کد خبر 962763
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
مارک ویلموتس و تاج

اینکه ویلموتس بلافاصله بعد از ورود به تهران به پک رفت و کارش را برای انتخاب و بررسی فهرست تیم ملی آغاز کرد، نقطه شروع امیدوارکننده‌ای است که می‌تواند باعث شود نگاه تازه‌ای به تیم ملی داشته باشیم.

به گزارش مشرق، قرار است امروز نخستین رویارویی اصحاب رسانه و به قولی نخستین رونمایی از سرمربی تیم ملی باشد. هتل المپیک جایی است که او باید موضع خود را صریح و شفاف در قبال پذیرفتن این پست حساس روشن کند و بگوید چرا سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران را پذیرفته است. احتمالاً این نخستین و مهم‌ترین پرسشی است که از ویلموتس پرسیده می‌شود؛ پرسشی که در دل خود صدها سوال ریز و درشت دیگر مستتر دارد و به نوعی مطالبه اصلی فوتبال ملی ما از تازه‌ترین سکاندارش خواهد بود. پرسش‌هایی که به ترتیب می‌تواند در همین نشست معارفه مطرح شود تا بدانیم ویلموتس از فوتبال ایران چه می‌خواهد و ما باید چه چیزهایی را از او مطالبه کنیم:

۱) مهم‌ترین انگیزه‌ای که باعث شد هدایت تیم ملی ایران را قبول کنید چیست؟ آیا اینجا در مقایسه با فوتبال اروپا پول بیشتری به شما خواهند پرداخت یا با توجه به اینکه تا به حال در این قاره مربیگری نکرده‌اید چالش حضور در فوتبال آسیا و کسب تجربه‌ای تازه، شما را به ایران کشانده است؟


۲) اگر در فوتبال اروپا بازار کار داشتید باز هم فوتبال ایران را برای ادامه فعالیت مربیگری‌تان انتخاب می‌کردید؟ در واقع می‌خواهیم بدانیم تیم ملی فوتبال ایران و اساساً ظرفیت عظیم فوتبال ایران آنقدر برای شما جذابیت دارد که مثلاً از پیشنهادهای اروپایی‌تان بگذرید و به اینجا بیایید؟


۳) حد ظرفیت فوتبال ایران از نظر شما کجاست؟ تصور می‌کنید این فوتبال با این ساز و کار و این میزان از سخت‌افزار تا کجا بالا خواهد رفت؟ در واقع بهتر است سوال‌مان را ساده‌تر بپرسیم: سقف فوتبال ملی ایران کجاست یا برای چه سقفی می‌توانیم با شما برنامه‌ریزی کنیم؟


۴) آیا شما برای صعود ایران به جام جهانی آمده‌اید یا اهداف بزرگ‌تری در سر دارید؟ آیا به جاه‌طلبی‌های خودتان در دوران پر فراز و نشیب مربیگری فکر می‌کنید یا آمده‌اید تا فوتبال ایران را دچار تحولی اساسی کنید که بعد از رفتن‌تان نیز نشانه‌هایش ملموس باشد؟


۵) صعود به جام جهانی کجای برنامه و اهداف شما قرار می‌گیرد؟ آیا همچنان باید سقف آرزوهای‌مان را صعود به جام جهانی بدانیم یا با در نظر گرفتن آنچه در جام جهانی ۲۰۱۸ اتفاق افتاد از حالا به اهداف بزرگ‌تر هم فکر خواهید کرد؟

بیشتر بخوانید:

قاسمپور: به ویلموتس مثل کی‌روش اختیار ندهیم


۶) تا قبل از شروع مذاکره با رییس فدراسیون فوتبال ایران و فکر کردن به اینکه اصلاً این سمت را بپذیرید یا نه چقدر فوتبال ایران، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و کمبودهایش را می‌شناختید؟ الان که تازه کارتان را شروع کرده‌اید چقدر از اینها خبر دارید؟


۷) تصور می‌کنید فوتبال ملی ایران نیاز به رفرم در سبک و استراتژی دارد یا می‌خواهید همان روش کی‌روش را پیش بگیرید و در همان مسیر پیش بروید؟ در واقع می‌خواهید تیم زمخت کی‌روش را محکم‌تر و زمخت‌تر کنید یا وجه دیگر فوتبال ایران و بازیکنان مستعدش را بیدار خواهید کرد و لطافت و نرمی را به تیم ملی برمی‌گردانید؟


۸) موضع‌تان را درباره لیگ برتر فوتبال ایران روشن کنید. آیا اساس و پایه کار بازیکنان تیم ملی در دوره شما لیگ برتر، ستاره‌ها و استعدادهایش خواهد بود یا لژیونرها در هر موقعیتی که باشند شاکله تیم را تشکیل می‌دهند و ستاره‌های لیگ در درجه دوم قرار گرفته و باید وارد رقابت با گروه لژیونرها شوند؟


۹) چه میزان از انرژی‌تان را صرف ایستادگی برای پیشرفت فوتبال ایران در زمینه سخت‌افزار و مسائل فنی خواهید کرد؟ آیا مثل کی‌روش وارد داستان تمام نشدنی بحث و مجادله با مسوولان می‌شوید یا از حالا تکلیف روشن شده و شما هرگز به جوانب کار نمی‌پردازید و تنها مشغول امور فنی می‌شوید؟


۱۰) تصور می‌کنید چقدر می‌توانید در پیشرفت فوتبال ملی ایران در رده‌های پایه تاثیرگذار باشید؟ آیا با توجه به مشغله و حساسیت پست سرمربیگری تیم ملی، برای تیم‌های المپیک، جوانان، نوجوانان و نونهالان وقت خواهید گذاشت یا به انجام سرسری آنچه در قراردادتان به شما دیکته شده اکتفا می‌کنید؟


اینها پرسش‌های اساسی است که شاید بهتر باشد مارک ویلموتس در همین جلسه اول رویارویی‌اش با فوتبال ایران تا جایی که امکان دارد به آنها پاسخ دهد. البته که در همین جلسه اول می‌شود کلی سوال دم‌دستی دیگر هم از او پرسید. مثل همان سوال‌هایی از جنس چلوکباب و غذاهای خوشمزه ایرانی که در نخستین نشست خبری کی‌روش از او پرسیده شد. حالا اگر این سوال‌های چلوکبابی خیلی چیپ به نظر بیاید پرسش‌هایی درباره دستیار ایرانی، مساله اقامت در ایران، تماشای بازی‌های لیگ برتر، مساله مالی قرارداد، مشکل پرداخت حقوق و چندین و چند جزییات دیگر مربوط به همکاری او با فدراسیون را می‌شود مطرح کرد که احتمالاً نشست خبری ویلموتس به این‌سو کشیده خواهد شد اما امیدواریم اگر سطح پرسش‌ها از مباحث اساسی و کلان و مطالبات اولیه‌مان به این سطح از پرسش‌های ذهن ژورنالیستی‌مان نزول کرد، مرد بلژیکی در دل جواب‌هایش به بخشی از پرسش‌های اساسی جواب بدهد.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس