: مسؤول اطلاع‌رسانی درباره نتیجه داوری لاهه در پرونده کرسنت مرجع دیگری است. به‌گفته زنگنه، مرکزی در ریاست‌جمهوری باید نتیجه داوری بین‌المللی لاهه درباره پرونده کرسنت را اعلام کند.

براساس اظهارات وزیر نفت، رأی صادر شده است؛ اما در ایران کسی درباره آن اطلاع‌رسانی نمی‌کند. به گزارش «وطن‌امروز» وزیر نفت که فساد بزرگ کرسنت در زمان وزارت او در دوره اصلاحات صورت گرفته، درباره محتوای حکم دادگاه لاهه چیزی نمی‌گوید. مرکزی در ریاست‌جمهوری که زنگنه ادعا کرده باید درباره حکم دادگاه کرسنت اطلاع‌رسانی کند، مشخص نیست. نمایندگان مجلس که در موضوع فساد بزرگ کرسنت پیگیر بوده‌اند نیز از محدودیت‌هایی می‌گویند که آنها را نسبت به اطلاع‌رسانی درباره این فساد بزرگ و حکم آن محدود کرده است. شورایعالی امنیت ملی نیز رسانه‌ها را از انتشار جزئیات مربوط به پرونده کرسنت منع کرده است! و براساس این فرمول مردم نمی‌دانند دادگاه لاهه درباره فساد بزرگ کرسنت چه حکمی داده است.

برجسته شدن موضوع رأی دادگاه کرسنت در روزهای اخیر هم پس از آن صورت گرفت که شرکت دانا گاز، شرکت مادر کرسنت (کرسنت بخش عمده‌ای از سهام دانا گاز را خریداری کرده است) روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای از صدور رأی دادگاه لاهه به نفع کرسنت خبر داد. پس از انتشار این خبر فشارهایی برای عدم انتشار آن در داخل ایران به‌عمل آمد، فشارهایی که تاکنون منجر به سانسور شدن حکم دادگاه لاهه در ایران شده است. در ایران آنچه عموم مردم از فساد بزرگ کرسنت می‌دانند؛ آن است که در سال 1381 قرارداد کرسنت در وزارت نفت دولت محمد خاتمی منعقد شد اما چندی بعد نهادهای نظارتی و امنیتی مانند سازمان بازرسی و شورایعالی امنیت ملی از زیان‌ده بودن و برخی فسادهای مشهود در این قرارداد خبر داده و نسبت به آن اعتراض کردند.

براساس این اعتراضات، در این قرارداد گاز ایران 80 درصد کمتر از ارزش واقعی آن به شرکت اماراتی کرسنت فروخته شده بود و از سوی دیگر افشای ردوبدل شدن رشوه برای انعقاد این قرارداد هم یکی دیگر از وجوه فساد در این قرارداد بود. پس از تغییر دولت و معلق ماندن این قرارداد، مدیرعامل کرسنت در دادگاه لاهه طرح شکایت کرد اما با توجه به اسناد موجود مربوط به ارتشا عملا روند پرونده به زیان این شرکت اماراتی بود ولی با سر کار آمدن حسن روحانی و حضور مجدد زنگنه در وزارت نفت و برخی عوامل انعقاد قرارداد کرسنت در این وزارتخانه، روند دادگاه تغییر کرد. برخی نمایندگان مجلس معتقدند حضور مجدد تیم قرارداد در وزارت نفت موضوع رشوه را تا حدودی کمرنگ کرده و روند دادگاه به سود شرکت اماراتی تغییر کرده است. با این حال اکنون حکم دادگاه صادر شده است. شرکت اماراتی مارش پیروزی زده است و رسانه‌های خارجی نظیر رویترز، بی‌بی‌سی و برخی رسانه‌های فراگیر منطقه‌ای نیز خبر این پیروزی را تایید کرده‌اند.

در ایران همه فقط می‌دانند حکم صادر شده است! کسی از جریمه این حکم نمی‌گوید. بیژن زنگنه یک روز پس از اعلام پیروزی شرکت اماراتی، آنتن زنده شبکه اول صدا و سیما را در اختیار گرفت و هیچ از کرسنت نگفت! در نهاد ریاست‌جمهوری هم کسی از کرسنت چیزی نمی‌گوید. حسن روحانی که همین چند روز قبل در شهرکرد از حیف و میل بیت‌المال در دوره گذشته انتقاد کرد و گفت نفت را خوردند و بردند نیز درباره این ماجرا اظهارنظر نمی‌کند، آن هم ماجرایی که گفته می‌شود جریمه‌‌اش چندین برابر ماجراهای «خوردند و بردند» است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    پشتم گرمه
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    «ضمن آرزوی موفقیت برای تمام دوستانی که به بنده ارادت داشته اند،""" این ترکیب و جمله و عبارت ادبیات سخنگوی دولت است و مشت نمونه خروار معمل این است که بگوییم به بنده عنایت داشته اند نه ارادت
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    اگه شادم ==اگه سر حالم ==واسه این که ==پشتم گرمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس