روزنامه های اصلاح طلب 20 آذر

طیف اصلاح طلب یدطولایی در بیان اظهارات پوپولیستی دارد، اما در عین حال دیگران را به این رفتار زشت متهم کرده و به هرگونه اظهارنظر با چاشنی نقد دولت و یا روشنگری از وضع موجود، برچسب مردم فریبی می زند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید «قهر با آمریکا» را پایان دهیم تا پیشرفت کنیم

«فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «تصمیم گرفته شده که رئیس‌جمهور ایران به ژاپن سفر کند...توکیو جز نقش میانجیگری(میان ایران و آمریکا) که این روزها پیگیر آن است، کار دیگری از دستش بر نمی‌آید».

مجلسی در ادامه نوشت:«درخصوص ایران شاید مسأله این است که احساس پدید آمده مبنی بر اینکه ادامه قهر به زیان کشور تمام می‌شود و ادامه تحریم‌ها می‌تواند تبعات بدتری داشته باشد. در شرایطی که همسایگان ما با فروش نفت و جذب درآمدهای سرشار ارزی به پیش می‌تازند و ایران در حصر اقتصادی از پیشرفت باز مانده، شاید این رویکرد به‌وجود آمده که رئیس‌جمهور مأموریت پیدا کند راهی آبرومندانه برای حل و فصل مسأله بیابد و ایران از زیر بار فشار تحریم‌ها خارج شود.تحریم صرفا مانع فروش نفت ایران نیست، بلکه ساختارهای بانکی و صنعتی‌ایران را نیز تحت تأثیر قرار داده است. تحریم ما را به انزوا کشانده، از ظرفیت‌های ایران برای حضور در بازار جهانی کاسته، درآمد ملی را کاهش داده و رشد اقتصادی ایران را منفی کرده؛ این مشکلات عظیم که هر کدام به تنهایی می‌تواند اقتصاد را زمینگیر کند، باید برطرف شود».

نویسنده این یادداشت که از دیپلمات های سابق نیز می باشد، مسأله ایران و آمریکا را صرفا «قهر کردن دو کشور» نامیده است. این در حالی است که مسئله اصلی، استقلال و اقتدار یک کشور(ایران) در مقابل خوی سلطه گری و زورگویی و قلدری یک کشور دیگر(آمریکا) است.

آمریکا در اقدامی شنیع، هواپیمای مسافربری ایرانی با ۲۹۰ مسافر(اعم از کودک و زن و مرد) را توسط ناو جنگی هدف قرار داده و پس از این اقدام جنایتکارانه از فرمانده ناو تجلیل کرد. آمریکا در هشت سال جنگ تحمیلی، صدام را به انواع سلاح های کشتارجمعی از جمله سلاح شیمیایی مجهز کرد. آمریکا از رسیدن دارو به بیماران خاص در ایران جلوگیری می کند. آمریکا از گروهک های تروریستی تجزیه طلب ضدایرانی همواره حمایت کرده است. حال به نظر شما، مسئله ما با آمریکا صرفا قهر کردن است؟!

فعالین و رسانه های اصلاح طلب در سال ۹۴ و پس از امضای برجام، به جشن و پایکوبی پرداخته و تاکید کردند که با امضای برجام علاوه بر لغو یکباره تمامی تحریم ها، مشکل رکود، بیکاری، گرانی و حتی مشکل آب خوردن مردم هم رفع می شود و آنچنان رونقی ایجاد می شود که مردم دیگر اصلا نیازی به یارانه نقدی نخواهند داشت.

اما در نهایت در پسابرجام، هم ارزش پول ملی کشورمان کاهش پیدا کرد و هم تحریم ها افزایش یافت و هم سفره مردم کوچک شد.

کارشناسان و صاحبنظران تاکنون بارها تاکید کرده اند که تحریم ها ۲۰ الی ۳۰ درصد در مشکلات کشور نقش داشته و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت در دولت است.

** نقیب زاده: ایران باید با تجزیه عراق موافقت می کرد

«احمد نقیب زاده» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران- به مدیر کلی «غلامحسین کرباسچی»- در یادداشتی در روزنامه سازندگی با عنوان «اشتباه ایران در عراق» نوشت: «همواره در تحلیل مسائل منطقه ای تاکید کرده بودم که این حد از کمک رسانی ایران به عراق نباید خالی از ابزارهای تبلیغی باشد. باید در آن زمان(حمله داعش به عراق) درباره خدمت رسانی به کشوری جنگ زده از جانب جمهوری اسلامی ایران تبلیغ بیشتری صورت می گرفت. البته از اساس میزان ورود ایران به بحث کمک به عراق و تنش های کشورها در زمان نیاز به کمک، محور دیگری است که بحث دیگری را می طلبد».

نقیب زاده در ادامه نوشت: «من معتقد بودم که در همان زمان ایران باید به عنوان موافق تجزیه عراق موضع بگیرد و برای یکبار این غائله خاتمه بیابد. اینکه کردستان عراق مستقل شود هیچ جای نگرانی برای ایران و کردهای ترکیه ندارد. چرا که کردهای عراق از اساس هیچ ارتباطی با کردهای ایران و ترکیه ندارند و نباید از واهمه جدایی طلبی کردهای ایران این موضوع مورد مخالفت قرار می گرفت. کردستان عراق موجودیتی مستقل دارد و به هیچ عنوان با کردهای ایران که قومی از اقوام ایرانی هستند و خود را ایرانی می دانند قابل قیاس نیستند. استقلال کردستان عراق به طور یقین باعث خوشحالی کردهای ایران می شد اما باعث تحریک آنها نمی شد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «در شرایط فعلی به صورت کلی جمهوری اسلامی ایران باید از ورود به تنش های منطقه ای بپرهیزد. علاوه بر این در مورد رویکرد تبلیغی که از عراق درباره ایران تولید می شود، ایران باید به تبلیغات بپردازد و حضور موثر خود را در عراق یادآوری کند. ایران باید یادآوری کند که چطور با داعش مبارزه کرد و چطور درباره خرابی های عراق تسلط یافت و پل و جاده ساخت و فضای اقتصادی عراق را متحول کرد. اینها مواردی است که نباید از طرف مردم عراق فراموش شود».

در برهه ای که مدافعان حرم از ایران، لبنان، عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و...به فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی در مقابل تروریست های تکفیری ایستاد، طیف اصلاح طلب با این اقدام مخالفت کرده و مدعی شدند که باید با مدل برجام، مسائل موجود در منطقه را رفع کرد.

در نهایت ایمان به وعده الهی و مجاهدت شبانه روزی و ایثار جوانان مومن و انقلابی موجب شد تا علیرغم تجهیز تروریست ها به سلاح های پیشرفته و حمایت تبلیغاتی همه جانبه از آنها، رویای آمریکایی تسلط داعش در منطقه تعبیر نشد و تروریست ها و اربابان آنها سیلی سختی از محور مقاومت خوردند.

سیلی سخت محور مقاومت به داعش و اربابانش در شرایطی رخ داد که در این سو، چک برگشت خورده برجام روی دست دولت آقای روحانی بود. همین امر موجب شد تا در نهایت عراقچی- نفر دوم تیم مذاکره کننده هسته ای دولت- صراحتا اذعان کرد که «یکی از درس های برجام این بود که مقاومت بهتر جواب می دهد».

حالا در شرایطی که آمریکا،رژیم صهیونیستی و آل سعود در پی فتنه افکنی در عراق هستند، فعالین اصلاح طلب با دشمن همصدا شده و مدعی هستند که عراق باید تجزیه می شد. این در حالی است که نقشه تجزیه عراق، یک نقشه آمریکایی- صهیونیستی و مقدمه تکه تکه کردن کشورهای منطقه از جمله ایران است.

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته، «پروانه سلحشوری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در اظهارنظری تأمل برانگیز مدعی شده بود «مردم عراق و سوریه، ایران را لعن و نفرین می کنند»!

ناگفته نماند که نقیب زاده پیش از این گفته بود، برای جلب رضایت اروپا باید برد موشک هایمان را کاهش دهیم.

** غرویان: شعارهای فرماندهان سپاه پوپولیستی است

«محسن غرویان» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این گفته بود که «اگر رقبای روحانی در انتخابات ۹۶ پیروز می شدند،دلار ۴۰ هزارتومان می شد»! در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «روز گذشته بود که اظهاراتی به نقل از (سرلشکر محمد علی جعفری) فرمانده کل سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد که او در جریان آن مشکلات را به انتخاب‌های گذشته مردم منتسب کرده و تنها راه‌حل این مشکلات را اصلاح انتخاب‌های صورت گرفته از سوی عموم جامعه بیان می‌کند».

غرویان در ادامه نوشت: «لازم است در این میان مردم همواره هوشیار باشند و فریب شعارهای پوپولیستی و عوام‌فریبانه را چه از سوی نظامیان چه از سوی چهره‌های مذهبی نخورند، بلکه افرادی را برگزینند که در شرایط کنونی بتوانند باری از روی دوش کشور برداشته و کشور را به سمت پیشرفت سوق دهند».

پیش از این روزنامه اصلاح طلب ابتکار در مطلبی تأمل برانگیز با عنوان «سربازان دلواپس سیاست» به فرماندهان نظامی از جمله سردار قاسم سلیمانی توهین کرده و مدعی شده بود که فرماندهان نظامی باید از اظهارنظر درباره آمریکا پرهیز کنند.

طیف اصلاح طلب یدطولایی در بیان شعارها و اظهارات پوپولیستی دارد، اما در عین حال دیگران را به این رفتار زشت متهم کرده و به هرگونه اظهارنظر با چاشنی نقد دولت و یا روشنگری از وضع موجود، برچسب مردم فریبی می زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    15 47
    قهر با امریکا اگر برای مردم آب ندارد برای مشرق و سایر مفت خور ها نان خوبی دارد
    • سید IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      26 2
      نتیجه گیری از سخنان اصلاح طلبان تهوع آور این است که هرچه نادان تر، اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر، تهوع آورتر! دلیلش هم آن که هرگز یکی از اعضای این قبیله نسبت به سخنان عضو دیگری از این نحله هر چند هم که مهمل و بلاهت آمیز باشد انتقاد و مخالفتی نمی کند و مانند بز اخوش فقط به علامت تأیید سرش را می جنباند!!!
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      13 0
      عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    36 3
    احمد نقیب زاده امال و ارزوهای رژیم امریکا را به زبان فارسی ترجمه می کند خیانت وطن فروش ها نهایت ندارد
    • کارنشناس IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      1 0
      خوبه حالا اوج تفکر سیاسی و اقتصادی و حمایت ها و تایید هاشون یه دولت مزخرفی مثل" تحقیر و وعید " و کلیده!!! دوستان حامی دولت!!! حرف زدن بلد نیستید حرف نزدن هم بلد نیستید؟؟؟
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    37 0
    مردشور قیافه ترکبتان را ببرند منافقین غربزده های وطن فروش آن بدنتان را روی سنگ مرده شور خانه بشورند وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ ترجمه: و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است. ۲ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۱ لَن يَضُرّوكُم إِلّا أَذًى ۖ وَإِن يُقاتِلوكُم يُوَلّوكُمُ الأَدبارَ ثُمَّ لا يُنصَرونَ ترجمه: آنها [= اهل کتاب، مخصوصا» یهود] هرگز نمی‌توانند به شما زیان برسانند، جز آزارهای مختصر؛ و اگر با شما پیکار کنند، به شما پشت خواهند کرد (و شکست می‌خورند؛ سپس کسی آنها را یاری نمی‌کند. این شعار را در کله پوکتان فرو کنید و خفه شوید نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    30 0
    نقیب زاده استاد آموزش ذلت عملی است کتابهایش هم همینگونه بوی تعفن ذلت در برابر غرب میدهد
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    24 2
    افرادی نظیر مجلسی، نقیب زاده و غرویان و امثالهم نشان داده اند بعنوان غرب زده های دون پایه و ستون پنجم استکبار متکبر جز وراجی خاصیت دیگری ندارند.
  • کلاه گشاد برجام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    22 1
    نتیجه برجام شون دلار 19 هزار تومانی و پراید 50 میلیونی و بنزین 3000 تومانی شد بازهم خجالت نمی کشند.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    1 14
    تفتیش عقاید
  • رضا IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    2 19
    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا کمی هم بفکر زندگی مردم باشیم خوب نیست که احساس لجاجت به انسان دست بدهد؟
    • محسن IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      0 0
      اشداء عل الکفار رحماء بینهم
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    3 11
    نمیخواد بابا .دزدی نکنین همه چی درست میشه.مشرق جیره خوار
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    10 1
    کسیکه میگه ایران باید با تجزیه عراق موافقت کند غیرت ندارد وجدان ندارد جوانمرد نیست.!
  • مرصاد IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    9 0
    غربزده های حقیر ؛ ذلت از سخنانشان می بارد !!
  • دلسوز IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    11 0
    ای خاک بر سرتو کنن که همه چی رو به تحریم ها گره زدید و ظرفیت داخلی را به هیچ گرفتید
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    17 1
    شما نه توان مذاکره دارید و نه توان مقابله
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    10 0
    این غربزده های وطن فروش شاید ایران بدنیا اومده باشند ولی وطن ذهنی شون آمریکا و اسراییله بخاطر همین اصرار دارند ایران دوباره به جرگه نوکران آمریکا و صهیونیزم برگرده! ولی کور خوندند این انقلاب به انقلاب جهانی امام زمان(عج) میپیونده. ستون پنجم آمریکا و اسراییل رو باید ساختار حکومت انقلابی ایران بیرون انداخت.
  • رضایی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    9 0
    یک انسان باید خیلی احمق و کودن باشد که تصور کند با داشتن رابطه حسنه با امریکا پیشرفت می کند و بیچاره مملکتی که سیاستمدارانشان چنین فکر کنند
  • BE ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    7 0
    آقای وقیح زاده ، ورپریده پشمالو
  • DE ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    5 0
    نقیب زايده: ایران باید با تجزیه عراق موافقت می‌کرد. نقیب زایده تجزیه ات خوب بود ولی مردشور ترکیبت را ببرد.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    2 1
    اصلاح طلبی یعنی خود پیش فروشی سیاسی
  • م IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    3 3
    نظر آقای نقیب زاده در مورد مستقل شدن کردستان عراق کاملاً درست است.
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      2 1
      طرح تجزیه خاورمیانه جدید را خانم کندو لیزا رایس در زمان ریاست جمهوری بوش پسر علنی کرد بعد از تجزیه سودان به سراغ عراق رفتند که بتوانند یک عراق را به سه بخش کردی سنی شیعی تجزیه کنند این طرح تمام کشورهای بزرگ منطقه خاورمیانه را به تفکیک قومیتی مذهبی کوچک وغیر قابل تاثیر وضعیف شده در منطقه تبدیل خواهد کرد ترکیه ، عربستان ،عراق ،مصر، اردن، ایران و به همین ترتیب ادامه خواهد یافت
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    0 2
    با دوستی با امریکا در دزدی دروازه است. چون به وقت یک غاز و چهل قلندر، خاصه خورها و دزدها در خطر رسوایی هستند. پس با امریکا باش و پادشاه دزدها باش
  • DE ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    4 0
    قصد شوم بعدی این اصلاح طلب ها با تجزیه عراق ، تسلیم کردن ایران و تجزیه ایران است. مرگ و ننگ برشما وطن فروش ها
  • DE ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    3 0
    ایندسته تحریم ها را بهانه خیانت بیشتر برای شکست دادن سیاست داخلی ایران به نفع سیاست خارجی امریکا کردن. ایندسته خائن و وطن فروش میخواهند ملت ما را تسلیم و ذلیل امریکا و بعدش هم تجزیه ایران را رقم بزنند. قو قضائیه ، ارتش و سپاه باید راه خائنین را ببندند.
  • DE ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    4 0
    حرفهای مفت نزنن اقای نقیب زاده! تجزیه عراق بعدش هم تجزیه ایران حتما! از حالاایشون بهتره بره پیش بارزانی تقاضای پناهندگی رزو کنه.
  • DE ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    3 0
    این اقای نقیب زاده درپی نقب ردن به امریکاست وبااین گفته ها ثابت کرد بعنوان یک خائن وطن فروش نوکری امریکا رو میکنه !خودت را به ان راه نزن ! حتما فردا هم میخوای بریم با اسرائیل معاهده دوستی ببندیم!
  • حسين DE ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    3 0
    آقاى فريدون مجلسى "ديپلمات"سابق لطفا براى ايران نسخه نپيچ،بخش عمده اى از مشكلات كشور بويژه در عرصه اقتصادى نتيجه سياست هاى خائنانه ليبراليستها،اصلاح طلبان،در طول زمانهائى كه در حاكميت بوده وهستند ميباشد ،در شرايط دشوار كنونى تنها ميتوان با تكيه به امكانات و پتانسيل هاى داخلى بر مشكلات غلبه كرد نه با روضه خونى هاى "ديپلماتهاى"سابقى مانند تو، اصلا" تو چرا نميرى آمريكا زندگى كنى؟
  • حسين DE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    3 0
    به اين يارو نقيب زاده فقط بايد گفت تو وجريانهاى اصلاح طلب وليبراليستها خائن و مزدور و وطن فروش هستيد نه بيشتر .
  • مهدی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    3 0
    به کدوم یکی رای دادم؟ به خاتمی رای دادم به موسوی رای دادم به روحانی رای دادم به همشون رای دادم غلط کردم اشتباه کردم... غلطو بدم شکرو بدم برجامو بدم ترامپو بدم بنزین روحانی رو بدم اصلاح طلبو بدم کدومو بدم؟؟!!...استعفای روحانی رو بده ... نمیدم!
  • ایرانی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    اصلاح طلبان وطن فروش علاوه بر وطن این دفعه میخواهند عراق را برای تجزیه و خوش خدمتی به امریکا ..بفروشند
  • ایران IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    0 0
    طرح تجزیه عراق به سه بخش شیعی، سنی، کردی، دقیقا خواست و هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل برای تسلط بر منطقه در راستای رویای حکومت نیل تا فرات یهود، و این پروژه تجزیه قرار بود شامل تمام کشورهای منطقه از جمله ایران عزیز شود! اصلاح طلبان یا نادان و کودن هستند که چنین کودکانه و خطرناک اظهار نظر می‌کنند یا خائن و خیانتکار به ایران، و میهن فروش! اگر اقلیم کردی عراق تجزیه شده بود تبدیل به پایگاه های نظامی و جاسوسی رژیم اسرائیل و گروهک های تروریستی تجزیه طلب و ایرانستیز شده بود و غرب ایران محل جولان تروریست های وابسته به رژیم اسرائیل و نا امن شده بود ، ایران تحت هیچ شرایطی نباید اجازه چنین فاجعه ای رو بدهد ، قطعا" عملکرد ایران در آن مقطع تاریخی به جا و ارزشمند بوده بعنوان یک ایرانی از مسولین و خصوصا سربازان و سرداران مدافعان میهنم، خصوصا" سردار دلها قاسم سلیمانی کمال قدردانی و سپاس دارم.. فدایی دارد این خاک مقدس ...
  • سینا IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    بقیه مسائل به کنار، اصلاح طلبان بااین حرفاشون به شعور ما دارن توهین میکنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس