امید روانخواه

پیشکسوت تیم استقلال گفت: اگر گونکالوس یک مهاجم تعیین کننده نتیجه برای استقلال باشد خلاء مهمی در این تیم ازبین خواهد رفت و مدعی قهرمانی خواهند بود.

سرویس ورزش مشرق اسماعیل گونکالوس به اتفاق امید نورافکن دو بازیکن جدید استقلال هستند که به تازگی برای همراهی این تیم در نیم فصل دوم قراردادی با این باشگاه بستند. استقلال که در نیم فصل اول بار گلزنی تیمش روی دوش مدافعان و هافبک‌های این تیم بود پس از ناکارآمدی الحاجی گرو و مارکوس نویمایر سراغ فوروارد پرتغالی تیم پاختاکور رفت.

امیدرضا روانخواه در گفت و گو با مشرق، درباره اوضاع تیم استقلال در حال حاضر و روزهایی که در نیم فصل دوم در انتظار این تیم است حرف زد. همچنین تحلیلی از بازی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل ژاپن در غیاب مهدی طارمی داشت.

بیشتر بخوانید:

مهاجم جدید و با کیفیت استقلال را بیشتر بشناسید / هم گلزن است هم در سطح اول اروپا بازی کرده +عکس و کارنامه

متن صحبتهای وی در ادامه می‌آید:

**اوضاع استقلال بد نیست

به نظر من اوضاع استقلال در جدول بد نیست و خیلی با صدر فاصله‌ای ندارد که نتواند جبرانش کند. اگر استقلال بخواهد ترک عادت نکند مانند فصول اخیر که استقلال در نیم فصل دوم بهترین تیم لیگ بود این خواسته ممکن می‌شود. نظر همه کارشناسان هم بر این است که اگر بخواهند همان روند را ادامه بدهند فکر می‌کنم تیم مشکلی نداشته باشد.

**اتفاقات باشگاه روی بازیکن اثرگذار است

پیش از اینکه به مهاجم جدید خارجی بپردازیم باید گفت که استقلال از نظر مهره‌ای با اینکه بازیکنان زیادی را از دست داده ولی بازیکنان فعلی استقلال هم جزو بهترین‌های ایرانند. هرازگاهی هم می‌دیدیم که شاید نوسانی در کارشان وجود داشت که منجر می‌شد روی عملکرد کلی تیم تأثیر منفی بگذارد و نتایج قابل قبول کسب نشود ولی من نظرم این است که وقتی می‌خواهیم عملکرد یک بازیکن را در نظر بگیرید باید بهترین آن را ببینید نه بدترین عملکرد را. استقلالی‌ها در روز بهترین عملکردشان خیلی عالی بودند. اینکه چرا نمی‌توانند همیشه بهترین عملکرد را داشته باشند خود بازیکن مقصر نیست و عوامل زیادی درگیر این موضوع است که بازیکن نتواند همواره بهترین بازده را داشته باشد. من در نیم فصل دوم به تیم امیدوار بودم ولی با اتفاقات اخیر و مهاجمی که استقلال گرفته با کارنامه نسبتاً خوبی که دارد حالا امیدوارترم.

**استقلال یکی مثل اسماعیل می‌خواست

در فیلم‌هایی که از اسماعیل گونکالوس دیده‌ام بازیکنی است که تسلطش روی توپ خیلی خوب است و این می‌تواند خیلی کمک کند به حفظ توپ بیشتر و به خلاقیت بیشتر در یک سوم دفاعی تیم حریف. بیشتر سبک بازی اش را دوست داشتم. من معتقدم جدا از گلزنی اش می‌تواند در این بخش خیلی به تیم کمک کند. شاید بیشترین خلاء استقلال در این بخش بود. فورواردی در این قبیل تیم‌ها لازم است که "مچ وینر" باشد یعنی خودش تعیین کننده نتیجه باشد. او اگر بیاید و زود درون تیم جا بیافتد و توانایی‌هایش را نشان بدهد می‌تواند به استقلال کمک کند. ما در استقلال همام طارق را هم داریم. در نیم فصل اول خیلی از همام تعریف کردم ولی برخی این نظر را نداشتند اما او هم واقعاً اگر سرجای خودش استفاده شود، مثلاً در وینگرها بهتر است. به نظرم استقلال در نیم فصل دوم می‌تواند شروعی هجومی و خوب داشته باشد و به خوبی ایجاد موقعیت کند.

**از تبریزی درست استفاده نشد!

مرتضی تبریزی جزو همان دسته بازیکنانی است که درباره شان حرف زدم. من همیشه حامی او بوده‌ام. در جلساتی هم که درباره اش داشتیم این حرف را زده‌ام. کسی که دو سه سال بار خط حمله ذوب آهن را به دوش می کشیده و با آمار خوبی به استقلال آمده مقصر نیست و باید بپذیریم که شرایط به گونه‌ای نبوده که همان عملکرد را داشته باشد. بازیکن ابزار ماست و باید از آنها خوب نگهداری شود، خوب تمرین کنند و شرایط روحی خوبی داشته باشند. متأسفانه در نیم فصل اول اتفاقات بدی برایش افتاد که همراه شد با عدم نتیجه گیری تیم و فکر می‌کنم انشاالله مرتضی اگر به این روند ادامه دهد، بهتر و بهتر می‌شود.

**بار گلزنی را از دوش جوانان برداریم

اللهیار صیاد منش و مهدی قائدی از این قائده مستثنی هستند. ما نباید بار هجومی تیم را روی دوش آنها بیندازیم. گاهی اوقات بازیکنانی هستند که به تیم کمک می‌کنند. برخی بازیکنان هستند که تیم به آنها کمک می‌کند. ما باید به این نفرات کمک کنیم تا تحت فشار و وقتی بار مسئولیت نتیجه گیری تیم هم روی دوش شان می‌افتد نتیجه درستی به تیم بدهند. باید اجازه بدهیم که از فوتبالشان لذت ببرند. اما بازیکنی که الان خریده شده باید به تیم کمک کند چون او را از خارج آورده‌ایم.

**پشت مهاجمان استقلال پر است

پشت مهاجمان استقلال داریوش شجاعیان را داریم. فرشید اسماعیلی را داریم و شنیده‌ام محسن کریمی وضعیت فوق العاده ای دارد. پس وقتی ما ابزار لازم را داریم بستر برای نتیجه گیری مهیاست. امیدوارم اتفاقات خوبی که در سه فصل اخیر برای استقلال رخ داد در نیم فصل دوم هم برای استقلال تکرار شود.

**نورافکن به درد استقلال می‌خورد

با شناختی که از نورافکن در تیم‌های پایه استقلال دارم می دانم یک بازیکن چند پسته است. با این همه نورافکن هافبک دفاعی، دفاع چپ و حتی در پایه‌ها از او در حمله استفاده می‌کردیم. در استقلال هم اوایل این نقش را داشت. در این شرایط مالی باشگاه با این همه مشکلات، نورافکن بازیکنی است که داشتنش به کار تیم می‌آید. امید مطمئناً می‌تواند خیلی مزایا به تیم بدهد. لیگ طولانی است و جام باشگاه‌های آسیا شروع می‌شود و احتیاج است که استقلال حداقل ۲۰ بازیکن باکیفیت داشته باشد که اگر در ترکیب تیم تغییراتی ایجاد شد روند تیم تغییر نکند.

**امیدوارم تیم نتیجه بگیرد

امیدوارم استقلال در نیم فصل دوم نتایج خوبی بگیرد. برای من مهم این است که تیم‌های پرهوادار خوب نتیجه بگیرند چون نسبت به احساسات مردم مسئولیت دارند و اینها بخشی مسائل مدیریتی است، بخشی مسائل فنی است و بخشی مسائل مالی و فقط امیدوارم تیم نتیجه بگیرد و مردم خوشحال شوند.

**ژاپن مانند همه تیم‌ها افت داشته!

یکی دو بازی از ژاپن را دیده‌ام. درست است ژاپن در این جام ژاپن همیشگی نبوده است مانند خیلی دیگر از تیم‌های این دوره از جام ملت‌های آسیا. شاید ما توقع داشتیم که فوتبالی برتر را از آنها ببینیم. شاید نسل جدید فوتبال آسیا اینگونه است. شاید "سون هیونگ مین" تنها لژیونر واقعی فوتبال آسیا باشد که در حال بازی در سطح بالا و در بین ۶ تیم برتر لیگ برتر انگلیس بازی می‌کند. وقتی فوتبال آسیا این اندازه تهی شده از فوتبالیست‌هایی که در رقابت‌های بین المللی نماینده‌ای ندارند باید سطح رقابت‌هایش نسبت به جام ملت‌های آفریقا یا آمریکای جنوبی هم پایین‌تر باشد. مقایسه لژیونرهای آن قاره‌ها با آسیا خیلی سوالات را پاسخ می‌دهد. ما در آسیا لژیونر خوب نداریم و تیم‌ها شرایط خوب سال‌های گذشته را ندارند شاید هم در دوران گذار باشیم.

**ژاپن به راحتی چین گل نمی‌خورد

اما فکر می‌کنم ژاپن با اینکه تیم خیلی قوی نیست ولی این تیم آن اشتباهاتی که تیم چین می‌کرد را هرگز تکرار نمی‌کند. سه اشتباه مرگبار! ژاپن تیمی نیست که به این روش و به راحتی گل بخورد. مطمئناً با حریف سختی بازی داریم و فکر می‌کنم تمرکز و همدلی دو چندان و بحث مسائل فنی نیست. شاید مسائل فنی زیاد در این بازی‌ها تأثیرگذار نباشد و بیشتر باورهای بازیکنان است. مانند اینکه تا این مرحله رسیده‌ایم. شاید نتوان روی اشتباهات شان برای موفقیت حساب کنیم. ما باید خودمان موفقیت را برای تیم ملی مان بدست بیاوریم.

** باید روی ارسال‌ها گل بزنیم

امیدوارم در نهایت یک اتفاق خوب برای تیم مان بیافتد و به ویژه در ۱۰ دقیقه یک ربع اول به گل برسیم. می‌توانیم روی ضربات ایستگاهی، کرنر و توپ‌های اطراف محوطه جریمه به گل برسیم. فکر می‌کنم یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای شکست دادن ژاپن همین است.

**نبود طارمی تأثیرگذار است

بازیکنان تیم ملی تقریباً همگی الیت کشورمان هستند و ما دیده‌ایم که در چرخش نفرات و تغییر ترکیب خیلی تیم افت نکرده است. بطور مثال وریا غفوری یا رامین رضائیان هر بار در ترکیب بوده‌اند کارشان را به درستی انجام داده‌اند. تنها نکته درباره غیبت طارمی این است که با سردار آزمون به درک متقابل خوبی از هم دست پیدا کرده بودند. امروزه بیشتر تیم‌های دنیا با ۳ مهاجم بازی می‌کنند. یک مهاجم می‌تواند کاذب باشد یا سانتر فوروارد باشد یا هر چیز که به شرایط تیم بستگی دارد با دو وینگر چپ و راست. ولی امروزه تیم‌های کمی با دو مهاجم بازی می‌کنند. کار با دو مهاجم یک مقدار سخت شده است. چون ایجاد موقعیت با دو مهاجم در تقابل با دفاع چهار نفره سخت است ولی این دو بازیکن خیلی با هم مچ بودند. حتی چرخش‌های شان در کارهای ترکیبی به سمت همدیگر عالی است. مطمئن هستم که خلاء طارمی روی کار تیمی تأثیر دارد ولی نباید بگذاریم این اتفاق بیافتد. ما ترابی و انصاریفرد را داریم که هر بار در این تورنمنت به زمین رفته‌اند خوب عمل کردند و انشاالله این بار هم کمک حال تیم ملی خواهند بود.

** قطر بهتر است ولی کاش امارات ببرد

دوست دارم در دیدار امارات و قطر، امارات برنده شود هرچند که با دیدن بازی‌های قبلی هر دو تیم فکر می‌کنم قطر تیم برتری است و توانایی شکست دادن امارات را دارد. اما گر امارات به فینال بیاید و ما شکستش بدهیم شاید برای ما لذتبخش تر باشد. چون در بحث تیم‌های باشگاهی ما کمی از اماراتی‌ها لطمه خوردیم و دوست داریم در تیم ملی آنها را به نوعی جبران کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    4 11
    با وجودی که میگن وزیر ورزش پرسپولیسی هست من زمان احمدی نژاد یادم نمیاد استقلال بازیکنان یا سرمربی یک میلیون دلاری یا یکو نیم میلیون دلاری تونسته باشه بخره تا قبل از اسماعیل تیام یک میلیون دلاری گرانترین بازیکن تاریخ لیگ بود بالاتر از جباروف که بازیکن سال آسیا بود الان اسماعیل رکورد اون رو هم شکست آنهم با این قیمت دلار شفر هم یک میلیون دلار قرار دادش هست بازیکن عراقی رو هم حساب کنیم تقریبا بین سه تا چهار میلیون دلار یا پنجاه شصت میلیارد تومن فقط برای چهار پنج نفر!
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    3 8
    مردم از خنده
    • amir IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
      0 0
      مواظب باش میترکی از خنده لنگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس