احمد شیرزاد

احمد شیرزاد، از فعالان اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در یک مصاحبه ادعا کرد برای انتخابات مجلس آینده «مهره‌چینی» صورت گرفته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

چرا اعضای کابینه روحانی علیه یکدیگر مخالف‌خوانی می‌کنند؟

فاجعه «کمبود دارو» به روایت سخنگوی دولت!

«علی ربیعی»، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه دولتی ایران نوشته است:

«در شرایطی مسئولیت سخنگویی دولت را پذیرفتم که در پیچیده‌ترین دوران تاریخ معاصر قرار داریم. در دوره شدت تغییرات در حوزه تکنولوژی که منجر به تغییر دائمی ماهیت و کارکرد رسانه‌ها شده، تغییر مخاطب، سیاست خارجی و داخلی، تحولات اجتماعی، تحریم، تلاش خارجی‌ها برای تسلط و تأثیرگذاری بر افکار مردم در داخل کشور، زندگی و معیشت سخت مردم همراه با تغییرات ارزشی گسترده، مخالفان پرقدرت دولت و مجریان هایی که برای منافع کوتاه مدت سیاسی قیصریه را به آتش می‌کشند، انتقال سخن دولت به مردم و سخن جمهور به دولت و... »

او می‌افزاید:

«من فکر می‌کنم در دوره اخیر نسبت رسانه با کلیت ایران بیش از هر دوره دیگر تاریخی، موضوعیت دارد. در هیچ زمانی نسبت رسانه و تمامیت ارضی مثل این دوره چشمگیر نبوده است. امروز خرمشهر و آبادانی، محاصره نشده است که بخواهیم لباس رزم بپوشیم و حصر را بشکنیم؛ امروز دشمن در بیمارستان‌ها و کمبود دارو است. در گذشته با دشمنی مواجه می‌شدیم که فیزیک داشت و با چشم دیده می‌شد؛ اما امروز ذهن‌های جامعه ما هدف قرار گرفته است.»[1]

*ما از آقای ربیعی می‌خواهیم که اگر قصدی برای سیاه‌نمایی ندارند، توضیح بدهند که سند ادعای ایشان در زمینه کمبود دارو چیست؟

و آیا این ادعای آقای ربیعی در زمینه حضور دشمن در بیمارستان‌ها و کمبود دارو (که مشابه با شرایط هجوم سرزمینی دشمن است)! در راستای سیاه‌نمایی چند ماه قبل برخی خبرنگاران و رسانه‌های اصلاح‌طلب نیست که مژده بی‌دارو ماندن بیماران کشور از اردیبهشت 98 را می‌دادند و یا از این می‌گفتند که ایران در تأمین "آنتی‌بیوتیک" هم مشکل دارد و برخی بیمارستان‌ها بزودی تعطیل می‌شوند؟![2]

این اصرار بر وجود بحران دارو همچنین آیا ربطی به یادداشت ابتدای امسال ربیعی دارد که بعنوان یک عضو ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان؛ پیش‌بینی بروز ناآرامی‌های فیزیکی را مطرح کرده بود یا خیر؟[3]

اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر بحران کمبود دارو در حالی است که وزیر بهداشت دولت صراحتاً و بارها و بارها تأکید کرده است که ایران مشکل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی ندارد.[4]

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز چند ماه قبل درباره بحث کمبود دارو گفته بود: سازمان جهانی بهداشت، کمبود یک تا یک و نیم درصدی دارو در تمام نقاط دنیا را تایید می‌کند، حال آنکه میزان کمبود دارو در ایران با وجود تمام تحریم‌ها و مشکلات، کمتر از یک و نیم درصد است.[5]

مسئله دیگری که غلط بودگی اظهارات سخنگوی دولت را تأیید می‌کند اینست که آمریکا و اذناب اروپایی او، هرگز قصدی برای ارائه تخفیفات تحریمی به ایران نداشته‌اند که بخواهند با هر دور جدیدی از تحریم‌ها مقداری از این تخفیفات بکاهند!

به این معنی، دشمنان ایران در قبل و بعد از آغاز ربیعی مشغول شیطنت در کالاهای مورد نیاز مردم و از جمله مسئله دارو بوده‌اند اما مقامات و دلسوزان کشور همواره این مشکلات را مرتفع کرده‌اند تا کسی نتواند از آب گل‌آلود ماهی بگیرد.

جالب است که ربیعی، خود در همین یادداشت تصریح دارد که «به‌خاطر داشته باشیم هیچ جامعه‌ای فرو نمی‌پاشد مگر اینکه از نظر ذهنی آن جامعه دچار فروپاشی شود» و همچنین تأکید می‌کند: فشارها و مشکلات اقتصادی و همچنین تغییر ذائقه‌های نسلی، زمینه ساز باورپذیری شایعات و پایین آمدن اعتماد اجتماعی شده و جامعه به نوعی به سندروم منفی خوانی دچار شده است!

سؤال اساسی‌تر اما اینست که چه کسانی از درون ستاد مشترک دولت و اصلاحات اصرار دارند که شایعه «بحران کمبود دارو» را در ذهن مردم ایران پمپاژ کنند تا هیزم «فتنه اقتصادی» بیشتر و بهتر فراهم شود؟

مشرق پیش از این و در پی انتصاب علی ربیعی به عنوان سخنگوی دولت، این سؤال را مطرح کرده بود که آیا ربیعی قرار است سخنگویی برای روزهای ناآرامی فیزیکی یا همان «فتنه اقتصادی» باشد یا اینکه آمده است تا در مقابل سیاه‌نمایی‌ها بایستد؟!

این سؤالی است که به زعم ما پاسخ آنرا گذر زمان به روشنی نشان می‌دهد...

***

رساندن پیغام ضد انقلاب به شورای نگهبان

«محسن رهامی»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که مدتیست بر برگزاری جلسات اصلاح‌طلبان با اعضای شورای نگهبان و مقامات رده بالای نظام تأکید دارد، به ایرناپلاس گفته است: بنده چند جلسه با آقای کدخدایی در محل شورای نگهبان داشتم که پروسه انتخاباتی را برای انتخابات آینده بررسی کردیم. با یکی، دو نفر از فقهای شورای نگهبان در قم و رابط بیت رهبری در شورای نگهبان نیز جلسه داشتم. از آنجایی که بنده قبلا با آقای یزدی در مجلس، هم کمیسیونی بودیم، روابطمان نزدیک است. با آقای کدخدایی هم در دانشکده حقوق دانشگاه تهران بودیم. بنابراین جلسات ما، جلسات گفت‏‌وشنود است.

او همچنین اظهار می‌کند: شورای نگهبان باید از حقوق مردم و نامزدها در برابر دولت دفاع کند. به عبارتی دولت منابع قدرت را در دست دارد و شورای نگهبان باید مراقبت کند که در انتخابات تخلف و تقلب نشود و همچنین حقوق کسی ضایع نشود. نه اینکه مانع از ورود افراد متخصص و صالح به مجلس شود.

رهامی در خاتمه تصریح کرده است: من قبل از این خدمت آقای مومن که خدا رحمتشان کند هم عرض کردم که مسئولیت خیلی از مشکلات کشور که حل نشده با شماست. گفتند چرا؟ گفتم خود جنابعالی از اول در شورای نگهبان بودید و برخورد شورای نگهبان باعث شده که مجلس از برخی افراد دست اول محروم شود![6]

*رهامی البته درباره پاسخ مرحوم آیت‌الله مؤمن به این حرف عجیب، سکوت کرده است!

قبل از رهامی، هادی غفاری، دیگر روحانی اصلاح‌طلب نیز در اظهاراتی با اشاره به مشکلات کشور گفته بود: «آقای جنتی با ردّ صلاحیت‌هایی که مجلس شورای اسلامی را از مجموعه‌هایی که به جد به آنها امیدوار بودیم، تهی کرد خودش در این شرایط مقصر است.»[7]

اظهارات رهامی و دوستان او علیه شورای نگهبان در حالی است که در هیچ کشوری در دنیا، مشکلاتی ناشی از ناکارآمدی دولت و شهرداری و پارلمان و... را به پای قانون اساسی و نهادهای ناظری مثل وزارت کشور و یا دادگاه قانون اساسی نمی‌نویسند!

و این یک اصل بدیهی در تمام نظامات دموکراتیک جهان است که البته مشخص نیست چرا اعضای جریان چپ با آن کنار نمی‌آیند؟!

مسئله دیگر اینست که حرف و ادعای رهامی به لحاظ معقولات نیز صحیح نیست و یک نظام سیاسی نمی‌تواند عناصر مسئله‌دار، دارای سوء سابقه و فاقد شرائط قانونی را برای حضور در مناصب کشور تأیید صلاحیت کند و در سبد انتخاب مردم قرار دهد.

از باب کنایه هم می‌توان به این ماجرا اشاره کرد که شخص آقای مرتضی الویری نیز برای تأیید صلاحیت کاندیداهای فهرست امید در جریان انتخابات سال 94؛ مسئول گفتگو با معرفی شدگان و تأیید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب بود.

جان کلام اینست که داشتن حسن سابقه و برخوردار بودن از حداقل شرایط نامزدی؛ مقدم بر ادعای داشتن تخصص و کارآمدی است.

که البته اصلاح‌طلبان در این زمینه هم کارنامه خوبی ندارند و از آنجا که مانیفست آنها برای مناصب اجرایی هم سیاسی است؛ تاکنون نتوانسته‌اند چهره‌هایی با کارنامه مثبت اجرایی و دارای متد مدیریت جهادی را به ایران معرفی کنند.

جریان سیاسی خاص برای نامزدی چهره‌های سالخورده این اردوگاه در انتخابات‌های آتی در واقع با 2 چالش مواجه است. نخست اینکه عمده این چهره‌های دارای سوء سابقه و مثلا فعالیت در فتنه هستند و دو دیگر اینکه کارآمدی و تخصص خاصی هم در میان این چهره‌ها دیده نمی‌شود.

***

شیرزاد: برای انتخابات مجلس مهره‌چینی کرده‌اند!

«احمد شیرزاد»، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، در بخشی از مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون پیش‌بینی خود از اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن مجلس یازدهم گفته است:

«من به نیروی مردم امید زیادی دارم. به‌نظرم می‌رسد یعنی شمّ سیاسی من یک پیش‌بینی ناامیدکننده‌ای می‌دهد که مهره‌چینی‌ای صورت گرفته که اصولا خارج از طیف‌های رسمی اصلاح‌طلبان و اصولگراست. اما من از معجزه حضور ناگهانی مردم غافل نیستم. این حضور گاهی خیلی ناگهانی است یعنی اصلا در حالی که فکرش را نمی‌کنیم همه معادلات را برهم می‌زند.»[8]

*این نحوه اظهار نظر از جانب یک رجل سیاسی یک اظهار نظر مجرمانه محسوب می‌شود زیرا مأیوس کننده جامعه رأی دهندگان و کسانی است که به قصد بهبود اوضاع موجود قصد دارند در انتخابات شرکت کنند.

از طرفی آقای شیرزاد خود را در تصور تعامل با یک جامعه ناآگاه و خالی‌الذهن تصور کرده که از مهره‌چینی برای انتخابات آینده سخن می‌گوید زیرا بدیهیست که اگر کسانی یا گروهی یا نهادی قصد و توان چنین کاری را داشتند؛ فی‌المثل در همین انتخابات قبلی مجلس چنین کاری را انجام می‌دانند و نمی‌گذاشتند تا اصلاح‌طلبان بصورت لیستی و کامل به مجلس راه بیابند!

تجربه سیاسی نشان می‌دهد خواب‌های مشوّش اصلاح‌طلبان در عرصه سیاست هنگامی بروز می‌کند که آنها از برد در یک انتخابات، ناامید باشند.

چپ‌ها به دلیل ناکارآمدی آشکاری که از نتیجه عملکرد شورای شهر، مجلس و دولت فعلی در ذهن مردم حک شده است؛ خود را برای یک دوره طولانی در سلک بازندگان انتخابات‌ها ارزیابی می‌کنند.

گفتنیست،‌ کسانی از اعضای ستادی جریان چپ، جدای از فرایندهایی مثل ناامیدسازی مردم از مشارکت سیاسی و یا تحریم خاموش انتخابات؛ مشغول دادن آدرس خیابان به مردم برای ایجاد «فتنه اقتصادی» نیز هستند.

***

1_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7129/1/518841/0

2_ mshrgh.ir/891450

3_ mshrgh.ir/947227

4_ www.irna.ir/news/83387508/

5_ https://www.isna.ir/news/98032914431/

6_ plus.irna.ir/news/83429510/

7_ mshrgh.ir/892241

8_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/266456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    28 12
    ربیعی مثل دوستان اصلاح طلبش مأموریت دارد مشکل را بحران جلوه دهد.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      3 3
      دولت برای پایین نگه داشتن قیمت دلار جلوی واردات را گرفته است.
  • سید IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    34 6
    باکمال تأسف فقط می توان گفت اصلاح طلبان تهوع آور!!!!
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    13 1
    آقای شیرزاد خود را در تصور تعامل با یک جامعه ناآگاه و خالی‌الذهن تصور کرده که از مهره‌چینی برای انتخابات آینده سخن می‌گوید زیرا بدیهیست که اگر کسانی یا گروهی یا نهادی قصد و توان چنین کاری را داشتند؛ فی‌المثل در همین انتخابات قبلی مجلس چنین کاری را انجام می‌دانند و نمی‌گذاشتند تا اصلاح‌طلبان بصورت لیستی و کامل به مجلس راه بیابند!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    7 1
    شخص آقای مرتضی الویری نیز برای تأیید صلاحیت کاندیداهای فهرست امید در جریان انتخابات سال 94؛ مسئول گفتگو با معرفی شدگان و تأیید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب بود
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    17 8
    1)شورای نگهبان نباید تحت تاثیر این هوچیگری ها قرار گیرد و با قدرت از ورود افرادفاسد و خائن به مجلس جلوگیری کند. 2) شما شم سیاسی!! دارید، هنوز نطق کذایی شما در مجلس ششم از یادها نرفته است.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    0 0
    موافقم با نظر این دوستمون اما راه حلی که داده اند درست نیست و نتیجه ای نمیدهد
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    5 0
    شورای شهر و معاونینین ریاست جمهوری که شورای نگهبان ندیده اند در خوشبینانه ترین حالت ناکارامدی اصلاح طالبان محرز و اشکار است
  • بهی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    5 2
    به اصلاحات بگید با خداحافطی سلام کن.. ایشالله همتون رو در حال فرار از تو چاه فاصلاب جمع اوری و ... میکنیم.
  • مجید IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    5 5
    نفوذیها در نظام چه جولان میدهند .
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    4 0
    آنها تاکنون نتوانسته‌اند چهره‌هایی با کارنامه مثبت اجرایی و دارای متد مدیریت جهادی را به ایران معرفی کنند.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    1 2
    داشتن حسن سابقه و برخوردار بودن از حداقل شرایط نامزدی خخخخخخخخخخخ
  • رضا IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    0 2
    دوست عزیز اگر از واقعیت فرار کنیم چه چیزی به دست می اوریم خداشاهده برای داروی معمولی میگرن ارگوتامین سی یک هفته است تا رودهن رفتیم .اگر بیماری داشته باشید میفهمید وگرنه با توبمیری و من بمیرم و کی بود کی نبود نمیشه مملکت داری کرد.ایران مونتاژ کننده دارو هست و به هیچ‌وجه مواد اولیه را ندارد و اینکه میگویند ۹۵ درصد را میسازیم یعنی ترکیب شیمیایی میکنیم به شرط مواد اولیه ولی چون مانند کشورهای کمونیستی اداره میشویم دروغ گفتن را جهت رسیدن به اهداف تبلیغاتی مجاز میدانیم متاسفانه.
  • مجید IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    6 4
    استاد جنگ روانی و نفوذی در نظام جولان میدهند.
  • FR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    3 0
    حرفهای اخیر اصلاحطلبها بعد از افتضاح برجام وتحریم امیرکبیرو...دیگه بدرد طنز پردازی ودکتر سلام هامیخوره که خیلی عجیب نیست که تعطیل شده !
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    4 0
    آقای ربیعی دولت به واردات سنگ پا ادامه دهد بلکه حضرتعالی از این نجابت و کم رویی کمتر عذاب بکشید!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ملائی IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    4 0
    هر وقت بیشتر به شورای نگهبان حمله می کنند معلوم میشود که شورا خوب با افراد فاسد و بی لیاقت برخورد کرده وبهدف زده .
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    2 0
    از همانجایی و همان پولی که پورشه وارد می کنید دارو هم وارد کنید
  • بیتا عشوری IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    1 0
    به امید اینکه روزی ایران و ایرانی دیگه هیچ وقت انقدر درد نکشه .
    • رحیم IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
      0 0
      بنظر بنده شورای نگهبان خدا را درنظر بگیرد ولی دلیل کسی را ردصلاحیت نکند ودنبال باند بازی نشود دنبال چهره های آگاه توانا شجاع در گفتمان خود جسارت داشته باشه کسی باشه از حق مردم کشور خوب دعا کند گوش بفرما ن هیچکس نباشد جز حق
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    0 0
    با سلام شورای نگهبان باید بدون عقماز کارکند ازهرگونه باند بازی خود داری کند خدا را درنظر بگیرد حقی را ناحق نکند وافراد شجاع با جسارت تائیدکند کسانی که حرف کسی را گوش نکنند جز حق گویی نترس باشند آنچه بر زرر مملکت هست بازگو کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس