صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳ بهمن

احمد نقیب زاده که پیشنهاد تأمل برانگیز مذاکره با ترامپ را مطرح کرده است، پیش از این مدعی شده بود که ایران باید برد موشک های خود را کاهش داده و دلِ اروپا را به دست آورد!

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

****

نقیب زاده: اروپا آقااجازه است، باید با کدخدا ببندیم!

«احمد نقیب زاده» از حامیان برجام در یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت: «اگر اروپا می توانست صدای خود را بالا ببرد و گرد و خاکی راه بیندازد، این کار را برای منافع خودش می کرد…اگر اروپا مجبور شود بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند، مسلماً ایران را انتخاب نخواهد کرد…واقعیت این است که اگر قرار بر سناریوهای جدی باشد، مذاکرات باید مستقیم با خود آمریکا صورت بگیرد، همانطور که آنها هم درصدد قرارداد جدیدی با ایران هستند».

طیف اصلاح طلب و برخی دولتمردان همین چند ماه پیش تاکید داشتند که آمریکا یک مزاحم است و اروپا تمام قد پشت ایران ایستاده است. این طیف و برخی دولتمردان همچنین تاکید داشتند که ترامپِ دیوانه باعث و بانی برهم خوردن برجام است و در واکنش به زمزمه مذاکره گفتند که مگر کشورها دیوانه اند که با شما (آمریکا) مذاکره کنند، کشوری که به توافقات پیشین پایبند نبوده است.

حالا همین جماعت در یک تناقض فاحش، مدعی شده اند که اروپا، بی اختیار و آقاجازه است و باید مستقیم با کدخدا ببندیم.

به نظر شما طیفی که یکروز می گوید با اروپا توافق می کنیم (توافق سعدآباد)، و بعد از بی نتیجه بودن و دستاورد تقریباً هیچ، می گوید اروپا آقااجازه است و با کدخدا (آمریکا) بستن راحت تر است (برجام)، و مجدداً بعد از دستاورد تقریباً هیچ می گوید آمریکا یک مزاحمِ دیوانه است و با اروپا می بندیم و اروپا تمام قد پشت ما و مستقل از آمریکاست (برجام اروپایی) و بعد می گوید اروپا آقااجازه است و باید با کدخدا ببندیم، این طیف مسلط به زبان دیپلماسی و زبان مذاکره است؟!

احمد نقیب زاده که پیشنهاد تأمل برانگیز مذاکره با ترامپ را مطرح کرده است، پیش از این مدعی شده بود که ایران باید برد موشک های خود را کاهش داده و دلِ اروپا را به دست آورد!

متاسفانه طیف اصلاح طلب و بخشی از دولتمردان هیچگاه حاضر نیستند که از تجربه مهم و عبرت آموز برجام درس بگیرند، تجربه ای که به قیمت بتن ریزی در صنعت هسته ای و سنگین تر شدن تحریم ها منجر شد.

ناصری: دولت روحانی بی برنامه است

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «آقای روحانی از ابتدا نتوانست برنامه مشخصی را برای کار در دولت ترسیم کند، به نظرم در ادامه هم نتواند و شاید این انتظار از ایشان بی‌مورد باشد…بحث آقای روحانی درباره فیلترینگ و مشکلات آن را به نظر باید از سوی اپوزیسیون شنیده شود تا رئیس‌جمهوری».

در روزهای گذشته، «فرزانه ترکان» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به عملکرد ضعیف دولت گفته بود: «در سیستم اجرایی، نه در وزارتخانه‌ها مدیران کارآمدی مشغول کار شدند و نه برنامه مشخصی برای پیشرفت و توسعه برنامه‌های وزارتخانه‌ها وجود داشت. لذا مشکل اصلی را در سازمان برنامه و بودجه می‌بینیم؛ چرا که بودجه عقلانیت یک دولت را به اثبات می‌رساند و زمانی که این بودجه با عقلانیت کامل و برنامه درستی پی‌ریزی نشود وزارتخانه‌ها نیز در نوعی بلاتکلیفی و نابسامانی در اجرا بسر خواهند برد».

ترکان در ادامه گفته بود: «اشتباه آقای روحانی این بود که همه تخم مرغ‌های دولت خود را در سبد برجام گذاشت و هنوز هم ادامه می‌دهد».

متاسفانه دولت علیرغم اذعان به بی دستاوردی توافق هسته ای همچنان تمامی امور کشور را به برجام گره زده است.

FATF کار خاصی انجام نمی دهد، جز اجرای لیست تحریم وزارت خزانه داری آمریکا!

«یوسف مولایی» از حامیان برجام در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:«FATF کار خاصی انجام نمی‌دهد جز تهیه گزارش‌ها و توصیه‌هایی از موارد مربوط به پولشویی و تأمین مالی تروریسم در کشورها».

حامیان FATF همچنان مشغول بزک و تطهیر آن هستند. این جریان اینگونه القاء می کند که اگر در آینده نزدیک به FATF بپیوندیم، همه مشکلات بانکی رفع خواهد شد.

این ادعا در حالی است که اکنون بیش از ۲ سال است که دولت، ۳۷ بند از ۴۱ بند Action Plan سازمان بین دولتی FATF و به عبارتی حدود ۹۰ درصد خواسته های این سازمان را اجرا کرده است، اما هیچ تغییری در مبادلات بانکی و تحریم ها رخ نداد، بلکه تحریم ها سنگین تر نیز شد.

حامیان FATF باید به این سوال پاسخ بدهند که در صورت پیوستن به این سازمان، چه تضمینی وجود دارد که تحریم ها رفع شده و محدودیت های مبادلات بانکی برداشته شود؟! آیا بهانه آمریکا به FATF ختم می شود؟!

نکته قابل توجه اینجاست که مقامات وزارت خزانه داری آمریکا(اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران) از به تاخیر افتادن روند تصویب لوایح مرتبط با FATF در ایران ابراز نگرانی کرده اند!

رکود اقتصادی، میوه برجام برای مردم ایران!

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «کلاف معیشت پیچیده تر می شود» نوشت: «رکود اقتصادی در هر سه بخش کشاورزی، صنعت و معدن در سال آینده نیز ادامه دارد. این چکیده‌ای از گزارش اتاق بازرگانی تهران است که با استناد بر داده‌های بانک جهانی، حال و روز تولید ناخالص داخلی در بخش‌های مختلف اقتصادی را به تصویر می‌کشد…شاخص مقدار تولید فصلی در بخش معدن هم از تابستان دو سال پیش کمتر از مقدار تولید نسبت به سال ۹۰ بوده است».

روزنامه های اصلاح طلب هر روز به وضعیت نامناسب اقتصادی اشاره کرده و نسبت به وضع موجود گلایه می کنند. اما به این موضوع اشاره نمی کنند که وضعیت فعلی اقتصادی، میوه برجام است.

برجامی که دلار را از ۳,۰۰۰ تومان به ۱۰ و ۱۱,۰۰۰ تومان رساند و پراید را از ۲۰ میلیون به ۴۰ میلیون و سکه را از حود یک میلیون به حدود ۴ میلیون، و قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن و لوازم خانگی و گوشت و تخم مرغ و…را نیز به همین منوال با افزایش افسارگسیخته قیمت مواجه کرد.

اکنون اصلاح طلبان به جهت در اختیار داشتن اکثریت مطلق کابینه و همینطور نقش ویژه در بزرگنمایی برجام و معطل کردن کشور در موضوع برجام، یکی از مسببان اصلی وضع موجود هستند و بجای ژست منتقد گرفتن، باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    9 0
    خوب به گفته ها و نوشته های اصلاح طلبان توجه کنید! به جز خاطرجمعان تهوع آور هیچ لقب دیگری برازنده شان می تواند باشد!؟
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    16 0
    آخه گاگول بفهم مذاکره با کدخدا می دانی یعنی چه؟ یعنی اینکه دوازه شرط پمپئو را باید بپذیریم .یعنی توانایی موشکی ونظامی را باید کنار بگذاریم .یعنی تو منطقه هیچ حضوری نداشته باشیم و اختیار وامنیتمان توسط اسرائیل و عربستان به خطربیفتد.یعنی بدون اجازه و نظر بقول شما کدخدا نمی توانیم آب بخوریم با تیم مذاکره کننده فکستنی که ما داریم آمریکا این شرایط را تو پاچه مان می کند
  • بنده خدا IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    5 0
    باسلام:تاریخ نشان داده کفرباکفر. ماکه الله اکبر راشعار خود قرارداده ایم دیدگاه ما با دیدگاه انها جداست مسوءلین بایدکار خود را انجام دهند که یاورشان است انشاالله
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    3 0
    خدالعنت کند شما غرب زده که شش سال است که چشم دوختید به کدخدا اعتماد کردید به آمریکا،،،،، به خدا ومردم ورهبر عزیزمان اعتماد نکردید تمام حل مشکلات گره زدیدبه برجام، شما باعملکردتان ضعیف تان کاری کردید که نام شما در تاریخ ایران ماندگار می ماند
  • AE ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    0 3
    نه با آمریکا نبندیم بلکه آقای ولایتی را پیش پوتین جا ن بفرستیم ویادمان برود که روزی می گفتیم نه شرقی ونه غربی.
  • علی IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    3 0
    نقیب‌زاده دیگه کیه؟ شما اینارو از کدوم لُپ‌لُپ درمیاری به خورد ملت میدید؟!!!
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    2 0
    فقط فحش بیان کننده حق مطلب نسبت به لیبرالها اصلاح طلبان سبزها و بنفش ها است که شما نمی گذاری کاش مردم یکم تو رای دادن بیدار بشوند و به این وطن فروشان رای ندهند
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    0 0
    فردا از همین جبهه غرب زده غوغا بلند می شه که آمریکا آقا اجاره اسرائیله بریم با اسرائیل ببندیم مشکلات مون حل بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس