کد خبر 1602680
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
مهاجر

روزنامه هم‌میهن می‌گوید مهاجرت به کانادا معکوس شده و مهاجران به‌دلیل نارضایتی از وضعیت اقتصادی، برمی‌گردند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه که معمولا مهاجرت از ایران را به رخ می‌کشد، این بار از موج معکوس مهاجرت و بازگشت ایرانیان از کانادا، به خاطر وضعیت بد اقتصادی در آن کشور خبر داده و نوشت: طبقه متوسط که بدنه اصلی مهاجران ناموفق را تشکیل می‌دهند در مسیر مهاجرت با سختی زیادی مواجه می‌شوند. آنها کسانی هستند که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری‌های مالی و فکری کرده‌اند و همین گروه هستند که دچار خسران مضاعف می‌شوند و بازگشت‌شان بسیار دردناک‌تر خواهد بود.

«شیرین» ۱۰ سال پیش ازدواج کرد و به همسرش در مونترال ملحق شد. دو فرزند دارد و می‌گوید هنوز نتوانسته احساس تعلق کند. آنها که از مهاجرت‌شان به کانادا ناراضی‌اند در ماه‌های گذشته درباره شرایط سخت اقتصادی در این کشور نوشته‌اند. «نیلوفر» که دو ماه است به تورنتو رفته، می‌گوید که هزینه‌های زندگی بسیار بالاست. هوا بسیار سرد و آزاردهنده است. او می‌گوید: «گروهی از آنجا رانده و از این‌جا مانده شده‌اند.» «میثم» که چهارسال است به تورنتو مهاجرت کرده، می‌گوید، بیشتر مهاجرانی که به کانادا می‌آیند به‌عنوان کارگر فصلی مشغول به کار می‌شوند، یا در کارهای عمومی مثل انبارداری، صندوق‌داری و... فعال می‌شوند. او هم از میان مهاجران، نارضایتی‌هایی شنیده و می‌گوید که اغلب آنها در ایران وضعیت مالی خوبی داشته‌اند و شرایط زندگی در این کشور برایشان سخت است. حالا هم بیشترین مشکلی که مهاجران و حتی خود اهالی کانادا دارند، مسائل مالی است: «خیلی‌ها از پس زندگی در تورنتو و ونکوور برنمی‌آیند.»

«حسین» هم که به گفته خودش، تازه‌وارد است، تاکید می‌کند، افرادی که به‌دلیل شرایط اقتصادی مهاجرت کرده‌اند با وضعیت سخت‌تری مواجه می‌شوند: «مهاجران ایرانی انتظار دارند در این کشور، در همان تخصصی که در ایران داشتند مشغول به کار شوند درحالی‌که این اتفاق نمی‌افتد. مصاحبه‌های کاری شرایط سختی دارد».

یکی از دلایل مهم برگشت به ایران، تصور نادرست از مهاجرت است. آنها پس از مهاجرت با شوک اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مواجه می‌شوند. کانادا پس از کرونا لطمه اقتصادی بزرگی دید، برای مدت زیادی صدور ویزا معلق ماند و کانادا نیاز به نیروی کار پیدا کرد. شیرین هم می‌گوید با اینکه رفتنش به مونترال از طریق ازدواج بوده اما هیچ‌وقت نتوانسته خودش را متعلق به آن کشور بداند: «۱۰سال است این‌جا زندگی می‌کنم اما خودم را متعلق به این‌جا نمی‌دانم. آنهائی که تازه به این کشور مهاجرت کرده‌اند، سردرگم‌اند و نمی‌دانند چطور باید کار پیدا کنند.» یکی از دوستان او ۵-۴ماه بیشتر نتوانست در مونترال دوام بیاورد و بعد از تحمل سختی‌های مهاجرت، دوباره به ایران بازگشت. او با ویزای توریستی به کانادا رفته بود و قرار بود به ویزای کاری تبدیل کند. اما آن‌قدر مسیر سخت بود که بازگشت: «مهاجران ایرانی نمی‌توانند خودشان را سازگار کنند. وقتی شرایط را سخت می‌بینند، تصمیم به برگشت می‌گیرند. حتی همسرم که در کانادا بزرگ شده، تمایل به ادامه زندگی در آنجا ندارد.»

گروهی از مهاجران ناراضی، در فضای مجازی، بر شرایط سخت اقتصادی در کانادا تاکید می‌کنند: «حقیقت تلخ اینکه، کانادا کشور بسیار گرانی است و اقتصادش بیمار. درآمد و هزینه‌ها با هم همخوانی ندارد.» برخی صحبت از مهاجرت دوم می‌زنند. اغلب‌شان کار تخصصی می‌کنند، شاغل‌اند و میزان درآمدشان هم خیلی پایین نیست، اما می‌گویند که مالیات زیاد، وضعیت نامناسب خدمات، وضعیت درمانی، کاهش میزان امنیت، گرانی مسکن و مدرسه آنها را به فکر مهاجرت دوم انداخته است.

آغاز و افزایش موج مهاجرت از کانادا را رسانه‌های جهانی هم تایید کرده‌اند. دو ماه پیش خبرگزاری رویترز به موضوع مهاجرت معکوس از کانادا پرداخت. در گزارش رویترز تاکید شده بود که افزایش هزینه زندگی موجب مهاجرت معکوس از کانادا شده‌ و فقط در شش‌ماه نخست سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۲ هزار مهاجر کانادا را ترک کرده‌اند؛ براساس آمار رسمی این عدد در ۱۲ ماه سال ۲۰۲۲ معادل ۹۳ هزار و ۸۱۸ نفر بود و سال ۲۰۲۱، ۸۵۹۲۷ مهاجر کانادا را ترک کردند.

دلیل اصلی مهاجرت معکوس از کانادا، مسائل اقتصادی و بالا بودن هزینه‌های زندگی در این کشور است؛ موضوعی که روزنامه فایننشال پست کانادا هم در اسفندماه ۱۴۰۲ آن را تایید کرده است. نتایج نظرسنجی مؤسسه لجر مارکتینگ نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد از مهاجران جدید به کانادا که طی دهه گذشته به این کشور مهاجرت کرده‌اند، معتقدند کانادا کشوری بسیار گران برای زندگی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 0
    بسیاری از پرستاران و پزشکان از کانادا فرار می کنند و به دانمارک می روند .
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      2 0
      حالا هم نباید اونا رو به ایران راه بدهی...مثل انگلیسی بفرستید رواندا
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      2 0
      ای گل بگیرم در این کانادا
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    5 2
    میخواستن نرن
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    درست نوشتید
  • ژذ IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 0
    سال گذشته بیست هزار میلیارد تومان از کشور خارج شده ... مهاجرت ایرانی ها ضررهای جبران ناپذیری برای اقتصاد ایران داره...یکی از عوامل گرانی هم همین میتونه باشد بغیر از تحریم..چون شما داری ارز خارج میکنی و برای جبرانش داستان ها در پیش است
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    13 0
    نون خشک این مملکت بهتر از نون و کباب اون جماعت بی ناموس دزد دریایی.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    5 0
    کی، هم میهن؟؟؟؟ آش چقدر شور شده که این غرب پرست دو آتیشه هم دیگه نتونسته ماست مالی کنه
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 0
    نه تنها کانادا بلکه کشوری مثل انگلستان هم برای ما ایرانیها بسیار گرانقیمته
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 0
    بهشتی روی زمین وجودنداره البته بعضیها تانرن وسرشون به سنگ نخوره حساب دستشون نمییاد😔😔😔
    • A IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 0
      بهشتی به نام ایران حتما واسه آقا زاده ها هست ، خوب چشتو باز کنی میبینی . خیلی ها بخاطر این تبعیض مصیبت مهاجرت رو می‌خرن
  • هادی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 0
    اینا تابعیت دوگانه دارن. اصلا ایرانی نیستن‌. رفتن زیر یه پرچم دیگه قسم خوردن. بمونن همونجا. واسه ایرانی ها وطن شده هتل‌. دنبال خدمات مفت و عالی می‌گردن.
  • US ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    هر کی پشیمونه بیاد ایران!!!
  • GB ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    خوب برگردن
  • US ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    لطفا در مورد مهاجران کشورهای دیگر مثل لمریکا فرانسه هم مطلب بنویسید
  • کم مونده به پایان عمر با بیماری ناشناس(گمنام) IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    یک نظر قبلا برایتان فرستادم که برای خبرگزاری فارس ارسال کنید در تقویت و درک بهتر مطالب قبلی که چرا باید نظرات را جمع آوری کنید مثلا همین خبر شما از کانادا اگر شما نظر بنده در زیر مطالبی در شرح مضامین و نظر مرحوم مصباح در مباهته در سایت انصاف نیوز را دیده بودید شاید به نویسنده همین مطلبتان کمک میکردید که پخته تر مطلب بنویسد من آنجا گفته بودم که بعضی از امضا طلائی ها را اصلا به کانادا و... میکشانند تا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس