کد خبر 1602661
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۴
محمدکاظم انبارلویی نمایه

مهم‌ترین مأموریت دولت و مجلس حفظ ارزش پول ملی و تعریف نرخ برابری دقیق آن با دلار به استناد یک فرمول علمی است. اگر این اتفاق بیفتد، تکلیف مردم با جیب خودشان معلوم می‌شود.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت:

این روزها بحث مأموریت اصلی مجلس آینده مطرح است. سخن از حل ابر چالش‌هاست. ابر چالش نظام بحث اقتصاد و معیشت مردم است.

برای تشخیص ابر چالش نظام کافی است به بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام ابلاغ و اعلام سیاست‌های کلی نظام و نام‌گذاری سال‌ها، عنایت ویژه شود.

گرانی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و کسری بودجه در گرانیگاه این ابر چالش است.

مهم‌ترین مأموریت دولت و مجلس حفظ ارزش پول ملی و تعریف نرخ برابری دقیق آن با دلار به استناد یک فرمول علمی است. اگر این اتفاق بیفتد، تکلیف مردم با جیب خودشان معلوم می‌شود. سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌توانند روی آن به‌عنوان یک متغیر اصلی اقتصاد حساب باز کنند.

برای حل این ابر چالش چه باید کرد؟

۱- برای حل این ابر چالش چاره‌ای جز رجوع به راه‌حل‌های رهبری معظم در این حوزه به‌عنوان یک‌نهاد فیصله بخش نداریم. تازه‌ترین و نوترین راه‌حل‌ها در ابتدای ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله هفتم ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ وجود دارد:

بند ۲ سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله هفتم می‌گوید؛

- ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز و تک‌رقمی کردن تورم و جذابیت زدایی از فعالیت‌های غیرمولد

بند ۲ سیاست‌های کلی می‌گوید ؛

- احصاء و شفاف‌سازی بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت و مدیریت تأدیه بدهی‌ها

- واقعی کردن منابع و مدیریت مصارف دولت و اجتناب از کسری بودجه

- شفاف‌سازی و ضابطه‌مند نمودن درآمدها و هزینه‌های شرکت ملی نفت و سایر شرکت‌های دولتی

بند ۴ سیاست‌های کلی می‌گوید؛

- ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین بودجه جاری دولت

- ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید

۲- مسئله را از کجا آغاز کنیم و مهندسین و معماران این بنای جدید یعنی حل این ابرچالش نظام در سه قوه چه کسانی هستند، خیلی مهم است.کانون همه این اشکالات در بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی دولت است. بودجه فقط یک پیش‌بینی در درآمدها و یک برآورد در هزینه‌ها است. آنچه مهم است تفریغ بودجه است که در پایان هر سال باید از طریق دیوان محاسبات گزارش شود تا معلوم شود در اجرا چه بر سر بودجه آمده است؟

پس تمرکز مجلس باید روی تفریغ بودجه باشد. این‌چنین تمرکزی در هیچ دوره از مجلس و نقش دیوان محاسبات دیده نمی‌شود.

مهم‌ترین کار مجلس، نظارت بر اجرای «برنامه» و «بودجه» است.

اما دولت دراین‌باره چه وظایفی دارد؟ آنچه که در ابلاغ سیاست‌های کلی به‌عنوان کلید حل معمای ابرچالش اقتصادی ایران آمده است به سازمان برنامه برمی‌گردد. جعبه سیاه اقتصاد ایران در سازمان برنامه است.

خبط و خطای سازمان برنامه در بودجه آن است که شماری از درآمدهای عظیم کشور را در پیش‌بینی درآمدها نمی‌آورد . سازمان برنامه، ردیف درآمدی عظیمی به نام انفال را وفق اصل ۴۵ قانون اساسی به رسمیت نمی‌شناسد و حاضر نشده است سال‌های پس از انقلاب این ردیف را به‌عنوان

یک فصل درآمدهای دولت احصاء کند.

سازمان برنامه در برآورد هزینه‌ها یا دچار بیش‌برآوردی است یا کم‌برآوردی ، هر دو این مسئله را باید در تفریغ بودجه پیگیری کرد.

درآمدها و هزینه‌ها شفاف نیست بر اساس خود ابرازی

دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

حال‌آنکه باید هر عدد و رقمی در این مورد راستی‌آزمایی شود. این راستی‌آزمایی را باید در تفریغ بودجه دید.

تفریغ بودجه ناظر به اجرای احکام بودجه است حال‌آنکه باید دامنه گزارش تفریغ به جداول بودجه هم کشیده شود تا معلوم شود در اجرا چه بر سر اعداد و ارقام جداول بودجه آمده است.

۳- دولت، مجلس و دستگاه قضائی می‌توانند از طریق سازمان حسابرسی، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان ابزار قانونی دستگاه‌های مربوط به خود را در اجرای سیاست‌های کلی و مفاد مطرح‌شده در بند ۲ سیاست‌های ابلاغی را پیگیری کنند.

رؤسای قوا در جلسات مشترک خود نتیجه گزارش‌ها را بررسی و به یک همگرایی و هم‌آوایی در حل ابرچالش نظام برسند.

۴- بی‌تردید در عملیاتی‌کردن این کار بزرگ به پرونده‌هایی خواهیم رسید که در آن جرائمی چون اخلال در نظام اقتصادی کشور ، دزدی ، اختلاس ، ترک فعل و ... مشاهده می‌شود. مجلس در دیوان محاسبات اختیارات ویژه قضائی دارد ، می‌تواند رأسا به این جرائم رسیدگی کند. کافی است یک‌بار شرح وظایف دیوان در قانون این نهاد مطالعه شود.

سازمان حسابرسی دولت به‌عنوان بازرس قانونی بنگاه‌های اقتصادی دولت طبق ماده ۱۵۱ قانون تجارت موظف است تخلفات را به دستگاه قضائی برای تعقیب معرفی کند. ضمن‌این‌که رئیس‌جمهور و وزرا اختیارات ویژه برای اصلاح و جلوگیری از تخلفات را به‌عنوان عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیر هر دستگاه در حوزه مأموریت خود دارند.

دستگاه قضائی هم از طریق سازمان بازرسی کل کشور وفق وظایفی که این نهاد در قانون اساسی و قانون ایجاد این نهاد قضائی دارد رأسا می‌تواند به تخلفات ورود کند.

معماران حل ابرچالش نظام در سه قوه باید به پاسخ این پرسش برسند چرا بااین‌همه اختیارات قانونی در این سه نهاد نظارتی دردولت ، مجلس و دستگاه قضائی فقط ۳۵ درصد برنامه‌های اول تا ششم اجرایی شده است.

این موضوع مورد گلایه رهبری در دیدار کارگزاران نظام بوده است.

۵- برای اجرای طرح حل ابرچالش نظام نیاز به

یک نهاد اطلاعات وعملیات است.

این نهاد نباید از کنار اخباری ازاین‌دست به‌سادگی عبور کند؛

- ۲۰۰ هزار حساب دستگاه‌های دولتی خارج از خزانه مسدود شده است.

- در بازدید رئیس دستگاه قضا از گمرکات جنوب هزاران دستگاه ماشین‌آلات سنگین در محوطه گمرک سال‌هاست زیر باد، باران و آفتاب در حال از بین رفتن است.

- پتروشیمی‌ها باوجود فروش ۱۴ میلیارد دلاری و صادرات محصولات خود، بدهی ۶۰ هزارمیلیاردی خود را پرداخت نکرده‌اند.

- ۵۰۰ شرکت برتر نصف جی دی پی اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد.

گزارش مالی این‌ها ۱۸۸ میلیارد دلار است.

مالیات این شرکت‌ها ... چه می‌شود!

- یک‌میلیون و ۳۹۵ هزار و ۳۸۳ شرکت فعال در کشور داریم.

فقط ۲۸۵ هزار و ۱۵۱ شرکت فعال و دارای کد اقتصادی هستند؟!

یک‌میلیون و ۱۱۰ هزار و ۲۳۲ شرکت فاقد پرونده مالیاتی هستند و ۱/۱ میلیون شرکت کاغذی می‌باشند!

- سال ۱۳۹۷ دبیرکل وقت جامعه حسابداران رسمی کشور گفته است:

از ۶۰۰ شرکت دریافت‌کننده ارز دولتی اصلا اطلاعاتی نداریم و حسابرسی نشده‌اند این را به مسئولین گفته‌ایم پاسخی نشنیدیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    8 0
    ارز ترجیحی، ارز نیمایی، ارز فردایی و تلگرامی،/ ان قدر که در گستره اختیارات دولت است باید ارز تک نرخی وجود داشته باشد.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      6 0
      تا زمانی که مدیران نان مفت می گیرند انتظار تغییر نداشته باشید حتی کارمندان بجای اینکه هرساله حقوقشان را اضافه کنید مشروط به انجام تعهدات و ایجاد تغییر و کاهش بدهی مجموعه باشد مثلاً روسای تامین اجتماعی کدامشان تلاشی برای مسولیتشان می کنند؟ میاد لم میده بموقع هم حقوق می گیرد از سرش هم زیاده! یه شرکت می شناسم چند میلیارد بدهکار تامین اجتماعی است رییس می گوید همه کار کردیم ولی نشد ! می گویم مثلا چه کاری ؟ جواب نمی دهد خب معلومه پول خودش که نیست دل بسوزاند می داند حقوقش را بموقع خواهد گرفت و کسی هم نمی پرسد چه کردی در قبالش!!!!
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      5 0
      چرا همه کارشناسهای ما فکر میکنند که کنترل نرخ ارز در کشور ما یک روش علمی براساس علم اقتصاد روز میخواهد؟؟؟؟؟؟ نرخ ارز در ایران بوسیله تشویش اذهان عمومی, و به دست گرفتن بازار در فضای مجازی و اعلام قیمت ها در فضای مجازی تعیین میشود و ارتباط زیادی به توزیع یا عرض و تقاضا ندارد. عرضه و تقاضا تاثیر خیلی کمی در تعیین نرخ ارز دارد. در هیچ کجای دنیا مردم ارز یا دلار را مانند ایران از بازار خرید نمیکنند و در خانه پس انداز نمیکنند. ارز برای تجارت و واردات کالا یا صنعت و فناوری است و نه برای پس انداز در خانه. فضای مجازی در دست ما نیست و با یک خبر به راحتی میتوانند مردم را روانه بازار ارز کنند برای خرید و دلالها نیز که این روزها براساس کانالهای تلگرامی که از خارج مدیریت میشود قیمت ارائه میکنند. حال فکر کنید که ایران حتی دلار هم چاپ کند و در بازار بریزد باز هم نمیشود دلالان و کانالهای کنترل قیمت را که از چند کشور هدایت میشوند را کنترل کرد. این روزها کانالهایی هستند که به اسم مشاوره برای سرمایه گذاری مردم را تشویق به خرید ارز و طلا میکنند و باعث التهاب بازار میشوند. همین کانالها وقتی قیمت ارز نزولی میشود به تک خبری از قیمت ارز بسنده میکنند که مبادا باعث کم شدن قیمت دلار بشوند ولی وقتی دلار مقداری بالا میرود سریعا خبرها و مطالب التهاب انگیز شروع میشود: از قبیل آیا دلار 70هزار تومان را لمس خواهد کرد؟؟؟؟ شتاب دلار به سوی قیمت 65000 تومان. دلار افسار گسیخته شد...
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 3
    تا کی به دلار وابسته باشین ؟ باید فکری اساسی کرد
    • US ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      1 0
      ریال ایران نسبت به یورو و روپیه و فرانک و ین و بقیه ارزها هم هر سال سقوط میکنه ربطی فقط به دلار ندارد
  • US ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 2
    احسنت
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 8
    عالی بود
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    7 1
    قراره چی بشه ..
  • IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    7 0
    و.... جلوگیری از رانتخواری ودزدی وفرار امثال محمودخاوری و یاسین رامین
  • ضا IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    9 0
    در میان اقتصاد دانان جمله مشهوری وجود دارد و آن اینکه : حفاظت از ارزش پول ملی به منزله حفاظت از ناموس ملی است که به احتمال زیاد به گوش جناب و جنابات شان نخورده !
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    8 0
    اغلب شرکتهایی که نامبرده شده خود برای خودیها هست
  • راه نجات اقتصاد IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    12 1
    بسیار ساده است :‌ تاراج صنایع و معادن ثروتساز دولتی = کسری بودجه = تورم :::: پس گرفتن صنایع و معادن تاراج شده دولتی = کاهش کسری بودجه = کاهش تورم. ــــــــــــ ))) راه نجات اقتصاد :‌ صنایع و معادن تاراج شده دولتی را پس بگیرند !! مشکلات اقتصادی و تورم کاهش می یابد . ــــــــــــ ))) راه نجات اقتصاد : احیای منابع ثروتساز دولت(مردم) است . همان صنایع و معادن دولتی که در فرایند فاسد خصوصی سازی به تاراج رفته است . ========. به همین سادگی !!
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      5 0
      دقیقا
  • ناشناس IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    14 0
    مثالی هست که میگن طرف لقمه را دور دهان میگردونه و میخوره حالا مشکلات کشور ما فقط بخاطر چاپ پول کردن مسعولان برا خودشون و امثال خودشون هست وسیاستهای شکم سیری که تنها دلالها هستند که از سیاستهای اقتصادی شکم سیری اینها سود میبرند لعنت بر همه مفت خوران و شکم سیرها و جیرهخوارها که بدون زحمت پول می‌گیرند و با چاپ پول برا خودشون دارند باعث بی ارزش شدن پول و فلاکت و بیچارگی اقتصاد و فاصله طبقاتی کمر شکن کشور می‌شوند. لقمه را دور دهان نگردونید باید مدیران مسعولان و هم مانند شهدا و فرماندهان جنگ انقلابی باشند هم مانند کارگر و کارمند زندگی کنند .
  • ناشناس IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 0
    یکی از بزرگترین مشکلات کشور این بوده و هست که مسعولان باهم رودربایستی دارند و مملکتا را هم با آن رودربایستی داشتنی که باهم دارند اداره کردند . وگرنه تو آش ترش هم پیداست که این معنی ربای بانکی چیست و ربا جنگ با خداست و چهل ساله با توجه به اسلامی بودن کشور این مسعولان به اصطلاح با دونستن آن کتکشان هم در این قضیه نگزیده. مسعولان هزاران مشکل دیگه را هم مشکلش را میدانند اما مثل همین داستان ربای بانکی تو رودربایستی که باهم دارند با آن رودربایستی هم مشکلات را نمیتونند حل کنند و این مشکلات با توجه به حل نشدن آنها بشدت باعث پولدارتر شدن دلالها و فاصله طبقاتی بین کسی که دلالی می‌کنه با کارگرانی که کارگری و کار تولیدی میکنند شده و باعث تورم و هزاران مشکل دیگه و فقط باعث شدند دلال پولدار مفت مفت بخوره و کارگر و مردم کشور هم هر روز با وجود کار و زحمت کشیدن فلاکتشان هر روز بدتر از دیروز بشه .نهایتا مردم هم این مدیریتها را دوریالهم قبول نداشته باشند .بزرگترین بزرگترین مشکل کشور ربای بانک هست. بزرگتر از این دیگه نداریم. (شکست طرح مسکن ملی .شکست طرح صنعت خودرو. حل مشکلات تولید. چرخش پول در اقتصاد)
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 3
    جالب بود
  • FR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 3
    احسنت
  • رضا خ IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 0
    همه این کوتاهی ها باعث بدبختی مامردم شده جلوی ضرر هروقت بگیرن بازهم سوده
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    15 1
    اگر با گردنکشی و اعتصاب طلا فروشان و.. برای ندادن مالیات برخورد قاطع و عبرت انگیز شد تورم کنترل می‌شود
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 4
    جالب بود
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 3
    احسنت
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 4
    نظرات اینجا خیلی مثبت
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 0
    رشته ای از اسکناس برگردنم افکنده دوست ، چشم می پوشانم بر هرچه خاطر خواه اوست .
  • حمزه IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    5 4
    ربا(بانک ها رو منحل کنید)رو نابود کنید اونوقت خواهید دید ریال چگونه ثابت‌ میشه
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      2 0
      دقیقا
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    8 1
    به این تورم 40 درصدی میگین حل؟ تازه همه اقتصاد دانها میگن تو فاز فشرده شدن فنر هستیم...
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 0
    دست خیلی ها را از بیت المال قطع کنید همه چی درست میشه
  • کاربر IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 0
    هر وقت زورتون به طلافروش ها و بساز بفروش ها و دلال ها رسید که به لطف عدم نظارت و ندانم کاری مسئولین فاصله چندین هزار ساله نوری با فقرا گرفتند اون وقت میتونید ادعا داشته باشید
  • ریشه ارزش پول ملی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    13 0
    ریشه ارزش پول ملی در کجاست ؟ :::: درامدهای باکیفیت و داراییهای دولت ::: صنایع و معادن درامدساز دولت(مردم) تاراج شده است !! :::: درامدهای باکیفیت و داراییهای دولت تضعیف شده است ! :::: صنایع و معادن درامدساز دولت(مردم) که در فرایند فاسد خصوصی سازی ( خصوصی خوری ) باید پس گرفته شوند !! +++++++ چرا عربستان ۸۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد ؟ ::: چون نفت و پتروشیمی عربستان ( ارامکو ) هنوز دولتی است ! :::: عربستان این همه مشاور حرفه ای امریکایی و اروپایی دارد !! ::: اما حماقت نکرد !! :::: چوب حراج بر صنایع نفت و پتروشیمی نزد ! ::: و اکنون چنین اقتصادی دارد ! :::: خصوصی سازی در اقتصادهای صنعتی بهتر جواب میدهد ! ::: اما خصوصی سازی در اقتصاد نفتی یعنی خودکشی !❊❊
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 2
    تا زمانی‌که دلار ابزار جنگ اقتصادی دشمن را کنار گذاشته نشود پول ملی روز به‌ روز بی ارزش تر می شود واین از اهداف دشمنان‌ ايران با همراهی اپوزسيون داخلی است
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 2
      دلار همون طلاست چون هرروز قیمت جهانی طلا برمبنای دلار قیمت گذاری میشه خوب دلار رو کنار بذارید حتما میخواهید روبل و یوان جایگزین کنید یا افغانی چون افغانی وضعش خیلی تاریال بهتره گویا طالبان هر چقدر دور از تمدن باشن اما دزد نیستن دلار ارز جهانیه و در درجه دوم پول آمریکا آمریکا هم دخالتی تو این کار نداشته که بزور پولش رو قدرتمندترین پول دنیا کنه این تجارت جهانیه که تشخیص داده دلار مناسب تره نه ریال ایران که برمیگرده به ثبات اقتصادی و سیاسی و نظامی امریکا
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 1
    کاملا موافقم
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    پول ما بی ارزشه باید برای این کاری کرد
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 3
    آقای انبارلوئی با توجه به سبقه شما در دیوان محاسبات و احاطه نسبت این مطالب را مرتبا بنویسید و در رسانه بولد کنید و نمایندگان فعلی و منتخبین خوبی که به مجلس راه یافته اند را نسبت به این مسائل و اهمیت دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی حساس کنید ، چون احساس میشود دیوان محاسبات ان اثرگذاری سابق را ندارد و باید این دستگاه نظارتی تاثیرگذار را فعال تر از قبل نمود
  • محمد حکیم IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 3
    سلام. راهکار مشکل بسیار ساده هست فقط شجاعت میخواهد. کافیست سیستم پولی را از پول اعتباری به پول حقیقی تبدیل کنیم. مثلا تمامی تراکنش ها و حقوق و دستمزدها با گرم طلا انجام بشه(طلا هم قیمتش بشکل خودکار بروزه و افت ارزش پیدا نمیکنه) مثلا حقوق کارگرا بجای ریال اینجوری بشه: 5 گرم طلا حقوق ماهانه.... ولی آقایان میخواهند مشکلو با پیچیده ترین راهکارها حل کنن!!!!!! آیندگان به این عقل ما و اقتصاددانانمان خواهند خندید!! راهکاررر خیلی سادس
  • کسری بودجه دولت IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    14 3
    کسری بودجه دولت ، عامل اصلی تورم ایران است . :::: این کسری بودجه دو وجه دارد : یعنی ( درامد و هزینه ) ::: ۱ - از بین رفتن بخش زیادی از درامدهای دولت در فرایند فاسد خصوصی سازی - ( + تحریم : عامل خارجی ) ۲ - هزینه های سنگین دولت مانند : حقوق شاغلین و بازنشستگان - یارانه سنگین انرژی - فسادها - دفاعی >>>>>>نقدینگی هم خودش معلول کسری بودجه است >>>> پس باید روی علل کسری بودجه و کاهش آنها تمرکز گردد .
    • کسری بودجه دولت IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      4 0
      عذر میخواهم اول درست متوجه نشدم . اشتباها رای منفی دادم .
    • BE ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      2 0
      قربونه دهنت -- خصوصی سازی نبود لبو فروشی بود ! علاوه بر آنچه شما اشاره کردید، جدول ورودی/خروجی بخش های مختلف اقتصاد به صورت بروز یا اصلاً مشخص نیست. بنابراین، تمام تزریقات سرمایه گذاری در یک آشفتگی از ناشناخته ها به هدر می رود
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 5
    احسنت
  • FR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    10 2
    نسخه نویسی یک بی سواد برای اقتصاد داغون یک کشور .
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 0
    جالب بود
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 0
    65 درصد برنامه ششم اجراء نشد یقه کی رو گرفتن ؟؟؟ رئیس پلیس از خودرو بی کیفیت می نالد .مردم ازوضعیت اقتصادی و معیشت می نالند و پول ملی روز بی ارزش تر ... .چرا ؟؟؟
  • محمدی نسب IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 0
    1- ارز ملی برای حفظ دارایی مردم و عدم نیاز به دلار و طلا 2- بجای حراج طلا براساس منابع معدنی و طلای کشور ارز ملی تعریف شود که ثابت باشد 3- ممنوعیت فروش دلار در بازار داخل برای نگهداری در منزل 4- تنوع بخشی به ارزها برای خرید یا ایجاد ارز ملی ثابت برای صادرات و واردات و کاهش نیاز به دلار 5- کنترل صرافی و شرکت های پتروشیمی
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    5 0
    اینهمه گفتی که مثلا مالیات رو تثبیت کنی ؟ اونم از جیب ملت بیواره
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    5 3
    وَ‌تَرى‏ كَثیرًا مِنْهُمْ یسارِعُونَ فِی‌اْلإِثْمِ وَ‌الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ...‏(مائده،62) بسیاری از مدعیان ایمان را می‌بینی كه در گناه و ظلم و حرام خواری شتاب می‌كنند. 61.فساد اداری (سُحت)، از فساد اجتماعی (عدوان) و فساد اخلاقی (اثم) خطرناكتر و بدتر است. لذا اولین گام در راستای اصلاح سازمانها، تغییر در رویه‌ها و فرایندهای سازمانی جهت از بین رفتن فساد اداری است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس