کد خبر 924875
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
حاج علی اکبری

«جوان‌گرایی را در جامعه امروز باید نهادینه کرد و صفوف نماز جمعه متشکل از حضور پرشور جوانان مؤمن و انقلابی باشد»؛ برمبنای همین توصیه رهبر انقلاب نهضت جوان‌گرایی در ائمه جمعه سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش مشرق، انتصاب حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری به ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در دی‌ماه ‌۹۶ بیانگر آن بود که این شورا خواهان اصلاحات ساختاری با موج جوان‌گرایی در امامان جمعه سطح کشور است؛ همچنانکه یک‌سال اخیر نشان می‌دهد که روحیه جوان‌گرایی در ستاد ائمه جماعات و امامان جمعه شهرهای مختلف در حال دمیده شدن است و نسل جدیدی از خطبا، پا به سنگر نماز جمعه می‌گذارند.

بیشتر بخوانید

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران شد +زندگینامه


تغییر ائمه جمعه در یک‌سال گذشته، در شهرهایی همچون تبریز، بیرجند، رشت، کرمان و شیراز نیز صورت پذیرفته است و در شهر تهران نیز حجت‌الاسلام «ابوترابی‌فرد» به‌عنوان امام جمعه موقت، به جمع ائمه جمعه موقت شهر تهران اضافه شد.


علاوه‌بر رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، که فردی جوان و توانمند، تصدی آن را برعهده گرفته است، در اغلب موارد نیز ائمه جمعه منصوب شده، از میان روحانیان جوان‌تر و زاده دهه ۴۰ شمسی، برگزیده شده‌اند. در عین حال برخی از ائمه جمعه پیشین، خود به‌علت کهولت سن از مقام خویش استعفا داده بودند و برخی دیگر همچون ائمه جمعه شهرهای شیراز، آبیک، طبس و الوند درگذشتند.


اسفند سال ‌۹۶ یکی از مهم‌ترین تغییرات در انتصاب‌های جدید امامان جمعه در تهران اتفاق افتاد و آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت سابق تهران، پس از ۲۵‌ سال جای خود را به «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد»، نایب‌رییس سابق مجلس شورای اسلامی داد.


تغییر مهم دیگر در این حوزه، کنار رفتن «آیت‌الله مجتهد شبستری» از امامت جمعه تبریز به‌دلیل بیماری و انتصاب «حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم» به جای او بود. رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه آذربایجان‌شرقی از رهبر انقلاب برای این مسأله درخواست کرده بود که این درخواست مورد قبول مواقع شد.


پیش از آن نیز امام جمعه کرمان در یکی از خطبه‌های نمازجمعه گفته بود: «‌به‌دلیل کهولت سن می‌خواهم استعفا دهم.» سپس به رهبر معظم انقلاب نامه نوشت و تأکید کرد که «بعد از ۳۷‌ سال خدمت، به‌دلیل وضعیت جسمی و کهولت سن ادامه خدمت برایم مقدور نیست.»


همین نهضت جوان‌گرایی موجب تغییرات رفتاری در نماز جمعه هم شد. همچنانکه بازگشت به مردم‌گرایی انقلابی در دستور کار حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم قرار گرفت و تبریز آغازگر تغییرات در شمایل یک ستاد نماز جمعه شد. پایان نرده‌های آهنی حائل میان مردم و مسوولان با دستور امام جمعه جدید تبریز صورت گرفت.


البته در کنار روحیه جوان‌گرایی در امامان جمعه، برنامه‌ریزی برای جذب مخاطبان در نمازهای جمعه باید در دستور کار شورای سیاست‌گذاری قرار گیرد و اصلاحات ساختاری با هدف اعمالی، ارتقای سطح خطبه‌های نماز جمعه در ابعاد دینی-سیاسی، تعمیق بخشیدن به ارتباط دوجانبه ستادهای نمازجمعه با قشر جوان برای جلوگیری از گسست نسلی، جلوگیری از انفعال ستادهای نماز جمعه نسبت به رخدادهای کشوری و محلی و بازگشت اقدامات مطالبه‌گرایانه از مسوولان در سطح شهرستان‌ها صورت بگیرد، همچنانکه در برخی از شهرها شاهد چنین نمازجمعه پویایی هستیم.


حال رییس جوان شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، خود در حکمی از سوی رهبر انقلاب، خطیب موقت نمازجمعه تهران شده است. اتفاقی که می‌تواند موجب حضور پرشور جوانان مؤمن در صفوف نمازجمعه شود.


حاج علی‌اکبری که با چهره خندانش شناخته می‌شود، به‌عنوان یک روحانی ساده‌زیست، در فضای مدیریتی، به اخلاق‌مداری و تفکر سیستمی منبعث از دیدگاه‌های شهید بهشتی ملتزم بوده و در ادوار مدیریتی مختلف، از دو ویژگی روزآمدی و ابتکار برخوردار بوده، هرچند که همواره از حضور رسانه‌ای پرهیز داشته است. در عالم سیاست نیز از مواضع ولایی، اصولی و انقلابی شفاف برخوردار است و با وجود آنکه معاون احمدی‌نژاد در امور جوانان و رییس سابق سازمان ملی جوانان بود، به‌دلیل تفاوت در مبانی فکری، همچون برخی وزرای دولت نهم، در حلقه دولت دهم وارد نشد.


خطیب جوانی که چند ویژگی برجسته دارد؛ مراوده نزدیک و همیشگی او با نوجوانان و جوانان اقصی‌نقاط کشور امتیاز ویژه برای این خطیب است که می‌تواند این نسل را با نماز جمعه پیوند دهد.


از سوی دیگر، ابعاد علمی آقای علی‌اکبری چه در وجوه حوزوی‌ (اجتهاد) و چه آشنایی با علوم مکمل روز مثل نجوم و آناتومی و همچنین تسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی و تا حدودی آلمانی، می‌تواند پیوند میان حوزه و دانشگاه را معنا کند و حاصل این پیوند خطبه‌های تأثیرگذار در نمازجمعه باشد.


او همچنین در حوزه مسائل خانوادگی و تربیتی صاحب‌نظر بوده و تحقیقات و مطالعات و تجربیات گسترده دینی و روانشناسی در این حوزه دارد.


علی‌اکبری در حوزه سلوک و درس اخلاق هم صاحب سبک و سابقه ویژه‌ای است و جزو برجسته‌ترین اساتید اخلاق، خصوصاً در محافل جوانانه و نوجوانانه محسوب می‌شود که از این حیث نیز می‌تواند جوانان را مجذوب نمازجمعه کند.


تجربه مدیریت در حوزه علمیه، امور مساجد، تعامل و مسوولیت در حوزه جوانان و نوجوانان از او شخصیتی جوان باور و فعال در پیش‌برد و پیگیری مسائل جوانان ساخته است که می‌تواند نسل جوان را به‌خوبی هدایت کرده و خطیب مطلوب این قشر در نمازجمعه باشد. بنابراین با ادامه این نهضت جوان‌گرایی و انتصاب ائمه جمعه دانشمند می‌توان برپایی نماز جمعه‌های پرشور و انقلابی را برای کشور پیش‌بینی کرد.

منبع:صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس