صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۳ بهمن

جریان اصلاح طلب که هیچ دلیل کارشناسی و فنی در دفاع از برجام اروپایی ندارد، مدعی است که اگر از برجام خارج شویم، با جنگ، فقر و ماجرت روبرو می‌شویم!

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** خروج از برجام باعث جنگ، فقر و ناامنی می‌شود!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «آینده ساز و کار مالی اروپا» به قلم «کوروش احمدی» نوشت: «واقعیت این است که اگر چه این سازوکار نمی‌تواند به سرعت منشأ تحولی مهم در گشودن گره تحریم باشد، اما دربردارنده مجموعه‌ای از عوامل سیاسی و اقتصادی است که مقدمتا مانع بدتر شدن شرایط می‌شود و در صورت تأمین شرایط لازم از سوی اروپا و ایران در مرحله بعد ممکن است به تضعیف جدی تحریم‌ها کمک کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: « تعیین تکلیف FATF در ایران عامل بسیار مهم است. در بیانیه اتحادیه اروپا از کارکرد سازوکار مالی تحت «بالاترین استانداردهای مرتبط با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم» سخن رفته و خواسته شده که ایران «سریعاً همه بخش‌های برنامه عمل FATF را اجرا کند.» لذا، اگر ایران در اجرای برنامه عمل مذکور و تصویب معاهدات مربوطه تردید کند، بهانه لازم را برای پا پس کشیدن اروپا به دست داده است».

اعتماد در ادامه تصریح کرد: «خروج ایران از برجام و اشاعه هسته‌ای در منطقه می‌تواند در نهایت موجب جنگ و تشدید ناامنی، فقر و مهاجرت شود. این در حالی است که این امور برای تیم ترامپ که در پی تضعیف اروپا است، مهم نیست... حتی اگر تصور کنیم این سازوکار حاصل اقتصادی چندانی نخواهد داشت، در این شرایط ما نیاز داریم حمایت سیاسی دیگر کشورها را حفظ کنیم. در غیر این صورت تیم ترامپ از انزوا خارج و دستش برای لطمه زدن به ما بیش از پیش باز خواهد شد».

روزنامه‌های اصلاح طلب امروز با تردید و احتیاط به انتشار خبر ایجاد کانال مالی « INSTEX » (ابزار پشتیبان مبادلات مالی) پرداختند. این طیف اذعان دارد که این اقدام اروپا، تاثیری بر تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم ندارد، اما با اینحال با بی صداقتی تاکید می‌کنند که ایران چاره‌ای جز اجرای سریع و دقیق FATF (شرط اروپا برای اجرای کانال مالی) ندارد!

جریان اصلاح طلب که هیچ دلیل کارشناسی و فنی در دفاع از برجام اروپایی ندارد، مدعی است که اگر از برجام خارج شویم، با جنگ، فقر و ماجرت روبرو می‌شویم!

این ادعای مضحک در حالی است که شرایط پیش از برجام بسیار بهتر از شرایط پسابرجام بوده است. فقط در یک قلم، دلار از حدود ۳,۰۰۰ تومان در پیش از برجام تا حدود ۱۹,۰۰۰ تومان در پسابرجام افزایش یافت و اکنون نیز دلار در کانال ۱۱ و ۱۲ هزارتومان است.

از سوی دیگر، سایه جنگ هیچ ربطی به برجام ندارد و آنچه سایه جنگ را از این کشور دور می‌کند، اقتدار ملی و قدرت دفاعی و ایثار مدافعان امنیت در کشور و مدافعان حرم در آن سوی مرزهاست.

آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا با استمرار برجام و تعلیق اقتصاد ایران، خسارت محض این توافق را با FATF به حوزه امنیت کشور و همچینین توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران تعمیم بدهند.

INSTEX در حقیقت مبادله پول نفت دیگر کشورها با غذا و دارو است و به هیچ عنوان در رفع تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی خاصیتی ندارد. این کانال مالی مربوط به اقلام غیر تحریمی است و به همین خاطر وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتظار نداریم کانال‌هایی از این دست به هیچ نحو بر کارزار فشار حداکثری ما علیه ایران اثرگذار باشند.

اروپا در اقدامی گستاخانه، وعده سرخرمن INSTEX را به اجرای کامل دستورات FATF از سوی ایران منوط کرده است!

** ابتکار: لیدرهای اصلاحات باید بابت ترغیب مردم به انتخاب روحانی، عذرخواهی کنند

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «سران و لیدرهای جریان اصلاحات نیز باید پاسخگوی مردم باشند. چرا که با یک ائتلاف نپخته مردم را بسیج کردند که از او حمایت کنند… افرادی که در شورای‌عالی سیاست‌گذاری تصمیم گرفتند الان باید پاسخگوی مردم باشند…اصلاحات باید بابت اشتباهی که مرتکب شدند از مردم عذرخواهی کنند و دولت را تحت فشار قرار دهند. جریان اصلاحات باید بپذیرد که عمل ناپخته و نسنجیده‌ای را در جریان انتخابات مرتکب شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «با حمایتی که جریان اصلاحات از دولت تدبیر و امید داشت طبیعی است که دولت کنونی به یک معنا همان ادامه اصلاح‌طلبی تصور شود اما باید توجه داشت که جریان اصلاح‌طلبی در شرایطی که نمی‌توانست مستقیماً با کارت خودش بازی کند و در پشت میز بازی استراتژیک حضور داشته باشد، تلاش کرد که با کارت دیگری بازی کند و سرمایه اجتماعی‌اش را تجمیع و تجهیز کرد برای حمایت از آن. درواقع جریان اصلاحات براساس نیاز تاریخی مجبور شد یک عقد موقت ببندد. اما این عقد موقت چندان دوامی نداشت و مهره‌های اصلاح‌طلب هر کدام یکی پس از دیگری از کابینه دولت کنار گذاشته شدند».

چندی پیش «محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات گفته بود: «به آقای خاتمی گفتم که به صلاح نیست در انتخابات آینده "تکرار می‌کنم" را تکرار کنید، زیرا فضای سیاسی متفاوت شده است و مردم انتظار دارند که وعده‌ها از حالت شعار به عمل درآید. آقای خاتمی باید زمانی از مردم درخواست کند که با لبیک تمام‌عیار روبه‌رو شود و درحال‌حاضر چنین شرایطی مهیا نیست».

فراکسیون امید مجلس دهم، شورای شهر پنجم تهران و دولت روحانی از جمله مواردی است که رئیس دولت اصلاحات، مردم را با «تَکرار می‌کنم» به انتخاب لیست یا فرد موردنظر تشویق کرد. به اذعان اصلاح طلبان این سه مورد هیچکدام کارنامه خوبی برای عرضه ندارند.

اصلاح طلبان از یکسو از دولت انتقاد کرده و اذعان دارند که کارنامه دولت به پای اصلاحات نوشته می‌شود ولی در ادامه با بی صداقتی و بی مسئولیتی مدعی می‌شوند که اولاً اصلاح طلبان در دولت حضور ندارند! و ثانیاً دولت اختیارات کافی برای بهبود وضعیت مردم ندارد!

** دوگانه سازی دروغین ارگان دولت؛ یا مقاومت یا مذاکره!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «دیپلماسی؛ مذاکره یا مقاومت» نوشت: «ناگفته پیداست که سیاست خارجی جمهوری اسلامی همواره عرصه تقابل دو جریان فکری متفاوت بوده است. عده‌ای که تعامل‌گرا، اهل گفت‌وگو و خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز با کشورهای منطقه و دولت‌های غربی هستند. اما تعارض و رویارویی، پیامد منطقی دیدگاه جریان دیگری است. در حالی که هر یک از این دو نگرش، پیامدهای بسیاری دارد، رأی اکثریت مردم ایران در سال‌های ۹۲ و ۹۶ به حسن روحانی، به یک معنای مهم، رأی به صلح، نفی تخاصم و گریز از جنگ بود. رویکردی که هرچند تحت تأثیر سیاست عملی امریکا و تهدید تصاعدی این کشور از سوی جریان‌های رادیکال و حامی رویکرد مقاومت در ایران به چالش کشیده شده و با بروز اقداماتی از هجمه‌های دامنه‌دار به دستگاه دیپلماسی گرفته تا اشغال سفارت عربستان هزینه‌های گزافی را به این عرصه تحمیل کرده اما کمتر کسی تردید دارد که صلح ماندگار و همکاری‌های منطقه‌ای در شرایط عدم اطمینان با به‌کارگیری سازوکاری کاربردی زمینه لازم را برای منافع متقابل بازیگران ایجاد می‌کند».

منتقدان سیاست خارجی دولت روحانی، هیچگاه با مذاکره مخالف نبوده‌اند. بلکه مساله اصلی، نوع مذاکره و نتایج آن است. اگر مذاکره بر طبق «عزت، حکمت و مصلحت» باشد و فاکتور اقتدار و غرور ملی لحاظ شود، قطعاً نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

ولیکن اگر «مذاکره به هر قیمت» و یا به عبارتی «هر توافقی بهتر از عدم توافق» اجرا شود و اجرای تعهدات همزمان و متوازن نباشد و با این خوش خیالی که «آمریکا هیچگاه از مذاکره خارج نخواهد شد»، برای عهدشکنی طرف مقابل فکری نشود، در نهایت به دستاورد تقریباً هیچ ختم می‌شود. کار به جایی می‌رسد که حتی مذاکره کنندگان نیز می گویند، مزایای برجام برای ایراننزدیک به صفر است و دستاوردهای توافق روی هواست!

** یکروز موج سواری روی دروغ شکنجه، یکروز اشک تمساح برای کارگران!

روزنامه همدلی در مطلبی با عنوان «کارگران زیر خط فقر مشغول کارند» نوشت: «در شرایطی که خط فقر بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گزارش شده، اما حقوق کارگران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است».

این روزنامه اصلاح طلب که اینگونه برای کارگران دلواپس شده است، همان روزنامه‌ای است که پس از فراخوان «مسیح علی نژاد» -روزنامه نگار اصلاح طلب فراری- به دروغ شکنجه در ماجرای هفت تپه ضریب داد و نظام را به سرکوب کارگران متهم کرد.

متاسفانه دولت در رسیدگی به امور کارگران بسیار کوتاهی کرده است، اما طیف اصلاح طلب هیچگاه دولت را مورد سؤال قرار نداده و با سیاه نمایی، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • آنتي سانديسيسم NL ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    وقتي عربستان سعودي در كمال بزرگواري و مصلحت انديشي مياد و دست دوستي و برادري به سمتتون دراز ميكنه ، شما هم آدم باشيد و اين دست را به گرمي بفشاريد و موشك پراكني نكنيد و خويشتندار باشيد .
    • DE ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      22 84
      وقتي عرعرستان سقوطی در كمال بیشرمی وساده ان ديشي مياد و دست دوستي و برادري به سمت داعش و طالبان و القاعده و دیگر تروریستها دراز ميكنه ، شما هم آگاه باشيد و اين دست کثیف را زیر لگد بفشاريد و شك نكنيد و خويشتندار نباشيد .
    • محمد IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      برو کودتو بخور خود بن سلمان سفارشی برات فرستاده
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    6 65
    از واردات بنزین های آلوده چه خبر ? لیدر های اصلاحات جملگی در دولت حضور داشته و حداکثر خسارات را به مردم و کشور وارد کرده اند بعوض عذر خواهی باید پاسخگو باشند...
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    2 41
    ما جنگ وفقر وناامنی میخواهیم!فقط شماها زودترشرتونوکم کنیدوبیش ازاین درراستای احساس تکلیفتون خدمتگزاری نکنیدوبرای پیشرفت وتعامل بادنیاواربابانتون قراردادومعاهده و...امضانکنید!هرچندکه امضانکرده وتصویب نشده به شکل محرمانه ومخفیانه اجرامیکنید!!!
  • سید رضا IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    42 1
    بفرما اینم شعور افولگرایی عرعرستان اخه عوضی بامنطق جواب بده خداراشکر مینماییم که حکومت دست شما نیوفتاد انسان های ماقبل تاریخ واز جنگل های امازون بیرون امده!!!!
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 10
    کار از منصرف کردن گذشته بهتره همه، آقایون رو به جلو هل بدهند تا زودتر وارد عمل بشن و ماجرا تموم شه چیز هایی مثل اف ای تی اف و برجام و کانال تجاری فقط این ماجرا را طولانی می کنه و سود خاصی برای مردم نداره شاید برای خودشون داشته باشه
  • کارشناس IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    فقر و بیکاری ناشی از دزدی و اختلاس برخی از مسئولین و مدیران فاسد است. چرا باید در تمامی استان ها و در تمامی پروژه ها شاهد عدم اختصاص و عدم پرداخت تمامی بودجه تصویب شده باشیم؟ چرا همواره یک سوم بودجه در بین راه ناپدید می شود بدون اینکه شخصی پیگیر و بررسی آن باشد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس